Permalänk

Speldator max 20k

Investerar äntligen mina surt förvärvade slantar i en riktig spelrigg och vill att den ska funka klockrent. Ska även användas för film och liknande.

Ihopplock för första gången = kommentarer/tips uppskattas!
Stenålder sedan jag köpte dator sist och dålig koll = kommentarer/tips uppskattas x2!

Så här blev första utkastet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1678216/2012-04-10

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1678747/20k Jag ska gå över punkterna varför detta paket är bättre:
* Bättre moderkort med den nyaste styrkretsen som stödjer ivy-bridge
* Bättre, med kvalitativt och snyggare chassi (tycker jag iallafall) som är mer passande för ett sådant dyrt system
* Bättre nätaggregat med guldcertifiering (kommer att kunna köra gtx 680 i sli i framtiden om du vill) Nätaggregatet ska vara riktigt kvalitativt och tyst.
* Bättre ssd som precis kommit ut, bäst i test med nya indilix kontrollern.

Det som kan vara värt att tänka på är att du kanske vill vänta på att ivy-bridge kommer ut i handeln (inom en väldigt snar framtid) och köra på det istället men med de komponenter som finns idag på marknaden så skulle jag säga att dessa är i riktig topklass. En möjlig uppgradering i framtiden för dig skulle kunna tänkas vara en processorkylare (håller tempen i schack samt ger möjlighet för överklockning) rekomenderar corsairs hydro serie (typ h80 eller h100) Du kanske också vill tänka på att lägga till ett ljudkort i framtiden om du uppskattar bra ljud. Rekommenderar starkt asus xonar essence stx. Hoppas att jag har varit till hjälp och lycka till med ditt datorköp

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Har du tänkt att överklocka så ska du verkligen lägga till en processorkylare på en gång. Angående processorns så kan du lika gärna byta ner dig till 2500k då det presterar lika med 2600k. Men vänta några veckor tills ivy bridge släpps.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BigBunny:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1678747/20k Jag ska gå över punkterna varför detta paket är bättre:
* Bättre moderkort med den nyaste styrkretsen som stödjer ivy-bridge
* Bättre, med kvalitativt och snyggare chassi (tycker jag iallafall) som är mer passande för ett sådant dyrt system
* Bättre nätaggregat med guldcertifiering (kommer att kunna köra gtx 680 i sli i framtiden om du vill) Nätaggregatet ska vara riktigt kvalitativt och tyst.
* Bättre ssd som precis kommit ut, bäst i test med nya indilix kontrollern.

Det som kan vara värt att tänka på är att du kanske vill vänta på att ivy-bridge kommer ut i handeln (inom en väldigt snar framtid) och köra på det istället men med de komponenter som finns idag på marknaden så skulle jag säga att dessa är i riktig topklass. En möjlig uppgradering i framtiden för dig skulle kunna tänkas vara en processorkylare (håller tempen i schack samt ger möjlighet för överklockning) rekomenderar corsairs hydro serie (typ h80 eller h100) Du kanske också vill tänka på att lägga till ett ljudkort i framtiden om du uppskattar bra ljud. Rekommenderar starkt asus xonar essence stx. Hoppas att jag har varit till hjälp och lycka till med ditt datorköp

Tack för mycket användbara tips! gick på din linje gällande det mesta trots att 20k gränsen sprängdes (müsli, vatten och tok-övertid framöver :).

Håller med att det vore bra vänta på ivy. Vill dock inte vänta mer. Känns som att 2600K:n är "lagomt asbra" och kommer hålla ett bra tag prestandamässigt.

Funderar mer kring SSD:n, slarvade och missade testet här på sweclockers. OCZ-disken du rekommenderade verkar lite väl oprövad eller har jag missat något? Är det exakt samma utom lagringsutrymme i det mindre kortet som du föreslog? Undrar eftersom de bara har testat "storebrorsorna". Så vitt jag vet verkar ju samsungs 830serie ha hög pålitlighet och funnits med ett tag. När det ändå är SSD känns pålitlighet viktigare än skrivhastighet eller tänker jag galet? I vilket test blev OCZ bäst?

La till en väl tilltagen CPU-kylare, antar att den är bra och att den får plats? snygg va den ju också.

Hade totalt glömt ljudkort, pinsamt med tanke på mitt NN. Kollade det och det verkar ju kanonbra!

En avslutande fråga om ljudnivån, hur mkt kommer helheten att låta?

Nu ser det ut såhär:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1680860/2012-04-11

Förbättring?

Permalänk
Skrivet av Fattyd:

Har du tänkt att överklocka så ska du verkligen lägga till en processorkylare på en gång. Angående processorns så kan du lika gärna byta ner dig till 2500k då det presterar lika med 2600k. Men vänta några veckor tills ivy bridge släpps.

Funderar på det, tänkte att det vore kul att ha möjligheten framöver. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Hej,

Inet monterar endast kylare som väger ~650g för att minska risken för fraktskador, den du plockat ut väger 750g, kan vara värt att tänka på med.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk

Hej,

ok vad tror du om den jag lagt till nu?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1681825/2012-04-12

Tack fr tipset!

Permalänk

En sak jag i min iver inte tänkt på är om leveranserna kommer dra ut på tiden när nu någon/några av komponenterna inte finns i lager (grafikkortet exempelvis Vad tror ni om det?

Permalänk

Ok, sammanfattar mina frågor så det blir lite tydligare vad jag funderar kring och hoppas på svar då det skulle hjälpa en bygg-noob som jag tremendously much!

Här är datorn jag tänker mig i dagsläget:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1698540/2012-04-16

Frågor:
1. Hur mycket kommer den att låta?
2. Finns det bättre alternativ till valda delar? OBS: Undantaget ivy då jag inte vill vänta på dem, även undantaget 2500:or då de inte passar mig.
3. Kommer det bli forseningar i leveransen iom att inet verkar sakna en del av komponenterna?

Thankful cheers!

Permalänk
Medlem

Skärmen har utgått står det.

Permalänk

Har bytt skärm sedan den förra utgått, kolla därför gärna senaste inet-länken med ny skärm och säg vad du tycker

Permalänk

Du kan lika gärna köra på en ivy pga grafikkortet inte kommer in förrän ivy släpps:)
Sen skule jag vänta på ett gtx 680 med bra kylning då det där låter en hel del och kyler sämre.
Sen skippa ljudkortet:)
Sen tycker jag du ska spara 600kr på chassit till ett raven 03 eller arc/R3 eller lägga lite pengar på ett FT02:)
Lycka till!
Och grattis till en grym framtida dator

https://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-oc-20... grymt mycket bättre grafikkort:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Tack för tipsen, ja hoppas den blir kanon!