Köpa enkel platta till 5-åring. Vad är mest prisvärt?

Permalänk
Inaktiv

Om man ser på larmrapporterna så verkar det första och viktigaste vara att skydda barnen från skärmtid överhuvudtaget oavsett format, tillverkare eller pris. Jag hade ingen aning om detta men det verkar göra saker med hjärnan som inte är bra för barns utveckling enligt dokumentären jag kollade på. Kommer inte ihåg vem som låg bakom den men den gav ett intryck av vara väldigt seriös på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Om man ser på larmrapporterna så verkar det första och viktigaste vara att skydda barnen från skärmtid överhuvudtaget oavsett format, tillverkare eller pris. Jag hade ingen aning om detta men det verkar göra saker med hjärnan som inte är bra för barns utveckling enligt dokumentären jag kollade på. Kommer inte ihåg vem som låg bakom den men den gav ett intryck av vara väldigt seriös på riktigt.

De flesta surfplattorna har idag bra funktioner för tidsbegränsning av sessioner och möjlighet att lägga till obligatoriska pauser, dessutom kan man välja ut vilka appar barnen får tillgång till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon317915:

Om man ser på larmrapporterna så verkar det första och viktigaste vara att skydda barnen från skärmtid överhuvudtaget oavsett format, tillverkare eller pris. Jag hade ingen aning om detta men det verkar göra saker med hjärnan som inte är bra för barns utveckling enligt dokumentären jag kollade på. Kommer inte ihåg vem som låg bakom den men den gav ett intryck av vara väldigt seriös på riktigt.

Det är en otroligt viktig fråga och bara för det är en dokumentär så är den inte vetenskaplig. Dessutom säger du inte vilken det var så man kan granska? Finns massor med rapporter som säger att det är bra också i rätt mängd.

Inget är allt eller inget, lagom är bäst.

Finns tonvis med bra info på t ex 1177.

https://www.1177.se/Gavleborg/barn--gravid/vard-och-stod-for-...

All skärmtid är inte negativ. Det är ett extremt bra läromedel och stimulerande lek också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är en otroligt viktig fråga och bara för det är en dokumentär så är den inte vetenskaplig. Dessutom säger du inte vilken det var så man kan granska? Finns massor med rapporter som säger att det är bra också i rätt mängd.

Inget är allt eller inget, lagom är bäst.

Finns tonvis med bra info på t ex 1177.

https://www.1177.se/Gavleborg/barn--gravid/vard-och-stod-for-...

All skärmtid är inte negativ. Det är ett extremt bra läromedel och stimulerande lek också.

Upp till 2 års ålder ingen skärmtid tror jag stenhårt på.

Nu är barnen snart 7 och 9 och corona har ju inte direkt dragit ner skärmtiden...

För något drygt år sedan kördes skärmar (utom TV) med flera dagars, iblande veckors mellanrum. Nu? Rabiata om de inte får skärmtid varje dag, typ.

Slog på skärmtidsbegränsningen för dotterns mobil på 2h eller liknande, men insåg också att hon då aldrig får lära sig att sköta skärmtiden själv! Det blir en hel del tjat om att lägga undan skärmar, men om man tänker efter så kanske, kanske de lär sig något av det också. Och att om man inte låter barnen utsättas för det nu, så kommer de behöva lära sig att lägga bort skärmar när de är äldre! Självkontroll är något vi åtminstone försökt lära barnen sedan de var små. Man kan ju hoppas att det fungerar även för fast jag tvivlar väl lite.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Det slutade med att jag köpte en ny iPad på media markt. Känns som en platta med riktigt bra kvalitet och snabb är den med

Permalänk
Medlem

Bra val! Hoppas ni blir nöjda!

Permalänk
Medlem

Lenovo M10 har vi köpt och är fortfarande nöjda med. Den har dock 3GB RAM och den verkar inte säljas längre? Finns med 2GB som jag tror är för lite och 4GB som blir lite dyrare istället. Kostade under 1500 när vi köpte den.

Permalänk
Medlem

Är i samma situation som TS, spanade in denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Specsen ser Ok ut tycker jag, men kan inte hitta nån info eller recensioner på den vilket gör att jag drar öronen åt mig.
Nån som är lite mer insatt som kan säga om jag köper grisen i säcken eller inte här?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Är i samma situation som TS, spanade in denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Specsen ser Ok ut tycker jag, men kan inte hitta nån info eller recensioner på den vilket gör att jag drar öronen åt mig.
Nån som är lite mer insatt som kan säga om jag köper grisen i säcken eller inte här?

Ser okej ut för det priset finns bara en konkurrerande surfplatta till det priset och det är Huawei Matepad T10 som har mycket bättre SoC men mindre RAM samt inga Google tjänster.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Upp till 2 års ålder ingen skärmtid tror jag stenhårt på.

Nu är barnen snart 7 och 9 och corona har ju inte direkt dragit ner skärmtiden...

För något drygt år sedan kördes skärmar (utom TV) med flera dagars, iblande veckors mellanrum. Nu? Rabiata om de inte får skärmtid varje dag, typ.

Slog på skärmtidsbegränsningen för dotterns mobil på 2h eller liknande, men insåg också att hon då aldrig får lära sig att sköta skärmtiden själv! Det blir en hel del tjat om att lägga undan skärmar, men om man tänker efter så kanske, kanske de lär sig något av det också. Och att om man inte låter barnen utsättas för det nu, så kommer de behöva lära sig att lägga bort skärmar när de är äldre! Självkontroll är något vi åtminstone försökt lära barnen sedan de var små. Man kan ju hoppas att det fungerar även för fast jag tvivlar väl lite.

Minns när min mamma sa samma sak om TV tid. "Du kommer få fyrkantiga ögon" "Det är skadligt för ögonen". När VHSen kom var det liv igen, "Du kommer bli handikappad för kroppen kommer stelna" "våldsfilmerna kommer göra dig till mördare" osv osv. Sen kom TV spelen...sen kom parabolen...sen flyttade jag hemifrån.
Nu är jag 54 år och har fortfarande inte fyrkantiga ögon, jag har inte skadat min syn, jag är ingen mördare och jag är inte handikappad. Har ganska många timmars skärmtid varje dag på jobbet, ganska ofta upp till 8 timmar.

Man kan tro på många saker och det är bra. Det betyder tyvärr sällan att det är sant

Är det något föräldrar är otroligt bra på, så är det att argumentera mot saker andra har en annan uppfattning om. Speciellt om det finns någon forskning som visar motsatsen mot vad föräldrarna tror stenhårt på.
Gissar att det ingår i instinkten att skydda barnen "no mather what" som faktiskt är helt normal.

Bara en liten reflektion på barn och skärmtid och på föräldrar som bestämt sig för vad de tror är bäst. No offence!

PS! Min mamma tror inte längre det är skadligt att titta på film. Sent skall den vise vakna

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ser okej ut för det priset finns bara en konkurrerande surfplatta till det priset och det är Huawei Matepad T10 som har mycket bättre SoC men mindre RAM samt inga Google tjänster.

Tack!
Ja jag vill gärna ha Google tjänster, därför har Huawei gått bort tyvärr.
Tittade på Lenovo M10 men såvitt jag kan se är ASUS'en bättre speccad i den prisklassen.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Minns när min mamma sa samma sak om TV tid. "Du kommer få fyrkantiga ögon" "Det är skadligt för ögonen". När VHSen kom var det liv igen, "Du kommer bli handikappad för kroppen kommer stelna" "våldsfilmerna kommer göra dig till mördare" osv osv. Sen kom TV spelen...sen kom parabolen...sen flyttade jag hemifrån.
Nu är jag 54 år och har fortfarande inte fyrkantiga ögon, jag har inte skadat min syn, jag är ingen mördare och jag är inte handikappad. Har ganska många timmars skärmtid varje dag på jobbet, ganska ofta upp till 8 timmar.

Man kan tro på många saker och det är bra. Det betyder tyvärr sällan att det är sant

Är det något föräldrar är otroligt bra på, så är det att argumentera mot saker andra har en annan uppfattning om. Speciellt om det finns någon forskning som visar motsatsen mot vad föräldrarna tror stenhårt på.
Gissar att det ingår i instinkten att skydda barnen "no mather what" som faktiskt är helt normal.

Bara en liten reflektion på barn och skärmtid och på föräldrar som bestämt sig för vad de tror är bäst. No offence!

PS! Min mamma tror inte längre det är skadligt att titta på film. Sent skall den vise vakna

Jag tror inte eg. att skärmtid är speciellt skadligt, vad som dock är skadligt är att inte röra på sig och blir det för mycket skärmtid så blir det mycket stillasittande. Och barn är väl lite som vuxna att har man kul så kan man sitta still länge, blir det tråkigt så rör man på sig istället och försöker hitta något kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

jag är ingen mördare

Precis vad en mördare skulle hävda!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Det är en otroligt viktig fråga och bara för det är en dokumentär så är den inte vetenskaplig. Dessutom säger du inte vilken det var så man kan granska? Finns massor med rapporter som säger att det är bra också i rätt mängd.

Inget är allt eller inget, lagom är bäst.

Finns tonvis med bra info på t ex 1177.

https://www.1177.se/Gavleborg/barn--gravid/vard-och-stod-for-...

All skärmtid är inte negativ. Det är ett extremt bra läromedel och stimulerande lek också.

Jo jag tror att all skärmtid är farlig oavset ålder till och med. Den skapar också ett beroende och det är inte många som klarar att inte titta så fort en chans ges. Att 1177 säger nåt tror jag är lika sant som det dom sa i dokumentären jag tittade på. Men jag förutsätter att du synat alla deras källor? Att man kan en enorm nytta av skärmar och datorer och ha skoj som fan med dom också det håller jag med om men är dom nyttiga nej det tror jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon317915:

Jo jag tror att all skärmtid är farlig oavset ålder till och med. Den skapar också ett beroende och det är inte många som klarar att inte titta så fort en chans ges. Att 1177 säger nåt tror jag är lika sant som det dom sa i dokumentären jag tittade på. Men jag förutsätter att du synat alla deras källor? Att man kan en enorm nytta av skärmar och datorer och ha skoj som fan med dom också det håller jag med om men är dom nyttiga nej det tror jag inte.

1177 är officiell information från sjukvården, och informationen kommer direkt från barn- och ungdomspsykiatrin. Det står väldigt tydligt vad referenserna är.

Du i din tur, hänvisar till en dokumentär som du inte gett namnet på. Så vi kan inte heller granska källorna till den. Hur ska vi kunna ta dina påståenden seriöst då?

Permalänk
Inaktiv

I dessa tider litar jag inte på nån information som kommer från myndigheterna, det blir ju speciellt tydligt i och med debatten/utfrågningen idag och hur rent ut sagt skitkasst man har hanterat pandemin och i första hand ser till att ha ryggen fri genom att peka på att det är nån helt annan som egentligen har ansvaret.

Angående källor så har jag lyckats överleva utan att kolla upp en enda i hela mitt liv med sunt förnuft kommer man långt. Plattor/skärmar som läromedel är nog minst sagt överskattat det visar sig när det inte längre bara går att svepa sig förbi problemet utan man faktiskt måste kunna handgreppen.

Folk tappar i social kompetens det blir svårt att konversera om det inte är om digital teknikens olika under som facebook och olika forum etc etc.

Kort sagt så lite skärmtid som möjligt i alla fall för barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

Jag ska köpa en ny platta till min son som är 5 år gammal. Han spelar enkla spel och kollar på youtube, så inget avancerat behövs. Har kollat på lite olika alternativ. Bla dessa:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-galaxy-tab-a-10...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_huawei-mediapad-t5-10-1...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Eller finns det bättre alternativ i liknande prisklass?

