Benchmark resultat - "performing below average"

Permalänk
Medlem

Benchmark resultat - "performing below average"

Jag har precis inskaffat en Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB V2 LHR Graphics Card och tänkte jag skulle göra en benchmark men hamna i "performing below expectations" på 3 ställen och förstår inte riktigt vad som gör detta.

Någon som kan klargöra för mig varför GPU:n samt de andra delarna inte håller måtten?

Tack på förhand!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Edit: Citerar istället.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

https://i.imgur.com/mWOsqdm.png

Jag har precis inskaffat en Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB V2 LHR Graphics Card och tänkte jag skulle göra en benchmark men hamna i "performing below expectations" på 3 ställen och förstår inte riktigt vad som gör detta.

Någon som kan klargöra för mig varför GPU:n samt de andra delarna inte håller måtten?

Tack på förhand!

Vid sökning så får jag fram detta.

https://linustechtips.com/topic/1257212-cpu-and-gpu-are-perfo...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Men andra ord att man inte ska förlita sig på endast den benchmark:en?

Gjorde en 3DMark och där fick jag "good".
Kanske blev lite oroad i onödan.

Oh well

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Men andra ord att man inte ska förlita sig på endast den benchmark:en?

Gjorde en 3DMark och där fick jag "good".
Kanske blev lite oroad i onödan.

Oh well

Min Intel 660p 512GB bench outstanding 167% din 234%
Performing above expectations (69 percentile)

Många märkliga resultat där.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

https://i.imgur.com/mWOsqdm.png

Jag har precis inskaffat en Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB V2 LHR Graphics Card och tänkte jag skulle göra en benchmark men hamna i "performing below expectations" på 3 ställen och förstår inte riktigt vad som gör detta.

Någon som kan klargöra för mig varför GPU:n samt de andra delarna inte håller måtten?

Tack på förhand!

När den jämför dina komponenter så jämför den med andra likadana, det vill säga med likadana processorer och likadana grafikkort. Så dels jämför du dig med alla som överklockar, de kommer av naturliga skäl prestera sämre än dem. Dessutom så spelar kylningen stor roll, ett grafikkort med marginellt sämre kylning än en annan modell av samma grafikkort kommer därför prestera sämre, typ ett Asus strix 3070 kommer prestera bättre än ett Asus Tuf 3070 osv. Egentligen så är det bara när man är typ "bottom 5%" eller liknande som man ska börja vara orolig att det är nåt fel på delarna.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Använd Furmark om du ska bencha GPU:n.

Userbenchmark har fått mycket kritik för felaktigheter. Skulle inte lita på nånting som står där.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Hårt kritiserad sida för benchmarks. Dra upp din powerlimit till max och ta bort chassiväggen.
Får du markant bättre resultat så är det kylning eller strömbudget som är din flaskhals.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Titta inte på benchmarks överhuvudtaget. Spela spel istället. Tycker du spelet fungerar bra? Om ja släpp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

När den jämför dina komponenter så jämför den med andra likadana, det vill säga med likadana processorer och likadana grafikkort. Så dels jämför du dig med alla som överklockar, de kommer av naturliga skäl prestera sämre än dem. Dessutom så spelar kylningen stor roll, ett grafikkort med marginellt sämre kylning än en annan modell av samma grafikkort kommer därför prestera sämre, typ ett Asus strix 3070 kommer prestera bättre än ett Asus Tuf 3070 osv. Egentligen så är det bara när man är typ "bottom 5%" eller liknande som man ska börja vara orolig att det är nåt fel på delarna.

Angående kylning, GPU:n går inte utöver 69'.
Men tänkte på att jag kör två DP till en skärm på 144hz och min "main" skärm som är på 240hz och har ett kort på 750w, kan det vara en störning med detta?

Dock kan jag säga att chassit blev väldigt trångt med GPU:n och mycket värme alstras från GPU:n dock går den som sagt inte över 69'

Skrivet av hakd:

Hårt kritiserad sida för benchmarks. Dra upp din powerlimit till max och ta bort chassiväggen.
Får du markant bättre resultat så är det kylning eller strömbudget som är din flaskhals.

Har powerlimit på 100 redan i afterburner, själva pointern kan man inte dra högre (ska man våga lägga in manuellt värde?)

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Angående kylning, GPU:n går inte utöver 69'.
Men tänkte på att jag kör två DP till en skärm på 144hz och min "main" skärm som är på 240hz och har ett kort på 750w, kan det vara en störning med detta?

Dock kan jag säga att chassit blev väldigt trångt med GPU:n och mycket värme alstras från GPU:n dock går den som sagt inte över 69'

Har powerlimit på 100 redan i afterburner, själva pointern kan man inte dra högre (ska man våga lägga in manuellt värde?)

"No additional, manual, power limit increase possible"
Verkar som Gigabyte inte låter dig höja strömbudgeten, ska tydligen vara maxat från början.

Då bör det inte vara ett problem, testa det andra jag skrev då.
Ta bort chassivägg och kör testet igen (utan något annat igång såklart).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"No additional, manual, power limit increase possible"
Verkar som Gigabyte inte låter dig höja strömbudgeten, ska tydligen vara maxat från början.

Då bör det inte vara ett problem, testa det andra jag skrev då.
Ta bort chassivägg och kör testet igen (utan något annat igång såklart).

Samma resultat;
typ samma resultat:

Angående coil whine på GPU'n kan det indikera på något eller är det lugnt?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Samma resultat;
typ samma resultat:
https://i.imgur.com/PE3Ey5k.png

Angående coil whine på GPU'n kan det indikera på något eller är det lugnt?

157% med betyget outstanding... Tror du läser ut tabellen fel, det presterar galant.
Coil Whine påverkar inte prestanda alls, finns på dom flesta kort om man pressar FPS högt nog.

Svagt tjut i spel när jag går över 200fps med mitt 3080 TuF med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

157% med betyget outstanding... Tror du läser ut tabellen fel, det presterar galant.
Coil Whine påverkar inte prestanda alls, finns på dom flesta kort om man pressar FPS högt nog.

Svagt tjut i spel när jag går över 200fps med mitt 3080 TuF med.

Alltså det som man ser är ju "performing below avarage" eller vad det nu står, men körde mitt i 3DMark och verkar prestera bättre än andra kort som är av samma märke så allt är okej

under 3:10 ser man resultaten som han fick:
https://www.youtube.com/watch?v=eNEvRT77UQw

här är mitt resultat:

Angående coil whine, det händer när man startar upp kortet för att köra något tungt i någon sekund sen slutar det.
Så inget större besvär för mig

Kan också tillägga att jag hade kabeln från PSU:n med båda kopplingarna från samma kabel till GPU:n innan, la till en sladd för att ha två sladdar till kortet istället då någon sa att det var så man ska ha med de tyngre korten men ungefär samma blev det ändå men nu lärt man sig det i alla fall

Tack för era svar!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Samma resultat;
typ samma resultat:

Nja, där har du gått från "below average" till "below potential". D.v.s. du är inte sämre än genomsnittet, men sämre än de bästa 3070-korten (som så klart är överklockade). Så för grafikkortet ser det ju bra ut där.

När det gäller SSDerna så är din 970 EVO systemdisk, så svårt att veta vad den sysslar med i övrigt. Din 850 EVO får däremot resultatet 102% där genomsnittet är 103%, så inte direkt mycket att klaga på där.

Det är för övrigt bättre om du länkar till resultatet du får istället för att klistra in en bild som bara visar delar, det blir svårare för oss att tolka resultatet om man inte har allt med.

Skrivet av hakd:

157% med betyget outstanding... Tror du läser ut tabellen fel, det presterar galant.

Vad som står i kolumnen bench är egentligen rätt ointressant, UserBenchmark är ökänt dåligt på att jämföra olika komponenter. UB är mer användbart för att kolla om komponenterna presterar som förväntat jämfört med samma komponenter i andra datorer, d.v.s. graferna till vänster som visar spridningen på resultat för t.ex. 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, där har du gått från "below average" till "below potential". D.v.s. du är inte sämre än genomsnittet, men sämre än de bästa 3070-korten (som så klart är överklockade). Så för grafikkortet ser det ju bra ut där.

När det gäller SSDerna så är din 970 EVO systemdisk, så svårt att veta vad den sysslar med i övrigt. Din 850 EVO får däremot resultatet 102% där genomsnittet är 103%, så inte direkt mycket att klaga på där.

Det är för övrigt bättre om du länkar till resultatet du får istället för att klistra in en bild som bara visar delar, det blir svårare för oss att tolka resultatet om man inte har allt med.
Vad som står i kolumnen bench är egentligen rätt ointressant, UserBenchmark är ökänt dåligt på att jämföra olika komponenter. UB är mer användbart för att kolla om komponenterna presterar som förväntat jämfört med samma komponenter i andra datorer, d.v.s. graferna till vänster som visar spridningen på resultat för t.ex. 3070.

Med mitt kort så ska kortet vara redan överklockat (OC) så borde väl prestera i liknande snitt som de andra även om de är överklockade?
Här har du ett fresh benchmark med länk:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/46819052

En notering, med TechPowerUp GPU-Z så kan jag ser på PerfCap Reason att när jag t.ex kör stress test via Furmark så är det Pwr(power) som verkar vara anledningen ...
Om man tittar enligt den här tabellen:

från: tomshardware.com

Så borde 750w PSU vara tillräckligt men då jag kör med två skärmar en på 144hz och en till på 240hz så börjar det kanske bränna sig och behovet är egentligen ett på 850w?
Fast när jag använder en uträkning på vad hela systemet borde dra så kommer jag till ca 660w totalt så 750w borde vara tillräckligt, då återstår det väl att överklocka energi limiteringen på GPU:n men det gick ju som sagt inte då det är inställt så även då det är OC version som också är inställt på själva kortet (då den har dual BIOS versioner silent och OC men OC är default).
Såg att enligt HWInfo att kortet drar som max 270 men om jag kikar på vad andra får med samma kort så får de 290;

rtx 3070 OC wattage

Är det kortet som limiterat till 270w eller är det PSU:n som inte kan dra mer?

Angående NVME SSD:N 970 EVO, så har jag försökt tidigare att förstå vad problemet är men inte riktigt kunnat se vad problemet är, tänkte att det hade med kylning att göra men enligt källor så ska den ha perfekt kylningsförmåga när det väl behövs, dock testade jag att använda Alphacool HDX M.2 SSD men det hjälpte inte, dock har jag minne av att jag var osäker hur jag skulle lägga på det då mitt moderkort har en skärm som skydd för nvm expressen;

Sorry för överflödig text >,<

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Med mitt kort så ska kortet vara redan överklockat (OC) så borde väl prestera i liknande snitt som de andra även om de är överklockade?

De flesta kort är fabriksöverklockade, men det är sällan någon större överklockning. Ditt kort har t.ex. 5% högre boostfrekvens än stock men samma minnesfrekvens, så att det hamnar någonstans i mitten av fältet är väl ganska förväntat.

Skrivet av Benna:

Här har du ett fresh benchmark med länk:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/46819052

Ok, ser inte direkt något att oroa sig över där.

Skrivet av Benna:

En notering, med TechPowerUp GPU-Z så kan jag ser på PerfCap Reason att när jag t.ex kör stress test via Furmark så är det Pwr(power) som verkar vara anledningen ...
Om man tittar enligt den här tabellen:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/dtXifjxt3yZzh2dLJ2Q8Z5-970-80.png.webp
från: tomshardware.com

Så borde 750w PSU vara tillräckligt men då jag kör med två skärmar en på 144hz och en till på 240hz så börjar det kanske bränna sig och behovet är egentligen ett på 850w?

Det lär i så fall vara att kortet slår i sin egen gräns för hur mycket ström det får dra. Nätagget har normalt ingen kommunikation med datorn utan levererar ström tills det blir överbelastat och (förhoppningsvis) stänger av sig.

Dina skärmar har inget med strömförbrukningen att göra, annat än att högre bildfrekvens förstås kan belasta grafikkortet mer (men beroende på spel kan du mycket väl ligga på 100% GPU även vid t.ex. 60 fps).

Skrivet av Benna:

Angående NVME SSD:N 970 EVO, så har jag försökt tidigare att förstå vad problemet är men inte riktigt kunnat se vad problemet är

Du kan kolla i Samsung Magician om den säger något om SSDerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De flesta kort är fabriksöverklockade, men det är sällan någon större överklockning. Ditt kort har t.ex. 5% högre boostfrekvens än stock men samma minnesfrekvens, så att det hamnar någonstans i mitten av fältet är väl ganska förväntat.
Ok, ser inte direkt något att oroa sig över där.
Du kan kolla i Samsung Magician om den säger något om SSDerna.

Tack för ditt inlägg! Ja, allt är verkar vara okej i Samsung Magician.
Gjorde en benchmark via samsung magician för 5 dagar sen och då var detta resultatet:

Så verkar vara okej

Visa signatur

/Ben~