TI, Cuda, Amp?! Vad är vad?!

Permalänk

TI, Cuda, Amp?! Vad är vad?!

Tja,

Sitter och ska uppgradera min gamla häck till dator och funderar på att köpa ett uppgraderingspaket som typ denna http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=606434, Har ett gammalt Geforce GTX 275 kort och bara 2gb ram minne i den gamla så det blir till att köpa nytt grafikkort oxå!

Men blir förvirrad av alla olika modeller som finns idag, vissa heter Cuda i slutet, vissa har benämningen Ti, och vissa PhysX. Physx vet jag vad den innebär och CUDA tror jag nog med (vet ej hur den funkar i praktiken)

Nu till min fråga, Vilket gfx kort bör jag inhandla för att få ut det mesta i prestanda utan att bli fattig?! Min budget för kortet ligger runt 2000:-, Ja just det, jag har tre skärmar som jag gärna skulle vilja kunna använda både i spel och i windows7 64bit. Vad behövs då?

PS: Har ett 580W PSU i min gamla burk, måste jag byta ut den med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juangauthier:

Tja,

Sitter och ska uppgradera min gamla häck till dator och funderar på att köpa ett uppgraderingspaket som typ denna http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=606434, Har ett gammalt Geforce GTX 275 kort och bara 2gb ram minne i den gamla så det blir till att köpa nytt grafikkort oxå!

Men blir förvirrad av alla olika modeller som finns idag, vissa heter Cuda i slutet, vissa har benämningen Ti, och vissa PhysX. Physx vet jag vad den innebär och CUDA tror jag nog med (vet ej hur den funkar i praktiken)

alla nyare nvidia kort har physx och cuda, Ti heter bara vissa som är lite bättre
Nu till min fråga, Vilket gfx kort bör jag inhandla för att få ut det mesta i prestanda utan att bli fattig?! Min budget för kortet ligger runt 2000:-, Ja just det, jag har tre skärmar som jag gärna skulle vilja kunna använda både i spel och i windows7 64bit. Vad behövs då?

PS: Har ett 580W PSU i min gamla burk, måste jag byta ut den med?

Ti = titan (?), bättre än dom utan ti märkningen (t.ex. 560 vs 560 ti)

Physx = är en sak som bara nvidia har, i dom spelen som har detta så ser det snyggt ut med extra partiklar och annat kul =snyggt (dålig förklaring kanske)http://www.nvidia.com/object/physx_new.html "NVIDIA® PhysX® technology adds an element of realism never before seen in gaming. With an NVIDIA® GeForce® GPU in your PC, experience dynamic PhysX® effects like blazing explosions, reactive debris, realistic water, and lifelike characters. "

Cuda = http://www.nvidia.com/object/what_is_cuda_new.html

3 skärmar med ett nvidia kort, funkar det? :S (om det gör det köp ett 560 ti eller liknade?) annars köp ett amd kort

Permalänk
Medlem

Nej du måste ha minst två Nvidiakort för att köra på tre skärmar (GTX590 borde funka då det i princip funkar som två kort).

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Tack för de snabba svaren!
Stor hjälp faktiskt!

Ok, så ett kort med Ti i slutet är bättre, om jag nu skulle köpa ett ZOTAC GeForce GTX 560Ti 1GB AMP! kan jag då använda mitt gamla kort Geforce GTX 275 tillsammans med det nya för att kunna köra 3 skärmar?

/J

Permalänk
Antielefant
Skrivet av juangauthier:

Tack för de snabba svaren!
Stor hjälp faktiskt!

Ok, så ett kort med Ti i slutet är bättre, om jag nu skulle köpa ett ZOTAC GeForce GTX 560Ti 1GB AMP! kan jag då använda mitt gamla kort Geforce GTX 275 tillsammans med det nya för att kunna köra 3 skärmar?

/J

Ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av juangauthier:

Tack för de snabba svaren!
Stor hjälp faktiskt!

Ok, så ett kort med Ti i slutet är bättre, om jag nu skulle köpa ett ZOTAC GeForce GTX 560Ti 1GB AMP! kan jag då använda mitt gamla kort Geforce GTX 275 tillsammans med det nya för att kunna köra 3 skärmar?

/J

Svar ja, men jag är osäker på om du kan dra ut spel över alla tre om du har olika grafikkort. Windows-miljö fungerar det garanterat i dock.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Skrivet av juangauthier:

Tack för de snabba svaren!
Stor hjälp faktiskt!

Ok, så ett kort med Ti i slutet är bättre, om jag nu skulle köpa ett ZOTAC GeForce GTX 560Ti 1GB AMP! kan jag då använda mitt gamla kort Geforce GTX 275 tillsammans med det nya för att kunna köra 3 skärmar?

/J

Skrivet av Zcenicx:

nej det kan han väl inte alls? inte i SLi i så fall... Ska du köra 3st skärmar behöver du antingen 2st likadana nvidia grafikkort, eller ett gtx 590, eller ett radeon kort.
Vilka spel har du tänkt spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Svar ja, men jag är osäker på om du kan dra ut spel över alla tre om du har olika grafikkort. Windows-miljö fungerar det garanterat i dock.

går inte att dra ut spel över alla tre.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av juangauthier:

Nu till min fråga, Vilket gfx kort bör jag inhandla för att få ut det mesta i prestanda utan att bli fattig?! Min budget för kortet ligger runt 2000:-, Ja just det, jag har tre skärmar som jag gärna skulle vilja kunna använda både i spel och i windows7 64bit. Vad behövs då?

PS: Har ett 580W PSU i min gamla burk, måste jag byta ut den med?

ang. ditt önskemål om 3 skärmar ett kort så finns det bara ett från nvidia och det är deras senate GTX 590 - se länk: Länk. annars är det väl ATI kort med deras eyefinity teknik. Gamal artikel men värt att läsa: Länk

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk

Nu jobbar jag mest med 3Dgrafik till spel men vore ju nice att kunna spela över 3 skärmar ingame! vad krävs då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av juangauthier:

Nu jobbar jag mest med 3Dgrafik till spel men vore ju nice att kunna spela över 3 skärmar ingame! vad krävs då?

Ett 590 för ca6000 om du vill köra singelkort eller två 570 i sli. Två 560ti skulle kanske också funka men troligtvis inte så bra. Enda sättet du kan använda ett 560ti och ett 275 ihop är att använda 275:an som PhysX-kort. Det gör att du kör all physx med det gamla kortet och resten med det nya. Vill du köra sli och få ut mer prestanda måste det vara två likadana kort.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd

Skulle inte rekommendera ett Zotac 560 Ti då kylaren inte är så bra, det ser man till och med på den. Hade turen att få byta den innan leverans till ett Asus GTX 560 Ti Direct cu2.

Kylaren på zotac kortet ska vara högljutt, varmt och inte snygg enligt mig :/

Permalänk
Medlem

Vad är det för upplösning på skärmarna? (3x 1920x1080?) Och vad är det för spel du spelar eller tänkt spela?

Men oavsett detta ovan så kan jag säga dig att det spelar nästan ingen roll vilket kort du väljer i 2000kr klassen (GTX 560Ti/HD6950) det kommer vara för klent för att orka med när man spelar över 3 skärmar. Så du får nog höja din budget såvida du inte vill spela med låg fps eller low inställningar på spelen.

Sen såg jag att du skrev nåt om att du jobbar med 3Dgrafik. Ska du använda kortet för jobb också? Överlag brukar Nvidia funka bättre i program värt att tänka på vid köp om kortet ska användas i samband med jobb också.

Permalänk
Permalänk

Jaa, jag är en inbiten fan av FPS spel så det är väl mest Unreal3 baserade spel o dyligt som gäller...
Ang. 3dprogram så kör jag 3dstudioMax 2011-2012 så det blir nog ett Nvidia kort som står högst upp på listan eftersom de är mer kompatibla...

Tack för tipsen allihop!

Nu är man lite klokare i vad som gäller ang. gfxkort!

Permalänk
Skrivet av juangauthier:

Nu jobbar jag mest med 3Dgrafik till spel men vore ju nice att kunna spela över 3 skärmar ingame! vad krävs då?

Om du väljer Nvidia-kort, så behöver du två likadana ur GTX5XX-serien i SLI eller ett GTX590 (har två GPU-er).
Väljer du AMD, så kan du välja vilket som helst från HD57XX och uppåt (Ett kort ur HD69XX-serien är att föredra ur prestandasynpunkt). Värt att notera är att endast två skärmar kan kopplas till DVI, den tredje kopplas till displayport (eller via en aktiv displayport till DVI-adapter som får köpas till separat). Med en budget på runt 2000kr så finns ju HD6950 2GB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807734
Sapphire har även sin Flex-serie som stöder tre DVI out of the box:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=839372

Din gamla PSU duger gott om du tar ett HD6950, väljer du dubbla GTX560/GTX560Ti eller GTX590, så behövs mer info om nätaggregatet (effektdraget hamnar runt 500W, vilket är i högsta laget för ett 580W nätaggregat, särskilt ett med några år på nacken), men jag skulle bytt upp mig till ett kraftigare aggregat i stil med XFX750 eller Corsair AX750 i så fall.

Edit: Kom att tänka på en sak, vilken upplösning kör du på skärmarna? Vill minnas att upplösningar över 1920x1200 på skärmarna lär bli svårt med ett single AMD-kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av juangauthier:

Men blir förvirrad av alla olika modeller som finns idag, vissa heter Cuda i slutet, vissa har benämningen Ti, och vissa PhysX. Physx vet jag vad den innebär och CUDA tror jag nog med (vet ej hur den funkar i praktiken)

Att det står PhysX och Cuda kan du ignorera. Det har alla Geforce kort i din prisklass garanterat ändå, även om det inte skrivs ut i namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

*text*

Edit: Kom att tänka på en sak, vilken upplösning kör du på skärmarna? Vill minnas att upplösningar över 1920x1200 på skärmarna lär bli svårt med ett single AMD-kort.

Skulle säga ett 6970 presterar helt okej i 2560*1600 med tanke på att det är skaplig höga inställningar. och sett till prestanda/pris så lär den ju vara svår att slå i den upplösningen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Ok...
Här är listan på vad jag har tänkt att köpa. Synpunkter?

Dustin:

Uppgraderingspaket AMD - Phenom II X6
http://www.dustin.se/pd_5010460765.aspx?
Detta paket innehåller:
AMD PHENOM II X6 1055T 2.8GHZ 9MB SOCKET AM3 BOXED
ASUS M4A87TD USB3 AM3 ATX
DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (2X2GB)

Till denna tänkte jag lägga till gfxkortet
ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

Och ett Akasa AK-968 X4 Performance CPU Kylare

Frågan är om mitt gamla PSU pallar denna uppgradering, det är ett gammalt CoolerMaster PSU på 550W

/Juan

PS: Såg att komplett.se säljer ett liknande Uppgraderingspaket men nästan 1000:- dyrare (annat moderkort och annat minne o 8gb istället) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=606434...
Som vanligt är det ju pengarna som styr men man vill ju få bästa prestanda för pengarna, jag vill ju inte heller köpa skitgrejjer bara för att de är billigare DS.