Helgsnack: Hur ser du på dina barns skärmtid?

Permalänk
Medlem

Mina barn är i de yngre åren, under 5. Så länge det inte slentrian bläddras på skräptuben som jag ser många andra föräldrar tillåter, ser jag inget större problem. Bara ungen får ut något av det, lära sig, skoj, engagemang. Tycker man ser tydligt på ungar när de "måste" spela då föräldrar inte orkar/har tid med dom, det är sorgligt. Någonstans ligger ansvaret på föräldern att se till att ungarna har roligt/meningsfull syssla. Skärmtiden/dag ligger på 2-3h varav hälften går till spel på plattan och andra halvan till Barnkanalen/Netflix. Resten av tiden är dom med mig och sambo eller förskolan.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har en 14-åring på halvtid som vägrar göra annat än sitta framför datorn:
* Kommer hem efter en vecka hos sin mamma, säger hej och går ner till datorn. Kommer upp och äter middag, sedan ner till datorn. Kommer upp och säger godnatt.
* Kliver upp kring 10. Äter frukost och sedan ner till datorn. Äter ingen lunch. Kommer upp och äter middag, sedan ner till datorn. Kommer upp och säger godnatt.
* Han sköter iaf skola med delvis godkända betyg och ett par riktigt bra betyg.

Ber man honom göra något annat åker rullgardinen ner ordentligt… Bitterheten personifierad…
Och likadant är det för hans polares föräldrar (har pratat med dem om det).

Har exakt samma situation med en 14-åring som jag är extrapappa åt. Har börjat använda skärmtid men hjälper inte. Han kan inte slita sig. När han har pus från datorn går han direkt till iPaden eller telefonen.. Hur fan gör man? Har sett att hans betyg blivit sämre o sämre senaste åren. Nu börjar han 9an till hösten och försöker prata om hur viktig skolan är men inget hjälper.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Samma här, vårt Switch står bara och dammar, hur får man barnen intresserade?!

Mina barn är intresserade, men det är så lätt att de fastnar framför telefon/platta och (enligt mig) idiotiska spel eller Youtubekanaler.

De kan för all del få göra sådant ibland, men (jag tycker) det är mer utvecklande att spela "riktiga" spel, både för tanke och koordination.

Barnen blir 8 och 10 nu, förut kunde jag styra mer men nu har de skolkamrater som ser på Youtube osv, jag vill inte att mina barn ska vara utanför. Jag kör Family Link och har koll på vad de ser på.

Vi har börjat dela upp skärmtid i Mobil , Nintendo, och Dans. Ett enkelt schema. Dans tar vi dessutom till när barnen tjatar om mobil men inte får det. Just Dance då alltså. Har även en dansmatta till Wii, men den är inte så kul just nu.

Det är på Wii barnen spelar dansspel, på Switch går mest Minecraft och Animal crossing nu. Wii U och Nintendo 3DS växer det dock spindelväv på i dagsläget.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Här hemma så kör vi med family link tills barnen är 13 år sen är det mer fritt, ena ungen är 14 snart och har inte family link men 11 åringen har det kvar.

Sen har jag i routern begränsning på internet på enheterna datorer paddor som dom har. Mellan 15-19 varje dag får dom sitta, lite längre på helgerna kan det bli! Och på torsdagar har vi skärmfritt helt och hållet och spelar kort m.m eller tar cykeltur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Har exakt samma situation med en 14-åring som jag är extrapappa åt. Har börjat använda skärmtid men hjälper inte. Han kan inte slita sig. När han har pus från datorn går han direkt till iPaden eller telefonen.. Hur fan gör man? Har sett att hans betyg blivit sämre o sämre senaste åren. Nu börjar han 9an till hösten och försöker prata om hur viktig skolan är men inget hjälper.

Vi kan tyvärr inte pusha dem för mycket åt någon riktning, för de komma bara pusha tillbaka, och som tonåring blir det bara tjat när föräldrarna ska ta allvarsprat med en och det skapar som oftast friktion. Jag är inte en expert mer än att jag nu har en 17-åring. Hon är inte bäst i skolan, men hon har utvecklat god empati för sina medmänniskor och förmåga till kritiskt tänkande, så jag är nöjd och känner att vi gjort ett bra jobb och bidragit till att hon har goda förutsättningar i framtiden, även om hon sitter klistrad framför en skärm nästan på heltid.

Jag har dock försökt styra henne att sitta mer framför datorn än mobiltelefonen. Om hon nu absolut måste sitta framför en skärm är det oändligt bättre att hon spelar datorspel tillsammans med sina vänner än doom-scrollar Tik Tok, Snap, och Insta, och hon har nu under ett par års tid blivit en riktigt indiespel-afficionado, och kommer ofta med råd till mig vilka guldkorn jag borde spela, många gånger inom skräckspelgenren (vilket jag inte har något intresse för ).

Bör dock tilläggas att jag och Mrs. Kyraal inte är helt eniga när det gäller det där med skolan, och hon har alltid lutat mer åt "om inte du fixar skolan nu så kommer ditt liv vara förstört och dina framtida utsikter för alltid borta!"-hållet medan jag är lite av åsikten att det är helt okej att vara 30 och inte riktigt veta vad du vill göra när du blir vuxen. Jag har själv hoppat mycket mellan olika karriärer, allt från hälsovård, till spelutveckling, och har nu vid 40 äntligen hittat en väg som är lukrativ både för min hjärna och plånboken.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Hedersmedlem

Har en ettåring här och kommer få börja tampas med detta snart. Just nu är det Greta Gris om är på väg att gå mot ett starkt beroende som dock fortfarande trumfas av att krypa iväg till jordgubbslandet eller att kasta ut alla teskedarna på golvet.

Hoppas att kunna slippa sätta några skarpa begränsningar men mycket handlar om vad hon kommer att börja intressera sig för. Tänker försöka uppmuntra kreativa aktiviteter oavsett om de görs i garaget eller framför en skärm. Har dock för avsikt att skilja skarpt på uppkoppade enheter och enheter som inte har kontakt med omvärlden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

När grabbarna var små så funkade regler med datortid jättebra fram till tonåren. Resten av deras kompisgäng hängde framför datorn vilket blev deras sociala närvaro. Nu är dem 20 och 22 och sociala och välfungerande.
Lilltösen på 10 har precis börjat upptäcka Roblox men där är det väldigt lite dator. Köpte en Mac just för att spelutbudet skulle vara lite mer begränsat men vi får se om det faller väl ut 😀

Annars är det viktigaste som förälder att man vet vad barnen spelar och visar intresse och ömsesidig respekt 👍

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Har barn 7 och 4. Vi har inga uttalade begränsningar men det är tydligt att när de har ”tråkigt” så sätter de sig med paddan. Så jag och mamma gör mycket för att sysselsätta dem och då blir de uppenbart gladare, piggare och mer aktiva.

Övertygad om att man kommer se negativa effekter av paddor som barn haft sedan liten ålder. Att se några kompisars barn där paddan utan att överdriva säkert har en skärmtid på 6-8 h har skrämt mig. Passiva, otåliga.

Permalänk
Medlem

vi har en 16 o en 18 åring. Aldrig kört skärmtid eller förbud. iPad kom när båda var små - då spelade vi tillsammans på den.

Båda barn har suttit i mitt knä o dragit ut näsor o ritat tomteluvor i photoshop ... o varit med o byggt olika datorer.

Dottern(18) har inget direkt intresse av datorer - förutom att hon är en OK+ användare. Sonen 16, programmerar 4-5 språk, kan html/css/javascript på hög nivå. Vi har kodat en del tillsammans, men jag är dinosaurie o föredrar MS .NET / Visual studio, han kör helst node js / rust / flutter etc han fick en Macbook Air m1 när han fyllde 16 för 2 veckor sen, visade upp sin första Swift UI App igår....

Så det känns som hans natuliga intresse fått fritt spelrum... o han spelade fotboll i 5-6 år oxo....o gitarr o har gott om kompisar o bra betyg - så det känns som "ingen skärmtids regel" funkat bra

Tror nyckeln till de hela är att vi alltid gjort saker tillsammans!

// LZ

Permalänk
Inaktiv

På 80 talet när jag var barn så kunde man få fyrkantiga ögon av att titta på för mycket tv 😉🤣
På den tiden gjorde man massa annat som att vara ute och segla eller utöva någon idrott som fotboll eller löpning.
Nu sitter varenda unge med snoken i skärmen som om den fastnat i skärmen. Precis som när man slickar på lyktstolpar en kall vinterdag och tungan fastnar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Många (speciellt nu med corona) använder skärmar i träning (som att spela VR-spel som beatsabre). Skärmtid och övervikt är inte 100% korrelerade skulle jag tro

Jag hittade en metaanalys om ämnet skärmtid och övervikt & fetma hos barn yngre än 18 år gamla från 2019: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cch.12701

Den föreslår att det _kan_ finnas en korrelation mellan ökad skärmtid och övervikt/fetma. Skärmtid på 2 timmar eller mer innebar en ökad risk för att barnen skulle vara överviktiga/lida av fetma mellan 48-88 %, statistiskt säkerställt.

Det finns några olika orsakskedjor här vilket kan skilja från individ till individ:
1. Barn som drabbats av fetma eller övervikt från överkonsumtion (eller pga. metabolisk genetisk sjukdom) kan ha ökad skärmtid för att de inte orkar aktivera sig fysiskt tillräckligt mycket längre och hittar då komfort i ökad skärmtid.

2. Barn som är allmänt fysiskt inaktiva spenderar helt enkelt mycket tid framför skärmar, men skulle också lika gärna kunna ha läst böcker eller göra något annat som går att göra fysiskt inaktiv.

3. Barn som faktiskt först var fysiskt aktiva och sedan blev mindre fysiskt aktiva som följd av skärmtid. Denna orsakskedja är nog vad många vill etablera och frågan är hur (o)vanlig just denna orsakskedja för övervikt och fetma hos barn är i verkligheten.

Med tanke på hur lättsamt det är att bara passivt eller aktivt spendera tid framför en skärm så skulle det inte förvåna mig om ökad skärmtid skulle förklara en större del av överviktiga eller fetmadrabbade barn idag i just Sverige.

Kosten är så klart största faktorn dock eftersom du kan vara stillasittande och ändå förbruka tillräckligt många kalorier (via livsnödvändig metabolism) utan att hamna i överskott för dagen.

Samtidigt kan jag se hur det snabbt kan gå från att vara fysiskt aktiv men ändå ha så dålig kost att barnet då blir överviktigt och sedan inte orkar vara fysisk aktiv längre och därmed inte kan umgås med samma fysiskt aktiva umgängeskrets och då istället finner ny trygghet (och i vissa fall dämpad ångest) i ökad (isolerad) skärmtid.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

En femte samverkande faktor jag kom på idag:

5. Hur kontrollerar barns vänners föräldrar skärmtiden? Idag är skärmar i överflöd jämfört med i "förr" och då kan en förälders kämpande att minska skärmtid hos barn bli till förgäves för att barnet bara hänger hos någon vän vars föräldrar är mer slappa än vad en själv som förälder är.

Därför är det oerhört viktigt att ta reda på hur skärmtiden hos ens barns vänner är och samverka med andra föräldrar för att alla ska spela på samma "skärmtidsnoter".

Personligen hade jag den enorma turen att alla föräldrar till de barn jag umgicks regelbundet med var med på noterna att vi barn inte skulle sitta och spela hela dagarna - särskilt inte på somrarna - så då skickades vi oftast ut i samma veva vilket gjorde att det blev lättare att faktiskt hitta på något fysiskt aktivt utomhus.

Får barn idag dock ta med sig mycket "underhållningsklistrande" smartphones eller surfplattor utomhus så försvinner dock denna åtgärd. Så föräldrar måste samverka för att alla barns skärmtider skall bli "tillräckligt lagom". Det är helt klart mer utmanande idag att begränsa skärmtid än vad det var "förr".

Avslutningsvis igen så är det viktigt som förälder att ställa sig frågan: Vad är viktigast? Att mitt barn får en hälsosam uppväxt ELLER att jag framstår som en bra förälder utåt genom att barnet aldrig gråter eller skriker pga. begränsad skärmtid?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Är nybliven pappa och har haft många långa diskussioner med frugan om detta.
Vi har kommit till att det viktigaste är att vi är uppmärksamma på sonen, så att vill han göra annat eller leker så ska vi inte titta på TV eller fastna med telefonen osv.
Han reglerar sig själv rätt bra, tröttnar han på TVn (vilket han gör rätt snabbt) så leker han med något istället, typ dra i mitt hår eller något annat som är superkul.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ja precis. Som jag skrev ovan så skulle det KUNNA översättas i skärmtid.

Och ja absolut en kombination av flera olika saker orsakar övervikt och understimulering.

Jag har en perfekt händelse faktiskt från idag när jag var med familjen och besökte Borås djurpark på tal om att skärmar understimulerar

Vi är vid savannområdet och en förälder säger till sitt barn; ”Kolla (namn)! En vattenbuffel!!”
(Namn) svarar buttert; ”kan vi gå härifrån jag har sett alla djur här på youtube redan”… så muttrade han ännu mer och gick vidare.
Samma ålder som min äldsta - typ sju år.

Tänkvärt, säger jag bara - oavsett om barn klarar att ”hantera” sin skärmtid själv eller inte.

Kan tänka mig att det är en individ som är inte är värst intresserad av djur annars kan de vara trötta eller hungriga,
känner igen mig själv i det senare.
Lite svårt att avgöra från att ha iakktagit händelsen en gång.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Har exakt samma situation med en 14-åring som jag är extrapappa åt. Har börjat använda skärmtid men hjälper inte. Han kan inte slita sig. När han har pus från datorn går han direkt till iPaden eller telefonen.. Hur fan gör man? Har sett att hans betyg blivit sämre o sämre senaste åren. Nu börjar han 9an till hösten och försöker prata om hur viktig skolan är men inget hjälper.

Börja med att försöka få tag i den här http://dataspelsakuten.se/bok läs och fundera sen över om ni behöver göra nåt och i så fall vad.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Min minsta har lärt sig mer på paddan än i förskolan. Medans de flesta sitter och daddar och sjunger björnen sover. Sitter min och räknar på engelska samt pratar på engelska. Kan klockan och vet redan hur man skickar sms och leta efter kontakter i listan för att ringa farmor eller mamma. Och när man frågar han vad en drönare är, säger han militär fågel.

Några pedagoger på förskolan ser på han med förundran och kliar sig på pannan. Noterar att han är 2,5 år.

Så vi har ingen gräns. Vill han sitta 5 min eller mer är upp till han. Tas bara ifrån han när vi ska ut och leka, promenera eller allmänt göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag hittade en metaanalys om ämnet skärmtid och övervikt & fetma hos barn yngre än 18 år gamla från 2019: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cch.12701

Den föreslår att det _kan_ finnas en korrelation mellan ökad skärmtid och övervikt/fetma. Skärmtid på 2 timmar eller mer innebar en ökad risk för att barnen skulle vara överviktiga/lida av fetma mellan 48-88 %, statistiskt säkerställt.

Det finns några olika orsakskedjor här vilket kan skilja från individ till individ:
1. Barn som drabbats av fetma eller övervikt från överkonsumtion (eller pga. metabolisk genetisk sjukdom) kan ha ökad skärmtid för att de inte orkar aktivera sig fysiskt tillräckligt mycket längre och hittar då komfort i ökad skärmtid.

2. Barn som är allmänt fysiskt inaktiva spenderar helt enkelt mycket tid framför skärmar, men skulle också lika gärna kunna ha läst böcker eller göra något annat som går att göra fysiskt inaktiv.

3. Barn som faktiskt först var fysiskt aktiva och sedan blev mindre fysiskt aktiva som följd av skärmtid. Denna orsakskedja är nog vad många vill etablera och frågan är hur (o)vanlig just denna orsakskedja för övervikt och fetma hos barn är i verkligheten.

Med tanke på hur lättsamt det är att bara passivt eller aktivt spendera tid framför en skärm så skulle det inte förvåna mig om ökad skärmtid skulle förklara en större del av överviktiga eller fetmadrabbade barn idag i just Sverige.

Kosten är så klart största faktorn dock eftersom du kan vara stillasittande och ändå förbruka tillräckligt många kalorier (via livsnödvändig metabolism) utan att hamna i överskott för dagen.

Samtidigt kan jag se hur det snabbt kan gå från att vara fysiskt aktiv men ändå ha så dålig kost att barnet då blir överviktigt och sedan inte orkar vara fysisk aktiv längre och därmed inte kan umgås med samma fysiskt aktiva umgängeskrets och då istället finner ny trygghet (och i vissa fall dämpad ångest) i ökad (isolerad) skärmtid.

Jag har inte ifrågasatt om det finns en koppling eller ej, bara sagt att det inte alltid är just skärmtiden som är problemet i sig, det finns andra sätt att använda skärmar som kan vara bra

Framförallt dock som många andra i tråden säger handlar det ju om att aktivera och stimulera barn på många sätt och göra saker tillsammans

För mig finnas det ingen anledning att dagens kontorsarbetare eller programmerare som sitter vid en dator 8+ timmar per dag skulle vara något problem. De flesta av mina kollegor är hyfsat välsvarvade av olika andra aktiviteter, och nu med corona har man mer tid för annat.

Bättre att barn lär sig IT och vad man kan använda skärmen till än att ha ett godtyckligt förbud med tidsintervaller. Får ett barn inte sitta och läsa en bok mer än x minuter per dag heller på grund av fetma-risken? Vad är i så fall skillnaden? Allting handlar ju om vad man gör med skärmen och hur man använder tiden när skärmen är avstängd.

Permalänk
Medlem

Har inga barn själv än men har tre syskonbarn som är 8-10 år och frågan är högst aktuell...
Som jag ser det, baserat på reflektioner över mina syskonbarns och min egen uppväxt, så är dom viktigaste poängerna att alla har olika behov och att skärmtid både kan vara positivt som negativt. En del behöver ha tydliga gränser och andra klarar av det ganska bra själva. Av mina syskonbarn är två allmänt aktiva och även om dom absolut kan fastna framför en skärm ibland så är dom vanligtvis pigga på att hitta på något om man frågar. Den tredje däremot kan inte slita sig från framförallt telefonen utan enorma protester och kan väl mer eller mindre räknas in i beroendefacket.
Men sen är det ju det där med vad dom faktiskt gör som jag tycker räknas mest (om man bortser från den självklara risken för dålig fysik), vad gör dom egentligen med skärmtiden? Internet erbjuder ju på olika sätt både skräp och bra saker. T.ex är "det beroende" syskonbarnet den enda som visat ett genuint intresse för programmering och han testar på en hel del sånt och visar en vilja att lära. Dom andra två spelar däremot gärna spel som går ut på att köpa så mycket skräp (skins osv) som möjligt och får väl mer eller mindre lära sig att konsumtion är enda vägen till lycka och ytlighet betyder mest..
Sen är det svårt att dra en slutsats av spel som t.ex Pokemon Go som trots allt ger viss fysisk aktivitet men samtidigt tenderar att bli så beroendeframkallande att barnen försakar allt annat och kan få utbrott som förstör en hel dag när man tvingas reglera deras användande.

Om jag jämför mina syskonbarn med mig själv och hur skärmtiden ser ut så tycker jag att man måste komma ihåg att "förr" var inte internet lika lättillgängligt. Det fanns inte smartphones och paddor i mer eller mindre varje hem och sociala medier och spelen var i regel av en annan karaktär. Idag matas du konstant av information och många spel bygger på att man ofta gör små köp som leder till något "bra", till skillnad från mina erfarenheter att mer behöva söka information och att spelen inte hade dom här små meningslösa köpen utan faktiskt gick ut på något (om än bara ren underhållning).
Jag kan känna att jag hade tur som växte upp med internet men innan dess nuvarande vida spridda dåliga sidor. Det kanske är något av en illusion, men jag vill minnas internet från förr som en plats där dom flesta var nyfikna, hjälpsamma och artiga. Numer, framförallt med sociala medier, kan man se hur folk inte kan hantera möjligheterna och istället framhäver sina sämsta sidor vilket jag tycker både är tragiskt och oroande.
För mig har datorintresset lett till både en bra karriär och att jag fått många nya vänner (spridda över världen) genom åren. Just det sistnämnda var något jag uppskattade extra mycket som tonåring i en liten ort med få likasinnade och det hjälpte mig även utveckla mina usla sociala färdigheter (var lite väl introvert som yngre). Mina föräldrar begränsade aldrig min tid, men uppmuntrade mig att göra andra saker och hjälpte mig så gott det gick att hitta jobbmöjligheter så jag lärde mig både nytta och glädje med arbete och att tjäna egna pengar.

I slutänden så tror jag att det är viktigt att presentera alternativ för barnen och att hitta och uppmuntra dom bra möjligheterna med internet. Jag tycker mig tydligt se att alla människor mår bra av en mix av erfarenheter och att det är enormt svårt för en vuxen människa att byta livsmönster utan en större händelse. Dom jag träffat som inte fått den här mixen är ofta ensidiga i tanken och det innebär inte en direkt katastrof eller att man är en "dålig människa", men jag tycker mig kunna urskilja en röd tråd mellan den typen av personer och personer som oftare blir av med jobb och liknande eller beter sig respektlöst mot andra utan att verka förstå det själva. T.ex har jag haft kollegor som suttit uppe och spelat om vardagsnätterna vilket lett till hög sjukfrånvaro och indirekt lagt över deras arbete på oss andra, såväl som skapat en ständig osäkerhet och omöjlighet att kunna lita på personen.

Permalänk
Medlem

Min son har just nu på sommaren 1,5 timmes speltid på Switchen. Längre om det är dåligt väder.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En femte samverkande faktor jag kom på idag:

5. Hur kontrollerar barns vänners föräldrar skärmtiden? Idag är skärmar i överflöd jämfört med i "förr" och då kan en förälders kämpande att minska skärmtid hos barn bli till förgäves för att barnet bara hänger hos någon vän vars föräldrar är mer slappa än vad en själv som förälder är.

Därför är det oerhört viktigt att ta reda på hur skärmtiden hos ens barns vänner är och samverka med andra föräldrar för att alla ska spela på samma "skärmtidsnoter".

Personligen hade jag den enorma turen att alla föräldrar till de barn jag umgicks regelbundet med var med på noterna att vi barn inte skulle sitta och spela hela dagarna - särskilt inte på somrarna - så då skickades vi oftast ut i samma veva vilket gjorde att det blev lättare att faktiskt hitta på något fysiskt aktivt utomhus.

Får barn idag dock ta med sig mycket "underhållningsklistrande" smartphones eller surfplattor utomhus så försvinner dock denna åtgärd. Så föräldrar måste samverka för att alla barns skärmtider skall bli "tillräckligt lagom". Det är helt klart mer utmanande idag att begränsa skärmtid än vad det var "förr".

Avslutningsvis igen så är det viktigt som förälder att ställa sig frågan: Vad är viktigast? Att mitt barn får en hälsosam uppväxt ELLER att jag framstår som en bra förälder utåt genom att barnet aldrig gråter eller skriker pga. begränsad skärmtid?

Nu förstå jag inte, måste föräldrar samverka så att barnen får en skärm tid DU tycker är ok? Tänk om du tyxker att max 1 timma är okey medans jag helt ärligt tycker att 3-4 timmar är ok? Är min åsikt felaktig då? Jag är ju själv uppvuxen med tv spela och det har gått mycket bra för mig i livet trots att jag spelat oändligt många timmar på dessa.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Nu förstå jag inte, måste föräldrar samverka så att barnen får en skärm tid DU tycker är ok? Tänk om du tyxker att max 1 timma är okey medans jag helt ärligt tycker att 3-4 timmar är ok? Är min åsikt felaktig då? Jag är ju själv uppvuxen med tv spela och det har gått mycket bra för mig i livet trots att jag spelat oändligt många timmar på dessa.

Utmaningen idag jämfört med "förr" är att dessvärre tillräckligt många föräldrar ger ökad skärmtid åt sina barn som ett sätt att få dem att sluta gråta, skrika eller att behöva "hitta på någonting med sina barn". Om ett barn skickas ut för denne har skrikit framför sin skärm (för länge) så kan barnet nu gå till ett annat barns hem där de får sitta och skrika på grund av nutidens generationens föräldrar.

Det är alltså lite utav en generationsfråga där föräldrar "förr" ansåg att "det fanns bättre saker att göra (för barnets utvecklingens skull) än att stirra sig blind på en skärm" så där blev samverkan mer automatisk då majoriteten av föräldrar skickade ut sina barn när det var bra väder (=flera barn kan umgås IRL) och lät dem vara inne när det var dåligt väder (=flera barn kan spela ihop).

Dessutom är det mer komplext idag eftersom en skärmtid idag kan vara barn som utvecklas med matematik- och språkinlärning samt programmering. Just sista biten var inget majoriteten av föräldrarna från "förr" ansåg vara "en vettig skärmtidsinvestering för sina barn". Då blir det tyvärr lite 'regelbunden inspektion' där föräldrarna ifråga måste se om barnet "gör något vettigt med sin skärmtid" eller inte NÄR barnet har spenderat flera timmar framför den samtidigt som det varit fint väder.

(Ja, lösningen ÄR att låta dessa barn få sitta utomhus i solen och programmera! )

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Nu förstå jag inte, måste föräldrar samverka så att barnen får en skärm tid DU tycker är ok? Tänk om du tyxker att max 1 timma är okey medans jag helt ärligt tycker att 3-4 timmar är ok? Är min åsikt felaktig då? Jag är ju själv uppvuxen med tv spela och det har gått mycket bra för mig i livet trots att jag spelat oändligt många timmar på dessa.

