Uppgradera CPU/moderkort utan att installera om Windows?

Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU/moderkort utan att installera om Windows?

Hej! Jag skulle behöva uppgradera min Taurus från 2014. Sitter ett moderkort från MSI och en i7 4970 i. Har ett GTX 1080 som jag tänkte behålla tills vidare. Använder datorn mest till grafikarbete, 3D modellering i Blender och Unreal/Unity.

Till frågan! Jag har så jävla mycket gamla grejer och plugins etc till äldre spelprojekt installerade på sekundära hårddiskar/ssd’s så jag undrar om det skulle gå att behålla Windowsinstallationen plus alla program etc även om jag byter moderkort mm?

Hade svidit ordentligt om jag hade behövt installera om allt plus att gamla spelprojekt förmodligen inte skulle gå att köra längre.

Nån som lyckats med detta? Har googlat runt lite och vissa skriver att det inte går, andra säger att det funkar men att man måste byta till samma processortillverkare etc.

Tacksam för svar! ❤️

Permalänk

är väl lite hit or miss.

ibland funkar det ibland inte.

win 10/11 är väl bättre ur den synpunkten än tidigare windows versioner.

men är inga garantier att det kommer fungera men du kan ju alltid prova det värsta som händer är ju att du kommer få installera om ändå.

det bästa du kan göra för att maximera ev chanser är väl att avinstallera alla drivrutiner innan dy byter hårdvara för är väl framförallt det som troligen största problemet att den försöker köra nån gammal drivare för x hårdvara på Y hårdvara.

så avinstallera chipset, ljud, nätverk och ev andra drivarna först innan du byter hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bra tips! Tack!

Permalänk
Skrivet av Tobot:

Bra tips! Tack!

vilket operativsystem är det f.ö?

Win 7 har väl tappat en del stöd för nyare hårdvara sen det nådde EOL så ingen garanti att du kommer hitta drivare drivare för den nya hårdvaran.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vilket operativsystem är det f.ö?

Win 7 har väl tappat en del stöd för nyare hårdvara sen det nådde EOL så ingen garanti att du kommer hitta drivare drivare för den nya hårdvaran.

Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har gjort som ovan utan några problem. Men du gör det på eget bevåg.

Ta bort alla drivrutiner i felsäkert läge.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag hade om-installerat windows oavsett. Alltså dragit en Grundformat på datorn bara för principens sak. Eventuellt förtöver bilder/filmer och viktiga filer till en HDD/SSD. Att bli av med alla äckliga registers som är kvar, alla malwares som du förmodligen aldrig får syn på men som samlats på. Alla cookies och annat skit. Alltid kul att ha fräsch system till ny hårdvara som du vet att den kommer leverera till 100% av sin prestanda efter en grund-cleaning.

Du får nytt och rent system, och du slipper oron att det kan påverka prestandan vid ny hårdvara vid eventuella dolda "virus/malwares" och stökiga registers o annat skit som slängs runt i disken. Sen slipper du eventuella problem med drivrutiner.

Som sagt, Dina filer och dokument kan du alltid spara på en annan SSD/Hårddisk.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag hade om-installerat windows oavsett. Alltså dragit en Grundformat på datorn bara för principens sak. Eventuellt förtöver bilder/filmer och viktiga filer till en HDD/SSD. Att bli av med alla äckliga registers som är kvar, alla malwares som du förmodligen aldrig får syn på men som samlats på. Alla cookies och annat skit. Alltid kul att ha fräsch system till ny hårdvara som du vet att den kommer leverera till 100% av sin prestanda efter en grund-cleaning.

Du får nytt och rent system, och du slipper oron att det kan påverka prestandan vid ny hårdvara vid eventuella dolda "virus/malwares" och stökiga registers o annat skit som slängs runt i disken. Sen slipper du eventuella problem med drivrutiner.

Som sagt, Dina filer och dokument kan du alltid spara på en annan SSD/Hårddisk.

Ska prova att spara installationen och se hur det går. Blir nog en ominstallation när jag skaffar en mvme ssd som systemdisk.