Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Har spelat sen jag kom hem vid 15 tiden och jag gillar det!
Kul quest som lyckas få iaf mig att bara vilja fortsätta spela.
Inga större buggar ännu, någon random npc som glitchar fast i väggen eller så men inget game breaking.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Tycker ni inte att det ser ut som en större lite mer seriös version av borderlands? Ingen frihet i flygant, cut scenes etc.
Avvaktar nog ett par månader och ser hur det artar sig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ett tips när ni är i skeppet och ska till ett mission. Styr mot det (ska vara markerat med blå ikon), tryck sen E snabbt för att markera det, och sen håll inne R för att ta sig dit utan att behöva öppna kartan och fippla. Fungerar även till andra system så länge man kan ta sig dit via grav drive default rutt. Hotkeys är för PC, men motsvarande på Xbox borde fungera. Om det inte fungerar först kanske hud är i fel läge, tryck F för att byta.

Tack för tipset! Jag har kört sen 07:33 imorse och nött men har stört mig på detta fipplande.

Förövrigt: Riktigt roligt spel, fastnat helt! Har inte börjat bygga bas än utan mest uppgraderat skeppet.
Prestandaproblemet hoppas jag dom löser snart, kanske också ska testa DLSS mod.

Juste:
Gällande animationen när fienderna är down och ska krypa iväg, hur dom kryper runt så ser det ut/påminner som fortnite animationen.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Hade problem att hitta ship inventoryn men tydligen så är det så att när man befinner sig i skeppet så öppnar man sin egna inventory och kan där välja skeppets inv.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zymax:

Har inte spelat i mer än kanske strax över en timme. Spelet känns än så länge rätt oengagerande. Tutorialen och inventoryt är en total katastrof än så länge. Skulle åka till planeten Kreet, man är tvungen att ladda grav driven för att åka till ett annat system. Det är logiskt, vad som inte är logiskt är hur man gör det. Inget i tutorialen sade något om hur man gör detta, eller så har jag missat något helt klart.

Man landar på planeten och skjuter lite pirater. Men varför attackerar de mig? Än så länge har jag inte fått några svar på det.

Hade höga förhoppningar men än så länge är de inte infriade. Och NEJ - jag tänker inte ge upp utan kommer att spela vidare, men upplevelsen hade kunnat vara bättre hittills.

Tycker också det var sisådär. Jag visste lite innan hur jag skulle göra då jag sett lite videos på förhand, men kan tänka mig att jag hade varit ännu mer vilsen annars. Kan berott på att jag var lite stressad också.
Helt klart de kunde gjort det mycket bättre, Bethesda kan.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

En liten jämförelsevideo från Gamers Nexus:

Permalänk
Medlem

Efter 5-6 timmar i spelet så är ordet som bäst beskriver min upplevelse av spelet hittills nog "osammanhängande".
Menyerna känns fruktansvärt förvirrade med handkontroll, mitt huvud tycks inte vilja lära sig hur de är uppbyggda. Genom alla olika laddskärmar känns spelet inte sammanhängande alls, enligt min åsikt än så länge borde man nog också kapat delen då man flyger sitt skepp fritt om man nu skulle göra spelet så massivt.

Trodde verkligen att jag skulle fastna mer, men jag önskar redan att Todd koncentrerat sig på 1-3 solsystem med 10-talet planeter i varje istället där man kunde flyga helt fritt. Kommer fortsätta lira i helgen, men Starfield får svårt att ens slå Hogwarts Legacy bland spelen jag spelat i år (klassar Hogwarts som en svag 8/10) om det inte blir bättre snart.

Permalänk
Medlem

Det "klickar" 10-15 timmar in sägs det!

Permalänk
Medlem

Om någon vill ha kontext för världens befinnande så har Camel en bra video:

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Såg precis detta på Reddit.

Citat:

In Starfield you'll explore the same science lab with same enemy & item placement, dozens of times including in the main quest.

Dold text
Permalänk
Avstängd

Hur man kan vara säker på att det är ett Bethesda spel

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har kört flera timmar igår, och jag får en myskänsla i spelet. Har försökt undvika sidouppdrag (typ bara gjort ett), och följer kampanjen stenhårt. Tänker köra sidouppdragen om jag behöver kontanter (vilket jag troligtvis behöver längre fram), eller när jag känner för ett avbrott i kampanjen.
Känns som att jag knappt öppnat upp spelet än, vi får se hur stort det är.

Riktigt nöjd än så länge (har inte kört story-spel på länge, Cyberpunk blir nästa efter det här).
Underbart att det fungerar så väl på Linux också med AMD-kort (FSR2 fungerar inte så bra dock, men tycker att jag inte märker nån direkt skillnad med 7900XTX).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Spelat ca 2 timmar eller något.

Fastän Motion Blur är av så blir det motion sickness för min del. Blir "åksjuk" efter typ 30min. Ska testa stänga av Film Grain som någon hade föreslagit också, men en annan person hjälpte inte det för.

Introduktionen för att flyga skeppet samt hur man "får" skeppet är nog något av det sämsta jag varit med om. *Hej, du rörde vid den här saken - ta mitt skepp*.

"Guiden" för hur man framför skeppet, eller iallafall gör en Grav warp(?) är obefintling? Satt nog 15min och letade genom inställningarna för keybinds på hur man gör en warp travel och lyckades tillslut på egen hand.

Grafiken och hurpass mitt 4080 driver detta spel (utan FSR, hatar FSR, ser ut som bajs) i 4k och maxad grafik är rätt misserabelt. Där finns för fan inte en uns av RTX eller ser i närheten så bra ut som Cyberpunk och drivs SÄMRE än Cyberpunk MED PATHTRACING & balanced DLSS.

I dagsläget är det tur för mig som fick spelet gratis via mitt Asus köp hos Inet.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

förlorade 14 timmar av mitt liv till starfield igår... I'm hooked i need a fix NOW

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Så de har fått igång dlss i spelet

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Relik 📜

Kommentarerna i den här tråden är verkligen 100 % vad jag väntade mig.

Det är så enormt "Bethesda-spel" över hela diskussionen, med exakt "samma" problem/utmaningar som vanligt och samma "styrkor" som vanligt. Där ett gäng fastnar totalt, och ett annat gäng mer eller mindre undrar vad det är för skit de startat. Bara ser framför mig att Venn-diagrammet över "personer som gillar Starfield" och "personer som gillar Fallout/Elder Scroll" överlappar varandra mer eller mindre 1:1.

För egen del hann jag lagom starta spelet igår, inte mer än så. Kollegorna körde Starfield-stream hela kvällen, så fastnade där i stället. Blir att testa ordentligt idag, har det redo på både "desktop-datorn" och PC:n i vardagsrummet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Så de har fått igång dlss i spelet

Via mods, alltså inte bethesda själva som patchat in det. Många problem med tex HDR, tekniska problem, blir fixade av utomstående. Det är helt vansinnigt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Via mods, alltså inte bethesda själva som patchat in det. Många problem med tex HDR, tekniska problem, blir fixade av utomstående. Det är helt vansinnigt.

Standard Bethesda.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Ni som spelat ett tag och tagit skärmbilder via spelets funktion har säkert märkt att de sen dyker upp som loadingscreens. De har liknande i Fallout 76 vad jag läst (inte spelat F76).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Har kört flera timmar igår, och jag får en myskänsla i spelet. Har försökt undvika sidouppdrag (typ bara gjort ett), och följer kampanjen stenhårt. Tänker köra sidouppdragen om jag behöver kontanter (vilket jag troligtvis behöver längre fram), eller när jag känner för ett avbrott i kampanjen.
Känns som att jag knappt öppnat upp spelet än, vi får se hur stort det är.

Riktigt nöjd än så länge (har inte kört story-spel på länge, Cyberpunk blir nästa efter det här).
Underbart att det fungerar så väl på Linux också med AMD-kort (FSR2 fungerar inte så bra dock, men tycker att jag inte märker nån direkt skillnad med 7900XTX).

Ett utav sidouppdragen leder till att man får ett nytt Rymdskepp samt rymddräkt som är väldigt bra

Jag spelar enbart sidouppdrag just nu men dom är så stora så den jag håller på med nu känns mer som ett mainmission hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Via mods, alltså inte bethesda själva som patchat in det. Många problem med tex HDR, tekniska problem, blir fixade av utomstående. Det är helt vansinnigt.

Ja så klart.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kommentarerna i den här tråden är verkligen 100 % vad jag väntade mig.

Det är så enormt "Bethesda-spel" över hela diskussionen, med exakt "samma" problem/utmaningar som vanligt och samma "styrkor" som vanligt. Där ett gäng fastnar totalt, och ett annat gäng mer eller mindre undrar vad det är för skit de startat. Bara ser framför mig att Venn-diagrammet över "personer som gillar Starfield" och "personer som gillar Fallout/Elder Scroll" överlappar varandra mer eller mindre 1:1.

För egen del hann jag lagom starta spelet igår, inte mer än så. Kollegorna körde Starfield-stream hela kvällen, så fastnade där i stället. Blir att testa ordentligt idag, har det redo på både "desktop-datorn" och PC:n i vardagsrummet!

Jag gillar Elder Scrolls men tycker Bethesda är alldeles för formulaiska. Av det jag sett av Starfield verkar det dock helt sanslöst dåligt. Har dock inte spelat det än så får se om jag ändrar uppfattning.

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/a/9zdm7M/recension-sa-bra-ar-starfield-pa-...

ord och inga visor hos den recensenten. Har inte testat spelet men alla med konsol utan ssd kanske kan minnas ME2's ladd scener mellan alla delar av skeppet. Tydligen ska det vara mycket laddande överallt. Med dagens teknik borde det inte behövas mycket sådant. Speciellt inte för dom med väldigt bra hårdvara.

Får göra som med fallout 4 alltså vänta några månader tills alla talangfulla moddare fått fixa till spelet, lite standard när det gäller bethesda spel dessvärre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.svd.se/a/9zdm7M/recension-sa-bra-ar-starfield-pa-...

ord och inga visor hos den recensenten. Har inte testat spelet men alla med konsol utan ssd kanske kan minnas ME2's ladd scener mellan alla delar av skeppet. Tydligen ska det vara mycket laddande överallt. Med dagens teknik borde det inte behövas mycket sådant. Speciellt inte för dom med väldigt bra hårdvara.

Får göra som med fallout 4 alltså vänta några månader tills alla talangfulla moddare fått fixa till spelet, lite standard när det gäller bethesda spel dessvärre.

Som många andra klagat på:

Det är ett instängt rymdspel. Jag blev paff när man inte fick sköta liftoff själv bland annat :/

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Som många andra klagat på:

Det är ett instängt rymdspel. Jag blev paff när man inte fick sköta liftoff själv bland annat :/

Är det som outerworlds? Där rymskeppet är mer som en "hubb"? Jag hade kanske hoppats på att man kanske iallafall på några planeter fått flyga nära och sedan landat lite där det såg intressant ut. Hade varit riktigt kul att försöka landa på lite konstiga klippor eller annorlunda terräng eller chocka fiender genom att landa på deras bas. eller mjukat upp dom med lite fly-by-skjutningar.
har jag fattat det rätt så spelar det inte någon roll om du landar nära ett berg om du ser det på planetens yta, det blir ändå något auto genererat område man går runt i?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Som många andra klagat på:

Det är ett instängt rymdspel. Jag blev paff när man inte fick sköta liftoff själv bland annat :/

De flesta rymdspel är WW1 flygsimulatorer in space.
Om de inte är som Mass Effect, dvs inget händer egentligen i rymden utan bara på skepp eller mark.

Jag tror inte det är möjligt att appellera till båda grupperna, det anmärkningsvärda är att Starfield alls försöker, med ship building och dogfights i rymden.🙄

Permalänk
Medlem

Läste på reddit att spelet har sjukt många loadingscreens, upplever ni dom som ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Läste på reddit att spelet har sjukt många loadingscreens, upplever ni dom som ett problem?

Är väl förmodligen som t ex Skyrim. Varje gång man går in i en byggnad eller byter del av en dungeon laddar det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Läste på reddit att spelet har sjukt många loadingscreens, upplever ni dom som ett problem?

Jag har kört 12 timmar nu och det är många men korta loading screens. Tycker inte det stör iaf.
Kör på Series X och det är runt 5-10 sekunder runda slängar.

Permalänk
Medlem

16 timar and going, herrejösses vilken resa. Jag upplever inte laddning mellan världar som ett problem. knappt 1-2sek. M.2 SSD

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro