Telekombranschen: "Smarta glasögon ersätter telefoner inom fem år"

Permalänk
Avstängd

Jag har en iPhone mini för jag tycker att många nya mobiler är för stora. Ska jag sen då gå med ett par glasögon i fickan hela tiden? Det låter obekvämt. Eller är det tänkt att jag ska ha på mig dom hela tiden? Perfekt sätt för storebror att veta exakt vad jag gör.
Nej tack, jag klarar mig med min vanliga mobil.

Sen undrar jag varför dom redan pratar om 6G? Vi har ju inte direkt bra 5G täckning i landet eftersom man, som jag förstår det, bara kan ha max 500 meter mellan antennerna för att kunna hålla maximal hastighet. Hur kort blir avståndet med 6G?
För övrigt så klarar man ju sig ganska bra med 4G.

Skrivet av RVX:

Visserligen inte telekombranschen, men tyckte mig höra någon säga att 3D också skulle finnas i varenda tv när det kom…

Det var min första tanke också. Kommer ihåg hur alla teknikentusiaster förutspådde att alla kommer ha en 3D TV i inom några år.
Men i verkligheten var det väl ett fåtal lättlurade som köpte skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Det var min första tanke också. Kommer ihåg hur alla teknikentusiaster förutspådde att alla kommer ha en 3D TV i inom några år.
Men i verkligheten var det väl ett fåtal lättlurade som köpte skiten

Ja, sen var det väl lite också att i princip alla dom stora tillverkarna körde med det ett tag. Så såvida man inte köpte en tv från ett av lågbudget märkena, Finlux/Grundlig/DiBoss osv, så fick man ju skiten med på köpet i princip i vissa prisklasser.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanske som komplement med funktioner som förstärkt verklighet men inte ersätta mobiler såvida man inte har en interaktiv lösning som fungerar bättre och snabbare än dagens mobiltelefoner utan att folk går omkring och pratar till sig själva i ett till synes schizofrent tillstånd.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Sen undrar jag varför dom redan pratar om 6G? Vi har ju inte direkt bra 5G täckning i landet eftersom man, som jag förstår det, bara kan ha max 500 meter mellan antennerna för att kunna hålla maximal hastighet. Hur kort blir avståndet med 6G?
För övrigt så klarar man ju sig ganska bra med 4G.

Standarder tar väldigt många år att göra. GSM (2G) kom på 90-talet och vi har ändå bara precis börjat använda 5G.

Sedan har räckvidden inte bara minskat med tiden. 4G har bättre räckvidd än 3G eftersom man gjorde det möjligt att gå tillbaka ner i bärvågsfrekvens, som några gamla GSM-frekvenser och delar av bandet som tidigare användes av analog TV.

3G kunde inte göra samma trick eftersom de frekvenserna redan var upptagna, så man mer eller mindre dubblade bärvågsfrekvenserna istället, och räckvidden var vad som tog smällen. Lägg högre hastighet på det så blev det desto mer störkänsligt. Det är egentligen svart magi att 3G ens fungerar så bra som det trots allt gör.

Så min förhoppning är att 6G fokuserar på räckvidd och kanske kompatibilitet med satelitnätverken som just nu byggs ut i rasande takt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Standarder tar väldigt många år att göra. GSM (2G) kom på 90-talet och vi har ändå bara precis börjat använda 5G.

Sedan har räckvidden inte bara minskat med tiden. 4G har bättre räckvidd än 3G eftersom man gjorde det möjligt att gå tillbaka ner i bärvågsfrekvens, som några gamla GSM-frekvenser och delar av bandet som tidigare användes av analog TV.

3G kunde inte göra samma trick eftersom de frekvenserna redan var upptagna, så man mer eller mindre dubblade bärvågsfrekvenserna istället, och räckvidden var vad som tog smällen. Lägg högre hastighet på det så blev det desto mer störkänsligt. Det är egentligen svart magi att 3G ens fungerar så bra som det trots allt gör.

Så min förhoppning är att 6G fokuserar på räckvidd och kanske kompatibilitet med satelitnätverken som just nu byggs ut i rasande takt.

Bättre räckvidd uppnås med högre utsänd effekt och mer riktade signaler. Det finns gränser för hur långt man kan driva det. Det är allmänt känt i industrin att man till slut måste förtäta, dvs fler basstationer utspridda, för att kunna få jämnare prestanda över stora ytor. Men det är mest en ekonomisk utmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag har en iPhone mini för jag tycker att många nya mobiler är för stora. Ska jag sen då gå med ett par glasögon i fickan hela tiden? Det låter obekvämt. Eller är det tänkt att jag ska ha på mig dom hela tiden? Perfekt sätt för storebror att veta exakt vad jag gör.
Nej tack, jag klarar mig med min vanliga mobil.

Sen undrar jag varför dom redan pratar om 6G? Vi har ju inte direkt bra 5G täckning i landet eftersom man, som jag förstår det, bara kan ha max 500 meter mellan antennerna för att kunna hålla maximal hastighet. Hur kort blir avståndet med 6G?
För övrigt så klarar man ju sig ganska bra med 4G.

Det var min första tanke också. Kommer ihåg hur alla teknikentusiaster förutspådde att alla kommer ha en 3D TV i inom några år.
Men i verkligheten var det väl ett fåtal lättlurade som köpte skiten

Anledningen till att man redan pratar om 6G är att industrin ligger 10år före Dej och tur är väl det.

Permalänk
Medlem

Ja, jag byter gärna ut min telefon mot ett par smarta glasögon i samma stil som Tony Starks har i MCU. Kollar hellre på min telefon via såna skärmar framför ögonen än att hålla i en skärm med ena eller båda händerna! Trådlösa hörlurar har man redan, så bara kasta telefonen och stoppa den på näsan istället när detta väl kommer. Jag anmäler mig direkt som första kund!

Tänk hur smidigt navigering kommer vara, att se framför sig hur man ska gå! Eller kolla på något på tunnelbanan, bussen eller andra längre resor bekvämt utan att behöva hålla i något eller ha en hållare eller liknande framför sig, dessutom helt privat och beydligt "större skärm" än sin mobiltelefon. Jag ser m å n g a fördelar med att ha telefonen via glasögon än som en skärm vi har idag. Ge mig Apple Vision Pro plus allt en telefon har i Tony Starks glasögon-format så får ni alla mina pengar och min förstfödda!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twilighter:

Kommer bli ultrasnordyrt för de som behöver någon form av synkorrigering

Linserna i glasögonen kommer garanterat vara utbytbara och kunna få slipas baserat på sitt synfel.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Har prövat linser, hjälper litegrann men fortfarande bara suddigt.

Vad har du för synfel? Linser klarar av nära på nästa alla synfel nämligen.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Ja, jag byter gärna ut min telefon mot ett par smarta glasögon i samma stil som Tony Starks har i MCU. Kollar hellre på min telefon via såna skärmar framför ögonen än att hålla i en skärm med ena eller båda händerna! Trådlösa hörlurar har man redan, så bara kasta telefonen och stoppa den på näsan istället när detta väl kommer. Jag anmäler mig direkt som första kund!

Tänk hur smidigt navigering kommer vara, att se framför sig hur man ska gå! Eller kolla på något på tunnelbanan, bussen eller andra längre resor bekvämt utan att behöva hålla i något eller ha en hållare eller liknande framför sig, dessutom helt privat och beydligt "större skärm" än sin mobiltelefon. Jag ser m å n g a fördelar med att ha telefonen via glasögon än som en skärm vi har idag. Ge mig Apple Vision Pro plus allt en telefon har i Tony Starks glasögon-format så får ni alla mina pengar och min förstfödda!

Håller med.
Apple halverar minst 50% av priset enligt rykten på Apple Vision Pro. Plötsligt så blev det vart det med tanke på vad en Apple lur kostar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

3-5 år? inte en chans (as much as I would love for it to) vikt och batteri tid är inte ens i närheten av vad som behövs än. 10-20 år? kanske
Tror att saker som apples headset, valves "deckard" (som antagligen kommer vara basically ett steam deck du har på huvudet) och liknadnde kommer komma in i markaden mer och mer de kommande 3-5 åren. Men dessa är mer som laptops än telefoner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X606:

3-5 år? inte en chans (as much as I would love for it to) vikt och batteri tid är inte ens i närheten av vad som behövs än. 10-20 år? kanske
Tror att saker som apples headset, valves "deckard" (som antagligen kommer vara basically ett steam deck du har på huvudet) och liknadnde kommer komma in i markaden mer och mer de kommande 3-5 åren. Men dessa är mer som laptops än telefoner.

Jo precis. Den typen av headsets lär inte bli något man går runt på stan med. Google Glass-typen tror jag mer på, typ vanliga genomskinliga glasögon med en enklare display. Sen behöver de förstås förbättra användbarheten, vikten och mjukvaran för att det ska bli något, men det är ju görbart. Att få folk att gå runt med stora hjälmar eller visir lär inte hända dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Den typen av headsets lär inte bli något man går runt på stan med. Google Glass-typen tror jag mer på, typ vanliga genomskinliga glasögon med en enklare display. Sen behöver de förstås förbättra användbarheten, vikten och mjukvaran för att det ska bli något, men det är ju görbart. Att få folk att gå runt med stora hjälmar eller visir lär inte hända dock.

Lustigt, för det är precis det man sagt om telefoner (yuppie-nallar, tegelstenar), bärbara musikspelare, airpods ("White worms" mm) osv.

Rätt som det är kommer tekniken slå och man blir helt beroende av den och attityder förändras. Det kanske finns en och annan, främst äldre människor, som vägrar den nya tekniken, men de flesta anammar den.

Med glasögon/"hjälmar" kan jag tänka mig att folk blir hooked på att t ex få hjälp att veta var man lägger saker, instruktioner för hur man gör saker, navigering när man promenerar och åker kollektivt, hjälp att komma ihåg namn på människor och vad man bör fråga dem (hur var din semester på Kanarieöarna, hur gick det med din sjuka hund etc), "factoids" om saker man pratar om, beräkningar av saker, ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Lustigt, för det är precis det man sagt om telefoner (yuppie-nallar, tegelstenar), bärbara musikspelare, airpods ("White worms" mm) osv.

En del säger det om allt möjligt förstås, men det faktum att någon random person har fel om en sak betyder inte att alla har fel om alla liknande saker. En del prylar ses som konstiga i början men blir accepterade snabbt, andra blir aldrig det. Hur konstigt eller annorlunda något är spelar förstås in i hur snabbt det blir accepterat, eller om det blir det alls.

Exemplen du tar upp har en del raljerat över eller hånat när de kom eller började bli allmängiltiga, men inga av dem innebär en så stor förändring som någon form av täckande visir hade gjort, och inga av dem har mött i närheten av samma motstånd som "smarta glasögon" mötte när Google försökte lansera dem, och deras version var ändå väldigt mycket mindre "konstig" än Apples headset exempelvis. Google Glass döljer inte ögonen och ögonen är en väldigt viktig del av vårt sociala samspel.

Dina exempel är också utvalda med facit i hand liksom. Det finns ju massor av grejer med potentiell nytta som aldrig blev något.

Citat:

Rätt som det är kommer tekniken slå och man blir helt beroende av den och attityder förändras. Det kanske finns en och annan, främst äldre människor, som vägrar den nya tekniken, men de flesta anammar den.

Ibland, ibland inte. Det är inte på något sätt givet att en ny pryl blir accepterad bara för att den "uppfinns". Och även om en teknik blir accepterad på sikt så behöver den ofta genomgå flera stora iterationer med stora ändringar innan acceptansen. Ett närliggande exempel är ju VR som man har försökt lansera i många år, jag testade första gången i en arkadhall någonstans 92-93 exempelvis, men det har inte riktigt slagit än även om den senaste pushen gick bättre än de föregående.

Citat:

Med glasögon/"hjälmar" kan jag tänka mig att folk blir hooked på att t ex få hjälp att veta var man lägger saker, instruktioner för hur man gör saker, navigering när man promenerar och åker kollektivt, hjälp att komma ihåg namn på människor och vad man bör fråga dem (hur var din semester på Kanarieöarna, hur gick det med din sjuka hund etc), "factoids" om saker man pratar om, beräkningar av saker, ...

Jo nyttan är absolut potentiellt väldigt stor med någon form av HMD med AR-funktionalitet. Dock ser jag inte att ett stort visir som döljer ögonen nödvändigtvis ger mer nytta än typ en liten glasskiva vid ena ögat som Google Glass.