AMD:s marknadsandelar för grafikkort störtdyker i Sverige

Permalänk
Medlem

Jag antar att rubriken ska förstås som att bara svenska återförsäljare och distributörer tillfrågats, inte att ni jämfört Sverige med andra länder och att korten säljer sämre i just Sverige. Dvs. vi kan anta att uppgifterna gäller marknadsandelarna generellt. Annars skulle den kunna tolkas som att den handlar om att Sverige sticker ut på något sätt.

Det verkar underligt om tappet beror helt på skillnader i efterfrågan snarare än tillgång. Om det vore så så skulle ju leverantörerna ha växande restlager av osålda kort, alternativt ha sagt åt AMD att sluta skicka kort för att de inte får dem sålda. Jag har svårt att se att det skulle vara förklaringen i den marknad som är nu.

Om vi antar att det handlar om tillgång, så undrar jag lite hur andelarna utvecklas för jämförbara generationer av kort. Jag har fått för mig att Nvidia också tillverkar och säljer nya kort av tidigare generationer (1000, 2000) medan AMD bara tillverkar den senaste generationen nytt (förutom kanske äldre Radeon WX, som är en nischprodukt som mest går till OEM). Det hade kunnat förklara förändringen i andelar relativt enkelt. Om AMD bara valt att nyttja de processnoder som har högst tryck, medan Nivida använder mer tillgängliga processnoder parallellt med de som är hårt belastade. Men jag vet inte om det är så som jag fått för mig?

Om jag fått för mig rätt så hade det varit intressant att jämföra försäljningen av AMD 6000-serie med Nvidia 3000-serien, eller t.o.m. enbart 3070 och uppåt. För att se hur skillnaderna ligger i tillverkningskapacitet för nyare kort.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det är alltså referenskorten som har/hade problematiken?

Nej, alla. Det är fortfarande AMD som gör vBIOS. MSI/XFX/Asus får göra små ändringar men först efter att AMD har godkänt dom.

Jag hade ett XFX Merc, inte ett referenskort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Kan ha varit någon kombination som strulade så klart. Länge sedan jag övergav det sjunkande röda skeppet. Men som man också brukar säga, du kan inte skriva vArM Dator utan AMD .

Inget strul nu, men kör ju nvidia sedan länge. Klockrent sedan gtx 580 tiden, SLI till och med då det begav sig.
Haha, det var faktiskt ett HD 4850 jag hade sist från AMD. Efter det aldrig mer som sagt. Svor en döskalle ed då jag bytte ut kortet.

Ett Sapphire HD 4850 var det. Levde om som fan och bråkade hela tiden.

Ja att du tar korkade beslut är ju sweclockers knappast omedvetet om, du är ju noga med att återiterera det i varje nyhetstråd relaterad till AMD.

Själv fortsätter jag att köpa det som är mest prisvärt och passar bäst till mina ändamål. Tycker att det varit svårare att motivera Nvidia-köp för Ampere med tanke på hur de har betett sig med LHR och HardwareUnboxed men vi får väl se hur det blir nästa gång. Företag inom det här området tenderar att vara lika goda kålsupare i slutet av dagen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Intressant med tanke på att det inte går att få tag på ett skit i prestandasegmentet 1000-6000 kronor oavsett lag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det har de dock aldrig sagt.

Vad sa de då?

De har insuinerat om inte annat.
Frank Azor "Chief Architect of Gaming Solutions & Marketing at
@AMD" som då borde veta hur man ska uttrycka sig i media när man jobbar med marketing skrev följande på twitter:

https://twitter.com/azorfrank/status/1309134647410991107

Användare skriver "$10 says AMD will be a paper launch too."

Frank Azor svarar "I look forward to taking your $10 :)"

Vilket insuinerar att det här kommer inte vara några problem att få tag på grafikkort.

Samma Frank vid release när ingen får tag på grafikkort lägger ut tweet :

"Just successfully ordered an @amd @Radeon
RX 6800 for myself on http://amd.com. Required some refreshing to get the order through but it worked."

Vilket i mina ögon försöker visa ännu en gång att, kolla du behöver bara refresha chrome, så kan du köpa grafikkortet på AMD. Inga problem. Ingen papperslansering.

Sedan får han ju äta upp detta efter lanseringen och skriver :

https://twitter.com/AzorFrank/status/1309469727383748609

"I didn't say it was. All I did was take a $10 bet from a friend that bet ours wouldn't be a paper launch. Pretty far stretch to say I made any guarantees of infinite supply availability but I enjoy the comedy."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Enligt detta är jag dum i huvudet då haha eftersom att jag byte ett 3070 mot 6800 med ett par kr i mellan.
Men jag har inte ångrat mig än i alla fall, kanske får ett uppvaknande senare vem vet.

Låter som att AMD lider fortfarande av att folk inte litar på att det fungerar. Hoppas att det ändras tillslut.

Du är inte dum. Gjorde ert bra val. 6800 piskar 3070 rätt hårt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Som vissa skrivit så kan det ha med att vissa föredrar AMD eller Nvidia för det andra märket. Sedan pris och tillgänglighet.
Jag gissar på att PS5 och Xbox serie konstiga namnvall kan vara prioriterade, RDNA2 där också. Men det räknas ju inte in i GPU marknaden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Inkluderar siffrorna förbokningar, eller faktiska kort som levererats till kund? Många har förbokat 3000-serien hos flera återförsäljare, vilket skulle blåsa upp siffrorna om de inkluderas.

Permalänk
Medlem

Tycker förövrigt att Nvidias namnsättning har gjort sig mycket bättre. Vet inte vilken prestanda jag kan förvänta mig av ett 6700 men 3060 har jag bra koll på

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Drenmi:

Inkluderar siffrorna förbokningar, eller faktiska kort som levererats till kund? Många har förbokat 3000-serien hos flera återförsäljare, vilket skulle blåsa upp siffrorna om de inkluderas.

Siffrorna i vår förfrågan (som procentantalen är baserade på) berör bara skeppade volymer.

Vi fick lite feedback om backlogs också men i mer vaga termer som att det var ”betydligt fler” för Nvidia då så jag valde att inte expandera så mycket på det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Kör alltid AMD, kommer nog alltid att göra, såvida ting inte ändrar sig drastiskt. Principsak, eftersom jag inte gillar Nvidias fulspel med att göra allting proprietärt. Gillar att AMD för det mesta kör open source.

Kör samma upplägg sedan den här releasecykeln.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Medlem

AMD känns för mig som B-laget, 0% hajp för ett AMD-kort vilket delvis bekräftas av recensionerna, tänker då på ljudnivå:prestanda. Rent objektivt hade även ett 6700-kort räckt för mitt spelande men det är ändå iskall intressenivå. AMD är mer intressant på processorfronten och de behöver få till ett grafikkort som motsvarar deras CPU:er gentemot Intel för att jag ska överväga köp.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd

Många som snubblat på raytracing floppen, det blev dock fort tråkigt att springa runt o kolla hur fina vattenpölarna var i bf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

AMD känns för mig som B-laget, 0% hajp för ett AMD-kort vilket delvis bekräftas av recensionerna, tänker då på ljudnivå:prestanda. Rent objektivt hade även ett 6700-kort räckt för mitt spelande men det är ändå iskall intressenivå. AMD är mer intressant på processorfronten och de behöver få till ett grafikkort som motsvarar deras CPU:er gentemot Intel för att jag ska överväga köp.

Mitt 6800xt är det tystaste kort jag haft. Hörs knappt i load och betydligt tystare än det 2080 jag hade innan. Inga problem att trycka ut 165 fps i 1440p i apex legends heller vilket är vad jag spelar. Sen tycker även jag att AMD borde ha fortsatt att satsa på att vara det prisvärda alternativet. Så länge man inte har merparten av marknaden är man inte riktigt i position att domdera hursomhelst. Men förmodligen så säljer de det mesta de trycker ut ändå så de ser väl ingen anledning att ge bort marginal.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Mitt 6800xt är det tystaste kort jag haft. Hörs knappt i load och betydligt tystare än det 2080 jag hade innan. Inga problem att trycka ut 165 fps i 1440p i apex legends heller vilket är vad jag spelar. Sen tycker även jag att AMD borde ha fortsatt att satsa på att vara det prisvärda alternativet. Så länge man inte har merparten av marknaden är man inte riktigt i position att domdera hursomhelst. Men förmodligen så säljer de det mesta de trycker ut ändå så de ser väl ingen anledning att ge bort marginal.

Yes jag hade inte köpt ett 20-kort heller, 1080 eller något från 30-serien i så fall Mitt motstånd mot AMD handlar som sagt mest om känsla, om det skulle komma en grafikkortens motsvarighet till Athlon64 från det röda laget hade jag konverterat.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk

En detalj som ska tilläggas i detta kommentarsfält är att 6xxx serien är helt värdelös att minea med.

5700XT som har jävligt bra (48-52mhs/130w) är fortfarande ett bättre köp. Tråkigt såklart, men gör det självklart att man köper ett 3xxx kort om man vill låta riggen rulla på nätterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja att du tar korkade beslut är ju sweclockers knappast omedvetet om, du är ju noga med att återiterera det i varje nyhetstråd relaterad till AMD.

Själv fortsätter jag att köpa det som är mest prisvärt och passar bäst till mina ändamål. Tycker att det varit svårare att motivera Nvidia-köp för Ampere med tanke på hur de har betett sig med LHR och HardwareUnboxed men vi får väl se hur det blir nästa gång. Företag inom det här området tenderar att vara lika goda kålsupare i slutet av dagen.

Det är ingen idé att argumentera med en person som är en shill för ett företag, i det här fallet Nvidia. Särskilt inte när denne shills exempel är en dålig upplevelse med ett AMD-grafikkort som släpptes år 2008.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Kan ha varit någon kombination som strulade så klart. Länge sedan jag övergav det sjunkande röda skeppet. Men som man också brukar säga, du kan inte skriva vArM Dator utan AMD .

Inget strul nu, men kör ju nvidia sedan länge. Klockrent sedan gtx 580 tiden, SLI till och med då det begav sig.
Haha, det var faktiskt ett HD 4850 jag hade sist från AMD. Efter det aldrig mer som sagt. Svor en döskalle ed då jag bytte ut kortet.

Ett Sapphire HD 4850 var det. Levde om som fan och bråkade hela tiden.

Då är det ju lite komiskt att AMD idag på CPU fronten och till viss del även GPU nu är precis motsatsen. Nu är det konkurrenterna som drar mest och blir varma

Jag hade två st 570ti när den serien var nya. Min tanke var också SLI, men så många spel kraschade att jag hade två kort i ett system varav ett ofta fick stängas av för att kunna spela utan krascher eller dålig prestanda. På ett av korten lossnade sedan en fläkt ifrån och flög iväg. Men då det är AIB's så är det svårt att beskylla Nvidia för mycket mer än själva GPU'n och vad den klarar/inte klarar. Kort, deras kylning, strömleverans osv är ju något som tillverkarna av korten får stå till svars för. Så om något hade jag kanske förstått en "aldrig mera Sapphire"... även om mycket förändras snabbt inom teknologi och de sedan dess säkert gjort bra produkter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

AMD känns för mig som B-laget, 0% hajp för ett AMD-kort vilket delvis bekräftas av recensionerna, tänker då på ljudnivå:prestanda. Rent objektivt hade även ett 6700-kort räckt för mitt spelande men det är ändå iskall intressenivå. AMD är mer intressant på processorfronten och de behöver få till ett grafikkort som motsvarar deras CPU:er gentemot Intel för att jag ska överväga köp.

Märkligt, då AMD i just denna generation är energieffektivare än Nvidia.

Det finns massor av skäl att föredra 3000-serien (DLSS, Nvenc, Cuda, bättre RT) men just energieffektivitet och i förlängningen ljudnivå är inte en av dem.

Off topic/

Varför är ett entusiastforum till bredden fyllt med fanboi's förresten? Jag älskar att testa och köra olika, har ägt från de flesta tillverkare och sörjer Matrox än idag, och det gör jag inte för att deras OpenGL-driver var totalt skräp utan för att alternativen var fler på den tiden. Fanboismen är direkt skadlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Märkligt, då AMD i just denna generation är energieffektivare än Nvidia.

Det finns massor av skäl att föredra 3000-serien (DLSS, Nvenc, Cuda, bättre RT) men just energieffektivitet och i förlängningen ljudnivå är inte en av dem.

Jag har fått för mig att AMDs stockkylare i alla fall inte riktigt levererade lika bra som nvidias även om de har blivit bättre än tidigare.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Novdid:

Varför är ett entusiastforum till bredden fyllt med fanboi's förresten?

Det är nog inte svårare än de två mest basic anledningarna som brukar ligga bakom alla typer av "mer extrem" varumärkesfavorisering:
1. Man har haft en personligt dålig upplevelse av en produkt, en gång, men det räcker för att aldrig mer vilja befatta sig med företaget. Man saknar perspektiv för att förstå att man var den där 0,0001% som hade otur, på grund av att ens personliga erfarenhet säger en att "jag testade en gång och i 100% av fallen så var det skit".
2a. Man har investerat ekonomi, tid och emotionellt i något. En attack på det det blir en attack på dig/ditt beslut i förlängningen.
2b. Man har gjort ett val och vill rationalisera att man gjort rätt val, även när bevis pekar på motsatsen. Det är något av en självförsvarsmekanism: om man måste leva med sitt val så vill man intala sig att man gjorde rätt val.

Ju dyrare produkt/sämre privatekonomisk situation desto starkare blir fenomenen också förstås. Självsäkerhet har också en inverkan på den andra punkten.

Väldigt, väldigt mänskligt dock och inget jag hade förväntat mig att slippa "bara" för att det är ett entusiastforum.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Varför är ett entusiastforum till bredden fyllt med fanboi's förresten?

Det kan man fråga sig, man borde väl om man kan tänka lite längre än sin egna näsa förstå att ibland är gräset faktiskt grönare på andra sidan.

Om man ändå står fast vid att köpa en viss tillverkares produkter även fast dom är sämre så gör man sig själv en riktig björntjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det kan man fråga sig, man borde väl om man kan tänka lite längre än sin egna näsa förstå att ibland är gräset faktiskt grönare på andra sidan.

Om man ändå står fast vid att köpa en viss tillverkares produkter även fast dom är sämre så gör man sig själv en riktig björntjänst.

Det finns ju en skala på ”sämre”. Och om, i praktiken produkterna är ekvivalenta, så är man naturligtvis som konsument fri att prioritera efter vad fasen man vill.
Exempel: Om jag inte är intresserad av kryptovalutor, är det irrelevant för mig vilken produkt som är bättre på det.

Själv prioriterar jag pris/ljudnivå/energiförbrukning. Ett tyst och svalt kort, som lämnar pengar i plånboken att lägga på annat = attraktivt. Några procent prestanda hit eller dit spelar ingen som helst roll över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är nog inte svårare än de två mest basic anledningarna som brukar ligga bakom alla typer av "mer extrem" varumärkesfavorisering:
1. Man har haft en personligt dålig upplevelse av en produkt, en gång, men det räcker för att aldrig mer vilja befatta sig med företaget. Man saknar perspektiv för att förstå att man var den där 0,0001% som hade otur, på grund av att ens personliga erfarenhet säger en att "jag testade en gång och i 100% av fallen så var det skit".
2a. Man har investerat ekonomi, tid och emotionellt i något. En attack på det det blir en attack på dig/ditt beslut i förlängningen.
2b. Man har gjort ett val och vill rationalisera att man gjort rätt val, även när bevis pekar på motsatsen. Det är något av en självförsvarsmekanism: om man måste leva med sitt val så vill man intala sig att man gjorde rätt val.

Ju dyrare produkt/sämre privatekonomisk situation desto starkare blir fenomenen också förstås. Självsäkerhet har också en inverkan på den andra punkten.

Väldigt, väldigt mänskligt dock och inget jag hade förväntat mig att slippa "bara" för att det är ett entusiastforum.

Du sammanfattar det bra. Och dessa instinktivt mänskliga ryggmärgsreaktioner kan endast motverkas av bildning. Och där tycker jag att detta forum generellt håller en hög nivå där många vettiga och kunniga hjälpsamt delar med sig av sina erfarenheter. Tråkigt då att ett fåtal användare gång på gång får trådarna att urarta i ett stamkrig mellan rött, grönt och blått.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DavidtheDoom:

@Dinoman: Jag tycker tyvärr att samtliga kort från tillverkarna inte uppfyller det jag vill ha tyvärr. Oavsett om det är AMD eller Nvidia så behöver kortet vara som längst 17.5 cm för att det ska få plats i min dator. En kortare RX 6700 hade säkert funkat fint.

Intel släpper snart sina kort, där kanske du träffar jackpot.

Prestandan har ju en risk för att också vara rätt, kort....

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av UndaC:

Det är nog inte svårare än de två mest basic anledningarna som brukar ligga bakom alla typer av "mer extrem" varumärkesfavorisering:
1. Man har haft en personligt dålig upplevelse av en produkt, en gång, men det räcker för att aldrig mer vilja befatta sig med företaget. Man saknar perspektiv för att förstå att man var den där 0,0001% som hade otur, på grund av att ens personliga erfarenhet säger en att "jag testade en gång och i 100% av fallen så var det skit".
2a. Man har investerat ekonomi, tid och emotionellt i något. En attack på det det blir en attack på dig/ditt beslut i förlängningen.
2b. Man har gjort ett val och vill rationalisera att man gjort rätt val, även när bevis pekar på motsatsen. Det är något av en självförsvarsmekanism: om man måste leva med sitt val så vill man intala sig att man gjorde rätt val.

Ju dyrare produkt/sämre privatekonomisk situation desto starkare blir fenomenen också förstås. Självsäkerhet har också en inverkan på den andra punkten.

Väldigt, väldigt mänskligt dock och inget jag hade förväntat mig att slippa "bara" för att det är ett entusiastforum.

2a och 2b där är ju perfekt beskrivet inom psykologin, "confirmation bias". Den har regerat här på vårat kära forum i många år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Intressant med tanke på att det inte går att få tag på ett skit i prestandasegmentet 1000-6000 kronor oavsett lag.

Håller med.

Vi har varit vana att få tag på mellanklass GPUer för 2000-3000kr och toppklass för 3500-7000.
Nvidia har ju kunnat sätta vilka priser de vill i brist på konkurrens (började med 10x0 serien)

Jag använder till 99% GPU för spel men har begränsat med tid att spela och tävlar inte.
Jag har tidigare bytt GPU kanske vartannat år, medan CPU kanske var 5 år.

Det är väl naivt att tro att vi kommer se dessa låga priser igen. Men när det handlar om en komponent som blir gammal på ett par år så är iaf jag inte så sugen att lägga för mycket. Det som motiverar ett högre pris är ju mer funktioner och minne också.
Just nu har det ju dock varit en speciell situation där mining gjort att många äldre kort legat högt i begvärde.

Fick tag på ett 6800 XT partnermodell och sålde det för vad det gick för lite senare, då det kändes som alldeles för mycket pengar.

Jag kommer vänta tills intel släpper sina kort. Kanske kan det sänka priserna i det segmentet (hos både nvidia och AMD)

Jag vet heller inte var prispåslaget sker nu. Är det hos AMD, nvidia? Hos grafikkortstillverkarna. Hos distributörerna eller butikerna? Jag klandrar heller inte någon av dessa då detta är "tillgång och efterfrågan".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortuneteller:

En detalj som ska tilläggas i detta kommentarsfält är att 6xxx serien är helt värdelös att minea med.

5700XT som har jävligt bra (48-52mhs/130w) är fortfarande ett bättre köp. Tråkigt såklart, men gör det självklart att man köper ett 3xxx kort om man vill låta riggen rulla på nätterna.

62,5 mhs / 125W med 6900XT skulle jag inte kalla ”värdelös” och 6800 ska ju enligt uppgift vara ännu bättre.

Sen är det ju naturligtvis inköpspriset då som ligger 6000 serien i fatet.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Siffrorna i vår förfrågan (som procentantalen är baserade på) berör bara skeppade volymer.

Vi fick lite feedback om backlogs också men i mer vaga termer som att det var ”betydligt fler” för Nvidia då så jag valde att inte expandera så mycket på det.

Tackar för förtydligandet!

Permalänk
Medlem

Jag köpte i början av året ett RTX 3070 innan priserna skenade åt helvete och sålde nu detta för någon vecka sedan med ganska bra vinst.

Lyckades sedan få tag i ett helt nytt Asus RX 6800XT Tuf för butikspris vilket fortfarande är i dyraste laget. Men hur som helst väldigt nöjd med det kortet och jag kör aldrig med DLSS eller strålspårning. Enda jag finner sämre är deras mjukvara som känns väldigt rörig.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |