Apple överraskar med tidigt släpp av Mac OS Sonoma

Permalänk
Melding Plague

Apple överraskar med tidigt släpp av Mac OS Sonoma

De senaste åren har Apples stora systemuppdatering varit väldigt punktliga: IOS i september, Mac OS i oktober. Men så blev det inte i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

In Soviet Russia, macOS releases you!

Firstpost-skämt från slashdot för er som inte sett referensen
Permalänk
Medlem

Jag älskar MacOs och deras produkter men de testar sina kunders lojalitet konstant. produkterna har blivit såklart betydligt dyrare, samtidigt som de blir fysiskt sämre snabbare. De har dessutom sämre stöd och uppdateringar. När de släpper en ny OS får man räknar med att det blir en del skavanker och säkerhetshåll fram till .3 eller .4. Med detta i åtanke känns det ännu mer riskabelt att Apple ska börja ge ut nya OS ännu fortare.
Och med allt jag skrev ovan i balansen känns 5 år stöd för uppdateringar väldigt snåll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag älskar MacOs och deras produkter men de testar sina kunders lojalitet konstant. produkterna har blivit såklart betydligt dyrare, samtidigt som de blir fysiskt sämre snabbare. De har dessutom sämre stöd och uppdateringar. När de släpper en ny OS får man räknar med att det blir en del skavanker och säkerhetshåll fram till .3 eller .4. Med detta i åtanke känns det ännu mer riskabelt att Apple ska börja ge ut nya OS ännu fortare.
Och med allt jag skrev ovan i balansen känns 5 år stöd för uppdateringar väldigt snåll.

De hade bättre stöd förut. De verkar droppa Intel Macs så snabbt som möjligt sedan deras egna chip började säljas.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Synd att det skippa stödet för gamla hårdvara så fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Synd att det skippa stödet för gamla hårdvara så fort.

Det låsta ekosystemet är ett tvåeggat svärd, ska man ha äpplet får man ibland tänka efter vad man ska göra med skrutten...;)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Utfasningen av x86-arkitekturen går klart långsammare än PowerPC-avvecklingen iaf.
Så de som inte migrerat till ARM ännu får väl vara glad över det.

Apple gick alltså 2005 år ut med att de skulle lämna PowerPC.
Och redan 2007 kom det sista OSet som supportade PowerPC.

2009 kom därefter nästa MacOS-version och då fanns inget PowerPC-stöd längre men en bra tid innan dess var det hopplöst att köra nya versioner av applikationer. De flesta normala tredjeparts-applikationer hade till och med autoupdates som gjorde att man automatiskt fick ej fungerade applikationer installerade

Så Apple och communityn har faktiskt blivit bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det låsta ekosystemet är ett tvåeggat svärd, ska man ha äpplet får man ibland tänka efter vad man ska göra med skrutten...;)

Hur skiljer sig detta ekosystem mot andra kommersiella ekosystem menar du?
Du kan ju fortfarande köra Linux på maskinerna, precis som på andra hårdvaror.
Däremot är väl en stor del av de depricatade hårdvarorna även depricatade för Windows 11 också.

Alltid bäst med FOSS helt enkelt på mjukvarusidan och gärna på öppen hårdvara också.
Men finns så extremt lite öppen hårdvara tyvärr.

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

samtidigt som de blir fysiskt sämre snabbare.

Kan bero på att klockan inte är åtta än men jag fattar inte vad du menar med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Hur skiljer sig detta ekosystem mot andra kommersiella ekosystem menar du?
Du kan ju fortfarande köra Linux på maskinerna, precis som på andra hårdvaror.
Däremot är väl en stor del av de depricatade hårdvarorna även depricatade för Windows 11 också.

Alltid bäst med FOSS helt enkelt på mjukvarusidan och gärna på öppen hårdvara också.
Men finns så extremt lite öppen hårdvara tyvärr.

På Windows kan du installera utan större problem även på äldre versioner (om än med lite fixande). Jag kör Windows 11 på 2 dator som enligt MS inte stöds, är rätt mycket bökigare om man vill köra nyare version av MacOS på sin Macbook kontra Windows dator enligt mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Uppdaterar nu.

Ska bli intressant med webapps (https://support.apple.com/en-us/HT213583).

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade igår. Det lilla jag såg igår verkade helt ok tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hoppade över macOS Ventura helt, men kommer uppgradera min MacBook Pro M1 Pro till Sonoma nu i veckan.

Brukar vänta in att OnyX släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Windows kan du installera utan större problem även på äldre versioner (om än med lite fixande). Jag kör Windows 11 på 2 dator som enligt MS inte stöds, är rätt mycket bökigare om man vill köra nyare version av MacOS på sin Macbook kontra Windows dator enligt mig

Kan inte hålla med dig. Det är faktiskt precis som med Windows att med lite "fix" för installern kan du installera nyare OS på äldre HW. Dessutom är det så att tack vare att det är så få variationer på den ej supportade hårdvaran att det finns mycket bra dokumentation och ett färdigt paket av drivrutiner.

Kör OpenCore Legacy som också laddar hem MacOS-versionen från Apples hemsida.
Skapar en Bootbar USB-drive som den patchar åt dig.

Kör igång OpenCore-buildern och MacOS-installern och sedan Post-Patch för att installera drivrutiner.

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/INSTALLER....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kör Windows 11 på 2 dator som enligt MS inte stöds, är rätt mycket bökigare om man vill köra nyare version av MacOS på sin Macbook kontra Windows dator enligt mig

Tror inte det varit några problem i macOS sedan Big Sur heller vad jag vet?

Har kunnat uppdaterat via systeminställningarna sedan macOS 11 vad jag vill minnas.

Det går även fint att hoppa från Monterey till Sonoma direkt på samma sätt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det låsta ekosystemet är ett tvåeggat svärd, ska man ha äpplet får man ibland tänka efter vad man ska göra med skrutten...;)

5 år är ju ändå bättre än både Android och Windows 11

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Utfasningen av x86-arkitekturen går klart långsammare än PowerPC-avvecklingen iaf.
Så de som inte migrerat till ARM ännu får väl vara glad över det.

Apple gick alltså 2005 år ut med att de skulle lämna PowerPC.
Och redan 2007 kom det sista OSet som supportade PowerPC.

2009 kom därefter nästa MacOS-version och då fanns inget PowerPC-stöd längre men en bra tid innan dess var det hopplöst att köra nya versioner av applikationer. De flesta normala tredjeparts-applikationer hade till och med autoupdates som gjorde att man automatiskt fick ej fungerade applikationer installerade

Så Apple och communityn har faktiskt blivit bättre

Fast 2005 var det väl ingen som förväntade sig att en dator skulle hänga med längre än två-tre år. Idag hänger de prestandamässigt med i ett decennium för de flesta användare.

Jag tycker gott att man borde vara garanterad uppdateringar i tio år om man köper ett så pass dyrt märke som Apple trots allt är. Till och med billiga Chromebooks har ju support så länge.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Synd att det skippa stödet för gamla hårdvara så fort.

Som @Sidde nämnde, så finns OpenCore Legacy för de som sitter med osupportad hårdvara. Apple supportar även tre versioner av macOS samtidigt, så det är bara att välja mellan Monterey, Ventura och Sonoma

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Kan inte hålla med dig. Det är faktiskt precis som med Windows att med lite "fix" för installern kan du installera nyare OS på äldre HW. Dessutom är det så att tack vare att det är så få variationer på den ej supportade hårdvaran att det finns mycket bra dokumentation och ett färdigt paket av drivrutiner.

Kör OpenCore Legacy som också laddar hem MacOS-versionen från Apples hemsida.
Skapar en Bootbar USB-drive som den patchar åt dig.

Kör igång OpenCore-buildern och MacOS-installern och sedan Post-Patch för att installera drivrutiner.

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/INSTALLER....

Jag håller helt med om att det finns vägar att gå runt Apples nedlagda stöd, men börjar ändå bli småtrött på Apples nuvarande attityd.

Hade en Macbook Air 11" ifrån 2010 jag körde länge, tills en battericell dog för något år sedan, och den slutades stödjas för länge sedan, med argument ifrån Apple om nvidia chipset de hade använt för grafik och en del till, tyckte det var en logisk anledning.

Dito för mycket annat, men det blev ibland knepiga förklaringar, kunde inte fixa 64 bits clean firmware på en viss Mac Pro modell, trots att processor o hårdvara hade fullt stöd för det, och man när den var ny kunde fixa uppdaterade firmware.

Och senaste fem åren har det ju blivit lite väl snabbt, förstår att de vill gå ifrån Intel, lugnt.

Min min nuvarande Macbook Air ifrån 2017, fick inte ens köra Ventura, ingen vettig förklaring heller varför en MB Air ifrån 2018 var så mycket mer lämplig. Och jag var nära o köpa en mycket billig Macbook Air (Intelvariant) ifrån 2020 begagnad, men sansade mig, den har nästan samma grejor, inkl en lite nyare Intel i3 processor som är på samma prestandanivå som den i5 jag har.
(Vet att man kan komma på massor med "argumentation" som t.ex T2 chips o revisioner av Intelprocessorer.....)

Förstår att Apple inte har möjlighet att bete sig som på 90-talet, osv, då de fick System 7 att fungera på en mängd äldre datorer, de kan inte hålla i liv i allt. Men så likartade modeller med några få år emellan.

Hoppas de med M processorerna iaf ger uppdateringar länge, och att de inte upptäcker någon "ursäkt" där med.
(Minns ju de första Macbook, vita i plast byggde på iBook G4 formfaktor, där första Intel Core modellen blev smått paria senare, pga att det är en 32 bitars processor, först Intel Core2 fixade ju till det.)

Klargjorde om Macbook Air 2020 med Intel i3
Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Windows kan du installera utan större problem även på äldre versioner (om än med lite fixande). Jag kör Windows 11 på 2 dator som enligt MS inte stöds, är rätt mycket bökigare om man vill köra nyare version av MacOS på sin Macbook kontra Windows dator enligt mig

Ja...vi kör 10.14 på en burk som Apple tyckte skulle stoppa på 10.11 , och jag kör en "hackintosh" på gammal hårdvara som jag tryckt in MacOS Monterey på. Ska nog ge mig på Sonoma vad det lider, men brukar vänta tills det lugnat ner sig med uppdateringarna, det kan bli krångligt att behöva patcha systemet varje gång man uppdaterar.

Jag måste nog säga att än så länge är det mycket enklare att köra Windows 11 på gammal hårdvara än det är att köra MacOS på gammal hårdvara, OCLP är ändå ett steg extra för de flesta. Samtidigt är det viktigare att uppdatera Macar, då Windows har mycket längre livscykel, vanligen 10 år, medan MacOS väl har...3-4 år? (här får man ju komma ihåg att om man köper Windows i en sen del av livscykeln så får man även där bara några få års uppdateringar såklart).

Min uppfattning är att det speciellt vid övergången till ren 64-bit OS, och nya filsystemet APFS, för att inte tala om ny CPU, blivit lite svårare att hålla gamla Macar "vid liv", exempelvis för att nätverkskortet eller bluetooth tappar stöd (och det inte alltid är så simpelt att bara sätta i rätt USB-dongle)

Skrivet av Capitán General:

Fast 2005 var det väl ingen som förväntade sig att en dator skulle hänga med längre än två-tre år. Idag hänger de prestandamässigt med i ett decennium för de flesta användare.

Jag tycker gott att man borde vara garanterad uppdateringar i tio år om man köper ett så pass dyrt märke som Apple trots allt är. Till och med billiga Chromebooks har ju support så länge.

Just på PowerPC-tiden var tanken ofta att "Macar lever längre än PC", delvis av samma skäl som idag (premiumprodukter till premiumpriser), så när PowerPC (och då även burkarna med dubbla G5-processorer) yxades så snabbt och osentimentalt blev många överraskade. Sedan var ju, som nämnts ovan nånstans, även första intelgenerationen snabb att desavoueras men de burkarna som kom sedan höll länge. Vi har fortfarande kvar en Macbook Pro 2008, och min fru använder än idag en Macbook Pro 2009 med, eh, Mojave. Vi borde egentligen byta till något nyare på den, då Mojave inte uppdateras längre, men då ryker ju Iphoto och Aperture.

Vilket leder mig in på att MacOS varit snabba med att gå över 64-bitars, men även snabba med att dumpa 32-bitars mjukvara. Ibland har det fått riktigt konstiga effekter, som att en Macdator med CD-läsare inte kan läsa gamla säkerhetskopior någon bränt med filformatet HFS (inte HFS+), då det inte har stöd i 64-bitars OS - och felmeddelandet man får är av typen "com.apple.DiskManagement.disenter error 49153" om man försöker mounta skivan. Den går inte att läsa från Finder och många drar nog (felaktigt) slutsatsen att skivan nog är trasig efter många år. Här kunde ju Apple kostat på sig ett vettigt felmeddelande, alternativt faktiskt fixat så att man kan mounta sådana skivor eller hårddiskar som read only åtminstone. Kan väl inte vara helt ovanligt att någon sitter med skivor från OS8 eller OS9-tiden exempelvis., som de nu vill läsa av olika skäl.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Fast 2005 var det väl ingen som förväntade sig att en dator skulle hänga med längre än två-tre år. Idag hänger de prestandamässigt med i ett decennium för de flesta användare.

Jag tycker gott att man borde vara garanterad uppdateringar i tio år om man köper ett så pass dyrt märke som Apple trots allt är. Till och med billiga Chromebooks har ju support så länge.

I agree.
Tycker det är riktigt sunkigt att de inte supportar allt som vore teoretiskt möjligt under iaf samma arkitektur.
Bara för att det saknas någon video-decoding i grafikkortet tycker jag inte det är skäl att fimpa alla serier av en viss ålder etc. Bättre att isåfall lösa det genom att inte alltid rendera content utan ha fallback-lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kan inte hålla med dig. Det är faktiskt precis som med Windows att med lite "fix" för installern kan du installera nyare OS på äldre HW. Dessutom är det så att tack vare att det är så få variationer på den ej supportade hårdvaran att det finns mycket bra dokumentation och ett färdigt paket av drivrutiner.

Kör OpenCore Legacy som också laddar hem MacOS-versionen från Apples hemsida.
Skapar en Bootbar USB-drive som den patchar åt dig.

Kör igång OpenCore-buildern och MacOS-installern och sedan Post-Patch för att installera drivrutiner.

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/INSTALLER....

Det här, kör Sonoma betan på min Macbook Air 2017 helt utan problem. Ganska fult av Apple med artificiell utelåsning, Microsoft hade ju åtminstone TPM 2.0 som ursäkt men Apple bemödar sig inte ens med någon. Man kan ju köra högst relevanta senaste version av Windows 10 på jag vet inte hur gammal hårdvara. Hade förstått om fallet var att Sonoma bara var ARM-native men då det inte ens är det. Tack till Opencore som förlänger livslängden på våra överprissatta Mac-datorer.

Permalänk
Medlem

Min 2012 MBA hade support i exakt 10 år i alla fall (och inofficiellt kan jag fortsätta uppdatera den). Men ja det hade ju varit kul att få det explicit uttryckt.

Egentligen ska det ju gå att hålla igång allt från C2D framåt fortfarande, speciellt ur miljösynpunkt. Brancha ett MacOS Legacy eller något.

Blir att installera Sonoma direkt på jobblaptopen! What could possibly go wrong!?

(Jag lovar att inte springa till IT och klaga sen)

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till Sonoma igår och redan när jag såg den nya inloggningsskärmen så ångrade mig. Det är tydligt att Apple vill att MacOS ska se ut mer som iPadOS och jag gillar det inte alls. Har ännu inte hittat något nytt som jag har saknat förutom en del uppdaterade appar, däremot flera buggar som borde ha fixats innan release. Personligen tycker jag att Apple borde dra ner på takten lite. Att släppa en större version varje år är lite väl ofta, inte minst då många utvecklare inte hinner uppdatera alla sina program innan det kommer en ny version. Därför uppmanar flera utvecklare att man inte uppdaterar sin dator om man vill fortsätta använda deras program vilket ju är lite galet. Tänker mest på program för music och drivrutiner till ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Min 2012 MBA hade support i exakt 10 år i alla fall (och inofficiellt kan jag fortsätta uppdatera den). Men ja det hade ju varit kul att få det explicit uttryckt.

Egentligen ska det ju gå att hålla igång allt från C2D framåt fortfarande, speciellt ur miljösynpunkt. Brancha ett MacOS Legacy eller något.

Blir att installera Sonoma direkt på jobblaptopen! What could possibly go wrong!?

(Jag lovar att inte springa till IT och klaga sen)

Personligen tycker jag de kunde haft kvar 10.14 (senaste versionen som stödde 32-bit appar) som LTSC-version eller nåt. Inga nya features, men uppdaterad Safari och lite annat säkerhetsfix. Men det kanske Apple inte har resurser till...

Ett "problem" har tydligen varit Metal-stöd för äldre GPU, det kanske är ett stort projekt att ta hänsyn till, men vi har iaf kört MacOS Catalina (som fick säkerhetsuppdateringar tills ganska nyligen, eller, 2022 snarare) på 13 år gammal hårdvara (4 år mer än Apple supportade), funkade fint. Men det var patchat då såklart.

Andelen Macar, och antalet, har ju ökat starkt på senare år så vi gamla uvar som sitter med äldre hårdvara utgör ju en allt mindre viktig del av kunderna för Apple. Bäst vore väl om vi uppgraderade.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

...
Jag tycker gott att man borde vara garanterad uppdateringar i tio år om man köper ett så pass dyrt märke som Apple trots allt är. Till och med billiga Chromebooks har ju support så länge.

Apple - Våra adepter sväljer det ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kan inte hålla med dig. Det är faktiskt precis som med Windows att med lite "fix" för installern kan du installera nyare OS på äldre HW. Dessutom är det så att tack vare att det är så få variationer på den ej supportade hårdvaran att det finns mycket bra dokumentation och ett färdigt paket av drivrutiner.

Kör OpenCore Legacy som också laddar hem MacOS-versionen från Apples hemsida.
Skapar en Bootbar USB-drive som den patchar åt dig.

Kör igång OpenCore-buildern och MacOS-installern och sedan Post-Patch för att installera drivrutiner.

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/INSTALLER....

Fast kan du sedan uppdatera direkt i OS:et utan att behöva hålla på med någon patcher mm för varje uppdatering? Jag har för mig att man behöver göra något efter varje uppdatering, eller i alla fall lite större. Tyckte mig läsa om det när jag försökte mig på det där för något år sedan. För övrigt så behövde jag inte göra någon fix på min 2012 års HP Elitebook 8470p för att kunna installera Windows 11 då det i princip bara är CPU:n som inte stöds och det kontrolleras inte i Windows installationen. Datorn har TPM (visserligen bara 1.2 men det klagade inte installationsprogrammet om) UEFI och Secure Boot stöd.

Skrivet av walkir:

Tror inte det varit några problem i macOS sedan Big Sur heller vad jag vet?

Har kunnat uppdaterat via systeminställningarna sedan macOS 11 vad jag vill minnas.

Det går även fint att hoppa från Monterey till Sonoma direkt på samma sätt:
https://i.imgur.com/S2WZtfj.png

Nu syftade jag på Apple enheter som inte stöds officiellt av Apple. Då går det inte att uppdatera där vad jag vet

Skrivet av medbor:

5 år är ju ändå bättre än både Android och Windows 11

Fast va? Windows 11 får uppdateringar i 10 år så hur menar du med att det är bättre än Windows 11?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast kan du sedan uppdatera direkt i OS:et utan att behöva hålla på med någon patcher mm för varje uppdatering? Jag har för mig att man behöver göra något efter varje uppdatering, eller i alla fall lite större. Tyckte mig läsa om det när jag försökte mig på det där för något år sedan. För övrigt så behövde jag inte göra någon fix på min 2012 års HP Elitebook 8470p för att kunna installera Windows 11 då det i princip bara är CPU:n som inte stöds och det kontrolleras inte i Windows installationen. Datorn har TPM (visserligen bara 1.2 men det klagade inte installationsprogrammet om) UEFI och Secure Boot stöd.
Nu syftade jag på Apple enheter som inte stöds officiellt av Apple. Då går det inte att uppdatera där vad jag vet
Fast va? Windows 11 får uppdateringar i 10 år så hur menar du med att det är bättre än Windows 11?

När Windows 11 släpptes fungerade det inte på 5 år gamla datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast kan du sedan uppdatera direkt i OS:et utan att behöva hålla på med någon patcher mm för varje uppdatering? Jag har för mig att man behöver göra något efter varje uppdatering, eller i alla fall lite större. Tyckte mig läsa om det när jag försökte mig på det där för något år sedan. För övrigt så behövde jag inte göra någon fix på min 2012 års HP Elitebook 8470p för att kunna installera Windows 11 då det i princip bara är CPU:n som inte stöds och det kontrolleras inte i Windows installationen. Datorn har TPM (visserligen bara 1.2 men det klagade inte installationsprogrammet om) UEFI och Secure Boot stöd.

Det är sant att större releaser får det problemet.

Men samtidigt med nya UIet som laddar hem OS-versionerna själv i MacOS är det ju bara en annan knapp i princip så får du hem en ny image som uppgraderar OSet. Istället för att Apples software update gör samma sak.
En snyggare lösning är väl att ligga på det näst senaste OSet hela tiden så får du inga major upgrades längre utan bara säkerhetspatchar.

Och för Windows 11 är ju detta lite risky också. Vi vet ju inte om OSet plötsligt förväntar sig ett TPM-chip till exempel.

Lösningen om man upplever det som ett problem är ju dock att faktiskt köra Linux.
Då har man ett klart bredare och längre hw-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Kan bero på att klockan inte är åtta än men jag fattar inte vad du menar med detta?

Jag var inte tydligt. Batteritid försämras fortare mellan dag 1 och dag 700 än det gjorde innan. Tangenter som slutar fungera, utsidan som är mindre reptålig osv. Min anekdotiska erfarenhet är att hårdvaran skriker inte kvalitet som det har gjort förr med mina två första MacBook Pro.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!