Veckans fråga: Hur viktigt är design när du köper hårdvara?

Permalänk
Medlem

Datorn är en stängd låda med komponenter som endast ska göra sitt jobb. Förstår inte varför det ska se ut som ett gäng bakfulla care bears har spytt i lådan. Tyvärr blev inte senaste köpet rgb-fritt + att det behövs ett tredjeparts program för att stänga av skiten 🤬. Därför ser man genom fläktarna i toppen att det långsamt oscillerar från ram-minnena. Moderkortet gick att stänga av. Men priset i förhållandet till prestandan gick inte matcha med andra delar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Funktion före utseende när det gäller telefoner för mig. För dator gillar jag lite rgb

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har exakt noll intresse för hur exempelvis komponenter inne i mitt chassi ser ut. Jag har ingen RGB förutom det som eventuellt finns på min CPU-kylare/GPU.

När jag byggde ny dator i december så var det ett diskret chassi utan massa bling-bling som gällde. Ingen glas-sida på chassit så klart. Vad gäller övriga tillbehör så är det väl bra om det ser "ok" ut. I första hand gäller komponenternas/tillbehörens prestanda i förhållande till pris.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

De få gånger hårdvara är exakt likadan men ser olika ut, då väljer jag den jag tycker är snyggast. I datorbyggen försöker jag ha något sorts tema, men prestanda/krona är viktigast. Har en utgångspunkt på vad för prestanda jag är ute efter och vad jag vill lägga på det. Sen är det bara vänta på reor

Bygger jag åt någon annan får ju de bestämma. Vill de ha bästa prestanda per krona eller hålla sig till ett tema/färg.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Nr 1 är pris men kan inte undgå att älska hur min dator ser ut invärtes. 4080FE är verkligen fantastiskt fint

Permalänk
Medlem

När jag hade det sämre ställt kom alltid funktion före form. Man gick helt och full för pang för pengen. I dessa tider är det bara att svälja att en ny high end dator kostar uppemot 60 papp och då ska form och funktion gå hand i hand. I senaste bygget blev det ex. chromax-fläktar från Noctua och det tycker jag är ett starkt bevis på att jag nu sätter form före funktion, men funktionen måste ändå finnas där!

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Prestanda, funktion och pris kommer helt klart (långt) före design. Men jag undviker i regel RGB i så stort utsträckning det bara går. Är ingen fan av tivoliattraktions looken alls. Vill helst inte ha glassida på chassit heller. Föredrar verkligen stilrent över bling. Men tyvärr så har ju RGB och chassin med glassida blivit normen nu, det finns inte så många alternativ för oss som föredrar stilrent. Önskar att fler tillverkare erbjöd bling-fria varianter av sina chassin och andra komponenter. Det enda jag har RGB på i mitt senaste bygge är grafikkortet, tangentbordet och musen, men jag har ställt in alla dessa så att dom bara lyser i en solid färg (röd). Det är ungefär så långt som jag kan tänka mig att gå när det gäller RGB, absolut inget mer.

Permalänk
Medlem

Spelar roll till en viss del. Fast oftast tycker jag allt nuförtiden är så pass "snyggt" så jag kan ta det mesta.

Vad gäller datorkomponenter kan jag svälja istortsett vad som helst. Gränsen drar jag vid Palits 3090 t.ex, det var så hemskt fult att jag inte ens kunde ta den fast jag en gång hade bra erbjudande på en:

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Datorchassi köper jag med utseende som en parameter i valet av produkt, tillsammans med pris och funktion. Övriga komponenter och kringutrustning är design i princip oviktig och pris, prestanda, ljudnivå, komfort/ergonomi avgör.

Permalänk
Medlem

"Ja, men jag är villig att offra det för pris eller prestanda."

Eller funktionalitet, eller flexibilitet, eller annan anledning.

Men det finns specialfall: Noctuas jävla bajsraketfärger har jag alltid avskytt, så med deras prylar är det antingen annat färgalternativ eller osynlig placering som gäller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag är villig att betala för design om det är något som intresserar mig, och inte innebär några nackdelar för funktionen. Jag hade t.ex. gärna köpt ett Fractal Design North för lite träribbor att vila ögonen på om det fanns med normal ljuddämpad plåt istället för att vara hänvisad till glas eller mesh.

Dessutom har de lagt till den efterblivna designen att sidopanelen är tvådelad på komponentsidan, vilket inte bara ger en extra ful skarv utan också gör öppningen mindre. Bakpanelen är på tok för öppen också, kommer orsaka problem med luftflödet om man inte skruvar upp frontfläktarna högre än vad som behövts på ett chassi där inte bakpanelen är ett enda durkslag, så där faller hela chassit på att de fokuserat på utseende istället för en bra chassidesign som minskar mängden damm och oljud.

Skulle heller aldrig medvetet betala extra för halvgenomskinliga speglar med RGB som sitter integrerade i kåpor på moderkortet eller intrikata fläktkåpor på grafikkortet med extra många polygoner i designen som inte fyller någon funktion för kylningen.

Idag är det ju snudd på omöjligt att hitta några högpresterande komponenter som är riktigt avskalade, så jag accepterar att även datorns innanmäte har en viss design. Att det finns valmöjligheter för folk som vill designa insidan av sitt chassi påverkar inte mig negativt eftersom jag ändå kör med ljuddämpade plåtsidor varje gång.

Permalänk
Medlem

Har ju chassi med fönster så det finns ju vissa/många grafikkort som går fetbort. Palit, KFA2. TUF-grafikkort där de målat på däckmönster.

Hade kunnat vara halva priset och jag hade inte rört dem. /slight överdrift.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Form vs funktion är ett intressant ämne. Rätt sak på rätt plats skulle jag säga.

För hårdvara så tycker jag form är viktigt på chassiet och bildskärmen, fast då kanske mer på ett motsatt sätt till vad form ofta innebär. Det ska vara avskalat, inget RGB och inget som liknar ett rymdskepp.

Sedan kan jag tycka att funktion ofta är en egen typ av form som är tilltalande på sitt egna sätt. Som när något tyder på stor ingenjörskonst med utpräglat syfte.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Bry mig inte om hur den ser ut eller något sånt men de ska vara bra kvalete på sakerna.
bra prestanda och billig.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Även om jag reagerade på hur snygg prylen är så lät jag aldrig det influera mig. Det var alltid inne i chassit ju.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Pris > prestanda > design

Dock tar jag gärna design i åtanke såklart. Men designen spelar mindre roll om det leder till förlorad prestanda eller alltför hög kostnad.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

1) Funktion - Prestanda
2) Funktion - Prestanda - Form

finns dessa att välja på är det större chans att det blir nr2.
priset spelar också sin roll.
sedan är ju komponenter innuti chassit mindre viktigt hur dom ser ut.
RGB slipper jag helst, är mest jobbigt. med lampor som lyser och blinkar.
Jag har noctua fläktar även fast jag ogillar deras färg schema.. hellre haft svarta eller något annat.

Kvalitet är ju en annan variabel, köper hellre en pryl med lång garanti tid, än något som håller sämre.
Exempelvis nätagg med 12 års garanti. Vilket säkert är onödigt

Permalänk

Jag är intresserad av design så sett att jag vill att det ska vara så diskret som möjligt. När det kommer till datorer verkar lampor i rgb vara det som konsumenterna vill ha och där är jag inte alls med på tåget. Skulle betala extra för att slippa skiten.