OS i Nyköpt dators HDD men vill ha den i SSD

Permalänk

OS i Nyköpt dators HDD men vill ha den i SSD

Hej!

Köpte precis dator och fick den monterad. Fick hem den utan Windows 10 skiva utan bara aktiveringskod som jag bara behövde skriva in (kunde ej välja var jag ville spara OS) och så startade datorn upp. Så nu har jag OS på HDD.

Jag vill föra över OS från HDD till SSD. Hur går jag tillväga för att göra detta?

Har försökt leta genom diverse forum överallt på nätet och hittat 4 olika metoder som jag nämner nedan.
Men vilket av dessa olika metoder är att föredra?

1: Att avinstallera OS och sen drar ut sladd för HDD och installera OS på SSD utan HDD inkopplad.
Men hur avinstallerar jag OS? Re-bootar jag hela datorn då? Försökte med detta men datorn hängde sig.

2: Klona över OS från HDD till SSD. Detta kan vara bra då jag inte har något annat installerat på datorn än förutom virusprogram och OS.
Hur klonar jag isåfall över OS till SSD? Jag har en extern hårddisk på 1 TB om det fungerar?

3: Koppla bort HDD, sen installera mha aktiveringskod OS på SSD, sen defragmentera HDD.
Funkar detta?

4: Det finns program som fixar detta åt en. Som alltså för över OS från HDD till SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tennisbossen:

3: Koppla bort HDD, sen installera mha aktiveringskod OS på SSD, sen formatera HDD.

Detta är precis vad jag har gjort i samma situation och det sätt jag rekommenderar eftersom det känns enklast och innebär minst strul. Det går naturligtvis att lösa på flera sätt men att klona hela operativsystem är inte att rekommendera.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Tennisbossen:
Har du inget installationsmedia så kan du ladda hem detta: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 verktyg. Så kör du det inne i Windows bara så skapar den en ISO som enklast bränner på skiva för att ha det sparat. Sen kan du lägga in det på ett usb när du ska installera. Koppla sedan ur HDDn när du installerar som nämnts, är du garanterad att det inte blir något skit. Det händer att windows lägger bootfiler på andra enheter, vilket gör att den dagen du tar bort HDDn så startar inte Windows.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

ÄR det en stationär burk? Som du kan ha två diskar i samtidigt. Är det en Samsung SSD(?) så kan du använda deras "Migration tool" som flyttar över allt (klonar) till din nya SSD. Sedan är det bara att rycka HDDn.

Tror även Intel och flertalet andra tillverkare har liknande klonings verktyg.

Eftersom Windows 10 nycklarna låser sig till, i oftast fall moderkortet. Ska du bara kunna göra, som nämt tidigare, installera samma OS på ny disk. Windows 10 känner igen den hårdvara du har och aktiverar själv nyckeln. Hårddiskar ska inte vara av besvär att byta.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Med lite tur så kan du bara installera direkt på din SSD och maskinen aktiveras direkt (på grund av att licensen ligger i BIOS). Om inte så kan du alltid läsa ut licensen först och sedan installera om. Det görs enklast med "Read/Write everything"

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

@fragwolf är närmast lösningen, iom att ditt moderkort är aktiverat med aktuell windowslicens behöver du INTE ange någon licens när du installerar om Windows 10 på SSD. Klona ok men varför? Bättre då med en lösning som man vet fungerar, reninstallation via usb-minne.

Visa signatur