clock_watchdog_timeout error

Permalänk

clock_watchdog_timeout error

Hej! Jag har ett problem med att min dator blue-screenar ibland. Nästan alltid är det felmeddelandet "clock_watchdog_timeout" som dyker upp och systemet kan inte starta om sig självt så det får man göra med en hårdvaruomstart.

Detta sker nästan enbart när jag renderar videos i antingen Adobe After Effects eller Adobe Premiere, två program jag använder dagligen. För mindre projekt är det inga problem, men ner jag ska exportera videor som är 1 timme eller längre så dyker ofta detta meddelande upp. En särskild video som är 4 timmar vägrar rendera över huvud taget och blue-screenar efter någon timme varenda gång jag försökt.

Jag läste att detta kan bero på att datorn når mycket höga temperaturer, men jag har stresstestat datorn och min CPU går aldrig över 78*C, och den ligger runt 45*C i viloläge. Min CPU är inte heller överklockad, då mitt moderkort inte stödjer det. Har haft datorn i några år och har inte stött på detta problem för än jag började redigera och exportera videor. Vad kan jag göra?

Här är mina specifikationer:
intel i7-4790K @ 4.00GHz
Gigabyte B85M-DS3H-A F1
NVIDIA GeForce GTX 970 4Gb
Corsair DDR3 16Gb

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det meddelandet får man när man kör en ostabil överclock. Då du inte har överklockat vet jag inte vad det beror på. Har du återställt datorn för att utesluta mjukvara?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

@alteam: Jag skulle kunna försöka det, men hinner inte idag då jag har ett projekt jag måste göra färdigt till på Måndag.

Permalänk
Medlem

Vi fick detta fel på ett par datorer på jobbet när vi skulle PXEboota dom, detta var då relaterat till gammalbios och gammalt Firmware på dess SSD, det är Laptops som vi hade detta fel på.

Har du kollat hur det ser ut med din BOIS/UEFI samt Firmware på din SSD om du har någon?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Moderator
Moderator

Dubbelkolla att inte Intels Turbo Boost ändå är påslagen i bios, har för mig att den är på av default?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

@BM-Mods: Mina BIOS är uppdaterade senast 2015. Kanske det har något med saken att göra?

Permalänk

@Lan: Aha! Där kanske vi har det, jag har nämligen på Turbo Boost. Jag testar att slå av det och renderar videon igen.

Permalänk

Okej jag har uppdaterat BIOS och stängt av Turbo Boost. Datorn har inte kraschat ännu och jag har lyckats rendera den långa videon utan problem. Tack för hjälpen!

Permalänk
Moderator
Moderator

@HenrikTheGreat:

Kalas! Kul att det löste sig och tack för att du återkom med lösningen. Bra forumkultur kan hjälpa andra om de har liknande problem.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag fick watchdog error när min laptop skulle installera en större windowsuppdateringm här om dagen, tydligen var det intels sata drivrutiner som inte var kompatibla med nya uppdateringen och då bluescreenade datorn varje gång drivrutinen laddades (och revertade uppdateringen). Fick gå in i enhetshanteraren och installera standarddrivrutinen och sedan köra windows update igen, då fungerade det...