Jag förstår hur han tänker, de flesta utav mina vänner hade ungefär samma tider med. De fanns några som fick sitta så mycket de ville, så vi hamnade ofta hos honom/henne. För att spela och ha kul. Inge ont i det.
Men tanken varför päronen skickade ut oss från första början var ju för att göra något ute. Leka, bygga träkojja vad som helst.

Tanken var att vi inte skulle sitta inne under sommarlov och liknande och bara "slösa" våran tid. Såklart tyckte inte vi att de var slösande. Tycker jag nog inte än idag då jag fortfarande är lika mycket datornörd som jag var när jag växte upp.

Sedan läser jag många bra poänger med att låta barnen leka med programmering osv. Det lärs ju t.o.m ut som grundkurs i skolan idag. Så det blir ju bara roligt lärande.

Och där har jag en anekdot med. Jag hade mina begränsningar som jag skrev om tidigare i tråden. Men om jag lekte med HTML kunde jag få sitta lite mer vid datorn. Och de var ju sjukt kul att leka med html på 90 talet början på 20talet.
Jag önskar nästan att jag satt mer med det när jag hade intresset. Men dog lite ut.

Minns när man skulle välja gymnasium. Datorgymnasium var ju den coola saken alla ville söka sig till. Men jag blev tyvärr övertygad att de vore dåligt för mig, jag skulle inte bli något. Så läste ekonomi istället. Vilket jag inte ens gillade. Men valde det för "det leder till nya vägar"

Nu vet jag att så var ju aldrig fallet. Så nu är det jag istället som måste läsa om en hel del ämnen för att ens kunna läsa det jag vill göra. Programmering.

Tänk om jag hade haft support redan under tidiga 2000.

Men lite tillbaka till ämnet, vi var en grupp om säg 5 pers som ofta umgicks, där ingick 1 som fick spela hur mycket han ville när som helst. Gissa var vi oftast hängde? hos honom.

Men ändå så var tiderna annorlunda då. Fanns inga smartphones o skit. Internet var nytt, en "fluga".

Låter som jag pratar om medeltiden nästan men det var faktiskt bara ca 20 år sedan.

Så jag håller med många som säger att deras barn ska få sitta vid datorn / paddan om de spenderar tiden med något kreativt, programmering osv.
Nya generationen lär sig det t.o.m i grundskolan som intro till data. Iom att det är så viktigt.

Jag hade mycket begränsningar som jag ofta va sur över, på den tiden. Men som jag även sagt innan så är jag även tacksam över den då jag hade missat så mycket om jag hade fått det på mitt sätt. (sitta hemma vid datorn och nördat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag förstår hur han tänker, de flesta utav mina vänner hade ungefär samma tider med. De fanns några som fick sitta så mycket de ville, så vi hamnade ofta hos honom/henne. För att spela och ha kul. Inge ont i det.
Men tanken varför päronen skickade ut oss från första början var ju för att göra något ute. Leka, bygga träkojja vad som helst.

Tanken var att vi inte skulle sitta inne under sommarlov och liknande och bara "slösa" våran tid. Såklart tyckte inte vi att de var slösande. Tycker jag nog inte än idag då jag fortfarande är lika mycket datornörd som jag var när jag växte upp.

Sedan läser jag många bra poänger med att låta barnen leka med programmering osv. Det lärs ju t.o.m ut som grundkurs i skolan idag. Så det blir ju bara roligt lärande.

Och där har jag en anekdot med. Jag hade mina begränsningar som jag skrev om tidigare i tråden. Men om jag lekte med HTML kunde jag få sitta lite mer vid datorn. Och de var ju sjukt kul att leka med html på 90 talet början på 20talet.
Jag önskar nästan att jag satt mer med det när jag hade intresset. Men dog lite ut.

Minns när man skulle välja gymnasium. Datorgymnasium var ju den coola saken alla ville söka sig till. Men jag blev tyvärr övertygad att de vore dåligt för mig, jag skulle inte bli något. Så läste ekonomi istället. Vilket jag inte ens gillade. Men valde det för "det leder till nya vägar"

Nu vet jag att så var ju aldrig fallet. Så nu är det jag istället som måste läsa om en hel del ämnen för att ens kunna läsa det jag vill göra. Programmering.

Tänk om jag hade haft support redan under tidiga 2000.

Men lite tillbaka till ämnet, vi var en grupp om säg 5 pers som ofta umgicks, där ingick 1 som fick spela hur mycket han ville när som helst. Gissa var vi oftast hängde? hos honom.

Men ändå så var tiderna annorlunda då. Fanns inga smartphones o skit. Internet var nytt, en "fluga".

Låter som jag pratar om medeltiden nästan men det var faktiskt bara ca 20 år sedan.

Så jag håller med många som säger att deras barn ska få sitta vid datorn / paddan om de spenderar tiden med något kreativt, programmering osv.
Nya generationen lär sig det t.o.m i grundskolan som intro till data. Iom att det är så viktigt.

Jag hade mycket begränsningar som jag ofta va sur över, på den tiden. Men som jag även sagt innan så är jag även tacksam över den då jag hade missat så mycket om jag hade fått det på mitt sätt. (sitta hemma vid datorn och nördat)

Jo men ska man säga till sitt barn att " tyvärr får inte du leka med Adam för att hans föräldrar låter er spela datorspel 3 timmar om dagen istället för 1 timma om dagen som jag tycker är max"?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hablam:

Jo men ska man säga till sitt barn att " tyvärr får inte du leka med Adam för att hans föräldrar låter er spela datorspel 3 timmar om dagen istället för 1 timma om dagen som jag tycker är max"?

När min son är hos någon kompis är det hans föräldrars regler som gäller och när de är hos oss är det våra som gäller. Alla har ju inte ssmma åsikt ocj det tycker jag man får acceptera.

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt hamnat i skärmtids diskussionerna än med mina småisar. Det blir en del greta gris och stora maskiner om grabben får bestämma. Men det känns som vi håller det på en lagom nivå.

Ni som är oroliga över barnens aktiviteter, har ni provat att göra den aktiviteten tillsammans med barnen för att förstå vad som lockar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

När min son är hos någon kompis är det hans föräldrars regler som gäller och när de är hos oss är det våra som gäller. Alla har ju inte ssmma åsikt ocj det tycker jag man får acceptera.

Precis såhär tycker jag det ska vara, Känns ju rätt självklart!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Har exakt samma situation med en 14-åring som jag är extrapappa åt. Har börjat använda skärmtid men hjälper inte. Han kan inte slita sig. När han har pus från datorn går han direkt till iPaden eller telefonen.. Hur fan gör man? Har sett att hans betyg blivit sämre o sämre senaste åren. Nu börjar han 9an till hösten och försöker prata om hur viktig skolan är men inget hjälper.

Hade samma problem, men satte bare på tidsschema i FW för hans enheter. Blev ju mycket tjafs i början och jag förklarade om och om igen att han måste göra något annat. Ibland blev det ju totalvägran och han fortsatte sitta framför PC:n och spela spel själv, då slog jag bara av Internet resten av dagen.

Han kom sig ut och fick gjort något annat, i alla fall under korta perioder. Prövade också att få han intresserad i något annat än bara spel/youtube, men det varade inte så länge..
(Han var 12-15 år när dette pågick)

Nu är han 16 och blir 17 år till hösten, en helt annan person. Har börjat träna och umgås med kompisar. Sitter fortfarande mycket framför PC:n men FW reglerna är disablet.

Men nu har jag måsta enabla dem för dottern min som är ett par år yngre

Permalänk
Medlem

Fick detta tips av bekanta, tror det är ett smart sätt närma sig problemet med barns skärmtid:
https://prizbee.com/alpha-test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robmed:

Fick detta tips av bekanta, tror det är ett smart sätt närma sig problemet med barns skärmtid:
https://prizbee.com/alpha-test

”Barn” i högstadiet. Snarare ungdom. Ska man börja begränsa skärmtid så är det väl när dom är 3-4 tänker jag

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Om barnens kompisar också spelar så ser jag ingen anledning att skicka ut våra barn själva så dom har tråkigt bara för tråkighetens skull. Känns bara hjärndött.

Dom har dessutom ett antal aktiviteter, gymnastik, fotboll etc.

Dom får spela när dom vill, när läxor och liknande är gjorda. Jag spelar med dom ibland. Skulle dom däremot sitta 24/7 vid datorn även om majoriteten av deras vänner är ute, aldrig vilja följa med på aktiviteter etc så skulle jag prata med dom och i samförstånd begränsa.

De är 9 och 11 år gamla.

Tiderna är annorlunda idag och spel är deras intresse. Jag tycker återigen det är hjärndött att kväva någons intresse bara för att jag eller någon annan vuxen "vet vad som är bäst". Allt handlar om att kommunicera och förstå varandra och se till så att det är en okej nivå och inte går till överdrift.