Geforce RTX 4070 Ti är 5 procent snabbare än RTX 3090 Ti i prestandatest

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att köpa nya kort, mer än fler frames? Inget spel driver väl på "utseendet" idag? Väldigt lite som händer på utvecklingen på mjukvarusidan? Unreal 5? Genuin fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Synth:

Finns det någon anledning att köpa nya kort, mer än fler frames? Inget spel driver väl på "utseendet" idag? Väldigt lite som händer på utvecklingen på mjukvarusidan? Unreal 5? Genuin fråga.

Inte direkt. Spel måste fungera på konsoler plus typ medium datorer så att man faktiskt säljer spel, men så här har det ju varit väldigt länge

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har besvarats. Mängden pengar folk har att röra sig med och kan ge för komponenterna. Hade vi inte haft pandemi, halvledarbrist, crypto och sen en inflation utan dess like i en dopad ekonomi hade priserna kunnat vara annorlunda.

Men nu är det ju inte halvledarbrist längre. Crypto har kraschat och inflationen är 10%. Hur får du det till en prisökning på 80% på 4080 jämfört med 3080 är rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Men nu är det ju inte halvledarbrist längre. Crypto har kraschat och inflationen är 10%. Hur får du det till en prisökning på 80% på 4080 jämfört med 3080 är rimligt?

Nvidia har ju förköpt wafers när efterfrågan var hög och tillgång låg. Att vi nu har överskott spelar ingen roll då de redan har betalat överpris.

Sen är inte 4080s pris rimligt men hade den varit 10k hade det varit ok? För det hade den varit med 8.5:1 mot dollarn som det var 2017

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Men nu är det ju inte halvledarbrist längre. Crypto har kraschat och inflationen är 10%. Hur får du det till en prisökning på 80% på 4080 jämfört med 3080 är rimligt?

Fast det har redan besvarats i tråden. Inköpen av halvledare skedde tidigare än idag…. Man har fått betala premium i alla steg och det har inte blivit billigare.

Rimligt är fel ord, förståeligt känns bättre. Förståeligt utifrån det folk är beredda att betala oavsett vad en högljudd klick här tycker. Jag finner priserna i brantaste laget, men sett till mängden timmar en dator kan ge underhållning så vette tusan om det inte ändå är fortsatt ”billigt”.

Köp ett 4090 idag för 25’ spela i 4 år 1200h och sälj kortet för 6–8. Kostnad 15kr/h i grafikkort. Worth it. Jag är dock fattiglapp för tillfället så 4090 får avvakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

10000KR är väll bra för ett kort somanserades prestera bättre en förra generationers top model som kostade drygt 20000tkr ? Det är väll ändå ett ganska bra generations för bättring på mindre en ett år ?

Du kan ju inte räkna från när 3090ti lanserades, chipet har funnits där hela tiden vilket betyder lite mer än 2 år (3090 lanserades september 2020).

3000-serien i sig är över 3 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du kan ju inte räkna från när 3090ti lanserades, chipet har funnits där hela tiden vilket betyder lite mer än 2 år (3090 lanserades september 2020).

3000-serien i sig är över 3 år gammal.

3000 serien är lite över 2 år, lanserades 2020 13 September har jag för mig.

Nu pris droppas 4080 i England. Priset har legat 20-100£ under msrp
MSRP är 1269£ Inc moms
Finns 5 kort under detta och billigaste är 1129£ ca 14.4k SEK. Gemensamma nämnaren är att de alla är palit/zotac.

Så länge 4080 inte säljer kommer inte 4070ti få så högt pris.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Men nu är det ju inte halvledarbrist längre. Crypto har kraschat och inflationen är 10%. Hur får du det till en prisökning på 80% på 4080 jämfört med 3080 är rimligt?

Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidia har ju förköpt wafers när efterfrågan var hög och tillgång låg. Att vi nu har överskott spelar ingen roll då de redan har betalat överpris.

Sen är inte 4080s pris rimligt men hade den varit 10k hade det varit ok? För det hade den varit med 8.5:1 mot dollarn som det var 2017

Skrivet av Dreas89:

Fast det har redan besvarats i tråden. Inköpen av halvledare skedde tidigare än idag…. Man har fått betala premium i alla steg och det har inte blivit billigare.

Rimligt är fel ord, förståeligt känns bättre. Förståeligt utifrån det folk är beredda att betala oavsett vad en högljudd klick här tycker. Jag finner priserna i brantaste laget, men sett till mängden timmar en dator kan ge underhållning så vette tusan om det inte ändå är fortsatt ”billigt”.

Köp ett 4090 idag för 25’ spela i 4 år 1200h och sälj kortet för 6–8. Kostnad 15kr/h i grafikkort. Worth it. Jag är dock fattiglapp för tillfället så 4090 får avvakta.

Jobbar för ett av dom större tillverkarna av luftvärmepumpar och för oss har produktionskostnaden ökat med ca 20% på ett år. och vi har fortfarande brist på halvledare, men det kanske ser bättre ut inom datorsektorn.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fast det har redan besvarats i tråden. Inköpen av halvledare skedde tidigare än idag…. Man har fått betala premium i alla steg och det har inte blivit billigare.

Rimligt är fel ord, förståeligt känns bättre. Förståeligt utifrån det folk är beredda att betala oavsett vad en högljudd klick här tycker. Jag finner priserna i brantaste laget, men sett till mängden timmar en dator kan ge underhållning så vette tusan om det inte ändå är fortsatt ”billigt”.

Köp ett 4090 idag för 25’ spela i 4 år 1200h och sälj kortet för 6–8. Kostnad 15kr/h i grafikkort. Worth it. Jag är dock fattiglapp för tillfället så 4090 får avvakta.

Jag tänker som så här: vad får jag för 25.000 SEK istället?

Jag är intresserad av bra ljud för spel, film och musik. Jag kan köpa Revel Concerta2 hemmabio (7.2) med bra hemmabioreceiver och ändå ha pengarna över. Det ger mig oändligt mycket mer glädje än några extra fps. Som dessutom håller i 10-20 år.

De enda som bör köpa 4090 är de som lever av grafikkort. That's it. Övriga har förmodligen blivit hjärntvättade av Jensen & Company. 🙂

PS Jag pratar om dagens priser, inte för 10 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Jag tänker som så här: vad får jag för 25.000 SEK istället?

Jag är intresserad av bra ljud för spel, film och musik. Jag kan köpa Revel hemmabio (7.2) med bra hemmabioreceiver och ändå ha pengarna över. Det ger mig oändligt mycket mer glädje än några extra fps. Som dessutom håller i 10-20 år.

De enda som bör köpa 4090 är de som lever av grafikkort. That's it. Övriga har förmodligen blivit hjärntvättade av Jensen & Company. 🙂

Jag kan också tänka så. För 10 år sedan kunde man fiska upp en Rolex Submariner för under 30 på Schipol. Idag går motsvarigheten på 90isch 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

3000 serien är lite över 2 år, lanserades 2020 13 September har jag för mig.

Nu pris droppas 4080 i England. Priset har legat 20-100£ under msrp
MSRP är 1269£ Inc moms
Finns 5 kort under detta och billigaste är 1129£ ca 14.4k SEK. Gemensamma nämnaren är att de alla är palit/zotac.

Så länge 4080 inte säljer kommer inte 4070ti få så högt pris.

Helt rätt, var helt säker på att dom kom 2019.

Permalänk
Medlem

Jaha...
Undrar om det kommer något 4070 utan Ti?
För under 10 000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Yeah right.

Intel och AMD kan snart ha så pass bra INTEGRERADE grafikkort i sina CPUs att Nvidia kan bli helt irelevanta.

