NAS för videolagring

Permalänk
Medlem

NAS för videolagring

Har börjat fundera på att skaffa mig en NAS då jag i nuläget har allt på en extern HDD som börjar bli lite liten.

Kommer ha det till mitt filmbibliotek som i dagsläget uppgår till 6+TB.

Vill gärna kunna spela upp filmer/serier lokalt på datorn via mpc-hc om möjligt och slippa använda någon mediaspelare eller plex men möjligheten kan finnas där för framtida bruk.
Om det finns en torrentklient inbyggd så är det ett plus men inget krav.
Gärna 4bay då jag vill kunna utöka utrymmet vid behov.

Hade tänkt köpa en tom och komplettera med 2st 8TB diskar till att börja med, smartast att göra så eller ska man köra på någon annan taktik för att få så mycket bang for the buck som möjligt?

Budgeten är inte satt i sten och vet inte vad som krävs för mina ändamål så kom med förslag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Egentligenvalfri NAS då om ni vill ha enkel uppspelning. Materialet delas ut via SMB så vilken spelare och enhet somhelst klarar av det.

Torrent vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Egentligenvalfri NAS då om ni vill ha enkel uppspelning. Materialet delas ut via SMB så vilken spelare och enhet somhelst klarar av det.

Torrent vet jag dock inte.

Det låter ju bra att valfri fungerar.

Vad tror du om att köpa en tom vs redan innehållande diskar? Köper jag en som redan har diskar så blir det lite billigare i till o börja med då jag kan börja emd en 12TB men kommer sluta med att jag står med en massa extra diskar. Köper jag en tom och går på dubbla 8TB så blir det initiala kostnaden högre men kommer då inte ha diskar över när jag ska utöka.

Och tips på något specifikt märke som du har bra erfarenhet av?