Apple Homepod 2 liten recension.

Permalänk
Medlem

Apple Homepod 2 liten recension.

Då har jag fått hem den nya stora Homepod gen 2. Som de flesta nog vet så är det Apples svar på Sonos och Google Home. Jag har provat alla så jag tycker jag kan göra jämförelser. Kan dock inte jämföra med generation 1 då jag aldrig hann köpa en sådan innan de la ner den.

Som med alla Apple-prylar så tar det typ 30 sekunder att installera den i Apples miljö.
Bara att hålla telefonen nära den så integreras den. Jämfört med installationen av Sonos och Google home-högtalarna så är det som natt och dag.

Samtidigt med köpet får man 6 månader på Apple Music. Det funkade inte som beskrivet för mig (fick aldrig erbjudandet i appen) men ringde till Apples support som svarade direkt och kunde konstatera att det var nåt jox, så de skickade en aktiveringskod istället.

Ljudet är "mustigt" och brett om man så säger, särskilt basen gör skäl för sitt namn. Tycker inte man behöver en subwoofer till den (om det nu funnits en sån till Homepod). Till skillnad från mina Sonos One vars bas inte är på den nivå jag vill ha det. Lustigt nog går det att "parkoppla" Sonos-högtalarna med Homepod, dvs man kan i appen köra alla högtalarna samtidigt. Det är nu inget som jag kan se någon nytta med ljudmässigt, men kul grej. Jag provade, under en vardag då grannarna var på jobbet, att spela riktigt högt och inga konstigheter upptäcktes, det blev ordentligt kräm i högtalaren.

Siri kör jag på engelska då den svenska tycks mig inte lika smart, plus att de svenska rösterna låter inte lika naturliga. Men Siri är inte i klass med Googles assistant, men man får hoppas att de kommer ikapp. Apples hem-app hittade alla smarta prylar direkt så det var bara att placera dem i rätt rum.
Har nu inte så många, men Philips hue och alla rörelsedetektorer och deras tillhörande tempmätningar och AppleTV förstås. Dock hittade den inte Harmony Hub, så där har jag lite arbete framför mig för att se om det går. Det gick i googles assistans efter lite bökande.

Mikrofonerna i Homepoden är flera nivåer bättre än de på Sonos (när jag använde googles motsvarighet där) Fastän man är flera meter ifrån högtalaren och talar väldigt tyst med ryggen emot så hör och reagerar den snabbt. Samma sak om man lyssnar på musik typ medelhögt och ger kommando, iofs marginellt lite högre röst då, så hör Siri det genom musiken. Men man behöver inte ropa på den.

Sonos One har bra ljud också, men jag tycker att omfånget, eller "mustigheten" som jag döpt det till är snäppet bättre på Hompoden.
Det blir nog till att sälja mina Sonos till någon som vill ha såna och köpa en Homepod till. Jag skulle tippa att det blir lika stor förbättring med två ihopparade som det blev när jag skaffade en Sonos One till och körde dem i stereo.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag har för närvarande två IKEA Symfonisk bokhögtalare i köket och skulle gärna byta ut dom mot två HomePods, samt alla Nest Mini mot HomePod Mini men avsaknaden av stöd för Spotify via rösten gör att jag helt enkelt inte kan byta än.

Förhoppningsvis dyker det upp i framtiden men det kanske tar några generationer till.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har för närvarande två IKEA Symfonisk bokhögtalare i köket och skulle gärna byta ut dom mot två HomePods, samt alla Nest Mini mot HomePod Mini men avsaknaden av stöd för Spotify via rösten gör att jag helt enkelt inte kan byta än.

Förhoppningsvis dyker det upp i framtiden men det kanske tar några generationer till.

Ja, det är tydlgen ett problem för många har jag förstått. Deezer är accepterat av Apple. Jag antar att det helt enkelt handlar om att Apple inte känner den som lika stort hot mot Apple music. Jag har själv använt deezer i några år nu då den inte är lika bloated som spotify med meningslösheter för mig som bara är intresserad av musiken. Men man får ett halvår gratis på Apple music i och med köpet så jag håller på och testar den nu och dess "intelligens" för att känna igen min musiksmak har blivit mycket, mycket bättre mot vad den var för några år sen när jag testade sist. Får testa lite längre, men baserat på mitt minne så börjar jag fundera på om den inte börjar tangera spotifys...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.