2 ben som Nvidia vilar på är krypto och raytracing. Det ena är bokstavligt talat ett luftslott det andra blir Intel och AMD bättre och bättre på.

Det som håller aktien över 100 $ är nördar med för mycket pengar (lån?) för deras eget bästa. Men don't you worry, med kommande massarbetslöshet och skyhöga kostnader för mat, boende och transport kommer även nördarna att överge Nvidia. Inte för att de vill utan för att de måste.

Vart är Nvidia aktien på väg då? Sitt historiska range 20 - 25 $. Mark my words, been there seen that. So many times.🙂

De är inte ens i närheten av att hota Nvidia på bärbara sidan. Båda får smisk av ett GTX 750.

Nej, Nvidia vilar inte alls på krypto. Enda de gjort där är att försöka rida på vågen. Raytracing har de ett ordentligt försprång med. Likaså hårdvara för ML. ML är också viktigt för datacenter där Nvidia växer rejält.

Nvidia dominerar GPGPU. AMD har inget som helst svar på det. Intel har OneAPI som eventuellt kan bli något, med tiden.

Eller med andra ord, du yrar i nattmössan gosse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De är inte ens i närheten av att hota Nvidia på bärbara sidan. Båda får smisk av ett GTX 750.

Nej, Nvidia vilar inte alls på krypto. Enda de gjort där är att försöka rida på vågen. Raytracing har de ett ordentligt försprång med. Likaså hårdvara för ML. ML är också viktigt för datacenter där Nvidia växer rejält.

Nvidia dominerar GPGPU. AMD har inget som helst svar på det. Intel har OneAPI som eventuellt kan bli något, med tiden.

Eller med andra ord, du yrar i nattmössan gosse.

Ja, därför har Nvidia aktie gått från 350 $ till 130 $ 🙄. Pga lysande utsikter. 🤦

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A1200:

Ja, därför har Nvidia aktie gått från 350 $ till 130 $ 🙄. Pga lysande utsikter. 🤦

Fast vilka punkter i inlägget är felaktiga?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Ja, därför har Nvidia aktie gått från 350 $ till 130 $ 🙄. Pga lysande utsikter. 🤦

Ja, oj, folk har märkt att de varit övervärderade - som alla andra techbolag - och i vanlig ordning leks det Följa John. För det har aldrig hänt att marknaden överreagerar och den stora massan visat sig ha fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, oj, folk har märkt att de varit övervärderade - som alla andra techbolag - och i vanlig ordning leks det Följa John. För det har aldrig hänt att marknaden överreagerar och den stora massan visat sig ha fel?

Right on. Du har upptäckt nånting som vi från den gråa stora massan inte har en aning om. Lyllo dig! 🙂👍

PS Mina argument är redan postade. Tre bokstäver: CPU Nvidia har inte försökt köpa ARM i onödan. De vet mycket väl att Intel o AMDs kommande chiplet design kan betyda: game over

Nvidia tar överpriser för sina AI lösningar - exakt som de gör med grafikkort för gamers. Därför har både Google och Apple byggt egna AI lösningar. Dessutom har de både Intel o AMD flåsandes i nacken, även på AI sidan.

Den som flyger högt landar hårt. Förr eller senare. Time will tell. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Right on. Du har upptäckt nånting som vi från den gråa stora massan inte har en aning om. Lyllo dig! 🙂👍

Har du några argument eller vill du bara dryga dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jaha...
Undrar om det kommer något 4070 utan Ti?
För under 10 000kr?

Du kommer säkert kunna få ett RTX4050... för 8000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

PS Mina argument är redan postade. Tre bokstäver: CPU Nvidia har inte försökt köpa ARM i onödan. De vet mycket väl att Intel o AMDs kommande chiplet design kan betyda: game over

Nvidia tar överpriser för sina AI lösningar - exakt som de gör med grafikkort för gamers. Därför har både Google och Apple byggt egna AI lösningar. Dessutom har de både Intel o AMD flåsandes i nacken, även på AI sidan.

Den som flyger högt landar hårt. Förr eller senare. Time will tell. 🙂

Det var inte vad du postade tidigare, nej.

ARM-affären är ett bakslag för Nvidia men det är inget som hindrar dem från att tillverka sina egna ARM-SoC;s. AMD och Intel som förlitar sig på x86 lär dock få svårare att hålla sig relevanta, om de inte skiftar över till ARM. Och den leken kan Nvidia, som sagt, också ge sig in på.

Apple har haft en infekterad relation med Nvidia sen en lång tid tillbaka. Tillräckligt infekterad för att Apple skulle välja sämre AMD istället.

Google bygger sina egna SoC;s för att de vill ha effektivare chip, vilket med största sannolikhet betyder ARM. Där har de valet att antingen göra det själv eller gå till Qualcomm, som suger. Det har knappast med Nvidia att göra.

Om Nvidia tagit överpriser för sina AI-lösningar hade deras datacenterlösningar knappast gått som på räls. Och de används bland annat av AWS, Azure och Google Cloud. Volvo, Mercedes, Audi med flera använder Nvidia DRIVE. Deras datacenter ökade med 31% i år och bildivisionen med 86%.

AMD är inte ens med i matchen och Intel förlorar marknadsandelar till Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det var inte vad du postade tidigare, nej.

ARM-affären är ett bakslag för Nvidia men det är inget som hindrar dem från att tillverka sina egna ARM-SoC;s. AMD och Intel som förlitar sig på x86 lär dock få svårare att hålla sig relevanta, om de inte skiftar över till ARM. Och den leken kan Nvidia, som sagt, också ge sig in på.

Apple har haft en infekterad relation med Nvidia sen en lång tid tillbaka. Tillräckligt infekterad för att Apple skulle välja sämre AMD istället.

Google bygger sina egna SoC;s för att de vill ha effektivare chip, vilket med största sannolikhet betyder ARM. Där har de valet att antingen göra det själv eller gå till Qualcomm, som suger. Det har knappast med Nvidia att göra.

Om Nvidia tagit överpriser för sina AI-lösningar hade deras datacenterlösningar knappast gått som på räls. Och de används bland annat av AWS, Azure och Google Cloud. Volvo, Mercedes, Audi med flera använder Nvidia DRIVE. Deras datacenter ökade med 31% i år och bildivisionen med 86%.

AMD är inte ens med i matchen och Intel förlorar marknadsandelar till Nvidia.

Det är ingenting som hindrat(r) Nvidia att göra egna x86 CPUs. Det är ingenting som hindrar mig eller dig att bli Sveriges statsminister. I teorin. 🙂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A1200:

Det är ingenting som hindrat(r) Nvidia att göra egna x86 CPUs. Det är ingenting som hindrar mig eller dig att bli Sveriges statsminister. I teorin. 🙂

De måste väl ha licens från både Intel (x86) och AMD (x86-64) för att kunna göra det utan att bli stämda och förlora?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De måste väl ha licens från både Intel (x86) och AMD (x86-64) för att kunna göra det utan att bli stämda och förlora?

Ditto ARM. Eller så använder du RISC-V och behöver inte fråga nån. 🙂 Hur som haver, Nvidia har varken kunskapen eller kapitalet att ge sig in i CPU leken. Och även om de hade det så skulle de inte längre vara Nvidia (host...Intel, AMD....).

Se det som aktieägarnas våta dröm. Med betoning på dröm. 🙂

PS Därmed inser man förhoppningsvis varför Intel eller AMD är mycket bättre aktieköp än Nvidia. IMHO Nvidias fall är bara en fråga om tid. Även om deras konkurrenter stannade upp helt idag så gör Jensen & Company utsökt bra jobb att förstöra för sig själva. Time will tell. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Det är ingenting som hindrat(r) Nvidia att göra egna x86 CPUs. Det är ingenting som hindrar mig eller dig att bli Sveriges statsminister. I teorin. 🙂

Eh, vad är det för argument egentligen? Nvidia har en liknande ARM-licens som Apple har. Om de inte skulle klara av att bygga sina egna ARM SoC;s vore knappast förlusten av ARM-affären en big deal.

Skrivet av Thomas:

De måste väl ha licens från både Intel (x86) och AMD (x86-64) för att kunna göra det utan att bli stämda och förlora?

Ja, om de inte vill börja på 386-nivå och utveckla därifrån. Vilket, såklart, är helt dömt att misslyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Ditto ARM. Eller så använder du RISC-V och behöver inte fråga nån. 🙂 Hur som haver, Nvidia har varken kunskapen eller kapitalet att ge sig in i CPU leken. Och även om de hade det så skulle de inte längre vara Nvidia (host...Intel, AMD....).

Se det som aktieägarnas våta dröm. Med betoning på dröm. 🙂

Nej, det är fritt fram att skaffa en ARM-licens. Nvidia har redan en som tillåter dem att bygga sina egna, skräddarsydda, SoC;s. Precis som Apple.
Det är klart som korvspad att Nvidia både har kunskapen och kapitalet att bygga sina egna chip. ARM-affären handlade om att få kontroll över ARM och vilken väg utvecklingen tar, för att styra den mer i en riktning Nvidia vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är fritt fram att skaffa en ARM-licens. Nvidia har redan en som tillåter dem att bygga sina egna, skräddarsydda, SoC;s. Precis som Apple.
Det är klart som korvspad att Nvidia både har kunskapen och kapitalet att bygga sina egna chip. ARM-affären handlade om att få kontroll över ARM och vilken väg utvecklingen tar, för att styra den mer i en riktning Nvidia vill.

Förhoppningsvis så förstår du nu statsminister kommentaren. Dvs hade Nvidia haft kunskapen & kapitalet att bygga egna CPU så hade de redan gjort det. Återigen time will tell. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Förhoppningsvis så förstår du nu statsminister kommentaren. Dvs hade Nvidia haft kunskapen & kapitalet att bygga egna CPU så hade de redan gjort det. Återigen time will tell. 🙂

Beror väl på om man anser det lönsamt? Är ju en nischad marknad med väldigt hög "same procedure as last time".

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Köpte ett Gtx 980 för ca 5000kr 2014. Högt räknat borde väl ett 4080 kosta ca 9500kr om prisnivåerna ska följa inflationen och kronans värde.

(det är min åsikt, och jag kan ha fel)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Förhoppningsvis så förstår du nu statsminister kommentaren. Dvs hade Nvidia haft kunskapen & kapitalet att bygga egna CPU så hade de redan gjort det. Återigen time will tell. 🙂

Nvidia Grace kommer tidigt 2023 och Jen Hsen Huang har sagt att Nvidia satsar hårt på CPU-utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag köper inte denna generation då den är för dyr för mig. Det eviga gnället om priserna börjar dock bli tröttsamt. Antingen sparar du eller väntar ut det begagnat. Priserna har gått upp. Vi kommer, om inte lågkonjunkturen slår till hårt, inte se prissänkningar.

Och det är här som det verkar gå åt rätt håll då stora delar av världen har en inflation som heter duga, folk får gå från hus och arbete. Alltså, det går ju inte åt rätt håll just i den bemärkelsen, men detta kommer generellt påverka den globala försäljningen på samtliga tjänster och varor, vilket skulle betyda att om vi har tur så kommer även diverse datorkomponenter också påverkas och göra dessa kretsar billigare. Om folk har mindre pengar att röra sig med, så måste priserna sjunka ifall företagen vill fortsätta sälja den kvantitet de har budgeterat för 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3