Tips på hur man bäst får till följande externa (semi ghetto-)vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Tips på hur man bäst får till följande externa (semi ghetto-)vattenkylning

Var några år sedan jag senast hade ett vattenkylt system. Så jag tänkte posta här och se om man kunde få lite råd med en liten annorlunda, men ändå mkt lättbyggd (jag orkar inget avancerat ^^) idé jag har.

Har jag kommit fram till att jag vill ha ett modulärt externt system något i stil med följande idé-skiss i ms paint.

Vattenslangarna (eller det material man nu väljer) leds i bak-kant av bokhyllan och sedan ut på andra sidan (se bild). På den sidan fäster man sedan en (eller flera) rejält biffig radiator, tank och pump.

Datorchassit innehåller därmed endast slangar och vattenblock.

Hela systemet kopplas ihop med snabbfästen enligt bild som automatiskt tillsluts vid frånkoppling. Man kan därmed när som helst koppla loss (avstängd ) dator och fästa en annan dator med samma princip.

Systemet som initialt skall kylas är rätt strömhungrigt:

  • RTX 3090

  • Någon kommande Ryzen, eller kanske t.o.m. threadripper (men f.n. en 9900k)

Räkna alltså med i storleksordningen ca 400-500W under max load.

Hoppas nu inte det är emot Swecs regler att fråga om generell tips på hårdvara här, för det är lite det jag är ute efter. Har varit borta ur leken så länge att jag inte alls har koll på vilka märken som rekommenderas om man vill pumpa lite längre sträckor (detta är ca 1.5m bort från datorn och sedan kanske 1 m upp från chassi-höjd) - så hyffsat bra vattentryck lär behövas, och därmed också anslutningar som pallar trycket.

Alltså:

  • Vad tror ni det kan tänkas behövas för pump?

  • Kommer snabbfästen och övriga fästen hålla?

  • Funkar det med vanlig mjuk slang (hoppas kunna ha det inuti chassit initialt) och fästen på detta, eller blir trycket för högt?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

En bra pump, D5: https://www.coolerkit.se/shop/ekwb-ek-xtop-revo-6442p.html

Det finns anslutningar som låser slangen fullständigt:
https://www.coolerkit.se/shop/push-on-kompression-344s1.html

Snabbkopplingar typ:
https://www.coolerkit.se/shop/alphacool-eiszapfen-quick-7365p...
Jag kör själv med dessa men jag har fasta ~13-14mm slanganslutningar

Vanlig mjuk slang fungerar alldeles utmärkt! Se bara till att ID och YD-mått är rätt anpassade till ex kompressionskopplingar om du nu skulle använda dessa.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coolerfreak:

En bra pump, D5: https://www.coolerkit.se/shop/ekwb-ek-xtop-revo-6442p.html

Det finns anslutningar som låser slangen fullständigt:
https://www.coolerkit.se/shop/push-on-kompression-344s1.html

Snabbkopplingar typ:
https://www.coolerkit.se/shop/alphacool-eiszapfen-quick-7365p...
Jag kör själv med dessa men jag har fasta ~13-14mm slanganslutningar

Vanlig mjuk slang fungerar alldeles utmärkt! Se bara till att ID och YD-mått är rätt anpassade till ex kompressionskopplingar om du nu skulle använda dessa.

Tack för tipsen!

Snabbkopplingarna - har de inbyggda kompressionsfästen för slangar, eller sätter man slangen först på en kompressionsanslutning som sedan skruvas in i snabbanslutningen?

-----

uppdatering: Svarar på min egen fråga efter lite efterforskning att snabbkopplingarna har G1/4"-anslutningar = gängmått, dvs ej inbyggd kompressionsanslutning. Var länge sen det här.. måste varit närmre 10-15 år sedan jag fipplade med vattenkylning senast

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Snabbkopplingarna har G1/4" innergänga i vardera kopplingsände, exempel 4st kompressionsanslutningar krävs till 2st snabbkopplings-kit, i ditt fall behöver du ju 2st snabbkopplingskit som framgår av din skiss.

Precis!

Inte hänt så värst mycket. Lite annorlunda tänk på kylare, pump och reservoir-kombinationer, raka rör och div.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coolerfreak:

Snabbkopplingarna har G1/4" innergänga i vardera kopplingsände, exempel 4st kompressionsanslutningar krävs till 2st snabbkopplings-kit, i ditt fall behöver du ju 2st snabbkopplingskit som framgår av din skiss.

Precis!

Inte hänt så värst mycket. Lite annorlunda tänk på kylare, pump och reservoir-kombinationer, raka rör och div.

Säg att man skulle vilja ha snabbfästen (=[sf]) mellan varje komponent bara för att det är kul :).

Ex.

pump --[sf]--> cpuBlock --[sf]--> gpuBlock --[sf]--> rad --[sf]-->tank--[sf]--> tillbaka till pump.

Är det en kass idé ? (bortsett från priset då).
Skulle det medföra massvis med motstånd?

