Hur ofta byter ni mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Så sällan som möjligt. Jag bytte nyligen från en Samsung S7 som jag vill minnas var från 2016, då batteriet var helt kört. Det blev en Samsung A32, billigast möjliga. Använder den bara som telefon och bank-ID så specs är irrelevant.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Röstat vart tredje år vilket nog oxå stämmer ganska bra.

Enligt min signatur på Swedroid har jag använt

Citat:

Lurhistorik: Ericsson GA 318 | Ericsson T28 World | Nokia 6110 | Nokia 6310i | Nokia 9300i | Nokia E72 | Motorola Razr V8 | Motorola ROKR W6 | Galaxy S4 | Galaxy S6 Edge | Galaxy S8 | Galaxy Note 10 |

så en 22:a borde ligga i pajpen, men jag har för närvarande svårt för att bestämma mig och min Note 10 funkar sketbra.

Annars är det när uppdateringar slutar komma, då åker luren ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varannat eller var tredje år brukar det bli.
Bytte senast från OnePlus 8 Pro till Samsung s22 Ultra.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har jobbat åtta år i en myndighet. Förra veckan fick jag ett mail om att det var dags att byta telefon.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta när den gamla går sönder, eller appar så som bankid, bank appen slutar stödja telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Med tanke intåget av nya Iphone 14 är det många som verkar sugna på att öppna plånboken.
Flaggskeppsmobilerna har enligt mig skenat i pris nåt fruktansvärt, men såklart finns det en efterfrågan så är det väl inte konstigt.

Hur som helst blev jag nyfiken på hur ofta folket uppgraderar sin mobil. Personligen brukar det gå ca 2 år mellan varven för då börjar batteriet bli så pass dåligt att jag vill ha nåt nytt och fräscht. Nu pröjsar jobbet mobil så då behöver jag hålla mobilen vid liv i 3 år för att bli sponsrad med ny.

Där jag jobbar får vi använda telefonen privat, så jag har bara min "jobbmibil". Så det är företaget som bestämmer hur ofta det blir, men för närvarande är det att man kan hämta ut en ny telefon var tredje år, så det brukar bli så att jag gör det om jag orkar.

Hade jag inte fått telefon och abonnemang och sådant gratis av företaget så hade jag förmodligen kört på någon midrange-telefon, haft kontantkort och köpt ny när telefonen gick sönder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Byter när de går sönder, vilket blivit ungefär vart 3-4 år eller så.

Jobbmobilen har hängt med sedan 2016, men nu måste den bytas för att den inte längre upplever till arbetsgivarens säkerhetskrav (utdaterad androidversion). Men den funkar hur bra som helst!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Brukar bli runt vart 4-5 år, sen beroende på om telefonen krånglar eller inte får viktiga säkerhetsuppdateringar längre. Skönt att slippa ha en avbetalning hängandes efter en också

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Har varit otaggad på att skaffa ny telefon de senate 10 åren, då inget har hänt.
Ingen direkt innovation, iaf ingen spännande.

Så jag byter när telefonen pajar.

Samsung fold/flip är spännande, men väntar nog lite till de mognar lite till.

Permalänk
Medlem

Köper billiga mobiler och byter ungefär vartannat eller var tredje. Min nuvarande är tre år gammal, ska byta snart då den är trasig.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Jag är en P30 Pro användare som vill tillbaka till iOS pga Apples ekosystem. Men när de snålar in på standardteknik som 40W+ snabbladdning, och har deras egen skitkontakt som försvinner nästa år, och deras dåliga zoomkamerateknik, så får det vara. En värdelös vidvinkel (vem fotar med 13mm?) som aldrig används får man på köpet.

P30 Pron är 3.5 år gammal. Fick nytt originalbatteri med ett skärmbyte för snart ett år sen. Den går som en klocka. Kameran har dassiga hudtoner i visst ljus och zoomen är inget vidare men med tanke på hur gammal den är så har den hållt väldigt bra.

Därför blir det P30 Pro i ett år till. Kanske längre än så. Är jättenöjd med deras iOS-kopia skin.

Permalänk
Musikälskare

Det blir oftast en ny iPhone varje år men hoppar denna gången

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kör efter jobbets schema, ingen vits att betala själv

Brukar vara ca 4 år om de inte totalt går sönder

Permalänk
Medlem

Minst fyra år ska de hålla, men när jag handlar så blir det oftast en flaggskeppsmodell. Jag har köpt tre telefoner de senaste tolv åren:

2010: iPhone 3GS
2014: iPhone 6
2019: iPhone 11 Pro

Edit: Mellan 2002 och 2009 harvade jag däremot genom en hel del Nokiamodeller: 3210, 6610, 6101, 3500 och 6303.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Bytte varje år från Samsung S1 till S6. Men S6an var så jäkla bra så den fick vara kvar två år till första långsmala telefonen Galaxy S8. Fick tag på en S9 billigt så det blev bara 1 år med S8an. Samma sak med S9an, fick tag på en S10 Plus billigt. Ett år senare hösten 2020 hoppade jag på Note 20 Ultra som fortfarande tuggar på. S20, S21, S22 har inte haft några speciella uppgraderingar som gjort det värt att köpa dem. Mer eller mindre identiska med Note 20 Ultra.

Permalänk
Medlem

Byter då telefonen gått sönder utom reparation eller om den har blivit allt för slö, har en oneplus 7t pro som fungerar felfritt än idag. Batteriet håller hela 12 timmars arbetsdagen som innefattar musik via blåtand.

Permalänk
Medlem

iPhone 4 -> iPhone 7+ -> iPhone 12 Pro Max
Tre telefoner på 12 år.

Nuvarande telefon är två år gammal, så den får åtminstone hänga i 1-2 år till.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

3 gånger har blivigt i år först en Pixel 6 Pro sen en ss22 Ultra, och nu när Fold 4 kom köpte jag den istället och sålde dom andra 2 , kommer nog inte gå tillbaka till en vanlig bar phone igen efter denna upplevelse så nåsta gång blir förmodeligen Fold 5

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hedersmedlem

När den gamla går sönder. Om den gamla inte går sönder så blir det när det finns en ny bra kandidat. Skulle ha en ny riktig mobil o köpte Samsung S3. Sämsta teliphonen jag ägt, 3G-modemet dog minst en gång om dagen o krävde omstart. Sen sprack skärmen och jag sabbade den helt vid byte. Köpte Sony Z3(?) 2015. Den håller fortfarande men uppgraderade förra året till en Pixel 5, Sonyn var inte vattentät längre, batteriet är slut och det kan vara bra med en backup-mobil om jag blir av med Pixeln.

Sonyn o Pixeln är jag toknöjd med. Rätt pris också. Tror Sonyn kostade 4000ish i Sonys shop med kampanj o anställd-rabatt. Pixeln 6-7k någonstans, ok pris.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Eftersom jag knappt använder telefonen byter jag inte innan jag måste. Så länge mobilt bankid och vanlig telefoni funkar byter jag inte.

Permalänk
Medlem

Vart tredje år kanske. Nu för tiden är det ju i princip bara när batteriet blivit dåligt som man behöver byta. Det kommer ju aldrig några nya funktioner och alla telefoner som inte är rena budgetlurar är så snabba att det inte spelar någon roll.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Blir nog vart 3e år här också, eller när en feature jag verkligen vill ha kommer. Så som förra årets iPhone 13 Pro med 120Hz, så värt.

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag bytt vartannat år, men nu har jag haft min OnePlus 6 i... fyra år? Ska dock köpa iPhone 14 idag för jag är less på batteriet och kameran i min Oneplus. Har även köpt en Macbook nyligen (första macen) så Airdrop ska bli roligt att testa

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Går ofta 2-3 år, försöker hålla mig till 3 år minst, om ingen olycka gör att man måste byta.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Trodde jag skulle få byta nu i somras när jag råkade ha min oneplus nord 2 5G i badbyxorna när vi tog ett dopp.

Va bara att ta ur simkortet och skaka ur det mesta av vattnet och körde den i tantens bärtork @ 50 grader i ett dygn.

Telefonen funkar än 😁

Annars byter jag runt 2-3 år.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

i snitt var tredje år, men nu får min nuvarande hålla 4 ( ett år till ) och nästa får nog bli 5 då äntligen ska uppdateringar o.s.v. komma i 5 år till vissa Android tillverkare.

Priset har gått upp så mycket att det inte går att uppdatera ofta, tack och lov så börjar fler stödja mer år av support.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Skulle säga sådär ~3 år i snitt (eller om batteriet börjar bli dåligt, dock brukar detta aldrig ske inom 3 år). Brukar passa på när de modellerna jag är intresserad utav finns på rea eller har droppat i pris tillräckligt. T.ex. Samsung S7 köpte jag för 299€ (kostade 699€ vid lansering), Samsung S10e köpte jag för 399€ (kostade 749€ vid lansering). Kanske passar på byta till t.ex. S21 eller S22 om den droppar till under 500€ på Blackfriday, annars väntar väl ett tag till förrän jag byter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Var tvungen att leta rätt på vilka år telefonerna jag haft kom ut.
Verkar bli ungefär 5 år per mobil, brukar ha dem tills jag tycker de är för slöa.

  • 1999 Ericsson T18s

  • 2005 Motorola Pebl U6 (Så jävla skön att hålla i samt öppna och stänga)

  • 2010 iPhone 4

  • 2016 iPhone 7

  • 2021 iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

När batteriet inte längre håller en hel dag, eller när man inte längre får säkerhetspatchar. Så beror på vilket som kommer först.

Permalänk

Instämmer med många andra. Bytte vartannat år förut men nu sitter jag på en iPhone xs max och känner att den kan nog gå ett år till.

Tycker att 15000kr för pro modellen är i saftigaste laget när man använder telefonen för att surfa lite och kolla memes mesta dels

Förtydliga
Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4