Permalänk

Datorn upptäcker inte M2 NVMe SSDs

Hej,
Jag har problem med att jag stoppar i SSDs och dem dyker inte upp i datorn. Jag har kikat i BIOS under NVMe Configuration samt i Disk Management men dem finns ingenstans.
En SSD är en Kingston A2000 NVMe SSD 1TB som köptes för ca 1 år sen men av någon anledning blev den defekt för några månader sen. Jag köpte nu en ny då men inte den heller verkar funka. Det var en Kingston NV2 NVMe PCIe SNV2S/1000G.
Moderkort: ASUS TUF GAMING B-660. Den har då 3 stycken M2 uttag och jag har nog testat alla SSDs i alla uttag. Jag har 2 övriga SATA diskar som funkar prima. Skulle ju kunna köpa 2 bättre SATA diskar då jag behöver lite mer lagring och prestanda för gaming...

Kan det vara så att båda SSDs är defekta? Eller gör jag något fel? Ska jag köpa ännu en ny? Är ganska ny på datorbygge.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du behöver ”lägga till” i diskhanteraren på Windows, om disken är helt ny så finns det ingen partition av disken så du måste göra en egen, det är inte så svårt.
(För Windows) Så högerklickar du på Windows ikonen och väljer ”Diskhanteraten”, om disken fungerar som den ska så ska den dyka upp där fast ”tom”, då högerklickar du på disken och väljer ny partition (heter något annat på svenska tror jag) och följer instruktionerna (bör inte behöva ändra något)

Om den inte dyker upp så skulle jag reklamera produkten, om inte någon annan kommer på någon annan lösning

Visa signatur

Desktop: Intel Core i7-10700k | Nvidia RTX 2060 | 16GB Ram | 512GB + 1TB SSD
Laptop: Lenovo Thinkpad 480s | Intel Core i7-8650U | 16GB Ram | 512GB SSD
Nätverk: Mikrotik hAP ax2

Permalänk
Skrivet av Oskaren:

Kan vara så att du behöver ”lägga till” i diskhanteraren på Windows, om disken är helt ny så finns det ingen partition av disken så du måste göra en egen, det är inte så svårt.
(För Windows) Så högerklickar du på Windows ikonen och väljer ”Diskhanteraten”, om disken fungerar som den ska så ska den dyka upp där fast ”tom”, då högerklickar du på disken och väljer ny partition (heter något annat på svenska tror jag) och följer instruktionerna (bör inte behöva ändra något)

Om den inte dyker upp så skulle jag reklamera produkten, om inte någon annan kommer på någon annan lösning

Jag har tre SSD uttag och två SSDs och ingen av dem upptäcks i Diskhanteraren. Dock så ser jag i BIOS att en av dem dyker upp i Boot Menu eftersom den har Windows på sig (men kraschar om jag bootar med den). I BIOS säger den att jag inte har några andra NVMe SSDs kopplade. Jag har som sagt två SATA diskar i nu.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du säger att du har Windows på den, menar du då att dessa är diskar som tidigare har funkat? Fick uppfattningen att dessa var nya diskar.

Om du har tillgång till en annan dator med M.2 slots så skulle du kunna testa dem där, ifall de inte dyker på så skulle det kunna betyda att båda kan vara defekta.
När det gäller Windows disken så verkar det som som att disken finns, du skulle kunna testa att använda dig av Windows repair tool, alternativt så skulle du kunna testa att formatera om disken med en Live USB eller liknande för att se om du kan återställa disken till orginaltillstånd.

Visa signatur

Desktop: Intel Core i7-10700k | Nvidia RTX 2060 | 16GB Ram | 512GB + 1TB SSD
Laptop: Lenovo Thinkpad 480s | Intel Core i7-8650U | 16GB Ram | 512GB SSD
Nätverk: Mikrotik hAP ax2

Permalänk
Skrivet av Oskaren:

Med tanke på att du säger att du har Windows på den, menar du då att dessa är diskar som tidigare har funkat? Fick uppfattningen att dessa var nya diskar.

Om du har tillgång till en annan dator med M.2 slots så skulle du kunna testa dem där, ifall de inte dyker på så skulle det kunna betyda att båda kan vara defekta.
När det gäller Windows disken så verkar det som som att disken finns, du skulle kunna testa att använda dig av Windows repair tool, alternativt så skulle du kunna testa att formatera om disken med en Live USB eller liknande för att se om du kan återställa disken till orginaltillstånd.

Ja, en SSD är 1 år gammal och har tidigare funkat men nu står det inaccessible boot device om jag försöker boota den. Den syns inte i övrigt i BIOS under NVMe Configuration el dylikt. Den andra SSDn är helt nyköpt och detectas inte heller alls... har tyvärr inga fler datorer med M2 uttag

Permalänk
Medlem

Är det Asus TUF Gaming B660M-Plus WIFI D4?
Står inget om att m2 platserna och Sata platserna skall dela på samma bandbredd hmm.
Var/är rätt vanligt att man inte kan använda vissa sata samtidigt som alla m2 platser då dom går på samma banor, men står inget om det i manualen alls.

Har du testat uppdatera bios?
Har du testat återställa bios?

Har du testat att endast använda 1 m2 NVME ssd utan någon sata alls? Vad händer?

Hur hårt har du skruvat fast kylaren på processorn?
-om jag inte minns fel så är det rätt vanligt att moderkortet böjer sig om man skruvar för hårt och diverse konstiga problem skulle kunna uppstå då antar jag 🤷🏻‍♂️.

Mina 2 cent

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Skrivet av Leestander:

Är det Asus TUF Gaming B660M-Plus WIFI D4?
Står inget om att m2 platserna och Sata platserna skall dela på samma bandbredd hmm.
Var/är rätt vanligt att man inte kan använda vissa sata samtidigt som alla m2 platser då dom går på samma banor, men står inget om det i manualen alls.

Har du testat uppdatera bios?
Har du testat återställa bios?

Har du testat att endast använda 1 m2 NVME ssd utan någon sata alls? Vad händer?

Hur hårt har du skruvat fast kylaren på processorn?
-om jag inte minns fel så är det rätt vanligt att moderkortet böjer sig om man skruvar för hårt och diverse konstiga problem skulle kunna uppstå då antar jag 🤷🏻‍♂️.

Mina 2 cent

Tack för svar.
Ja, det är det moderkortet.
En SSD har alltså funkat under 1 års tid men dog av någon anledning efter en BIOS ändring tror jag. Då installerade jag Windows på en gammal SATA disk.

BIOS har återställts och är uppdaterat till nyaste 2022 versionen, har som sagt haft det här problemet i flera månader och testat allt möjligt.

Endast 1 SSD med gammal Windows på leder till inaccessible boot device blue screen.

Det är mitt första datorbygge för 1,5 år sen men jag vill minnas att jag inte skruvade på kylaren med jättemycket kraft men det är såklart möjligt. Det måste ju vara något fel på antingen
1. SSD:erna (båda, även en helt ny)?
2. Alla tre M2 uttagen i moderkortet (ganska troligt?)..

Jag får väl typ överleva med SATA diskar tills nästa dator..

Permalänk
Medlem

Kolla så att m2 portarna är "enabled" på mitt asus ligger det under advanced->PCH-Storage

edit:I BIOS/UEFI menar jag då

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Löste det sig?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)