Permalänk

Kraschad disk..

Hej!
Vet att detta är ett ämne som tagits upp förr men hittar ingen bra hjälp och är lite desperat så prövar ändå. Min hårddisk i min MacBook PRO har kraschat, detta var min mediadator och hade väldigt mycket viktiga bilder där som jag väldigt gärna skulle vilja få tillbaka.

Har prövat att koppla in hårddisken i min stationära men hårddisken hittas ej. Man känner att hårddisken snurrar däremot. Den gör inga konstiga ljud eller liknande.

Tips på taktik hära...? Bra program för att läsa kraschade diskar? Alla tips uppskattas!

Uppskattar hjälp sjukt mycket!
Mvh Joakim

Permalänk
Medlem

Mitt tips om det är väldigt viktiga bilder...
http://www.ibas.se
http://www.ahlbergdata.se
Eller liknande.

Inte så viktigt då finns det lite blandad kompott - ddrescue eller SpinRite kanske kan vara nåt? Beror på om du kan lyckas få kontakt med disken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Just det då.. Har provat ett program för data räddning, det lyckades inte hitta disken. Dyker ej upp på "den hör datorn" eller enhetshanteraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stenudden:

Just det då.. Har provat ett program för data räddning, det lyckades inte hitta disken. Dyker ej upp på "den hör datorn" eller enhetshanteraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Syns disken i bios ? Om inte är det nått hårdvarufel på den och är det viktiga filer på den bör du inte röra den mer utan lämna den till en recoveryfirma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Syns disken i bios ? Om inte är det nått hårdvarufel på den och är det viktiga filer på den bör du inte röra den mer utan lämna den till en recoveryfirma.

Har inte kollat om den dyker upp i BIOS. Ska göra det, kan tyvärr inte förrän nästa helg då jag har åtkomst till min stationära dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

(Uppdatering) Tagit upp ämnet igen.

Har tagit upp problemet igen efter viss tid, haha... Disken är från en Macbook som sagt så den använders sig alltså av filsystemet HFS+ om jag förstår rätt. Det var därför jag inte lyckades få kontakt med den tidigare på min PC. Använder mig nu av en HDD docka och MacDrive10 på min PC för att komma åt disken, vilket verkar funka ok.

Målet är i huvudsak att få över alla bilder från hårddisken. Men det går inte felfritt. Jag kan läsa in mappar och se filer som vanligt men inte öppna dem. En mapp lyckades jag faktiskt kopiera rakt av över till PC:n helt utan problem och de går att öppna fint på min PC men när jag ska få över andra mappar så matas bara disken ut ur datorn och överförningen avbryts. Vet inte hur jag skall gå vidare från detta..

All hjälp uppskattas otroligt mycket!
/Joakim

Permalänk
Avstängd

@stenudden: Antagligen är några av filerna korrupta så du får ta dem en och en tills du stöter på en som inte går att kopiera över sen, när du fått disken synlig igen, så fortsätt med nästa fil. Då kan du nog få över det mesta som inte är korrupt.