Råd inför bilköp 100-150K. Resande tekniker.

Permalänk
Medlem

Råd inför bilköp 100-150K. Resande tekniker.

Tjena,

Kommer att börja ett nytt jobb inom kort där jag kommer att resa med egen bil dagligen mellan uppdragen.
Mycket av jobben kommer att ske i storstad men kommer även att åka längre resor, läs: 10-15 mil bort.

Vilken bil/märke skulle ni rekommendera för detta?

Det enda kravet är att bilen ska vara automat och i gärna mellanklass/storlek.

Har haft en Volvo V40 tidigare och var nöjd med den, men det kanske finns bra konkurrenter numera?
Har kikat lite på KIA/Skoda/Seat, men aldrig kört någon av dessa.

Känns som att priserna på bilar har gått upp på sistone, är det någon som är insatt?

Permalänk
Medlem

Du får faktiskt en väldigt fin V40 för dom pengarna. Modern med utrustning och bäst av allt Volvo on Call med parkeringsvärmare. Låg förbrukning och billig skatt också!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Köp en Kia Ceed... billig och väl ihopskruvad.

Läs begagnatguiden, Vi Bbilägare, TV, A&M.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Vad prioriterar du?

Det "objektivt" korrekta svaret är förmodligen en Toyota-hybrid, t.ex. en Toyota Auris Touring (går att hitta 2015-exemplar som gått <10k mil för under 130k på blocket) eller Toyota Prius (ungefär samma pris). Bra andrahandsvärde, 30 kr/mån i skatt då det är en miljöbil (uppfyller euro 6, vilket kan vara viktigt i framtiden), specad till runt 0.35 liter/milen (vilket snabbt blir viktigt om du åker långt!) och extremt hållbar (vilket ger låga reparationskostnader och även låg försäkringskostnad). Och då det är en mildhybrid slipper du tänka på att ladda bilen. Toyota rullade nyligen ut en 10-årsgaranti också, som gäller begagnade toyotas om de blir servade ofta (vilket du -kommer- att vilja göra ofta när du använder bilen professionellt).

Den enda riktiga nackdelen är att det kanske inte är världens roligaste bil att köra, och alla gillar inte designen. Men om du tittar på bilar såsom Kia och liknande verkar det inte vara någon större prioritet ändå.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Skulle säga Volvo V70 eller S80, 2012-2014 med diesel. Kanske lite större än du tänkt men komforten är betydligt bättre.
Rent finansieringsmässigt skulle jag heller inte stirra mig blind på totalpriset utan ta den på avbetalning istället. Anledningen är att det är dumt att binda 150 000kr i en bil så länge du nyttjar den i tjänsten. Från 2012 har Volvo även inbyggd körjournal men kostar några hundralappar per år att ha aktivt för de äldre modellerna vilket din arbetsgivare eller du kan ha nytta av beroende på hur avtalet er emellan ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Skulle säga Volvo V70 eller S80, 2012-2014 med diesel. Kanske lite större än du tänkt men komforten är betydligt bättre.
Rent finansieringsmässigt skulle jag heller inte stirra mig blind på totalpriset utan ta den på avbetalning istället. Anledningen är att det är dumt att binda 150 000kr i en bil så länge du nyttjar den i tjänsten. Från 2012 har Volvo även inbyggd körjournal men kostar några hundralappar per år att ha aktivt för de äldre modellerna vilket din arbetsgivare eller du kan ha nytta av beroende på hur avtalet er emellan ser ut.

Kan bli störigt om storstaden är Stockholm, beroende på, eftersom man är framme med plakaten och kräver Euro 5 på Hornsgatan och inom ett år tänker kräva Euro 6. Risken är att detta utvidgas och/eller sprider sig till fler städer. Sedan kan man förstås köra ändå och hoppas på att polisen inte har så tråkigt, vilket den oftast troligen inte har, vilket även gäller frågan om dubbdäck. Håller man sig borta från innerstan spelar det förstås ingen roll däremot.

Sedan bör man i detta läget titta på hur serviceintervallerna ser ut och vilka kostnader som kommer när för det man funderar på. Köper man saker för eget nöje kan man ju tåla mer sådant, men det är inte så kul att få en fet nota i knät om kostnaden i princip bara är relaterad till arbetsgivaren, som inte kommer att betala.

Permalänk

Eftersom du tittat på Kia kan du även kolla på Hyundai.

i princip samma bil bara annat skal.

har kört hyundai i30 diesel (samma motor och chassi som kia creed) sen 2018 och är väldigt nöjd, hadde först en 2012 och nu mer en 2016 kombi efter att ha planterat näsan på den förra i en älg.

pendlar ~3mil enkel resa till och från jobbet och ligger runt 0.45l/mil sommar och 0.5l/mil vinter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kan bli störigt om storstaden är Stockholm, beroende på, eftersom man är framme med plakaten och kräver Euro 5 på Hornsgatan och inom ett år tänker kräva Euro 6. Risken är att detta utvidgas och/eller sprider sig till fler städer. Sedan kan man förstås köra ändå och hoppas på att polisen inte har så tråkigt, vilket den oftast troligen inte har, vilket även gäller frågan om dubbdäck. Håller man sig borta från innerstan spelar det förstås ingen roll däremot.

Sedan bör man i detta läget titta på hur serviceintervallerna ser ut och vilka kostnader som kommer när för det man funderar på. Köper man saker för eget nöje kan man ju tåla mer sådant, men det är inte så kul att få en fet nota i knät om kostnaden i princip bara är relaterad till arbetsgivaren, som inte kommer att betala.

Sant det, men Euro 5 har väl de flesta redan. Hittade denna som går in på Euro 6 och 150 000kr på Blocket. Tänkte inte propagera för just Volvo i sig men det finns goda anledningar till att Volvo har sålt så många tjänstebilar genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Sant det, men Euro 5 har väl de flesta redan. Hittade denna som går in på Euro 6 och 150 000kr på Blocket. Tänkte inte propagera för just Volvo i sig men det finns goda anledningar till att Volvo har sålt så många tjänstebilar genom åren.

Den Volvon var väldigt repig. Ägaren eller ägarna måste ha varit väldigt otåliga.

Permalänk
Medlem

jag kan rekommendera lexus is300h. Lagom stor, väldigt hög kvalitet och drar lite

Permalänk
Medlem

Om majoriteter av dina resor är korta och ofta hade jag inte tittat på diesel. Kör som du gjorde, en V40 och den har gjort allt jag krävt, låg förbrukning, komfort, få verkstadsbesök, hade jag letat bil idag så kanske det hade varit japanskt, typ Lexus eller Toyota.

Vad gäller begagnat priser så har dom stått still/stigit pga. chip brist etc. till nya bilar. Får nästan pengarna tillbaka på min bil som rullat 5.000 mil under 2.5 år. Helt galet.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Mycket vettig information.

Har kollat runt en del de senaste dagarna, det lutar nog åt en bra Volvo V40 ändå.
Annars har det varit mycket koll på Kia Ceed/Rio, Toyota Yaris/Corolla, Seat Ibiza/Leon eller Skoda Octavia/Fabia.
WV Golf, BMW 1-serie och eventuellt Mercedes C/E-klass är rimligt, men väldigt åtråvärt att bryta sig in i dessa bilar i min stad, så försäkringen är högre och går därmed gärna bort.

Eftersom det kommer vara mycket stadskörning så är en mindre bil att föredra, om man ska kunna parkera bilen någorlunda smidigt och effektivt. Skönt att kunna ha en automat med då bilköer är vardag idag- så slipper man slita sönder både växellåda och koppling det närmsta året.

Permalänk
Medlem

Toyota auris hybrid rekommenderar jag om du kan hitta inom pris. Gärna en som har deras "kvalitets garanti" 20 000 mil/10 år förutsatt att den servats hos toyota verkstad.
Har själv en auris kombi hybrid 2015 som gått 9400 mil där jag kört hälften av dom och är riktigt nöjd med den ekonomiska delen. Sen finns det ju modeller med roligare drivlinor men det är inget jag prioriterar i dagsläget.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb