Permalänk
Medlem

Zimaboard

Köpte en zimaboard ifrån Kina, fick den på 10 dagar. Ingen racerdator, men den har en del saker som i mina ögon är väldig positivt.

Den kostade 1300:- ( Åkte inte på moms eller tull ) . Den är lite seg som desktop dator, men t.ex streming fungera utmärkt.

Har gjort en lite artikel på https://www.linux.se/zimabord/

Permalänk
Medlem

Jag har kört Zimaboard i ett par månader, även jag har minstingen. Jag valde att installera Proxmox på den och kör för tillfället Pi-hole i den. Har även installerat Casaos i Proxmox istället. Tycker att den tuffar på bra. Synd bara att jag inte förstod att Y-sladden för två stycken SSDn inte följde med, hade annars beställt den samtidigt. Som jag förstår är det en speciallösning för Zimaboard?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jävt att köra proxmox på den maskinen på minsta modellen med tanke att den bara har 2 GB RAM . Körde in Ubuntu. Maskinen starta i 4K , men skalnings funktionen fungerade ingen vidare. Klart ett alternativ Raspberry PI.

Körde Lubuntu på maskinen, då är snabbare än Ubuntu. Men allt är meckigare att ställa in.. Men det går att stream samtidig som man gör annat , man bör dock utöka swap filen, 2 GB RAM räcker inte långt.