Senaste generationen iPad (gen8) är ett bra val som kommer hålla länge supportmässigt, uppdateringar i minst 5 år är aldrig fel.
Kör du själv någon I-enhet med apple konto så kan du skapa ett speciellt konto till din son där du t.ex. måste godkänna alla köp osv och kan hålla lite koll. Väldigt smidigt.
Senaste paddan har stöd för penna om killen vill rita...men viktigast är nog ett vettigt skal...snåla inte in på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

Tack för tipsen. Det slutade med att jag köpte en ny iPad på media markt. Känns som en platta med riktigt bra kvalitet och snabb är den med

Kolla ett bra skydd.....spigen gör bra saker med inbyggt ställ.
Viktigt är att skyddet går över kanten, så tappar man den så touchar inte skärmen först i fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Är i samma situation som TS, spanade in denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Specsen ser Ok ut tycker jag, men kan inte hitta nån info eller recensioner på den vilket gör att jag drar öronen åt mig.
Nån som är lite mer insatt som kan säga om jag köper grisen i säcken eller inte här?

Jag vet inget om den där, men jag har en Huawei T5 med 4GB och 64GB lagring. Den fungerar helt ok.
Har även en ipad 2019 som jag köpte för 1990 på elgigantens black friday rea tror jag det var, och för det priset
är den sjukt mycket bättre än huawei som jag gav 1500kr för.

grafikprocessorn i Ipaden är så sjukt mycket snabbare att det nästan känns som Huawei har ett gammalt vga-kort i jämförelse.

Men spelar man inte 3d-spel så är det ingen större skillnad i prestanda.

Enda problemet med huawei:en är som alla andra enheter med micro-usb är att kontakten började glappa efter 1år. micro-usb är rena skräpet tyvärr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag vet inget om den där, men jag har en Huawei T5 med 4GB och 64GB lagring. Den fungerar helt ok.
Har även en ipad 2019 som jag köpte för 1990 på elgigantens black friday rea tror jag det var, och för det priset
är den sjukt mycket bättre än huawei som jag gav 1500kr för.

grafikprocessorn i Ipaden är så sjukt mycket snabbare att det nästan känns som Huawei har ett gammalt vga-kort i jämförelse.

Men spelar man inte 3d-spel så är det ingen större skillnad i prestanda.

Enda problemet med huawei:en är som alla andra enheter med micro-usb är att kontakten började glappa efter 1år. micro-usb är rena skräpet tyvärr.

Tror det var 2990 kr aldrig sett en Ipad för 1990 kr ny från någon av de större butikerna och problemet är inte GPU för billiga Android plattor utan CPU som oftast är en A53 baserad SoC.

GPU i Ipad 2019 7th Gen är faktiskt ganska medioker idag men har fortfarande en väldigt bra CPU.

Håller med Micro USB suger för hållbarhet tror jag kasserade 2-3 plattor för att de vägrade ladda efter några år.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror det var 2990 kr aldrig sett en Ipad för 1990 kr ny från någon av de större butikerna och problemet är inte GPU för billiga Android plattor utan CPU som oftast är en A53 baserad SoC.

GPU i Ipad 2019 7th Gen är faktiskt ganska medioker idag men har fortfarande en väldigt bra CPU.

Håller med Micro USB suger för hållbarhet tror jag kasserade 2-3 plattor för att de vägrade ladda efter några år.

Hittade kvittot, när jag kom på att det är digital när man köper på elgiganten

Det var klubbhelgserbjudande, och det stämmer det du säger, det var 2990kr för Ipaden.
Huawei kostade tydligen 1890kr, så den var lite dyrare i inköp än vad jag mindes.

I Geekbench så får iaf Ipaden 749 i singletrådat, och 1382 i multitrådat.

I Huawei sitter en Kirin 659, 195 i singletrådat, och 894 i multitrådat, så långsammare än ipaden.

i 3dmark så får Huawei 11147 i poäng, medans Ipaden får 63000 poäng, vilket är i samma liga som Samsung S10+.
Ipad 8th gen får ju 160000 i samma test, så den springer cirklar runt dessa

Kollar man på en Android platta som kostar som en ipad 8th gen, så hittar vi Samsung Tab S6 lite, och den får 21000 i samma benchmark.

Så jag tycker nog en ipad är mer prisvärd om man ska spela spel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz