Krönika: Commodore 64 fyller 40 år

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var en LP-ROM på bild först.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Commodore 128 under min uppväxt, med ett antal piratkassetter. De var fyllda med olika spel, och jag hade aldrig någon aning om var på kassetten spelen låg. Man spolade bara på måfå och sen fick man spela det som laddades in! Minns att jag hade ett riktigt bra spionspel som jag bara lyckades spela en eller två gånger, då jag aldrig hittade det igen.

Permalänk
Medlem

Ladda från kassett eller diskett

Skrivet av storPutte:

Men använde man inte LOAD "*",1 till diskettstation? Kan minnas fel är säker 30 år sedan jag använde en c64

LOAD "*", 8,1 var standardkommandot för att ladda från diskett. Enhet 8 var första diskettstationen och 9 den andra (ifall man nu hade en sådan). Den sista ettan betyder "ladda in programmet till den adress som det kommer ifrån" i motsats till att ladda in det på standard startadress. Stjärnan var ett wildcardtecken som medförde att det första programmet på disketten lästes in.

Jag har för mig att kassettbandspelaren hade enhetsnummer ett, men att det var förvalt värde. Om man bara skrev LOAD och tryckte return så fick man texten PRESS PLAY ON TAPE och kunder börja läsa in ett program från kassett.

Idag har jag köpt en C64 med diskettstation C1541 och lite tillbehör bara på kul. Och jag har restaurerat en Amiga 1200 med acceleratorkort. Grattis på födelsedagen Commodore!

Rättstavning
Permalänk
Medlem

Grattis till världens bästa demomaskin!

Använder min med Ultimate-II (U1541-II) cart varje vecka, mestadels tittar/lyssnar på demo men barnen spelar rodland, bubble bobble etc regelbundet

På bild (vänsterkant) är primärmaskinen, en C64G så krämfärgad brödburk. Bytt kondensatorer och kylning på framförallt VIC-2. Går som en krigare <3

Har självklart många fler men C64G är den som får vara framme mest

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Trots fyra nyanser av brunt,

Gul, orange, brun och svart då... eller hur räknar du?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Ha ha... jo jag vet. Den hade extra HDD och 68030 grafikkort med. Fungerade antagligen fortfarande utmärkt, men jag orkade bara inte starta upp den och kolla av allt, äger inget med SCART längre heller.

68030 är en processor, och de korten går för lite pengar de med.

Om man bara använde desktop-program på Amigan så kunde man använda Productivity-grafiklägen med en VGA-monitor mha en adapter. (Det är vad jag gjorde i några år innan jag köpte min första PC)
Det fanns också (något ovanligare) "multisync"-skärmar som funkade med både VGA-lägen och spelens grafiklägen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nej, man behövde aldrig skriva ,1 när man laddade från datasette. Load räckte.

Innan jag började gymnasiet 1983 så hade jag lekt en del med en ABC-80 som en klasskamrats farsa köpt, vi hade ingen aning om något egentligen så det blev väl inte särskilt konstruktivt. När jag sedan började gymnasiet fick jag en ny kompis i klassen som hade en VIC-20. Det blev många helgnätter knappandes program från diverse datortidningar, Compute! var nog den vanligaste på den tiden.

Så småningom en bit in på senhösten fick jag en C64 i tidig julklapp och då blev det hos mig helgnätterna spenderades. Det blev enormt mycket programmerande och spelande, motvilligt ska det erkännas att skolarbetet kanske blev lite lidande ibland. Alla programmeringsuppgifter (läste Naturvetenskaplig med datainriktning) gjordes på den datorn, skolans ABC-80 var ju ett skämt i jämförelse. Tyvärr tappade jag bort programmerandet senare, det blev väl lite småprogram på Amigan men inget direkt vettigt.

Ångrade efter några år att jag sålde min C64 när jag köpte Amigan. Fick dock en C64C med tillhörande 1541-II en bit in på 90-talet av en kompis som hade fått tag på ett par stycken helt gratis. Den har jag kvar och jag leker lite med den ibland. Har dock inte plats att ha den stående framme hela tiden tyvärr. 4 datorer, varav två Amigor, är vad som ryms i min krypta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Jag kom och tänka på den härliga musiken som Rob Hubbard gjorde, nedan finns en wiki samt en länk till Youtube
med hans C64-musik. Det är bara att starta musiken och börja läsa

Rob Hubbard Wiki

Rob Hubbard musik - Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag har en lång historia med min Commodore 64, så hitta en kopp kaffe eller nån slags favoritdryck och gör dig redo, för min historia är lite speciell och nu är detta den perfekta tråden att dela av sig med lite historik.

Lite om mig: Jag är en tidigare Auktoriserat Commodore Tekniker (Autoriserad den gång via min mästare, men det var mig som reparerade alla Amigas och Commodore 64). Detta var på 80 talet så vi börjar där.

<Uppladdad bildlänk>
Sådan såg min första Commodore 64 ut.

Det hela började någonstans i starten av 1983. Jag var förälskad i arkadspel, när vi reste till syden tillsammans med familjen så var jag fascinerad av arkadspel, mina föräldrar fann mig alltid i nån arkadhåla nånstans i Spanien, Grekland, Holland eller hemma i Norge (jag bor i Sverige nu, men det är en annan femma). Jag hang ofta ut mer arkadspels teknikern och på 80 talet så litade man på barnen att de kunde klara sig själva så de visste var jag var om natten, inne på arkaden om natten, när ingen andra var där än jag och teknikern, jag fick spela fri-spel och titta elektronik, det var goda tider.

Sen kom Commodore 64, jag gick tillfälligt förbi en datorbutik och fick veta att man kan göra egna arkadspel med denna nya magiska vidunderdator. Jag blev såld på det direkt och plågade mina föräldrar direkt, min mormor köpte den åt mig och mina föräldrar absolut hatade spel, de tyckte det var likvärd med gambling och var inte så glada för att jag ville utveckla spel, varför kan du inte bli läkare, advokat, rörmockare som normala människor var deras fråga till mig.

Jag var tidigt ute med att få en C64, jag berättade det för mina skolkompisar att jag hade en sån hemma, en liten blond pojk som hade ZX81 kom till mig och sade SLUTA LJUGA - du har EJ en c64, den har NYSS presenterats i bladet Hobby Data.

<Uppladdad bildlänk>
Bilden på magasinet, den commodore 64 du ser avbildad var min första, ja precis den på bilden!

Jag köpte nämligen inte datorn från butiken, den var inte på lager - jag köpte den av Chefredaktören som utgav tidningen och utförde själv alla tester den gång. Priset var 5990,- och den släpps till 2990,- bara några månader sen, bummer!

Den lilla blonda pojken som senare skulle bli min vän - fick chock när jag nästa dag tog med mig manualen (den blåa) och visade honom att jag faktisk HAR den senaste nya prylen, han kom med mig hem och han var mycket duktig på att programmera, så han tog spel programmerat i Basic för Vic-20 och konverterade dessa till Commodore 64 för mig, jag var fascinerat.

Sen så fick jag testa HesMon 64 för Hobby Data, tyvärr var jag inte den stora skribenten den gång, men jag fick behålla HesMon64 av chefredaktören då han tyckte lite synd om mig då jag hade betalat för mycket för datorn:

<Uppladdad bildlänk>

Detta var en mycket primitiv Assembly / maskinkod programmerare - inget lyx som macroprogrammering eller med rader, bara att adressera direkt och koda.

$1000 LDA #$00 (lägger talet 0 till ackumulatorn)
$1002 STA $d020 (sparar ackumulatorn till adress D020 som är 53280 border färg, 0 = svart)
$1006 LDA $#00
$1008 STA $d021 (53281 som är skärm färg)
$100B RTS (Returnera till subrutin).

Det var ett enkelt exempel på hur man programmerade maskinkod på Commodore 64, det ger färgen svar om man så skriver
SYS 4096 för att köra programmet, eller RUN i assemblern.

Vi hade en datorklubb vart vi möttes 1 gång om veckan och där lekte jag med IRQ (Interrupter) och vid en felkodning (feltajming) kom jag att radera bort den vertikala bordern och således föddes världens första försök på att ta bord bordern på Commodore 64, jag tror iaf. jag var den första i världen till att göra detta, min kompis var häpnad, han var ju normalt experten, jag upptäckte detta vid en tillfällighet - men det skapade riktig kaos och röra i ankdammen, den gång hade vi inte internet så det spriddes inte så snabbt - det kom senare i "Demo Scene" miljöet, men det är en längre historie.

Nu börjar mitt arbete - dags att återvända till jobbet - hör från er om ni vill höra mera om historien, och hur jag blev service tekniker för Commodore Computers om ni vill?

Tack för en bra berättelse även jag skulle kunna skriva en bra historia om commondore men hinner inte nu, jag hade vic20, commondore 64, commondore plus4, amiga 500.
Min far fick tag i dom via RCO (samma företag som fortfarande tillverkar passersystem) då de även var ansvariga för reparationer av commondore datorer, jag tror dom reparerade bl.a commondore för "Stor & Liten" på den tiden.
Då min far var i säkerhetsbranschen så var han ofta hos RCO då man på den tiden ofta köpte kodlås och passersystem men specialanpassningar som utfördes av samma tekniker som reparerade datorer.
Minns en man från USA som jobbade där som frågade om det heter ett lakan och flera lakan på svenska vilket vi sa att det heter och då berättade han att det varit ute och fiskat lakan i helgen (han menade lake).

Permalänk
Medlem

Jag har kvar både min C64 och Amiga 1200 HD + CRT skärmen 1942 osv.

Tanken var att de kanske blir värda pengar en dag. Ser ut som den dagen har kommit om man tittar på Tradera.

För 12-15 år sen fick jag en låda med ett par Amiga 500 och en Amiga 600 som en kollega tänkte slänga ut. Jag sålde dem till en kille i nått dataforum för 1200kr om jag inte minns fel.

Man får säga att dåtidens program, spel och demos (demos programmerade i assembler) var sjukt optimerade i jämförelse med det mesta man ser idag. Minns att spel på den tiden kunde vara sjukt små i filstorlek, typ lite dryga 30kb för Nintendos Super Mario Bros
Vad hände sen Visst är allt mer komplext, högre upplösning på texturer mm mm att spel blir större. Men jag skulle inte på långa vägar tro att de är lika optimerade idag som de var då.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Jag kom och tänka på den härliga musiken som Rob Hubbard gjorde, nedan finns en wiki samt en länk till Youtube
med hans C64-musik. Det är bara att starta musiken och börja läsa

Rob Hubbard Wiki

Rob Hubbard musik - Youtube

Han gjorde mycket bra musik för maskinen. Har hans autograf hemma som får mig att vilja lyssna på C64 musik varje gång jag ser den 😜

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Noob, räcker att bara skriva LOAD 😉

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/sWblpsLZ-O8

Tycker fortfarande denna är imponerade 256 bytes på en c64

C64 var kung när man var 9-10
Populära spel sex games
Och Blood 'n' Guts särskilt kasta kattrn och dricka öl.

Permalänk
Avstängd

Min farsa köpte en Atari 520 ST, min kusin blev avundsjuk och tjatade på hans morsa som då köpte en C64 som han försökte hävda var mycket bättre än min Atari. För mig var det rätt uppenbart att så inte var fallet.

Samma grej hände ett par år innan också när jag fick ett NES och han, efter tjat, fick en Philips Videopac Computer (Magnavox Odyssey) och försökte hävda att den var bättre för den hade tangentbord, förlåt "tangentbord" borde det vara för det är inga tangenter. Dessutom hade han en svart/vit TV på hans rum, och de spelen i gråskala var ju inte mycket att hänga i granen.

Nu låter det som jag hånar honom för att de var fattigare än oss, men han hade en väldigt överlägsen och nedsättande attityd så jag tyckte inte det var mer än rättvist. Sen tror jag inte de var fattigare, mer att hans mamma prioriterade annat.

Permalänk
Medlem

Var 7 år när jag fick min c64 1984. Var inte så bra på engelska, när jag försökte ladda från diskdrive som det stod i boken istället för den tape jag hade, stod det "device not present", jag tolkade det som att den förstod att jag inte fått diskdriven i present ännu och därför saknades, vilket 1541:an faktiskt gjorde och dröjde ännu ett år innan jag fick den i present!

Magisk dator Spelat tamejfan allt som fanns på den och amigan, sett varenda demo och klämt ur varenda ljud.

Commodore4ever.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Keeper of the Bamse

Den där bilden är 67KB

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min farsa köpte en Atari 520 ST, min kusin blev avundsjuk och tjatade på hans morsa som då köpte en C64 som han försökte hävda var mycket bättre än min Atari. För mig var det rätt uppenbart att så inte var fallet.

Samma grej hände ett par år innan också när jag fick ett NES och han, efter tjat, fick en Philips Videopac Computer (Magnavox Odyssey) och försökte hävda att den var bättre för den hade tangentbord, förlåt "tangentbord" borde det vara för det är inga tangenter. Dessutom hade han en svart/vit TV på hans rum, och de spelen i gråskala var ju inte mycket att hänga i granen.

Nu låter det som jag hånar honom för att de var fattigare än oss, men han hade en väldigt överlägsen och nedsättande attityd så jag tyckte inte det var mer än rättvist. Sen tror jag inte de var fattigare, mer att hans mamma prioriterade annat.

Fanns Philips Videopac G7000 kvar så länge? Jag fick mitt 1978.

Klart det fanns tangentbord på det för övrigt. Behöver inte vara unika knappar dylikt moderna tangentbord för det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hade ingen själv men kusinen hade en gammal C64 med bandstation som vi spelade friskt på. Var ett arbete att ändra på tonhuvudet så vissa spel skulle funka, men då kunde andra sluta fungera. Hade varit roligt se om dom yngre generationerna hade pallat med den väntetiden när spel/nya banor laddades Spel som man minns bäst är Last Ninja 2, vilket gameplay och sedan musiken, som jag faktiskt än idag kan dra igång på högsta volym. Decathlon (friidrott), var ett jädra smällande i Tac2 kontrollerna när man skulle springa fort, haha. För dom som gillar Last Ninja 2 kan jag rekommendera denna

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Min käraste gamla ägodel är min C-64 med ett Action Replay VI och dubbla diskettstationer. BASIC kunde jag redan från VIC-20, men manuellt maskinkodsknackande (assembler är fusk!) var det C-64:an som lockade fram. Jag har hela mitt över 20-åriga arbetsliv som dataingenjör/sytemutvecklare att tacka C-64:an för.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Fanns Philips Videopac G7000 kvar så länge? Jag fick mitt 1978.

Jag misstänker att hans mamma köpte den begagnad.

Citat:

Klart det fanns tangentbord på det för övrigt. Behöver inte vara unika knappar dylikt moderna tangentbord för det.

Ja ok, men knappar (eller tangenter) hade den ju inte. Katastrof att skriva på var det ju också, men det är ju uppenbart direkt när man ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Den där bilden är 67KB

Haha ja det är inte jag som skapat den, hittade på nätet.
Oavsett så är det skoj att hela spelet är mindre än halva storleken av den där lilla bilden

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

För ung för c64 tyvärr, hade en AtariST hemma i början av 90talet och fick spela på kompisarnas 386/486or tills vi fick fösta hemma-PCn 95. Kommer bara ihåg en bekant som fortfarande hade en c64 hemma under 90-talet, kommer aldrig glömma hur sjukt jag tyckte det var med bandstation!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av willpower:

LOAD "*", 8,1 var standardkommandot för att ladda från diskett. Enhet 8 var första diskettstationen och 9 den andra (ifall man nu hade en sådan). Den sista ettan betyder "ladda in programmet till den adress som det kommer ifrån" i motsats till att ladda in det på standard startadress. Stjärnan var ett wildcardtecken som medförde att det första programmet på disketten lästes in.

Jag har för mig att kassettbandspelaren hade enhetsnummer ett, men att det var förvalt värde. Om man bara skrev LOAD och tryckte return så fick man texten PRESS PLAY ON TAPE och kunder börja läsa in ett program från kassett.

Idag har jag köpt en C64 med diskettstation C1541 och lite tillbehör bara på kil. Och jag har restaurerat en Amiga 1200 med acceleratorkort. Grattis på födelsedagen Commodore!

Du har så klart rätt. Misstänkte att mina minnen innehöll något eller några fel så här 30 år senare.

Skrivet av Nioreh83:

Noob, räcker att bara skriva LOAD 😉

Klart jag var en noob! Jag klarade inte ens The Last Ninja utan fusk!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Funderar på inkörsporten idag och hur man ens börjar.

Inte nog med att komplexiteten är så mycket högre där tooling är så mycket viktigare där man måste ha och förstå massa verktyg för att starta. Men framförallt är man ju online hela tiden nuförtiden med tusentals saker som kallar på ens uppmärksamhet.

Förr satt man där i sitt rum eller den gemensamma datorn i huset och var offline, man hade tid att utforska allt utan att bli distraherad av allt för många alternativ vare sig på datorn eller på TV. Visserligen när klockan slagit 18 och man kunde koppla upp sig på modemet försvann tiden snabbare men varje minut kostade också så man var ju lite mer fokuserat online då.

Jag tror inte att man kan ha datorer som hobby på samma sätt idag som vi kunde ha "förr". Datorn är mer ett verktyg idag och intresset hamnar snarare på vad man kan konsumera i datorn än att lära sig allt om datorn.
Så kanske är instegsporten programmering i skolan och kanske borde man se till att alla från tidig ålder måste lära sig hur en dator fungerar: att bygga enkla Arduino-projekt ungefär som syslöjd/träslöjd.

När man ska försöka anställa unga idag är det rätt komplicerat tycker jag att försöka förstå vilken "bas" de har.
Vad de har lärt sig och hur de har kommit dit. Och ofta har de enormt stora glapp i kunskap som man tidigare inte kunde ha för att det fanns inte så många vägar att gå. Vi går mot en märklig värld tycker jag där bristen på grundkunskap och allmänintresse för datorer kommer vara än mer bristvara trots att alla har datorer idag.

Håller helt med dig och jag ser verkligen inte hur t ex min systerson som har ett begynnande teknikintresse ska få samma möjligheter som jag själv att gradvis och tydligt lära sig hur elektronik och datorer fungerar.

Det du tar upp om att anställa folk inom tekniksektorn idag är också en av de saker som är så talande för problemet och vad jag tror kan bli en gigantisk utmaning för rekryterare i framtiden.

Skrivet av Youjimbo:

C64 var vår första dator hemma. Den hängde med bra länge. Upplevdes så i alla fall. Grunden till det teknikintresse jag har. Fick mig att lära mig programmering och senare i livet blev jag ju civilingenjör inom datorteknik så… bra investering av föräldrarna 😊

Dude! Såg din profilbild och fick dagens flashback till när jag spelade Usagi Yojimbo på C64! Jag var så besviken över att jag aldrig hittade det till Amiga för jag gillade verkligen spelet (Och serietidningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Men använde man inte LOAD "*",1 till diskettstation? Kan minnas fel är säker 30 år sedan jag använde en c64

Load "*" 8,1?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Tack för en bra berättelse även jag skulle kunna skriva en bra historia om commondore men hinner inte nu, jag hade vic20, commondore 64, commondore plus4, amiga 500.
Min far fick tag i dom via RCO (samma företag som fortfarande tillverkar passersystem) då de även var ansvariga för reparationer av commondore datorer, jag tror dom reparerade bl.a commondore för "Stor & Liten" på den tiden.
Då min far var i säkerhetsbranschen så var han ofta hos RCO då man på den tiden ofta köpte kodlås och passersystem men specialanpassningar som utfördes av samma tekniker som reparerade datorer.
Minns en man från USA som jobbade där som frågade om det heter ett lakan och flera lakan på svenska vilket vi sa att det heter och då berättade han att det varit ute och fiskat lakan i helgen (han menade lake).

Med risk för att låta meningslös men det heter "Commodore", inte "Commondore". Det finns inget "N".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Hade ingen själv men kusinen hade en gammal C64 med bandstation som vi spelade friskt på. Var ett arbete att ändra på tonhuvudet så vissa spel skulle funka, men då kunde andra sluta fungera. Hade varit roligt se om dom yngre generationerna hade pallat med den väntetiden när spel/nya banor laddades Spel som man minns bäst är Last Ninja 2, vilket gameplay och sedan musiken, som jag faktiskt än idag kan dra igång på högsta volym. Decathlon (friidrott), var ett jädra smällande i Tac2 kontrollerna när man skulle springa fort, haha. För dom som gillar Last Ninja 2 kan jag rekommendera denna https://www.youtube.com/watch?v=kb2fJQlSkCc

Har många minnen från The last Ninja 1 och 2.
1. När man va i central park och skulle hoppa på stenar över vatten. Fy SATAN va det va svårt att hoppa rätt.
2. När man va uppe på ett av husen och man stod stilla en bra stund så flög stålmannen förbi

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

C64 var kungligt roligt på den tiden. Vet att vi (jag och brorsan) spelade så mycket last ninja 2 att mamma låste in datorn en period, hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Du har så klart rätt. Misstänkte att mina minnen innehöll något eller några fel så här 30 år senare.

Jag hade också (eller rättare sagt har kvar) C64 med bandstation och jag skrev aldrig någonsin "load"... jag har för mig man tryckte någon knappkombination så dök press "play on tape" upp... kanske runstop+restore?

Jag håller med om att Transformers var häftigt även om spelet inte var direkt spelbart jag gillade musiken i spelet väldigt mycket... och jag tror jag fortfarande gör det... det är ganska många år sedan jag hörde den senast.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Med risk för att låta meningslös men det heter "Commodore", inte "Commondore". Det finns inget "N".

Jag är dyslektisk så är snarare förvånad att det inte blev mer fel än så.