Intel Core i7-4770K och i5-4670K "Haswell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aenarian:

Ja, men AMD har det inte. Och visst, Intel kanske skulle satsa mycket på att återta prestandatronen om nu AMD hade varit den bästa. Men till priset av 50% högre TDP? Till priset av mycket större processorer? Intel vill gå med vinst, och pengarna i konsumentmarkanden ligger inte hos högpresterande processorer. Se på AMD till exempel. De försöker satsa så mycket som möjligt på Bulldozer och senare, men vad hjälper det. Deras ekonomi är hemsk, till skillnad från Intel som faktiskt skär guld med täljkniv.

Jag önskar att du kunde förstå att funktionerna de lägger till är funktioner som antingen de anser vara viktiga, till exempel integrerad spänningsregulator, eller funktioner som de flesta användare vill ha. Folk bryr sig inte om att deras processor är snabbare om den väl duger, folk vill ha en bra upplevelse. De får denna upplevelse genom bättre integrerad grafik, de får den genom att ha en SSD och de får den genom att ha en bättre skärm.

Ja precis, bara genom att läsa igenom denna tråd och en rad andra recensioner så står det snabbt klart att det ENDA folk vill ha är integrerad grafik. INGEN vill ha bättre prestanda, inte ens jag som faktiskt vill ha rejäla ökningar när det kommer nya arkitekturer vill ha det. Eller? O_o

Du är ute o cyklar vättern runt ser jag.

Integrerad grafik är skitbra tycker jag, i små random processorer avsedda för kontorsdatorer eller liknande. Inte i Intels nya absoluta top of the line processor som är K märkt då multipliern är upplåst och alla moderkortstillverkare bara lastar på överklockningstillbehör på sina moderkort.

Stanna till en stund o fundera över vad fasen du står o säger, finns väl fan ingen som köper ett super highend moderkort för 2500-4000, en 4770K för 3000 som man vill klocka så in i helvete, minne för minst 1500++++ och sedan skiter i att köpa ett grafikkort bara för att man har intels integrerade grafikkort som är likvärdigt en gigantisk säck med avföring?

Jag hade inte haft några problem med 4770K om prestandan hade varit avsevärt bättre. Men nu är prestandan nästintill likvärdig den föregående plattformen och då känns det som att dom skitit i prestandan o bara fokuserat på grafiken vilket jag skiter fullständigt i då jag aldrig någonsin skulle få för mig att använda det och förmodligen ingen annan heller.

Men du har säkert rätt.

Allvarligt talat, finns det NÅGON här inne som på allvar kan säga att han kommer köpa en 4770K med tillhörande minne, moderkort o hela köret o sen köra på det integrerade grafikkortet som kommer upp i det helt sinnesjuka medelvärdet TOLV.. TOLV FPS medelvärde i Battlefield 3 1920x1080.

Battlefield 3 som släpptes 25 oktober 2011 är dessutom 1½ år gammalt och den här processorn är rykande färsk. M.a.o. så duger inte den integrerade grafiken till ett jäkla skit. Harpan lixom. Farmor langar en fet Haswell burk o skiter i grafiken för allt handlar om hur fort hon kan starta harpan.

Jomenvisst. Ja ringer dig sen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Jag är målmedveten om hur det är fel. Har rättat inläggen nu. Men jag väldigt slarvig när jag skriver och läser nästan aldrig igenom mina inlägg. Vilket kan vara en förklaring. Samt att det var sent;) (standard ursäkt?)

Klart det är standardursäkt, den är ju det av en anledning. Stämmer ju så ofta. När jag är trött och gått tillbaka för att ändra något så kan hela inlägg bli helt kryptiska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreas D:

Såvitt jag vet finns USB-buggen kvar i dessa processorer, men den är å andra sidan ganska oförarglig. Det enda som kan hända är att program som använder en fil på ett USB-minne avbryts om datorn går ned i viloläge och du får öppna filen manuellt på nytt.

Jag har för mig att den satt i styrchipset på moderkorten och inte processorerna i sig?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Klappa:

Jag har för mig att den satt i styrchipset på moderkorten och inte processorerna i sig?

Det stämmer.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16810-intel-lynx-point-for-h...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Du är ute o cyklar vättern runt ser jag.

Jag måste tyvärr pumpa cykeln innan jag kan göra det, men jag ska försöka hinna med det någon dag!

Ja, jag är mycket väl medveten om att flera i denna tråd vill ha en snabbare processor, och jag förstår dem. Men Sweclockers medlemmar är en försvinnande liten del av Intels marknad. Det såldes ~350 miljoner datorer förra året. Hur många av dessa köptes av en person som bara ville ha en dator att surfa på? Troligtvis väldigt många. Hur många processorer sålde Intel? Det kan jag inte svara på. Men läget är fortfarande det att de som utgör Intels absolut största marknad inte vill ha en snabbare processor om de måste välja bort batteritid. Däremot så kanske de vill spela något på den lite då och då, och i det fallet så är ju iGPU:n den absolut största flaskhalsen.

Självklart är det inte många här som köper 4770k, ett passande moderkort och hela paketet och sedan spelar på det integrerade. Det finns nog ganska många som köper en processor likt 4770k (t.ex. de andra 4770x), vars behov av grafik inte sträcker sig utöver möjligheten av använda en skärm. Men det är fortfarande inte ni som köper flera hundra miljoner processorer. Jag har hört att Intel gör 4 olika processorer i grunden, nämligen två stycken fyrkärniga och två stycken tvåkärniga, där skillnaden är om hyperthreading inkluderas. Efter det så tar de bort olika delar efter behov. Det råkar helt enkelt vara så att ni entusiaster inte är en tillräckligt stor grupp för att de ska göra en till, eller för att de ska 'förbättra' de nuvarande.

Det är nog som du säger att de har valt att optimera annat än CPU prestanda, men det är på grund av det jag hela tiden har sagt, nämligen att processorn inte är det viktigaste i dagsläget. Kommer AMD tillbaka med dunder och brak så hittar nog Intel på en lösning, och då får du din efterlängtade ökning. Men så länge detta inte är fallet så kommer Intel att fokusera på det som konsumenten vill ha, nämligen en bra helhetsupplevelse.

Jag skulle dock rekommendera dig att köpa antingen Sandy Bridge EX eller Ivy Bridge EX när den kommer ut, eftersom du verkar ha ett behov av mer kraft. För den stora majoriteten utanför dessa forum så kommer detta behov inte att existera.

Det är för övrigt roligt att du har en åsikt, men jag skulle vilja be dig att lugna ner dig lite. Otrevligheter gynnar ingen.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Testerna reflekterar ju inte alla förbättringar som faktiskt finns i Haswell.

Håller med fullständigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iLight:

Känner absolut ingen anledning att uppgradera med en överklockad 2600k. Prestandaökningen är minimal och det är fortfarande grafikkorten som flaskar i dagsläget.

Det är mer än bara processorn. Du och många andra glömmer moderkortet som är också är bättre och har fler funktioner än föregående generationers moderkort.

Permalänk
Medlem

Känns som att Sandy Bridge presterar väldigt bra. Ingen anledning att uppgradera de stationära datorerna mao.

Får kolla om det ser bättre ut på bärbart.

Är ändå rätt besviken, Sandy Bridge var ju ett ordentligt prestandalyft. Sen kommer ivy bridge och ger en liten förbättring då det bara var en krympning. Nu kommer ny arkitektur och presterar bara lite bättre än föregångaren. Snabbaste processorn på marknaden är ju given toppklass men ändå. Hade varit bättre med fler kärnor istället för en uppgraderad grafikdel som ändå är för slö för att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Sitter själv på en Q6600 och ett GTX580. Det fungerar alldeles utmärkt fortfarande faktiskt; för mig åtminstone.

Hade hoppats på mer från Haswell för att puffa för en uppgradering men det känns inte som att det räckte hela vägen hem. Kanske inväntar DDR4 och/eller GTX880 och ser hur det ser ut då?

Ps. Trodde aldrig att min Q6600 (G0) skulle hålla i 5-6 år när jag köpte den, då med ett GT 8800 (G92).

För att poängtera så är GT3 och GT3e snabbare och har mer kraft än G92. Så visst rör det sig, den teoretiska prestandan mellan GT3e och 1.2TFlops grafiken i Xbox One är inte ens så stor. Det räcker med att kommande Broadwell har 40-50% starkare grafik för att matcha grafikdelen i Xbox One. Tom Intel har starkare grafik än PS3, X360 och Wii U. Går spelen mot att bli lättare att driva så konkurrerar tom integrerad grafik mot konsoler och diskreta grafikkort, för spel. Dessutom kör inte konsolspel halva upplösningen mot PC längre med nya generationen. De gör nog bra i att ändå ha god tid på sig till nya grafikprocessor-arkitekturer och få in nya features istället för mer prestanda när vi talar diskreta kretsar.

Stora hopp mellan generation på cpu har vi inte sett på länge, och högt överklockade Intelprocessorer räcker långt även om de är lite äldre, första Nehalem kom ju 2008 t ex och på processorprestanda blir det svårt att motivera en uppgradering från en sådan. Särskilt om de är klockade, då har de mer än nog kraft till dagens spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Frågan är om Netburst inte är den sämsta arkitekturen i mannaminne..

Jag var skeptisk till netburst när den kom, framförallt hur beroende den var av RD-RAM i början gjorde det till en enorm flopp imo.

Men jag vill påpeka att den typen av läckströmmar som vi nu är väl insatta med inte förutspåddes bli så stort problem som det är vid krympningar.
Netburst var utvecklad för höga klockfrekvenser, i Intels Roadmap låg det väl på 10GHz 2010 eller nått?

Jag vet inte riktigt vad ingenjörerna bakom det hela tänkte, jag är ingen expert och tro att jag vet bättre än Intels ingenjörer så det är bara löjligt av mig att säga "jag tycker det var ganska självklart", men jag gör det ändå, jag tyckte det var ganska självklart.
Jag var inte ett dugg överraskad, det var många som inte var.
Redan under P3 vs. K7 tiden så tyckte var det tydligt att K7 med sin högre IPC var en vinnare, Intel försökte pressa upp hastigheter och släppte både 993MHz och 1 GHz P3or som fick dras tillbaka pga värmeproblem.
K7 hade både högre IPC och högre klockfrekvenser än P3 större delen av sin livstid och var länge med i matchen mot P4 trots Intels stora tillverkningsövertag.

Så jo, du har nog rätt.
(vet inte varför jag börjar svamla om detta, gamla minnen som väcks till liv bara)

Men Haswell däremot går motsatt väg, energieffektivitet med laptops och annat bärbart i åtanke. Det är helt rätt tänkt, det är där marknaden befinner sig just nu.

Jättetråkigt för oss entusiaster och tyvärr känns det sällan värt att lägga så mycket extrapengar som det krävs för att gå upp till -E plattformen, men det är den man ska titta på om man gnäller på Haswell.

Gillar du inte Haswell, då är du inte målgruppen. Se fram emot Ivy Bridge-E som släpps till hösten istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Ja precis, bara genom att läsa igenom denna tråd och en rad andra recensioner så står det snabbt klart att det ENDA folk vill ha är integrerad grafik. INGEN vill ha bättre prestanda, inte ens jag som faktiskt vill ha rejäla ökningar när det kommer nya arkitekturer vill ha det. Eller? O_o

Du är ute o cyklar vättern runt ser jag.

Integrerad grafik är skitbra tycker jag, i små random processorer avsedda för kontorsdatorer eller liknande. Inte i Intels nya absoluta top of the line processor som är K märkt då multipliern är upplåst och alla moderkortstillverkare bara lastar på överklockningstillbehör på sina moderkort.

Stanna till en stund o fundera över vad fasen du står o säger, finns väl fan ingen som köper ett super highend moderkort för 2500-4000, en 4770K för 3000 som man vill klocka så in i helvete, minne för minst 1500++++ och sedan skiter i att köpa ett grafikkort bara för att man har intels integrerade grafikkort som är likvärdigt en gigantisk säck med avföring?

Jag hade inte haft några problem med 4770K om prestandan hade varit avsevärt bättre. Men nu är prestandan nästintill likvärdig den föregående plattformen och då känns det som att dom skitit i prestandan o bara fokuserat på grafiken vilket jag skiter fullständigt i då jag aldrig någonsin skulle få för mig att använda det och förmodligen ingen annan heller.

Men du har säkert rätt.

