Permalänk

Bäddmadrass från IKEA - hjälp

Hej!

Är i behov av en ny bäddmaddrass. Jag har en Stuvland-säng från IKEA som jag köpte in i samband med flytt för ett två år sedan. Samtidigt som jag köpte sängen köpte jag även en bäddmadrass - en "Tussöy" i memoryfoam. Nu orkar jag inte längre med en memoryfoam-madrass. Det blir något äckligt varmt när man sover på madrassen, samt att jag inte gillar känslan av den något mer. Därmed vill jag ha något i något annat material denna gång.

Det står mellan två modeller - Tustna och Tistedal. Tistedal är den modellen som faktiskt hör till den resårbotten (Stuvland) som jag redan har, dock är den inte lika tjock som Tustna (samt att den är dyrare). Ett vanligt förekommande råd verkar vara att köpa en så tjock bäddmadrass som möjligt. Min nuvarande är på 8cm, medan Tustna är på 7cm samt Tistedal som är på 6cm.

Har någon av er testad Tustna eller Tistedal och kan komma med rekommendationer? Jag blir inte riktigt så klok av att testligga på dem heller. Köpte just Tussöy då jag tyckte den kändes skön i butik, men nu ångrar jag det köpet. Har varit ett under att jag hållit ut så länge.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Jag föredrar naturmaterial i sängkläder/madrass. Jag upplever att de håller stunset bättre när de värms upp och behåller då böttre den känsla man hade när man provade den 5 minuter i butiken...

Har en äldre version av Tustna som jag gillade så köpte den nya (som jag vid köp bedömde såg likafan ut=var samma) men den nya är mycket mjukare. Tror den gamla var med tagel men den nya är med skumgummi.

Permalänk
Medlem

Vi köpte Tustna till barnens sängar när vid flyttade, ingen som har klagat och de verkar hålla formen bra vad jag kan se. Personligen kör jag memoryfoam och är nöjd med det men kan förstå att det kanske inte är för alla. Vad gäller värmen, har du provat ett madrass skydd som är temperaturreglerande? (t.ex. IKEAs Rosenvial)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Jag föredrar naturmaterial i sängkläder/madrass. Jag upplever att de håller stunset bättre när de värms upp och behåller då böttre den känsla man hade när man provade den 5 minuter i butiken...

Har en äldre version av Tustna som jag gillade så köpte den nya (som jag vid köp bedömde såg likafan ut=var samma) men den nya är mycket mjukare. Tror den gamla var med tagel men den nya är med skumgummi.

Tror Tustna är i latex. Tistedal har yttertyget i bomull, medan interiören är av latex.

Skrivet av Langelus:

Vi köpte Tustna till barnens sängar när vid flyttade, ingen som har klagat och de verkar hålla formen bra vad jag kan se. Personligen kör jag memoryfoam och är nöjd med det men kan förstå att det kanske inte är för alla. Vad gäller värmen, har du provat ett madrass skydd som är temperaturreglerande? (t.ex. IKEAs Rosenvial)

Yes, har ett av deras madrasskydd som ska vara temperaturreglerande. Frågade om det när jag köpte sängen och fick ett skydd rekommenderat. Den hjälper dock föga...

Hur mycket avgör verkligen tjockleken? Tistedal blir ju 2cm tunnare än min nuvarande, medan Tustna endast 1cm. Det positiva med Tistedal är ju att den delvis är i bomull.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Jag har Tustna tillsammans med resårbotten Stavanger sedan typ ett år tillbaka. Definitivt nöjd. För kanske tre år sedan försökte jag fräscha upp min gamla säng med en ny bäddmadrass, Tussöy , men det funkade bara inte med memory foam så jag lämnade tillbaka den.

Kan inte säga något om Tistedal tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Jag har Tustna tillsammans med resårbotten Stavanger sedan typ ett år tillbaka. Definitivt nöjd. För kanske tre år sedan försökte jag fräscha upp min gamla säng med en ny bäddmadrass, Tussöy , men det funkade bara inte med memory foam så jag lämnade tillbaka den.

Kan inte säga något om Tistedal tyvärr.

Ångrar verkligen inte att jag lämnade tillbaka min under prova-på-tiden man har på madrasser från IKEA.

Verkar inte finnas mycket info om Tistedal. Det intressanta är ju att den tillhör samma serie som min resårbotten.

Du har dock inga problem med obehaglig värme när du sover på Tustna? Tussöy blir obehagligt varmt, till och med när det annars är kallt i bostaden. Värmen koncentreras och hela bäddmadrassen blir het.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Ångrar verkligen inte att jag lämnade tillbaka min under prova-på-tiden man har på madrasser från IKEA.

Verkar inte finnas mycket info om Tistedal. Det intressanta är ju att den tillhör samma serie som min resårbotten.

Du har dock inga problem med obehaglig värme när du sover på Tustna? Tussöy blir obehagligt varmt, till och med när det annars är kallt i bostaden. Värmen koncentreras och hela bäddmadrassen blir het.

Nope, inte med Tustna. Jag tror dock att min upplevelse av Tussöy var i linje med det du pratar om. Dels den här temperaturgrejen plus att jag inte lyckades vänja mig vid att det blev liksom svårare att göra småjusteringar av hur och var man ligger i sängen tills det att man somnar.

Permalänk

Verkar som att Mios Sleep Delux-bäddmadrass vunnit bäst i test. Kostar lika mycket som Tistedal, samt lika tjock som min nuvarande bäddmadrass (8cm). Kanske inte vanligt att kombinera en IKEA-säng med en bäddmadrass från Mio, men det är ju sak samma.

Ingen som har möjligtvis testat den?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Verkar som att Mios Sleep Delux-bäddmadrass vunnit bäst i test. Kostar lika mycket som Tistedal, samt lika tjock som min nuvarande bäddmadrass (8cm). Kanske inte vanligt att kombinera en IKEA-säng med en bäddmadrass från Mio, men det är ju sak samma.

Ingen som har möjligtvis testat den?

Väcker en gammal tråd till liv då jag precis håller på att kolla madrass och bäddmadrass.

Vad slutade det med att du köpte och är du nöjd?

Permalänk
Medlem

Till resårbottnar tycker jag det räcker med något som håller lakanet på plats. Madrassen är ju resårbotten.

Men nekrotråd, så hur gick det?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Väcker en gammal tråd till liv då jag precis håller på att kolla madrass och bäddmadrass.

Vad slutade det med att du köpte och är du nöjd?

Skrivet av Petterk:

Till resårbottnar tycker jag det räcker med något som håller lakanet på plats. Madrassen är ju resårbotten.

Men nekrotråd, så hur gick det?

Det blev en Tustna från IKEA. Har inget att klaga över. Mycket bättre än memory foam-varianten jag hade tidigare.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |