Kretstillverkares konkurrens om vatten drabbar bönder i Taiwan

Permalänk
Melding Plague

Kretstillverkares konkurrens om vatten drabbar bönder i Taiwan

Ransonering av vatten drabbar risbönderna som menar att bland andra TSMC får orättfärdigad förtur till de krympande vattenreserverna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa vecka: Komponentpriserna stiger för TSMC måste importera ris från utlandet.
It was planned all along...

Permalänk

Vi får byta med 1:1.
De skickar 1kg cpuer, så skickar vi 1kg sötvatten tillbaka.

Annars vattenproblemet är flera tusen år gammalt och det finns många exempel på sjöar, vattendrag och annat som har sinat. Ett välkänt exempel är Aralsjön i gamla Sovjet som användes till bevattning av jordbruket: https://sv.wikipedia.org/wiki/Aralsj%C3%B6n
Jag vill minnas att de i USA har liknande problem med stora gårdar som tömmer vatten.. Där lösningen är borra djupare och det gör dem, bara det att de tömmer grundvattenreserverna som ej fylls på.

Så jordbruket och det mesta människan gör slösar på resurser.

Permalänk
Medlem

TSMC har väl cash att bjuda på lite vatten-infrastruktur? Öppna plånboken snåljåpar

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

TSMC har väl cash att bjuda på lite vatten-infrastruktur? Öppna plånboken snåljåpar

Du är ironisk. Men vattenproblemet är ett megaproblem i världen, inget problem man enkelt löser. Och som jag tidigare skrev så löses problemet i vissa delar i världen att borra djupare, det är bara det att det är lite som att lösa ens finansiella problem med att bara låna mer och mer pengar...

Det finns intressanta dokumentärer om det jag pratar om. Där storbönder i Usa som har mer pengar har råd att borra djupare för vatten än mindre bönder och får varje år som går så är det att borra djupare.

Permalänk

Läste om det här på SAM i skolan, att det alltid lönar sig att tillverka det man tillverkar bäst, och importera annat
Lär ju vara samma med ris, som i sin tur tar grymt med vatten att odla

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Rekordmedlem

Ok så Bill Gates har kanske nått på gång ?
Han är numera den amerikan om äger mest jordbruksmark då han har skaffat 110 000 hektar så han kanske vill ordna sig en egen delstat eller mindre land som pensionär och arrendera ut marken till de torkdrabbade bönderna.
https://landreport.com/2021/01/bill-gates-americas-top-farmla...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får byta med 1:1.
De skickar 1kg cpuer, så skickar vi 1kg sötvatten tillbaka.

Annars vattenproblemet är flera tusen år gammalt och det finns många exempel på sjöar, vattendrag och annat som har sinat. Ett välkänt exempel är Aralsjön i gamla Sovjet som användes till bevattning av jordbruket: https://sv.wikipedia.org/wiki/Aralsj%C3%B6n
Jag vill minnas att de i USA har liknande problem med stora gårdar som tömmer vatten.. Där lösningen är borra djupare och det gör dem, bara det att de tömmer grundvattenreserverna som ej fylls på.

Så jordbruket och det mesta människan gör slösar på resurser.

De gör samma i Indien.. gräver djupt för att tömma jordens vattenreserver.

Detta är det verkliga hotet mot alla djur på planeten (Inkl människan)

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Föredetting

Jag ser fram emot ett risprisindex.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Annars vattenproblemet är flera tusen år gammalt och det finns många exempel på sjöar, vattendrag och annat som har sinat. Ett välkänt exempel är Aralsjön i gamla Sovjet som användes till bevattning av jordbruket: https://sv.wikipedia.org/wiki/Aralsj%C3%B6n
Jag vill minnas att de i USA har liknande problem med stora gårdar som tömmer vatten.. Där lösningen är borra djupare och det gör dem, bara det att de tömmer grundvattenreserverna som ej fylls på.

Så jordbruket och det mesta människan gör slösar på resurser.

Nestlé i California är ett gott exempel.

Se: https://eu.desertsun.com/story/news/environment/2019/06/13/ne...

Permalänk
Medlem

ja vatten till chips eller drickvatten o mat borde ju inte vara problematisk fråga egentligen.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu får vi väl ändå prioritera lite, jag menar vad är viktigast:

  1. Crysis med raytracing

  2. Lite ris

Ett självklart val för de flesta tror jag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Gud så deprimerande.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

4200 ton lax har dött, vattenbrist, det enda och det andra. Inte så konstigt att populationen minskar runt i hela världen. Vem vill ha ett barn i den här världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

4200 ton lax har dött, vattenbrist, det enda och det andra. Inte så konstigt att populationen minskar runt i hela världen. Vem vill ha ett barn i den här världen.

De hade väl dött av algblomning men den kanske beror på vattenbrist i sin tur.
Som tur är finns det många problem här i väelden som vi vanliga människor inte vet om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt känner jag mig lite mer okej med att det kanske dröjer ett år innan jag har ett 3080. Hoppas någon tar fram bättre metoder för att avsalta havsvatten snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Läste om det här på SAM i skolan, att det alltid lönar sig att tillverka det man tillverkar bäst, och importera annat
Lär ju vara samma med ris, som i sin tur tar grymt med vatten att odla

Samtidigt vill man ju gärna ha en inhemsk produktion av mat. Tveksamt om svenskarna hade varit så nöjda med att lägga ner jordbruket och importera tyskt och danskt kött för att istället för jordbruk satsa allt på lastbilar...

Taiwan är en trevlig liten nation med ena benet i väst och andra i öst, mat är en väldigt central del av taiwanesers liv där många prioriterar välsmakande och nyttig mat (typ som Sverige och svenskar).

(Har själv bott i Taiwan under lite drygt ett år och har många taiwanesiska vänner).

Permalänk
Medlem

Ris är viktigare. Annars kommer ju folk inte ha någon bra referens för mängden kylpasta som ska appliceras på processorerna de ändå inte kan köpa.;-)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

4200 ton lax har dött, vattenbrist, det enda och det andra. Inte så konstigt att populationen minskar runt i hela världen. Vem vill ha ett barn i den här världen.

Vem vill ha barn?
Ganska många...

https://www.worldometers.info/world-population/

Permalänk
Medlem

Att en ö drabbas av vattenbrist kan bara hända olycksdrabbade Taiwan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du är ironisk.

Inte helt. De kan av-salta havsvatten. De har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Samtidigt vill man ju gärna ha en inhemsk produktion av mat. Tveksamt om svenskarna hade varit så nöjda med att lägga ner jordbruket och importera tyskt och danskt kött för att istället för jordbruk satsa allt på lastbilar...

Allt eftersom vi har fördjupat samarbetet i EU så har vi ju gradvist lagt ner matproduktionen i Sverige eftersom det är billigare att importera. Så svenskarna verkar inte bry sig så mycket om den frågan.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Inte helt. De kan av-salta havsvatten. De har råd

Pengar är lösningen på alla problem.
Förutom kostnad så går det åt extremt mycket energi att avsalta vatten. Detta till den grad att det inte görs så mycket i världen utan andra billigare sätt används nästan alltid. Denna energi framställs sedan ofta på ett ej miljövänligt sätt, där inte ens solpaneler är helt miljöneutrala vid framställning och annat.
Ett annat problem i många delar i världen är allt "smutsigt vatten" som blir efter vi har använt det, alltifrån fabriker till våra avlopp.

Vattenproblemet i världen är ett av de största problemen mänskligheten står inför och det är en politisk diskussion kring vilka åtgärder man tror på. Vilka diskussioner vi ej får ha och det blir fel i denna tråd.
Men min poäng är att det är inget problem som enkelt löses, precis som CO2 utsläppen.

Skrivet av Johan.ka:

Allt eftersom vi har fördjupat samarbetet i EU så har vi ju gradvist lagt ner matproduktionen i Sverige eftersom det är billigare att importera. Så svenskarna verkar inte bry sig så mycket om den frågan.

Jag tror svenskar bryr sig en hel del och vill ha mycket svensk. Sedan kommer man in i butiker och ser svensk fläskfilé 199kr/kg, dansk 79kr/kg eller vad de nu kostar. Och folk tänker, de där svenska grisarna har det bättre, men pengar är pengar.

Matproduktion och kretsproduktion har dock samma problem med att de båda går emot att bli något som vi måste ha. Och blir det kriser i världen så går det ej förlita sig på att andra länder ska skicka det vidare. Det är lite det Eu jordbruksstöd handlar om och EU tänker göra samma sak för inhemsk kretsproduktion. Och såklart jordbruksstödet handlar om fler saker än bara det.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du är ironisk. Men vattenproblemet är ett megaproblem i världen, inget problem man enkelt löser. Och som jag tidigare skrev så löses problemet i vissa delar i världen att borra djupare, det är bara det att det är lite som att lösa ens finansiella problem med att bara låna mer och mer pengar...

Det finns intressanta dokumentärer om det jag pratar om. Där storbönder i Usa som har mer pengar har råd att borra djupare för vatten än mindre bönder och får varje år som går så är det att borra djupare.

Sarkasm är det väl?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Allt eftersom vi har fördjupat samarbetet i EU så har vi ju gradvist lagt ner matproduktionen i Sverige eftersom det är billigare att importera. Så svenskarna verkar inte bry sig så mycket om den frågan.

Tycker fler och fler blir intresserade och medvetna om vad de stoppar i sig. Skulle jag bjuda på dansk fläskfilé så har jag många vänner som skulle säga tack men nej tack.

Intresset för närodlat och ekologiskt har väl aldrig varit större?

Permalänk
Avstängd

Har inte druckit vatten sen jag var runt 6 år.

Dom får väl göra lite regndans och hoppas att vädergudarna är på deras sida.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Människan gräver sin egen grav.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Allt eftersom vi har fördjupat samarbetet i EU så har vi ju gradvist lagt ner matproduktionen i Sverige eftersom det är billigare att importera. Så svenskarna verkar inte bry sig så mycket om den frågan.

Stämmer, men inte som du tror. Sant är att Sverige gradvis lagt ner matproduktionen, men det är på oss själva.

EU har däremot på senare år haft en viktig positiv påverkan. Det är nämligen genom EG-direktivet 2014/52/EU numera förbjudet att bygga på jordbruksmark. Det har dödat många planerade byggen på jordsbruksmark i Sverige, och därmed säkrat våran förmåga till matproduktion.

Bra med EU, va?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Allt eftersom vi har fördjupat samarbetet i EU så har vi ju gradvist lagt ner matproduktionen i Sverige eftersom det är billigare att importera. Så svenskarna verkar inte bry sig så mycket om den frågan.

Det är inte riktigt sant och något som många "EU-kritiker" skjuter med från höften.
Så här ser det ut för 2019, siffror publicerades av Jordbruksverket i oktober 2020 så det är så nytt som det kan bli.

https://fransverige.se/produkt/sveriges-sjalvforsorjningsgrad...

135% spannmål
97,5% ägg
93% potatis
76,7% gris

I en kris så skulle Sverige rent matmässigt klara sig ganska väl skulle jag tro och det bästa är väl att inte hamna i en sådan kris överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Stämmer, men inte som du tror. Sant är att Sverige gradvis lagt ner matproduktionen, men det är på oss själva.

EU har däremot på senare år haft en viktig positiv påverkan. Det är nämligen genom EG-direktivet 2014/52/EU numera förbjudet att bygga på jordbruksmark. Det har dödat många planerade byggen på jordsbruksmark i Sverige, och därmed säkrat våran förmåga till matproduktion.

Bra med EU, va?

Å andra sidan kan man inte gynna inhemsk produktion med tariffer, förbud osv. på EUs interna marknad.

Visa signatur

RIP 780