Allvarligt talat, finns det NÅGON här inne som på allvar kan säga att han kommer köpa en 4770K med tillhörande minne, moderkort o hela köret o sen köra på det integrerade grafikkortet som kommer upp i det helt sinnesjuka medelvärdet TOLV.. TOLV FPS medelvärde i Battlefield 3 1920x1080.

Battlefield 3 som släpptes 25 oktober 2011 är dessutom 1½ år gammalt och den här processorn är rykande färsk. M.a.o. så duger inte den integrerade grafiken till ett jäkla skit. Harpan lixom. Farmor langar en fet Haswell burk o skiter i grafiken för allt handlar om hur fort hon kan starta harpan.

Jomenvisst. Ja ringer dig sen.

Nu är de ju så att haswell (lga 1150) är till för mainstream där integrerad grafik är det vanligaste i datorer. Framförallt i laptops så de är klart de satsar på de när processorprestandamarknaden är mättad i det segmentet just nu. Standard användaren behöver inte högre prestanda i cpun idag.
Så de lockar dig med ett trevligt chipset istället, men nej de flesta kanske inte köper en 4770k och kör men intergreradgrafik men de är ju bara avaktivera skiten.
Sen om man nu vill ha mer cpu prestanda finns det andra plattformar utan medelanvändaren i åtanke.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aenarian:

Jag måste tyvärr pumpa cykeln innan jag kan göra det, men jag ska försöka hinna med det någon dag!

Ja, jag är mycket väl medveten om att flera i denna tråd vill ha en snabbare processor, och jag förstår dem. Men Sweclockers medlemmar är en försvinnande liten del av Intels marknad. Det såldes ~350 miljoner datorer förra året. Hur många av dessa köptes av en person som bara ville ha en dator att surfa på? Troligtvis väldigt många. Hur många processorer sålde Intel? Det kan jag inte svara på. Men läget är fortfarande det att de som utgör Intels absolut största marknad inte vill ha en snabbare processor om de måste välja bort batteritid. Däremot så kanske de vill spela något på den lite då och då, och i det fallet så är ju iGPU:n den absolut största flaskhalsen.

Självklart är det inte många här som köper 4770k, ett passande moderkort och hela paketet och sedan spelar på det integrerade. Det finns nog ganska många som köper en processor likt 4770k (t.ex. de andra 4770x), vars behov av grafik inte sträcker sig utöver möjligheten av använda en skärm. Men det är fortfarande inte ni som köper flera hundra miljoner processorer. Jag har hört att Intel gör 4 olika processorer i grunden, nämligen två stycken fyrkärniga och två stycken tvåkärniga, där skillnaden är om hyperthreading inkluderas. Efter det så tar de bort olika delar efter behov. Det råkar helt enkelt vara så att ni entusiaster inte är en tillräckligt stor grupp för att de ska göra en till, eller för att de ska 'förbättra' de nuvarande.

Det är nog som du säger att de har valt att optimera annat än CPU prestanda, men det är på grund av det jag hela tiden har sagt, nämligen att processorn inte är det viktigaste i dagsläget. Kommer AMD tillbaka med dunder och brak så hittar nog Intel på en lösning, och då får du din efterlängtade ökning. Men så länge detta inte är fallet så kommer Intel att fokusera på det som konsumenten vill ha, nämligen en bra helhetsupplevelse.

Jag skulle dock rekommendera dig att köpa antingen Sandy Bridge EX eller Ivy Bridge EX när den kommer ut, eftersom du verkar ha ett behov av mer kraft. För den stora majoriteten utanför dessa forum så kommer detta behov inte att existera.

Det är för övrigt roligt att du har en åsikt, men jag skulle vilja be dig att lugna ner dig lite. Otrevligheter gynnar ingen.

Jo men visst, som jag redan sagt så är det jättebra att dom satsar på integrerad grafik i low end datorer. Förstår mycket väl att majoriteten inte köper datorn för att klocka o dylikt.

Tycker du dock inte att det är märkligt att dom satsar på integrerad grafik på sina superdyra super high end lösningar?

Känns lite som att bygga en svindyr bil som endast entusiaster kommer att köpa och skicka med en o-optimerad skurtrasa som man ska använda för att torka rutan från utsidan under färd så man ser vart man ska då den saknar vindrutetorkare.

Ingen kommer använda skurtrasan utan de allra flesta kommer att bygga in vindrutetorkare.

Samma sak här. Du får väldigt mycket dator för samma pris som en 4770K, alltså kommer 95% av alla som ens har råd att köpa en 4770K inte att använda grafikkretsen.

Alltså betalar 95% för något dom inte vill ha, något som vem som helst nog inser bortsett från de mest inbitna fanboysen.

Gigantisk fail på Intel som levererar en high end processor med försumbar prestandaökning och integrerad grafik som är fullkomligt usel på alla sätt o vis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Allvarligt talat, finns det NÅGON här inne som på allvar kan säga att han kommer köpa en 4770K med tillhörande minne, moderkort o hela köret o sen köra på det integrerade grafikkortet

Jag kör med det integrerade grafikkortet på min Haswell ES (som är en tidig stepping av 4770k). Använder den för systemutveckling och har inget som helst behov av grafikprestanda på den maskinen.

Det finns gott om användningsområden som är processorkrävande men inte grafikkrävande.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Min Ivy 3770k sitter mao säkert kvar i burken

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Det är mer än bara processorn. Du och många andra glömmer moderkortet som är också är bättre och har fler funktioner än föregående generationers moderkort.

Som vadå?

Jämfört med ett P67 moderkort med SATA3, USB3 etc? PCI-e 3.0 är väll egentligen det enda och det finns ingen prestanda skillnad mellan 2.0 och 3.0 hur som helst.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Som vadå?

Jämfört med ett P67 moderkort med SATA3, USB3 etc? PCI-e 3.0 är väll egentligen det enda och det finns ingen prestanda skillnad mellan 2.0 och 3.0 hur som helst.

ASUS Maximus VI har t ex 8 SATA3 portar. Det är väl helt ok förbättring. Inte värt att byta från Sandy/Ivy, men för äldre än så absolut...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Jo men visst, som jag redan sagt så är det jättebra att dom satsar på integrerad grafik i low end datorer. Förstår mycket väl att majoriteten inte köper datorn för att klocka o dylikt.

Tycker du dock inte att det är märkligt att dom satsar på integrerad grafik på sina superdyra super high end lösningar?

Känns lite som att bygga en svindyr bil som endast entusiaster kommer att köpa och skicka med en o-optimerad skurtrasa som man ska använda för att torka rutan från utsidan under färd så man ser vart man ska då den saknar vindrutetorkare.

Ingen kommer använda skurtrasan utan de allra flesta kommer att bygga in vindrutetorkare.

Samma sak här. Du får väldigt mycket dator för samma pris som en 4770K, alltså kommer 95% av alla som ens har råd att köpa en 4770K inte att använda grafikkretsen.

Alltså betalar 95% för något dom inte vill ha, något som vem som helst nog inser bortsett från de mest inbitna fanboysen.

Gigantisk fail på Intel som levererar en high end processor med försumbar prestandaökning och integrerad grafik som är fullkomligt usel på alla sätt o vis.

Alltså, det är ju INGEN integrerad grafik i LGA 2011. Det är bara det i deras mainstreamsocklar 1155 och 1150. Så de som ska ha riktiga high end maskiner får inte integrerad grafik.
Och vad är problemet? Tror du att den klockar sämre för att det är en integrerad grafik på processorn som ändå är avstängd när du har ett annat grafikkort? Man förstår ju Intel att de inte vill ha hur många olika chip som helst, och att de använder samma chip för flera modeller. Allra helst när det inte är ett problem för slutanvändaren, eller hur?

Att de integrerat grafiken är inget du lider av över huvud taget. Du betalar inte extra för att grafiken sitter där. Tvärtom, Intel sparar pengar på att inte ha för många olika chip till sina modeller. Allra helst när de har överkapacitet i fabrikerna. Och priset sätts inte efter tillverkningskostnad, då hade de kostat någon hundring. Det sätts efter efterfrågan.

Så du lider inte det minsta av integrerad grafik, det enda sätt den påverkar dig på är att du får möjligheten att använda den när ditt grafikkort går sönder. Du behöver inte köpa grafikkort om du ska ha en dator som orkar med lite men inte ska spelas på. Och att Intel eventuellt sparar lite i mer strömlinjeformad produktion med få designer igång samtidigt.

EDIT: Formatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, det är INGEN integrerad grafik i LGA 2011. Det är bara det i deras mainstreamsocklar 1155 och 1150. Så de som ska ha riktiga high end maskiner får inte integrerad grafik.
Och vad är problemet? Tror du att den klockar sämre för att det är en integrerad grafik på processorn som ändå är avstängd när du har ett annat grafikkort? Man förstår ju Intel att de inte vill ha hur många olika chip som helst, och att de använder samma chip för flera modeller. Allra helst när det inte är ett problem för slutanvändaren, eller hur?
Att de integrerat grafiken är inget du lider av över huvud taget. Du betalar inte extra för att grafiken sitter där. Intel sparar pengar på att inte ha för många olika chip till sina modeller. Allra helst när de har överkapacitet i fabrikerna. Och priset sätts inte efter tillverkningskostnad, då hade de kostat någon hundring. Det sätts efter efterfrågan.
Så du lider inte det minsta av integrerad grafik, det enda sätt den påverkar dig på är att du får möjligheten att använda den när ditt grafikkort går sönder. Du behöver inte köpa grafikkort om du ska ha en dator som orkar med lite men inte ska spelas på. Och att Intel eventuellt sparar lite i mer strömlinjeformad produktion med få designer igång samtidigt.

En klar fördel med integrerad grafik är om man har ett dedikerat grafikkort också, så kan man utnyttja Intel Quicksync som kodar om video mycket snabbare än bara LGA2011 och grafikkort. Men behöver man inte den funktionen, så...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Min fina SB får spinna vidare nått år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Jo men visst, som jag redan sagt så är det jättebra att dom satsar på integrerad grafik i low end datorer. Förstår mycket väl att majoriteten inte köper datorn för att klocka o dylikt.

Tycker du dock inte att det är märkligt att dom satsar på integrerad grafik på sina superdyra super high end lösningar?

Känns lite som att bygga en svindyr bil som endast entusiaster kommer att köpa och skicka med en o-optimerad skurtrasa som man ska använda för att torka rutan från utsidan under färd så man ser vart man ska då den saknar vindrutetorkare.

Ingen kommer använda skurtrasan utan de allra flesta kommer att bygga in vindrutetorkare.

Samma sak här. Du får väldigt mycket dator för samma pris som en 4770K, alltså kommer 95% av alla som ens har råd att köpa en 4770K inte att använda grafikkretsen.

Alltså betalar 95% för något dom inte vill ha, något som vem som helst nog inser bortsett från de mest inbitna fanboysen.

Gigantisk fail på Intel som levererar en high end processor med försumbar prestandaökning och integrerad grafik som är fullkomligt usel på alla sätt o vis.

Jag har en Ivy där Lucid Virtu MVP rullar och ger mig stabilare och bättre prestanda genom att utnyttja den integrerade grafiken för att kalkylera vilka frames mitt dedikerade grafikkort ska behandla. Fungerar enastående bra!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av altair4:

Kan ni testa vilken hz den spelar upp 24p material vid? Skulle vara underbart om de äntligen fixat 23.976hz så att den går använda som htpc.

De har tydligen inte bara fixat buggen utan det fungerar bättre än diskreta grafikkort från Nvidia och AMD. Anandtech har gjort ett test med Haswell specifikt för HTPC som finns här: http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Det kan sammanfattas som att det fungerar bra men att Quicksync är lite sämre nu och den integrerade grafiken orkar inte med de allra tyngsta specialgrejerna. Fast för det verkar som om Haswell är fullt tillräcklig för den stora massan när det kommer till HTPC-bruk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Visst hade det varit konstigt om de haft integrerad grafik på sina dyraste och bäst presterande processorer, men de har inte det. Som Aleshi sade så saknar Socket 2011 integrerad grafik, och det är de processorerna som är ämnade åt personer som faktiskt behöver mer prestanda än vad som återfinns i konsumentsegmentet.

Haswell är inte menat att vara något prestandamonster. Det är menat att vara en bra lösning för bärbara datorer och liknande, och samtidigt täcka upp desktopmarknaden. 4770k är bara menad att vara den bästa möjliga av givna parametrar, eftersom det ändå är ett sidospår. För att dra en liknelse till motorvärlden: det är som att folk klagar på att en Smart inte presterar bättre än en Ferrari. Folk som köper den förra har inte samma behov som de som vill ha den senare. Du kan säkert få en 'snabb' Smart, men hur mycket du än vill så kommer du inte vinna några Grand Prix med den.

För allt annat så rekommenderar jag dig helt enkelt att läsa igenom Aleshis inlägg.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Först allt teknosnack som jag inte begrep så värst mycket av. Tänkte liksom, jaha....jaha...förstår SweC redaktionen själv vad det mesta av detta innebär?

Sen graferna då man ser en skillnad på 1-2 FPS i minimum o maximum o SweC skriver nåt i stil med: Intel är 5% snabbare än AMD" <--- Visserligen sant, men den skillnaden e ju irrelevant.

Sen betyget. Gissade på utmärkt som bäst. Ser TOPPKLASS. Blir rätt förvånad. Tänkte liksom: "Toppklass för det här..?"

i5 4670K o i7 4770K känns inte som nåt stort steg. Känns som man tagit Ivy Bridge o polerat lite....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Campaigner:

Först allt teknosnack som jag inte begrep så värst mycket av. Tänkte liksom, jaha....jaha...förstår SweC redaktionen själv vad det mesta av detta innebär?

Sen graferna då man ser en skillnad på 1-2 FPS i minimum o maximum o SweC skriver nåt i stil med: Intel är 5% snabbare än AMD" <--- Visserligen sant, men den skillnaden e ju irrelevant.

Sen betyget. Gissade på utmärkt som bäst. Ser TOPPKLASS. Blir rätt förvånad. Tänkte liksom: "Toppklass för det här..?"

i5 4670K o i7 4770K känns inte som nåt stort steg. Känns som man tagit Ivy Bridge o polerat lite....

Så vilket betyg ska man ge den bäst presterade konsumentorienterade processorn på marknaden? Det är ju svårt att ge den något annat än toppklass då den faktiskt är bäst. Det blir ju konstigt att dela ut ett lägre betyg för att den inte var tillräckligt mycket bättre än föregångaren.

Det är inte så konstigt att det känns som om de tagit Ivy och polerat lite för det är ungefär var det gjort på CPU-sidan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Zotamedu:

Så vilket betyg ska man ge den bäst presterade konsumentorienterade processorn på marknaden? Det är ju svårt att ge den något annat än toppklass då den faktiskt är bäst. Det blir ju konstigt att dela ut ett lägre betyg för att den inte var tillräckligt mycket bättre än föregångaren.

Det är inte så konstigt att det känns som om de tagit Ivy och polerat lite för det är ungefär var det gjort på CPU-sidan.

Jag vet inte. Men resultaten mot föregående generation i5 o i7 gör att Haswell känns så "jaha..? ok...."

Med polera menar jag inget bra. Jag menar typ att istället för att rengöra t.ex ett fönster med rengöringsmedel med skrapa o fin duk så tar man två tag med trasan så e det bra ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur Intel tänker med deras nya serier alls. Jag sitter själv på en 2600K som har varit underbar i över 2 år av ganska hårda tester genom videoredigering osv. I dagsläget går den att köpa för cirka 2500kr. Komplettera den med en "helt ok" GPU för typ 1500-2000kr och du har en dator som kan göra det mesta på de högre inställningarna.

Ivy bridge och Haswell, tänkt för bärbara datorer pga sin strömförbrukning, gör vad de är gjorda för men dock till ett pris: värmen. Visst, datorernas batterier håller väl något längre men de låter ju och blir betydligt varmare än vad de skulle ha gjort med en SB! Och självklart är jag medveten om att de har bättre integrerad GPU, men i dagsläget är det faktiskt ganska billigt att köpa en bärbar med medföljande grafikkort som presterar minst lika bra som processorns och därför lämnar ett stort "?" kvar till varför de inte kan få in en 2600K istället för en Ivy eller Haswell.

Dags för datortillverkarna att satsa på bättre batterier och Sandy Bridge kanske?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Avstängd

Är den fast med OpenGL 4.0 stöd?
Eller går det med nyare drivrutiner få OpenGL 4.3 stöd?

Tråkigt, om den bara klarar gamla OpenGL 4.0, inte nya 4.3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mc.Morgan:

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur Intel tänker med deras nya serier alls. Jag sitter själv på en 2600K som har varit underbar i över 2 år av ganska hårda tester genom videoredigering osv. I dagsläget går den att köpa för cirka 2500kr. Komplettera den med en "helt ok" GPU för typ 1500-2000kr och du har en dator som kan göra det mesta på de högre inställningarna.

Ivy bridge och Haswell, tänkt för bärbara datorer pga sin strömförbrukning, gör vad de är gjorda för men dock till ett pris: värmen. Visst, datorernas batterier håller väl något längre men de låter ju och blir betydligt varmare än vad de skulle ha gjort med en SB! Och självklart är jag medveten om att de har bättre integrerad GPU, men i dagsläget är det faktiskt ganska billigt att köpa en bärbar med medföljande grafikkort som presterar minst lika bra som processorns och därför lämnar ett stort "?" kvar till varför de inte kan få in en 2600K istället för en Ivy eller Haswell.

Dags för datortillverkarna att satsa på bättre batterier och Sandy Bridge kanske?

Ivy Bridge och Haswell medger högre prestanda per watt än vad Sandy Bridge gör.

Det är bara om man klockar högt som IB blir varmare än SB. Men IB har ju högre IPC så..
Vill man klocka ännu högre så får man gå till ännu äldre arkitekturer. Men det är ju bara intressant om man sätter frekvens framför prestanda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mc.Morgan:

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur Intel tänker med deras nya serier alls. Jag sitter själv på en 2600K som har varit underbar i över 2 år av ganska hårda tester genom videoredigering osv. I dagsläget går den att köpa för cirka 2500kr. Komplettera den med en "helt ok" GPU för typ 1500-2000kr och du har en dator som kan göra det mesta på de högre inställningarna.

Ivy bridge och Haswell, tänkt för bärbara datorer pga sin strömförbrukning, gör vad de är gjorda för men dock till ett pris: värmen. Visst, datorernas batterier håller väl något längre men de låter ju och blir betydligt varmare än vad de skulle ha gjort med en SB! Och självklart är jag medveten om att de har bättre integrerad GPU, men i dagsläget är det faktiskt ganska billigt att köpa en bärbar med medföljande grafikkort som presterar minst lika bra som processorns och därför lämnar ett stort "?" kvar till varför de inte kan få in en 2600K istället för en Ivy eller Haswell.

Dags för datortillverkarna att satsa på bättre batterier och Sandy Bridge kanske?

Nu är det dags för en snabblektion i grundläggande termodynamik.

Du kan inte säga att de drar mindre ström och samtidigt har problem med värme för att det är ekvivalent i en dator. En processor kan ses som ett resistivt värmeelement så all effekt el som går in blir värme. Det du menar är temperaturproblem vilket inte är samma sak. Skilj på värme och temperatur!

Vidare har du fel i sak också för temperaturen är relaterad till mängden värme som behöver kylas. Visst ökar värmefluxet något vid krympta tillverkningstekniker men det är det ju inte tal om här. För du är väl medveten om att laptopar ofta inte har något heatspreader på processorn utan ofta lägger heatpipes direkt mot kislet. Så det där gnället om att Intel inte lödde fast sin IHS på Ivy och Haswell är faktiskt helt irrelevant.

Angående priset på en bärbar så har du rätt. Det är här det stora frågetecknet kommer in angående Intels värstingmodeller, Iris Pro för de är i dagsläget lite dyrare att använda en sådan processor istället för att köpa en motsvarande processor med lite enklare grafik och istället köpa en 650M från Nvidia. Eventuellt är det kostnaden för 128 MB eDRAM som spökar här. Får de inte ner priset kommer Iris Pro vara en nischprodukt ett tag framöver. Inte på grund av prestandan utan kostnaden. Vinsten med en totalt sett lägre strömförbrukning mot att använda 650M är inte alltid lätt att motivera när man tittar på priset. Den lär dock dyka upp i högpresterande tunna enheter framöver.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AVX kommer kanske få en kick-start nu när både PS4 och X1 har stöd för AVX (dock inte för AVX2...).

Jag utgår ifrån att AMDs kärnor i både XBone och PS4 har FMA3 trots att den introducerats av 'kompatibilitetsskäl', så den skulle isåfall finnas på både konsoller och desktops från båda tilllverkarna iom Haswell.

Men men, spelutvecklarna har ju inte ens lyckats ge oss 64-bit binärer ännu, man ska nog inte hoppas på för mycket.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7