Debatt: "Kopieringsavgiften är som att lägga alkoholskatt på dricksglas"

Permalänk
Medlem

Jag insåg just att det finns något som heter "kabel-tv-avgift" som betalas till CopySwede av kabel-tv-leverantörerna (dvs Comhem mfl).

Den ska alltså ersätta rättsinnehavarna som vidaresänds i SVTs kanaler ersättning om jag fattat det hela rätt.

WTF?!

1. Jag betalar först till RadioTjänst för SVT, då förutsätter jag att SVT redan gjort upp med rättighetsinnehavarna vars material som sänds.

2. Sen betalar jag till CopySwede genom avgiften till Comhem för delvis samma sak som ovan.

3. Utöver det betalar jag alltså också en avgift till "rättighetsinnehavarna" när jag köper HDDs för MÖJLIGHETEN att privatkopiera. Nu är ju den möjligheten ganska begränsad eftersom SVT Play verkar DRM-skyddat, digitalboxarna krypterar materialet så att jag inte kan spela upp det på en annan box - så exakt HUR ska jag då få in materialet på en HDD?

Visst, jag kan ju använda ett TV-kort och spela in den analoga TV-signalen digitalt till HDD med en kvalitet som blir sämre än SVT Play.

Är det bara jag som är förvirrad?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

*Inlägg raderat*

Tog bort ett inlägg som tillsammans med instruktioner förespråkade att "rippa" strömmande media från SVT. Detta täcks inte av privatkopieringslagstiftningen och är enligt rådande tolkning upphovsrättsbrott (kort källa). Därmed faller detta under §7 i reglerna som säger att det inte är tillåtet att "diskutera hur man […] olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Men? Vi har ju betalt för det (privatkopiering)? Eller tvingas vi betala för något vi INTE FÅR använda (vilket jag har misstänkt hela tiden eftersom det är olagligt att kringgå kopieringsskydd och DVD samt BluRay är så gott som alltid DRM-skyddade)?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Nej, läs texten: det är bara tillåtet att kringgå kopieringsskydd för att "se eller lyssna på verket", inte för att kopiera (inkluderat "privatkopiering"). Se även Frågor och svar om upphovsrätt → Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk? [regeringen.se] (samt frågan ovanför som upprepar min första mening i detta stycke).

HA! Jag visste det! Vi TVINGAS betala för något vi INTE FÅR använda. Förekommer det ens i något annat sammanhang? Låter som bedrägeri tycker jag.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Ville bara säga att du har blivit blåst, fast du har ju sparat pengar ändå så länge det är billigare att beställa från tyskland.

Du bör läsa igenom det igen, står inget om lösa hårddiskar där.
Mediaenheter som kan spela in, DVD spelare med HDD och inspelningsfunktion. NAS, externa diskar är det skatt på. Inte interna diskar.

Permalänk

Skaffar gärna en tv för att ha som datorskärm inget annat, lyssnar mer på radio än vad jag tittar på tv, läser mestadels nyheter via youtube , facebook osv mera det än sveriges egna rövhåler

Permalänk

Alkoholskatt på barnens plast mugg på födelsedagar typ är vad copyswed´s riktning är

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du bör läsa igenom det igen, står inget om lösa hårddiskar där.
Mediaenheter som kan spela in, DVD spelare med HDD och inspelningsfunktion. NAS, externa diskar är det skatt på. Inte interna diskar.

Så vitt jag vet så gäller samma i Sverige fortfarande vad gäller lösa interna HDDs och SSDs men jag kan ha fel för jag är för trött för att tänka klart..

Skrivet av Sweclockers.se:

Copyswedes uppdaterade avgiftsmodell börjar gälla den 1 september 2013.

Permalänk
Medlem

Min fråga är, hur bestämmer man vilka "verk" som ska få ut ersättning, hur ansöker man och vilka kriterier finns?
Ska de ta betalt för "en låt" "text" eller liknande så kan jag ju skapa en låt som jag sedan laddar upp på 100.000 gmail och dropbox-konton samt ser till att sprida samt loggga spridningen på så att den ligger på några miljoner platser/X GB utrymme, då borde ju JAG kunna söka ersättning... eller?
En låt kan man ju sy ihop på ett par minuter så borde vara sjukt lönsamt. = D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Det behöver inte kosta "hundratals kronor", finns att köpa för under hundringen i BD-format och nöjer man sig med DVD är det ännu billigare på rea.
Nu vet jag inte hur du är men hellre ser jag film på 1:1 BD-rip vilket är det ända acceptabla än fulrip på i sämsta fall under 3GB och usla 720p med sämre kvalitet än köp DVD av samma film.
Nättjänster kommer aldrig bli lika bra som köpfilm innan dom inser att kvalitet gäller och låter oss ladda ner 1:1 BD-rip så man undviker bufferproblemet och givetvis skall det inte kosta mer än ca 200kr/månad att ha tillgång till 1:1 BD kvalitet på 20-50GB iso-filer med extramaterialet och DTS-MA ljudet intakt och utan begränsning i när/var/hur jag väljer att lagra, se det x antal gånger, mm och utan krav på spelare som hanterar rättigheterna till filen.
DÅ och endast DÅ har nättjänster uppnåt acceptabel kvalitet.
Dock kommer kopieringen aldrig dö ut då det finns snåla nissar som alltid anser att gratis är godast oavsett om det finns lagliga alternativ.

Visst kan du hitta filmer på rea, men långt ifrån alla och leveranstiden gör att fredagkvällen hinner bli en tisdag eller onsdagkväll. Jag nöjer mig med DVD-kvalitet och/eller det som nu streamas via ex. SFantyime, problemet är det dåliga utbudet.

Visst finns det alltid snåla nissar, men de minskar i antal ju bättre alternativ som dyker upp.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad man kan anse vara opartiskt beror i mångt och mycket var man själv befinner sig i spektrat, extremhöger tycker public service är vänstervriden och extremvänstern tycker att public service går kapitalismens ärenden...kort sagt så tycker jag att det verkar vara som att de prickar rätt!

har säkert med det att göra, tycker många uttalanden är löjligt färgade åt båda håll, är hantverkare så antagligen där av den neggiga åsikten, klagar mest på att det inte är neutrala att vara politisk ofärgad å göra någon form av humor eller något som helst är omöjligt jag vet

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Håller med, allt som sälj i butik nummera har säkerhetsskydd som är olagliga att gå förbi så att det blir helt omöjligt att "privatkopiera" utan att bryta mot lagen. detta påfund är mer som svärburken man hade som liten och slängde på lite extra iden så man kunde svära lite men samtidigt fick man inte svära ändå!!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Min fråga är, hur bestämmer man vilka "verk" som ska få ut ersättning, hur ansöker man och vilka kriterier finns?
Ska de ta betalt för "en låt" "text" eller liknande så kan jag ju skapa en låt som jag sedan laddar upp på 100.000 gmail och dropbox-konton samt ser till att sprida samt loggga spridningen på så att den ligger på några miljoner platser/X GB utrymme, då borde ju JAG kunna söka ersättning... eller?
En låt kan man ju sy ihop på ett par minuter så borde vara sjukt lönsamt. = D

Men är det ens någon som vet hur mycket eller hur lite pengar det blir kvar till den som ska ersättas? Tänk om det typ är 20 kr på ett år...
Jag kan i alla fall tänka mig att CopySwede är den stora vinnaren och "skaparna" får en droppe i havet. Men jag kan ha fel?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag insåg just att det finns något som heter "kabel-tv-avgift" som betalas till CopySwede av kabel-tv-leverantörerna (dvs Comhem mfl).

Den ska alltså ersätta rättsinnehavarna som vidaresänds i SVTs kanaler ersättning om jag fattat det hela rätt.

WTF?!

1. Jag betalar först till RadioTjänst för SVT, då förutsätter jag att SVT redan gjort upp med rättighetsinnehavarna vars material som sänds.

2. Sen betalar jag till CopySwede genom avgiften till Comhem för delvis samma sak som ovan.

1. Du betalar för att programmen ska produceras, reportrar ska ha löner, nöjesprogram köps in mm, inget konstigt där.

2. Comhem använder public service för att göra sin egen produkt mer attraktiv, är det då så konstigt att de får betala för det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Då tycker jag du ska vara mycket nöjd.

Han skojade ju, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Men är det ens någon som vet hur mycket eller hur lite pengar det blir kvar till den som ska ersättas? Tänk om det typ är 20 kr på ett år...
Jag kan i alla fall tänka mig att CopySwede är den stora vinnaren och "skaparna" får en droppe i havet. Men jag kan ha fel?

Du har fel, tittar man i senaste årsredovisningen så är det knappt 8% som går till omkostnader när det gäller privatkopieringsavgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aj123:

Han skojade ju, hehe.

Jaha, jag trodde han var allvarlig.
Nu vet jag inte vad jag ska tycka eller tänka.

Aja, hoppas ändå att Sweclockers försöker ha lite högre ribba i framtiden i vilket fall som helst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

1. Du betalar för att programmen ska produceras, reportrar ska ha löner, nöjesprogram köps in mm, inget konstigt där.

2. Comhem använder public service för att göra sin egen produkt mer attraktiv, är det då så konstigt att de får betala för det?

Jag tror du missade min poäng där:

1. Absolut. Det förstår jag också - även om jag ogillar att TVINGAS betala för det bara för att jag har en dator (som inte har ett skit med TV att göra)...

2. Varför ska Comhem betala CopySwede för det? Det borde väl vara mellan Comhem och SVT. Kabel-TV-bolagen är dessutom SKYLDIGA att sända SVT i sina nät, källa. Ska ICA betala CopySwede för bilderna i tidningarna som dom säljer (Svenska Fotografers Förbund är faktiskt medlem i CopySwede)? Tycker du fortfarande att det är rimligt?

Det här med CopySwedes avgifter till höger och vänster är sjukt på riktigt. Dessutom kan dom ju själva besluta om vad som ska omfattas och vad det får kosta - utan att ens vara en myndighet utan en ekonomisk förening. Undrar hur mycket det har mutats och lobbats för att få dom dit dom är. Otäckt...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Ja ,det finns ju inga argument för en schablonavgift på hårdvara. Men visst är det smidigt med en fond som vem som helst kan rapportera in förluster till och bara få pengar. En A-Kassa för storbolagen.

För 15 år sen hade det varit vettigare. Men nu finns ju Itunes m.fl. Om de inte vill göda Apple m.fl. så kan väl respektive industri gå ihop om "ett eget Itunes" för sina media och plocka bort sina media från Itunes.

Anledningen till att vi har kommit hit är att mycket vill ha mer, och jaga pirater är tröstlöst. Lobba mot okunniga och maktlösa politiker är mindre tröstlöst.

Som sagt, A-Kassa för storbolagen. Miljoner utan att de lyfter ett finger.

Samtidigt går Sony med 3,5 miljarder i vinst (2012).

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Ja ,det finns ju inga argument för en schablonavgift på hårdvara. Men visst är det smidigt med en fond som vem som helst kan rapportera in förluster till och bara få pengar. En A-Kassa för storbolagen.

För 15 år sen hade det varit vettigare. Men nu finns ju Itunes m.fl. Om de inte vill göda Apple m.fl. så kan väl respektive industri gå ihop om "ett eget Itunes" för sina media och plocka bort sina media från Itunes.

Anledningen till att vi har kommit hit är att mycket vill ha mer, och jaga pirater är tröstlöst. Lobba mot okunniga och maktlösa politiker är mindre tröstlöst.

Som sagt, A-Kassa för storbolagen. Miljoner utan att de lyfter ett finger.

Samtidigt går Sony med 3,5 miljarder i vinst (2012).

Vad har storbolagen med copyswede att göra? Pengarna går till de som faktiskt ligger bakom musiken, filmerna mm. Det är musiker, kompositörer, skådespelare osv som får pengarna. Skulle föreslå att du läser på lite grann om vad det hela handlar om, du har uppenbarligen missförstått det mesta om vad privatkopieringsavgiften går ut på...

Skrivet av Micke O:

Jag tror du missade min poäng där:

1. Absolut. Det förstår jag också - även om jag ogillar att TVINGAS betala för det bara för att jag har en dator (som inte har ett skit med TV att göra)...

2. Varför ska Comhem betala CopySwede för det? Det borde väl vara mellan Comhem och SVT. Kabel-TV-bolagen är dessutom SKYLDIGA att sända SVT i sina nät, källa. Ska ICA betala CopySwede för bilderna i tidningarna som dom säljer (Svenska Fotografers Förbund är faktiskt medlem i CopySwede)? Tycker du fortfarande att det är rimligt?

Det här med CopySwedes avgifter till höger och vänster är sjukt på riktigt. Dessutom kan dom ju själva besluta om vad som ska omfattas och vad det får kosta - utan att ens vara en myndighet utan en ekonomisk förening. Undrar hur mycket det har mutats och lobbats för att få dom dit dom är. Otäckt...

Vad får dig att tro att det är mutor och lobbing som ligger bakom? Bara för att man inte förstår och/eller tycker att det är rätt så innebär det inte automatiskt att det är något skumt bakom. Jag utgår från att du är insatt i hur och varför privatkopieringsavgiften tillkom?

2. Högst troligen för att public service bara betalar för att sända program i eget nät. Vill någon annan sända i eget nät så får de betala avgift för det, precis som med all annan typ av program. Sedan är lite av poängen med public service att alla ska ha tillgång till det, om kabelbolagen inte behövde sända det så skulle det nog tyvärr inte dröja länge innan vi får en egen Berlusconi här i landet då de flesta hushåll nog tar emot tv på annat sätt än via marksänd digital-tv.

Permalänk
Skrivet av phz:

*Inlägg raderat*

Tog bort ett inlägg som tillsammans med instruktioner förespråkade att "rippa" strömmande media från SVT. Detta täcks inte av privatkopieringslagstiftningen och är enligt rådande tolkning upphovsrättsbrott (kort källa). Därmed faller detta under §7 i reglerna som säger att det inte är tillåtet att "diskutera hur man […] olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Hej! Det var mitt inlägg som togs bort, tänkte därför lämna en replik. Jag förespråkar att man ska få rippa strömmande media från SVT men hoppas att inlägget inte tas bort eftersom att jag denna gång ska försöka att inte lämna ingående instruktioner för hur man gör det.

För det första så är, som jag förstår det, det inte ett brott mot upphovsrätten att spela in strömmande media från SVT eftersom att det inte har prövats i domstol ännu(?). Alltså är allt än så länge bara tolkningar av lagen och inte definitivt. Att hänvisa till SVTs anledning till att de inte har möjliggjort direkt nedladdning via deras hemsida anser jag inte heller vara en "rådande tolkning av upphovsrättsbrott". SVT hade förmodligen inte rättigheter att deras tittare skulle spela in, på VHS, det externt producerade material SVT visade när lagen skrevs heller och hade förmodligen inte heller uppmanat någon som skulle på semester utomlands att spela in programmet på en VHS-inspelare via ett jämförligt dåtida forum (fysiskt nyhetsbrev/reklam/dagstidning?) även om det hade varit fullt lagligt. Likadant så svarar de inte heller på dessa obekväma frågor idag huruvida det är lagligt eller inte (alltså inte huruvida det är tillåtet eller inte för SVT att erbjuda den möjligheten direkt till sina konsumenter för rättighetsinnehavarna) att spela av en sändning.

Mina argument för varför det skulle vara lagligt (enligt ovan så är det vad jag inte prövat av domstol ännu, så det går ju inte vara säker)

Argument 1: Det svenska systemet för privatkopieringsersättning är menat att vara teknikneutralt, även enligt Copyswede ("Systemet för privatkopieringsersättning är flexibelt och teknikneutralt"). I och med att SVT började att sända alla sina kanaler i sin helhet på SVT-play i februari i år får "helt vanlig TV" anses ha tagit steget att även vara webbaserad. Detta var något som Radiotjänst i Kiruna nappade på och anser nu att avgiften gäller "all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt och även om utrustningen också kan användas för annat ändamål." Även i detta sammanhang anges teknikneutralitet vara ledordet. Om både Copyswede och Radiotjänst anser att deras respektive avgifter är teknikneutrala måste man också kunna utgå från att de medium som kan rättfärdiga dessa avgifter också är teknikneutrala. Det är alltså helt sjukt om det skulle vara lagligt att "rippa" en TV-sändning via en digitalbox från det digitala TV-nätet men inte från en, lika digital, IP-baserad sändning på webben.

Argument 2: Att rippa en videoström på internet stöds av upphovsrättslagen: (mina fetstils- och kursivstilsmarkeringar)

Citat:

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

Eftersom att det i fetstil inte motsägs av det i kursivstil (det om sammanställningar i digital form syftar till databaser, hade det gällt ex filmer hade inte Copyswede själva sagt ("När sker privatkopiering") att det var lagligt att kopiera en film från dator till USB-minne)

Motargument 1: Det är inte lagligt att privatkopiera om man måste kringgå ett kopieringsskydd.

Mot-motargument 1: Jag vet inte om det verkligen ska räknas som ett kopieringsskydd att bara helt sonika inte erbjuda en nedladdningslänk i närheten av klippet. När lagen skrevs förr i tiden måste detta närmast ha motsvarat att SVT inte hade gått med på att själva spela in en sändning på en tom VHS om man skickade den till dem. Att konsumenten skulle få en kopia i näven förr var inte helt enkelt och inte heller något som SVT direkt uppmuntrade. Man var tvungen att ta till tredjepartshårdvara för att kunna tillgodoräkna sig en laglig kopia av en TV-sändning. Likadant i dag är det inte helt enkelt (men enklare än då) att få en kopia på disken utan man är tvungen att använda sig av tredjepartsmjukvara. Att varje hushåll skulle få en eller någon enstaka kopia av ett av deras TV-program har helt enkelt aldrig legat i SVTs (public) service-tänk, så att inte erbjuda en nedladdningslänk på hemsidan anser inte jag vara ett kopieringsskydd.

Mot-motargument 2: Enligt regeringen ("Omfattas alla typer av tekniska åtgärder av skyddet mot kringgående av tekniska åtgärder?") får enklare tekniska skydd kringgås: (mina fetstilsmarkeringar)

Citat:

Nej, förbudet mot kringgående av tekniska åtgärder är begränsat i flera avseenden. Till att börja med omfattar förbudet endast sådana tekniska åtgärder som skyddar mot att man gör nya kopior eller gör materialet tillgängligt för allmänheten. Skälet för detta är att skyddet är inriktat på sådana handlingar som skyddas av upphovsrätten. En ytterligare begränsning av skyddet är att det endast är sådana tekniska åtgärder som är effektiva (verkningsfulla) som skyddas. Vill man ha skydd för en teknisk åtgärd får den alltså inte vara alltför enkelt utformad. Det innebär att tekniska åtgärder som utan större besvär kan kringgås av användarna, till exempel helt enkla spärrar, inte omfattas av reglerna.

Att utelämna nedladdningslänk anser jag inte vara ett kopieringsskydd och även om det det skulle vara det så skulle jag anse det vara tämligen enkelt att kringgå om allt som krävs är att kopierar in en URL på rätt ställe i en tredjepartsmjukvara.

Avslutningsvis vill jag bara ursäkta mig för denna rant och jag är fullt medveten om det gamla memet om att argumentera på internet och vinnandet av paralympics. Jag hoppas att mod inte finner att detta inlägg också bryter mot reglerna och så önskar jag alla som orkat läsa hela inlägget en fortsatt trevlig sommar!

Permalänk
Medlem

100% korrekt. Både privatkopieringsavgiften och Copyswede kan dra åt helvete. Bokstavligen. Det handlar inte om pengarna för mig, det handlar om principen.

Jag har kontaktat Copyswede och frågat dem hur de kan applicera lagen på vad som helst de känner för, och svaret var bara hänvisning till lagtexten, som är för luddigt skriven. Den bör alltså skrivas om, eller helst strykas fullständigt. Men nu ligger det väl ett EU-direktiv bakom, så att stryka det helt går väl inte.

Däremot går det så vitt jag vet att sätta privatkopieringsavgiften till 0:-, det ska vara fullt tillåtet för ett EU-land att göra så. Men Copyswede och alla förbannade lobbyister ser förstås till att det inte blir så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av ca.agrell:

Hej! Det var mitt inlägg som togs bort, tänkte därför lämna en replik. Jag förespråkar att man ska få rippa strömmande media från SVT men hoppas att inlägget inte tas bort eftersom att jag denna gång ska försöka att inte lämna ingående instruktioner för hur man gör det.

För det första så är, som jag förstår det, det inte ett brott mot upphovsrätten att spela in strömmande media från SVT eftersom att det inte har prövats i domstol ännu(?). Alltså är allt än så länge bara tolkningar av lagen och inte definitivt. Att hänvisa till SVTs anledning till att de inte har möjliggjort direkt nedladdning via deras hemsida anser jag inte heller vara en "rådande tolkning av upphovsrättsbrott". SVT hade förmodligen inte rättigheter att deras tittare skulle spela in, på VHS, det externt producerade material SVT visade när lagen skrevs heller och hade förmodligen inte heller uppmanat någon som skulle på semester utomlands att spela in programmet på en VHS-inspelare via ett jämförligt dåtida forum (fysiskt nyhetsbrev/reklam/dagstidning?) även om det hade varit fullt lagligt. Likadant så svarar de inte heller på dessa obekväma frågor idag huruvida det är lagligt eller inte (alltså inte huruvida det är tillåtet eller inte för SVT att erbjuda den möjligheten direkt till sina konsumenter för rättighetsinnehavarna) att spela av en sändning.

Mina argument för varför det skulle vara lagligt (enligt ovan så är det vad jag inte prövat av domstol ännu, så det går ju inte vara säker)

Argument 1: Det svenska systemet för privatkopieringsersättning är menat att vara teknikneutralt, även enligt Copyswede ("Systemet för privatkopieringsersättning är flexibelt och teknikneutralt"). I och med att SVT började att sända alla sina kanaler i sin helhet på SVT-play i februari i år får "helt vanlig TV" anses ha tagit steget att även vara webbaserad. Detta var något som Radiotjänst i Kiruna nappade på och anser nu att avgiften gäller "all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt och även om utrustningen också kan användas för annat ändamål." Även i detta sammanhang anges teknikneutralitet vara ledordet. Om både Copyswede och Radiotjänst anser att deras respektive avgifter är teknikneutrala måste man också kunna utgå från att de medium som kan rättfärdiga dessa avgifter också är teknikneutrala. Det är alltså helt sjukt om det skulle vara lagligt att "rippa" en TV-sändning via en digitalbox från det digitala TV-nätet men inte från en, lika digital, IP-baserad sändning på webben.

Argument 2: Att rippa en videoström på internet stöds av upphovsrättslagen: (mina fetstils- och kursivstilsmarkeringar)

Eftersom att det i fetstil inte motsägs av det i kursivstil (det om sammanställningar i digital form syftar till databaser, hade det gällt ex filmer hade inte Copyswede själva sagt ("När sker privatkopiering") att det var lagligt att kopiera en film från dator till USB-minne)

Motargument 1: Det är inte lagligt att privatkopiera om man måste kringgå ett kopieringsskydd.

Mot-motargument 1: Jag vet inte om det verkligen ska räknas som ett kopieringsskydd att bara helt sonika inte erbjuda en nedladdningslänk i närheten av klippet. När lagen skrevs förr i tiden måste detta närmast ha motsvarat att SVT inte hade gått med på att själva spela in en sändning på en tom VHS om man skickade den till dem. Att konsumenten skulle få en kopia i näven förr var inte helt enkelt och inte heller något som SVT direkt uppmuntrade. Man var tvungen att ta till tredjepartshårdvara för att kunna tillgodoräkna sig en laglig kopia av en TV-sändning. Likadant i dag är det inte helt enkelt (men enklare än då) att få en kopia på disken utan man är tvungen att använda sig av tredjepartsmjukvara. Att varje hushåll skulle få en eller någon enstaka kopia av ett av deras TV-program har helt enkelt aldrig legat i SVTs (public) service-tänk, så att inte erbjuda en nedladdningslänk på hemsidan anser inte jag vara ett kopieringsskydd.

Mot-motargument 2: Enligt regeringen ("Omfattas alla typer av tekniska åtgärder av skyddet mot kringgående av tekniska åtgärder?") får enklare tekniska skydd kringgås: (mina fetstilsmarkeringar)

Att utelämna nedladdningslänk anser jag inte vara ett kopieringsskydd och även om det det skulle vara det så skulle jag anse det vara tämligen enkelt att kringgå om allt som krävs är att kopierar in en URL på rätt ställe i en tredjepartsmjukvara.

Avslutningsvis vill jag bara ursäkta mig för denna rant och jag är fullt medveten om det gamla memet om att argumentera på internet och vinnandet av paralympics. Jag hoppas att mod inte finner att detta inlägg också bryter mot reglerna och så önskar jag alla som orkat läsa hela inlägget en fortsatt trevlig sommar!

Dold text

Riktigt bra argument!
Jag håller med dig och sweclockers moderater borde inte radera dina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ca.agrell:

[...] och så önskar jag alla som orkat läsa hela inlägget en fortsatt trevlig sommar!

bra inlägg. argumenten är begripliga och förtjänar bemötande - dock inte från mig eftersom jag håller med dig.

i grund handlar ersättningen om att kompensera för inkomstbortfall pga viss spridning av verket till vänner/familj.
eftersom det är opraktiskt att begära ersättning endast för de tillfällen då detta sker så lägger man istället lägre avgifter på ALLT som möjliggort den typen av kopiering (VHS, kasett, CD, DVD). När mer data nu har blivit digital inkluderas även HDD etc. http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ers...

Men vem får pengarna?

"Den inkasserade privatkopieringsersättningen delas först upp mellan kopiering av ljud och rörlig bild. Uppdelningen sker efter årliga kopieringsundersökningar som genomförs av Sifo. Den övervägande delen av ljudkopieringen består av musik och den fördelas till de enskilda rättighetshavarna av Stim, SAMI och Ifpi.

Copyswede sköter fördelningen av ersättningen för tv-program till upphovsmän och utövande konstnärer och Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF) ansvarar för fördelningen till producenterna.

"

Dold text

http://www.copyswede.se/rattighetshavare/sa-fordelas-ersattni...

kollade upp STIM som exempel

"Stim tar in rapporter om vilken musik som spelats, spelats in eller laddats ned/streamats. Musikrapporterna fungerar som underlag för utbetalning till upphovsmännen och deras musikförlag.

Informationen i rapporterna kopplas ihop med uppgifterna om vem som äger rättigheterna till musikverken som använts. Pengarna fördelas enligt Stims fördelningsregler och betalas ut till de som skapat musikverken och deras musikförlag samt till motsvarande utländska organisationer för vidarebefordran till deras medlemmar.

"

Dold text

http://www.stim.se/sv/OM-STIM/Sa-gar-det-till/

Vidare syns att det var runt 70 000 registrerade musiker (incl. bolag) hos STIM 2012. (http://issuu.com/stim-magasinet/docs/stim_arsredovisning_2012)

STIM fick 5mille av copyswede (2011) (http://viewer.zmags.com/publication/a87d94af#/a87d94af/12)

Alltså-
- En SIFO undersökning ligger till grund för fördelning av privatkopieringsavgiften.
- Pengarna betalas till paraplyorganisationer.
- STIM (som exempel) säger att de distribuerar efter användning, men den informationen kan ju CopySwede inte ge.
- Dessutom får STIM 5 mille för 70 000 upphovsrättsinnehavare (2011), alltså 71:- per artist och år i snitt.

Om detta stämmer undrar jag om det är värt besväret med privatkopieringsavgift. Vi betalar 86 miljoner till CopySwede för att det ska ge en artist 70 spänn på ett år? CopySwede står iofs för ett 20-tal jobb också (http://www.allabolag.se/7696020036/COPYSWEDE_ek_for) och det är väl en bra sak.

Finns det nån musiker/upphovsrättsman på Swec som vet hur mycket den får av STIM som ersättning för privatkopiering?

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ca.agrell:

För det första så är, som jag förstår det, det inte ett brott mot upphovsrätten att spela in strömmande media från SVT eftersom att det inte har prövats i domstol ännu(?). Alltså är allt än så länge bara tolkningar av lagen och inte definitivt.

Ja, det finns inget direkt prejudikat. Innan detta finns så bör dock en restriktiv hållning vara rimligare än motsatsen, vilket också är vad som står i reglerna — liknande strider får tas av advokater. Så som läget ligger så är begrepp som "allmänt tillgängliggjort" o dyl vad gäller saker som har affixet "…på internet!" inte speciellt fastslagna.

Skrivet av ca.agrell:

Att hänvisa till SVTs anledning till att de inte har möjliggjort direkt nedladdning via deras hemsida anser jag inte heller vara en "rådande tolkning av upphovsrättsbrott". SVT hade förmodligen inte rättigheter att deras tittare skulle spela in, på VHS, det externt producerade material SVT visade när lagen skrevs heller och hade förmodligen inte heller uppmanat någon som skulle på semester utomlands att spela in programmet på en VHS-inspelare via ett jämförligt dåtida forum (fysiskt nyhetsbrev/reklam/dagstidning?) även om det hade varit fullt lagligt.

TV- och radioutsändningar är fastslaget går under "allmänt tillgängliggjort", så rätten att spela in på VHS är tydligt täckt av privatkopieringslagen. Om SVT tecknar ett avtal som innefattar rätt att sända ut materialet på detta tekniska sätt så implicerar det enligt fastslagen lagstiftning att det innefattar inspelning. Sändningar på internet är oprövat territorium — det är inte så att allt som är "allmänt tillgängliggjort" är fritt att kopiera. En alternativ tolkning är att strömning på nätet är mer likt ett bibliotekslån, och bara för att man lånar en bok så har man inte rätt att kopiera den. Jag säger inte att den tolkningen är rimligare, men tills motsatsen bevisats så är den möjlig.

Skrivet av ca.agrell:

Likadant så svarar de inte heller på dessa obekväma frågor idag huruvida det är lagligt eller inte (alltså inte huruvida det är tillåtet eller inte för SVT att erbjuda den möjligheten direkt till sina konsumenter för rättighetsinnehavarna) att spela av en sändning.

Att inte svara är inget som kan kopplas till att det skulle vara OK. De har svarat på samma frågor tidigare.

Skrivet av ca.agrell:

Argument 1: […] Det är alltså helt sjukt om det skulle vara lagligt att "rippa" en TV-sändning via en digitalbox från det digitala TV-nätet men inte från en, lika digital, IP-baserad sändning på webben.

Jag håller med och har också reflekterat över vad Radiotjänsts tolkning betyder för internetsändningar. Det kan dock nämnas att Radiotjänsts tolkning i sig inte är ett definitivt rättesnöre, och inte avgjord. Förvaltningsrätten gav Radiotjänst rätt, men det har överklagats.

Skrivet av ca.agrell:

Argument 2: […] Jag vet inte om det verkligen ska räknas som ett kopieringsskydd att bara helt sonika inte erbjuda en nedladdningslänk i närheten av klippet.

Canal+-målet hävdar så vara fallet. Länkaren dömdes i Hovrätten att betala skadestånd till Canal+ för brott mot upphovsrättslagen, och HD kommer inte pröva målet.

Skrivet av ca.agrell:

Att utelämna nedladdningslänk anser jag inte vara ett kopieringsskydd och även om det det skulle vara det så skulle jag anse det vara tämligen enkelt att kringgå om allt som krävs är att kopierar in en URL på rätt ställe i en tredjepartsmjukvara.

På dessa grunder skulle skyddet för det allra mesta kunna anses vara enkelt att kringgå, inte minst vad gäller mjukvara. Om t ex jag utnyttjar min lagliga rätt att spela DVD-filmer i Debian så är detta trivialt efter installation av ett enstaka bibliotek, men är CSS egentligen ett trivialt skydd i lagens mening? Hade jag kunnat kringgå det utan att luta mig på färdiga bibliotek för detta? Hur lång tid och hur mycket arbete hade krävts?

Intentionen kan inte vara att bedöma svårigheten efter hur enkelt det är att kringgå skydd genom att använda en "svart låda" som knäcker skyddet, för detta kan alltid göras trivialt. För en användare är det trivialt att köra en .exe-fil som tar bort kopieringsskydd, betala för att någon ska installera ett chip (som i sig kan vara godtyckligt komplicerat) i en konsol eller hitta ett serienummer skrivet på en hemsida, men själva skydden är inte nödvändigtvis triviala för det.

Skrivet av ca.agrell:

Avslutningsvis vill jag bara ursäkta mig för denna rant och jag är fullt medveten om det gamla memet om att argumentera på internet och vinnandet av paralympics. Jag hoppas att mod inte finner att detta inlägg också bryter mot reglerna och så önskar jag alla som orkat läsa hela inlägget en fortsatt trevlig sommar!

Jag försökte hålla svaret kort och hoppas det inte uppfattas som att jag försöker säga "du har fel!!!", för det är bara tänkt att lyfta det faktum att dessa frågor inte är enkla. Om man förlitar sig för mycket på teknikaliteter och gör egna tolkningar så kommer man lätt till slutsatser som: "men egentligen så gör vi ju bara samma sak som Google, fast för torrentlänkar — om det vi gör är olagligt så är Google också olagligt, a-ha!", och det finns prejudikat för hur illa sådana resonemang, hur rimliga de än må låta, kan gå .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ska man ta ut en privatkopieringsavgift som ska kompensera någon upphovsrättsinnehavare så bör den självfallet endast tas ut på produkter som denne upphovsrättsinnehavare har rättigheterna till (tex en DVD med musik från en viss artist).
Och då ska det givetvis vara möjligt och tillåtet att faktiskt kopiera det man köpt och inte som idag då det finns kopieringsskydd som förhindrar en att göra det man betalt denna "avgift" för att kunna göra.
Att tvingas betala för en tjänst man inte kan eller får utnyttja är bedrägeri och ska leda till åtal.

Som det är nu tar man ut avgifter från tomma lagringsmedia som inte har ett skit med någon upphovsrättsinnehavare att göra.
När folk lagrar sina egna bilder, filmer eller musik som de själva är upphovsrättsinnehavare till så tar Copyswede pengar från dessa och "ersätter" folk som inte har någon som helst rättighet till ens material.
Det är precis lika illa som folk som piratkopierar. Piraterna utnyttjar andras verk utan att betala för sig. Copyswede gör sig skyldiga till precis samma sak när de utnyttjar andras verk till att ta ut avgifter för att dela ut till folk som inte har någon som helst rätt till dessa verk.

Den enda vettiga lösningen om man verkligen ska ha kvar denna föråldrade privatkoperingsavgift är som sagt om man faktiskt lägger på avgiften på det som säljs som faktiskt är kopplat till en upphovsrättsinnehavare. Då blir det också klart vilken upphovsrättsinnehavare som förtjänar hur stor ersättning och inte som idag där det bara är som en stor A-kassa för dåliga artister som folk inte längre bryr sig om.

Som det är idag där man försöker avgiftsbelägga mer och mer som på ett långsökt sätt kan associeras till en "upphovsrättsinnehave" är så absurt att det knappt finns ord för det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

bra inlägg. argumenten är begripliga och förtjänar bemötande - dock inte från mig eftersom jag håller med dig.

i grund handlar ersättningen om att kompensera för inkomstbortfall pga viss spridning av verket till vänner/familj.
eftersom det är opraktiskt att begära ersättning endast för de tillfällen då detta sker så lägger man istället lägre avgifter på ALLT som möjliggort den typen av kopiering (VHS, kasett, CD, DVD). När mer data nu har blivit digital inkluderas även HDD etc. http://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ers...

Men vem får pengarna?

"Den inkasserade privatkopieringsersättningen delas först upp mellan kopiering av ljud och rörlig bild. Uppdelningen sker efter årliga kopieringsundersökningar som genomförs av Sifo. Den övervägande delen av ljudkopieringen består av musik och den fördelas till de enskilda rättighetshavarna av Stim, SAMI och Ifpi.

Copyswede sköter fördelningen av ersättningen för tv-program till upphovsmän och utövande konstnärer och Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF) ansvarar för fördelningen till producenterna.

"

Dold text

http://www.copyswede.se/rattighetshavare/sa-fordelas-ersattni...

kollade upp STIM som exempel

"Stim tar in rapporter om vilken musik som spelats, spelats in eller laddats ned/streamats. Musikrapporterna fungerar som underlag för utbetalning till upphovsmännen och deras musikförlag.

Informationen i rapporterna kopplas ihop med uppgifterna om vem som äger rättigheterna till musikverken som använts. Pengarna fördelas enligt Stims fördelningsregler och betalas ut till de som skapat musikverken och deras musikförlag samt till motsvarande utländska organisationer för vidarebefordran till deras medlemmar.

"

Dold text

http://www.stim.se/sv/OM-STIM/Sa-gar-det-till/

Vidare syns att det var runt 70 000 registrerade musiker (incl. bolag) hos STIM 2012. (http://issuu.com/stim-magasinet/docs/stim_arsredovisning_2012)

STIM fick 5mille av copyswede (2011) (http://viewer.zmags.com/publication/a87d94af#/a87d94af/12)

Alltså-
- En SIFO undersökning ligger till grund för fördelning av privatkopieringsavgiften.
- Pengarna betalas till paraplyorganisationer.
- STIM (som exempel) säger att de distribuerar efter användning, men den informationen kan ju CopySwede inte ge.
- Dessutom får STIM 5 mille för 70 000 upphovsrättsinnehavare (2011), alltså 71:- per artist och år i snitt.

Om detta stämmer undrar jag om det är värt besväret med privatkopieringsavgift. Vi betalar 86 miljoner till CopySwede för att det ska ge en artist 70 spänn på ett år? CopySwede står iofs för ett 20-tal jobb också (http://www.allabolag.se/7696020036/COPYSWEDE_ek_for) och det är väl en bra sak.

Finns det nån musiker/upphovsrättsman på Swec som vet hur mycket den får av STIM som ersättning för privatkopiering?

Nu missade du kanske att pengar går till fler organisationer än stim?

Om jag förstår siffrorna för rörlig bil rätt så går ca 22 miljoner till frf varav ca 10 miljoner går till amerikanska rättighetshavare, totalt ska detta motsvara 33% av ersättningen för rörlig bild. Av de resterande 66% går 5 miljoner var till ifpi, sami och stim, resterande summa verkar fördelas direkt till upphovsrättshavarna av copyswede. Sedan kommer ersättningen för ljud, men då blir det lite stökigt i sammanställningen då det är många små organisationer som delar på pengarna.

Permalänk
Medlem

Denna straff avgift (tillsammans med radiotjänst påfund) kan också liknas med att man tvingar alla som har bil att betala daglig trängselavgift i Stockholm och i Göteborg, du kan ju köra inne i städerna under avgiftstid och bidra till trängsel även om du inte bor där.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Jag vill ha lägre skatt, för jag utnyttjar inte kommunens fotbollsplaner.
Vilka fantastiska argument...

Skickades från m.sweclockers.com

I det här fallet så betalar du för något du INTE FÅR utnyttja.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Denna straff avgift (tillsammans med radiotjänst påfund) kan också liknas med att man tvingar alla som har bil att betala daglig trängselavgift i Stockholm och i Göteborg, du kan ju köra inne i städerna under avgiftstid och bidra till trängsel även om du inte bor där.

Nej och åter nej. Liknelsen är att du tvingas betala trängselavgift fast hela stan är avstäng för fordonstfrafik. Du måste betalar för något du INTE får använda.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

I det här fallet så betalar du för något du INTE FÅR utnyttja.

Måste erkänna att jag faktiskt inte förstår vad det är du anser att man inte får göra? Finns massa sätt att utnyttja privatkopieringsrätten som är fullkomligt tillåtna...