Vore supersmidigt när man byter ut och testar nya komponenter m.m., vilket jag gör lite då och då, eller om man bara vill flytta sin utrustning lite i taget.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Somliga använder sig av [sf] här och var men jag ser ingen vinst i de om man inte planerar för att göra *maintenance, komponentbyte* då och då.

Du får ju en mer restriktiv loop så det är ju inte att rekommendera i första taget.
En primär del i loopen är ju dock hur effektivt du väljer att transportera bort värmen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coolerfreak:

Somliga använder sig av [sf] här och var men jag ser ingen vinst i de om man inte planerar för att göra *maintenance, komponentbyte* då och då.

Du får ju en mer restriktiv loop så det är ju inte att rekommendera i första taget.
En primär del i loopen är ju dock hur effektivt du väljer att transportera bort värmen.

Verkar som att alla pumpar man hittar är pwm-styrda. Jag skulle dock föredra manuell styrning och sedan bara låta den köra i konstant fart. Helst med helt separat strömförsörjning - jag kommer ju ha pumpen, tanken och radiator(er) en bra bit från datorn, och koppla på olika datorer. Finns det något smidigt för att få till extern pump utan ström/pwm från datorn?

(DC-in kan jag ordna på annat håll, men just pumpstyrningen behöver jag kunna köra manuellt. Eller ska man bara isf låta den gå på max? kanske ändå krävs med tanke på min loops längd?)

En ful-lösning vore en kombination av dessa. Men smidigare vore en pump med manuellt ställbar fart.. hmm

ELLER så gör man såhär :). Och drar ström från datorn ändå. Så när man kopplar in en ny dator så kopplar man in både vatten + pumpEl

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver pumpen verkligen styras? En tystgående pump med bra flöde borde kunna köras på full fart hela tiden utan konstigheter. Sen får man reglera fläktarna efter vattentempraturen för att få bättre kylning när det behövs. Systemet är ju såpass värmetrögt att datorn har egentligen ingen koll på hur vad som behöver kylas bort.

Blir lite sugen på att bygga vattenkylning till nån gammal dator här. Gärna med radiator som går att kasta ut utomhus på vintern för lite överklockningsexperiment.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Behöver pumpen verkligen styras? En tystgående pump med bra flöde borde kunna köras på full fart hela tiden utan konstigheter. Sen får man reglera fläktarna efter vattentempraturen för att få bättre kylning när det behövs. Systemet är ju såpass värmetrögt att datorn har egentligen ingen koll på hur vad som behöver kylas bort.

Blir lite sugen på att bygga vattenkylning till nån gammal dator här. Gärna med radiator som går att kasta ut utomhus på vintern för lite överklockningsexperiment.

Jag blir också sugen.

Men tänk på att du kan få kondens om du kör med för kallt kylmedium in i ett vanligt rum. Om du kollar t.ex. hur en luftkonditioneringsanläggning är monterad i en datorhall så är det alltid isolering kring rören som tar in kall kylvätska från utomhusdelen på vägen in till inomhusdelen. Det är för att rumsluften som träffar det kalla röret/slangen kan börja lösa ut kondens när den kyls ned. Att få kondens inne i datorlådan låter ... måttligt bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag blir också sugen.

Men tänk på att du kan få kondens om du kör med för kallt kylmedium in i ett vanligt rum. Om du kollar t.ex. hur en luftkonditioneringsanläggning är monterad i en datorhall så är det alltid isolering kring rören som tar in kall kylvätska från utomhusdelen på vägen in till inomhusdelen. Det är för att rumsluften som träffar det kalla röret/slangen kan börja lösa ut kondens när den kyls ned. Att få kondens inne i datorlådan låter ... måttligt bra.

En variant är att köra 2 fristående loopar. Jag funderade på att göra så tidigare, men kom inte på hur värmeöverföringen mellan dem skulle ske på ett smidigt sätt

-----

Förresten:

Skulle vilja ha en digital flödes- och/eller tryck-indikator med larm-funktion :D. Finns det något sånt på marknaden?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag blir också sugen.

Men tänk på att du kan få kondens om du kör med för kallt kylmedium in i ett vanligt rum. Om du kollar t.ex. hur en luftkonditioneringsanläggning är monterad i en datorhall så är det alltid isolering kring rören som tar in kall kylvätska från utomhusdelen på vägen in till inomhusdelen. Det är för att rumsluften som träffar det kalla röret/slangen kan börja lösa ut kondens när den kyls ned. Att få kondens inne i datorlådan låter ... måttligt bra.

Den lilla haken har slagit mig men det får anses vara lösbart

Nästa sak som dök upp i huvudet är att vi har ett bergvärmehål med cirka 2 grader året runt... serverhall i pannrummet?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

@Gi][Gurra; Det finns både flödesindikator och säkerligen olika former av vakter dessutom.
Här har vi en variant som kanske kan vara nåt:
https://www.aquatuning.se/vattenkylning/oevervakning/floedesi...

Bergvärmehål, Det vore nåt de!
När jag testade 200W TEC för en jäkla massa år sen så var de vaselin och neopren som gällde Det var en kall AMD de.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem

Attans. Tanken var att detta skulle bli en Billy-vattenkylning (ikea Billy alltså), men ack... kommer inte gå. Se nedan för varför det inte går.

Jag har nu byggt ihop högra loopen - pga att snabbfästena sitter där de gör kan jag frikoppla, bygga och testa resp sida separat. Till skillnad från ursprunlig skiss har jag valt att låta radiatorn stå horisontellt på ett par vibrationsdämparkuddar ist för vertikalt monterad på Billy.

Ett par observationer:

  • Jag har valt att montera allt på betydligt lägre höjdskillnad än ursprunliga planen, och tur det. Jag måste pressa pumpen (EK D5) rätt ordentligt för att den ska orka driva runt allt verkar det som, åtminstone för att pumpa bort luftbubblor. Därefter kanske det går lättare...

  • SATA-strömsladd förlängd 2m med 10A-4polig-sladd, 1,5mm2 funkar utmärkt ^^. Driver pump + fläktar till radiator mha Noctua-pwm-controllers. På så vis kör vattensystemet igång samtidigt som datorn, trots att pump och radiator står 1,5m bort.

  • Att skruva fast pumpen i en gammal Ikea Billy-bokhylla mha meföljande fästanordning går alldeles utmärkt m.a.p. fäste - MEN, hela bokhyllan blir som en resonanslåda för pumpen XD. Extremt högljutt. Pumpen är 100x tystare om man bara håller den i handen. Jag kommer behöva hitta på något annat. Det lutar åt att fästa konsol + hänga pumpen från gummi-snoddar eller liknande ^^

  • Alphacools quick-release håller inte helt tätt (Alphacool eiszapfen). De droppar kontinuerligt i urkopplat läge sålänge det finns lite tryck i slangen (statiskt höjdskillnadstryck på säg 10-20cm räcker) - det är inte mkt dropp, men säg en droppe / 3 sek. Jag har bytt ut mot nya snabbfästen men de betér sig exakt likadant. Man vill inte ha dessa inuti ett datorchassi imo, men utanför är det helt ok. Förenklar mitt typ av bygge

  • På samma sätt som att Billy blir resonanslåda för pumpen, så blir golvet resonanslåda för radiator-fläktarna. Även här lutar jag åt en upphängd lösning - men det är inte på långa vägar lika illa som med pumpen

  • Kommer behöva flödesindikator/larm... krävs rätt hög inställning på pumpen för att den ska orka knuffa loss luft i systemet som uppstår t.ex. när man använder snabbkopplingarna

Just nu labbar jag bara så kabeldragning, slangdragning m.m. är provisoriska.

Update: Hustrun har givit klartecken för mig att bygga ett "pumphus" i rummet bredvid :). Kommer ev dra slang+kablage dit och ställa pump och radiator där. Borde vara optimalt (samma avstånd).

Ny uppdatering:

Blir ingen flerrumslösning. Kom på ett alternativ visade sig vara mer än tyst nog. Biltemas 3 cm tjocka ljuddämpar-mattor plus upphängd pump visar sig vara klockrent ljudmässigt. Följande setup har eliminterat 100% av resonansljud från radiator+fläkt, och har eliminerat allt utom det mest högfrekventa bzz-ljudet från pumpen. Det sistnämnda planerar jag att lösa genom att bygga in pump/tank i en ljuddämpad låda (uppenbarligen enbart pump+tank och inte radiatorn ^^). Jag tror inte det ska vara några värmeproblem för pumpen själv - om jag förstått det rätt kyls EK D5 av vattenflödet.

OBS: Proof-of-concept-nivå så kabel- och slang-dragning fortfarande väldigt provisorisk :D.

Var tvungen att experimentera lite mer med ljudnivåer..
Med denna inkapsling kan man nästan köra D5an på PWM-max utan att man hör något bzz-ljud.
Siktar på en träkonstruktion eller något i slutändan med mattorna monterade på insidan.

Grafikkortet överlevde monteringen av vattenblocket - Yay!! (till skillnad från mitt gamla kort, RIP).

Nästa steg blir att borra både i chassi och Billy för att dra slangar och sata-pwr lite snyggare.

Körde lite Furmark och visst efter en stund är gpun uppe i 40 C ;). Stiger säkert ytterligare några grader om man orkar vänta. Men, backplaten är så himla mkt varmare (gott tecken, då funkar värmeöverföringen!). Får ordna lite passiv kylning där och limma fast lite flänsar för att öka kontaktytan. Idle = ambient typ.

Ännu en uppdatering:
Nu har jag borrat mig genom Billy - kvarstår enbart att borra mig genom Fractal Define S. Lite bilder på Billy med hål (silvertejp i hålen så inga flisor ska skära slangen. Kanske kan funka med hård slang här framöver!).:

Hittade några plastiga vita ringar att ha runt slangarna vid Billy, men vet inte rikigt hur jag ska fästa dom. Dubbelhäftande tejp dög inte

Jag säger inte att det är snyggt eller borrat på konsekvent samma höjd ;P:

Tror jag sätter någon täckskiva för nedre hyllan bara. Borde vara säkrast. kanske med lite läckagehål eller ngt

Efter lite mer borrande:

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.