Vilka objektiv passar till min EOS 250D

Permalänk
Medlem

Vilka objektiv passar till min EOS 250D

Tja!

Någon som har tips på vilka objektiv som passar till min EOS 250D?

Har kikat på ett par på blocket, bl.a: Canon objektiv zoom EF-S, 55-250, 1:4-5,6 & Canon objektiv zoom EF, 70-300, 1:4-5,6. Hur vet jag om dessa passar och finns där någon generell regel på vilka som passar och inte? Har kollat på Canons egna hemsida men blev inte klokare på det...

Tack på förhand.

Mvh Alex

Permalänk
Föredetting

Den tar EF och EF-S-objektiv. Båda har samma fattning, men EF-S-objektiv funkar bara med APS-C-sensorer, en typ av mindre sensor som Eos 250D har.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Alla objektiv med EF, EF-S passar. EF-R och EF-M passar inte.

Här är ett gäng exempel som passar.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/till-canon?filt...

Visa signatur

ToBPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Tja!

Någon som har tips på vilka objektiv som passar till min EOS 250D?

Har kikat på ett par på blocket, bl.a: Canon objektiv zoom EF-S, 55-250, 1:4-5,6 & Canon objektiv zoom EF, 70-300, 1:4-5,6. Hur vet jag om dessa passar och finns där någon generell regel på vilka som passar och inte? Har kollat på Canons egna hemsida men blev inte klokare på det...

Tack på förhand.

Mvh Alex

55-250 är ett grymt bra objektiv. Har det själv. Lätt, smidigt, bra brännviddsomfång, bra bildstabilisering, bra skärpa och ett bra pris.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Difiv3:

Tja!

Någon som har tips på vilka objektiv som passar till min EOS 250D?

Har kikat på ett par på blocket, bl.a: Canon objektiv zoom EF-S, 55-250, 1:4-5,6 & Canon objektiv zoom EF, 70-300, 1:4-5,6. Hur vet jag om dessa passar och finns där någon generell regel på vilka som passar och inte? Har kollat på Canons egna hemsida men blev inte klokare på det...

Tack på förhand.

Mvh Alex

Som tidigare säger, alla objektiv med EF eller EF-S bajonett passar. Ett objektiv som alla Canon-ägare bör ha i sin väska är den klassiska Plastic Fantastic/Nifty Fifty: https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/canon-ef-50-1-8... numera är nog till och med byggkvaliteten rätt schysst jämfört med de tidigare generationerna. Supercharmigt och skarpt objektiv!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Som tidigare säger, alla objektiv med EF eller EF-S bajonett passar. Ett objektiv som alla Canon-ägare bör ha i sin väska är den klassiska Plastic Fantastic/Nifty Fifty: https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/canon-ef-50-1-8... numera är nog till och med byggkvaliteten rätt schysst jämfört med de tidigare generationerna. Supercharmigt och skarpt objektiv!

Också ett väldigt bra, men jag skulle nog ändå i första hand rekommendera zoomobjektiv för nybörjare med en tajt budget.

Sen anser jag att det första objektivet med fast brännvidd man skaffar bör vara Canons 24/2.8. Perfekt bildvinkel för mycket, och väldigt litet och kompakt, och dessutom skarpt och även ljusstarkt nog för så kort brännvidd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tänker nog att jag vill köra på telezoom, antingen 55-250 eller med fördel 70-300. Ska försöka hitta något begagnat så att man slipper punga ut allt för mycket =). Just nu sitter det ett objektiv som följde med och det är rätt hyfsat (EF-S 18-55mm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Tack för alla svar, tänker nog att jag vill köra på telezoom, antingen 55-250 eller med fördel 70-300. Ska försöka hitta något begagnat så att man slipper punga ut allt för mycket =). Just nu sitter det ett objektiv som följde med och det är rätt hyfsat (EF-S 18-55mm).

Ett tips är att kolla in Rajalaproshops SWAP IT!. De säljer begagnade objektiv och kameror som de bytt in och testat.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

T/S 24mm

Hej, jag kidnappar tråden lite: passar mitt manuella objektiv original-Canon T/S 24mm till Eos 250D? Jag funderar inte över fattningen utan om de rörliga delarna i objektivet kan orsaka skada på spegel eller annat?