TV-apparaters etc effektförbrukning för den utomeuropeiska marknaden?

Permalänk
Medlem

TV-apparaters etc effektförbrukning för den utomeuropeiska marknaden?

Hejsan. Skriver en fördjupning i Sam B om konkreta miljömål inom EU som genomförts. EU ställer ju bland annat krav på hur mycket elektronisk utrustning får dra som max. Ett exempel är ju plasma apparaters effektförbrukning som sjunkit efter nya krav som infördes 2009. Nu undrar jag om det per automatik inneburit att apparaterna håller samma låga ström-förbrukning även när de lanseras utanför Europa? Min tanke är att det eventuellt är billigare att enbart tillverka ett fåtal modeller som säljer globalt än att ha massa olika. Vet att beteckningarna i USA exempelvis är helt andra för tv-apparater. Men följer trenden där också gällande lägre ström-förbrukning? dvs samma hårdvara i dessa modeller?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Tekniskt sett borde de dra lite mer eftersom en trafo är effektivare vid 230V än 115V. Det kanske är försumbart dock.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Tekniskt sett borde de dra lite mer eftersom en trafo är effektivare vid 230V än 115V. Det kanske är försumbart dock.

Jo jag gissar väl också det. 2009 drog en plasma omkring 600 kw/h år. idag i sverige drar de ca 300. Har svårt att tänka mig att de fortfarande drar omkring 600 i usa t.ex?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Ta en titt här: http://www.avforums.com/forums/plasma-tvs/1541516-2012-plasma...
Verkar som energy star-märkning (är väl för usa?) kommer att kräva max 108W.

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hejsan. Skriver en fördjupning i Sam B om konkreta miljömål inom EU som genomförts. EU ställer ju bland annat krav på hur mycket elektronisk utrustning får dra som max. Ett exempel är ju plasma apparaters effektförbrukning som sjunkit efter nya krav som infördes 2009. Nu undrar jag om det per automatik inneburit att apparaterna håller samma låga ström-förbrukning även när de lanseras utanför Europa? Min tanke är att det eventuellt är billigare att enbart tillverka ett fåtal modeller som säljer globalt än att ha massa olika. Vet att beteckningarna i USA exempelvis är helt andra för tv-apparater. Men följer trenden där också gällande lägre ström-förbrukning? dvs samma hårdvara i dessa modeller?

Intressant fråga, det har jag aldrig ens funderat på :). Ska bli kul att höra vad som dyker upp i tråden.

Skrivet av el_genius:

Tekniskt sett borde de dra lite mer eftersom en trafo är effektivare vid 230V än 115V. Det kanske är försumbart dock.

Varför är en trafo effektivare vid 230V än 115V?

Spontan tanke: Du använder väl inte samma transformator till en produkt som har en viss energiförbrukning när nätspänningen är annorlunda?

Jag är på tok för trött för att hitta något vettigt svar, så förklara gärna

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Intressant fråga, det har jag aldrig ens funderat på :). Ska bli kul att höra vad som dyker upp i tråden.

Varför är en trafo effektivare vid 230V än 115V?

Spontan tanke: Du använder väl inte samma transformator till en produkt som har en viss energiförbrukning när nätspänningen är annorlunda?

Jag är på tok för trött för att hitta något vettigt svar, så förklara gärna

Jag vet faktiskt inte varför, men här på sweclockers brukar folk säga att iaf datornätagg är effektivare vid 230V. Då med exakt samma nätagg.

Det kan vara att man precis som i elledningar får mindre förlust vid högre spänning.

Edit: Det kan också vara att vi har 60hz och amerikanarna 50hz.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Varför är en trafo effektivare vid 230V än 115V?

Högre interna förluster pga lägre spänning och högre ström för samma effekt. Effektförlusten i en ledare skalar kvadratiskt mot strömmen, och påverkas inte alls av spänningen (eller frekvensen). Det är därför man försöker överföra stora effekter långa sträckor med så hög spänningen som möjligt (tänk högspänningsledningarna mellan norra och södra Sverige).
Det blir ju dock en liten balansgång mellan låga förluster och säkerhet, där länderna med 115V valde högre säkerhet framför låga förluster.

Skillnaderna i verkningsgraden blir för det mesta ganska liten för switchade nätagg av vettig kvalité, och brukar bara bli någon till några få procentenheter i skillnad.
Här är ett exempel på test där de mätt verkningsgraden på ett nätagg till en dator för både 115V och 230V.

Edit: Om du tänker på en riktig transformator så har man olika för olika nätspänningar (olika många varv på primärlindningen). Men switchade nätagg (som driver nästan all modern elektronik idag pga högre verkningsgrad, lägre pris och lägre vikt) bryr sig inte så mycket om vilken inspänning de får så länge den är högre än utspänningen. Och det är någorlunda lätt att bygga switchade nätagg som kan drivas på ett stort område av spänningar (typ 100V - 250V brukar vara vanligt).

Till TS så är det väl "bara" att läsa igenom ett gäng specifikationer på gamla och ny TV-apparater i Europa och andra kontinenter. Tag sedan uppgifterna för vilken effekt tillverkaren hävdar att de drar (om du kan så blanda inte tillverkare, eller jämför samma tillverkare enbart mot sig själva, och jämför självklart samma storlek på TV-apparater med varandra). Och jämför sedan trenden på effekt på TV-apparater i olika länder.
Min gissning är att det inte kommer vara någon större skillnad, då tillverkare tillverkar ungefär samma TV-apparater oavsett var de säljs. Möjligtvis att lagen sållat undan vissa budgetmärken från den europeiska marknaden, som fortfarande finns kvar i andra länder. Men bland de stora tillverkarna tror jag inte det kommer bli någon större skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Edit: Det kan också vara att vi har 60hz och amerikanarna 50hz.

Det är tvärtom.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Det är tvärtom.

Klantigt av mig! :/

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Klantigt av mig! :/

dax att byta nick då kanske..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Skrivet av JenzA:

dax att byta nick då kanske..

Det är en ny form av nick som jag kallar "ironiskt nick".

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Entusiast

Det är ju inte vara Europa som har regler för elförbrukning. Japan har ett intressant system där de gör periodiska förändringar i reglerna som då blir hårdare och hårdare. De nya gränserna sätts av marknadsledaren vid en viss brytpunk. Det är ett smidigt system eftersom det motiverar till kontinuerlig utveckling. Att göra som EU och sätta hårda regler betyder att alla kommer följa reglerna och sen inget mer fram tills EU tar fram nya, hårdare regler. I Japan tävlar ju tillverkarna själva med att vara bäst för det ger en konkurrensfördel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju inte vara Europa som har regler för elförbrukning. Japan har ett intressant system där de gör periodiska förändringar i reglerna som då blir hårdare och hårdare. De nya gränserna sätts av marknadsledaren vid en viss brytpunk. Det är ett smidigt system eftersom det motiverar till kontinuerlig utveckling. Att göra som EU och sätta hårda regler betyder att alla kommer följa reglerna och sen inget mer fram tills EU tar fram nya, hårdare regler. I Japan tävlar ju tillverkarna själva med att vara bäst för det ger en konkurrensfördel.

Jo precis min tanke! Att det är mer lönsamt att använda en typ av produktion som anpassas efter europa som kanske är största marknaden för asiatisk produktion. Men behövde väl mest säkra källor på att det verkligen var så. Lämnade ändå fördjupningsuppgiften med "antagandet" att det var så.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...