Permalänk
Medlem

Har jag köpt fel ram minnen?

Hej
Köpte nyligen nya dator delar i veckan och har skruvat ihop det, och märkte nästan direkt att nåt var fel.

Korta versionen:
Ram minnena är inte listade hos moderkortstillverkaren, är det så enkelt att det kan vara så känsligt, att de inte vill lira ihop?
Hos minnestillverkaren är de speccade för 1,25v och där jag köpte dem stod det 1,4v (proshop)

Scenario:
Får blåskärm och skärmen frös så jag fick göra en omstart via knappen, systemet kan vara igång och jag surfa runt, spelar lite the hunter:cotw och när jag avslutar spelet brukar jag få blåskärm.

Blåskärmar:
https://softwarekeep.com/help-center/fix-pfn-list-corrupt-bso...
https://4ddig.tenorshare.com/windows-fix/fix-memory-managemen...

Åtgärder hittills:
Uppdaterat BIOS
provat olika xmp profilerna samt kört allt på default
Kört memtest (i detta nu)

Ska prova installera om hela systemet imorgon för att se om det kan göra någon skillnad.

Delar:
asus b760 prime plus
https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Corsair Vengeance DDR5-6000 BK C36 DC - 32GB
https://www.corsair.com/eu/en/p/memory/cmk32gx5m2b6000c36/ven...

Samt:
gtx 1070
Rm850x
Wd sn570
Wd blue sata ssd

Är det nåt jag kan ha missat och testa eller andra tips uppskattas.
Tack

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har inte gått över till DDR5 än men vad jag förstår så kan man inte längre lita på att man kan köra hastigheten som ramminnen är speccade för. Testa ställ ner dom till 5600mhz t.ex. Tror inte det är minnet som är defekt eller fel.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Jag har inte gått över till DDR5 än men vad jag förstår så kan man inte längre lita på att man kan köra hastigheten som ramminnen är speccade för. Testa ställ ner dom till 5600mhz t.ex. Tror inte det är minnet som är defekt eller fel.

Tack får test det imorgon.

Så en annan sak nu, modellnumret jag har på minnena är CMK32GX5M2E6000C36.

Vilket då visar att de inte har stöd för mitt moderkort och intels 600 serie utan bara intel 700 serie enligt Corsairs hemsida (Jag hade tydligen länkat fel minnen).
https://www.corsair.com/us/en/p/memory/cmk32gx5m2e6000c36/ven...

Kan jag ha hittat svaret där att systemet är instabilt då tro?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tack får test det imorgon.

Så en annan sak nu, modellnumret jag har på minnena är CMK32GX5M2E6000C36.

Vilket då visar att de inte har stöd för mitt moderkort och intels 600 serie utan bara intel 700 serie enligt Corsairs hemsida (Jag hade tydligen länkat fel minnen).
https://www.corsair.com/us/en/p/memory/cmk32gx5m2e6000c36/ven...

Kan jag ha hittat svaret där att systemet är instabilt då tro?

Det är mycket möjligt att om du har en ram som inte är med på listan så kan det krångla... Enklast är att manuellt ändra inställningarna och köra långsammare

Testa först UTAN xmp och se om det lirar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är mycket möjligt att om du har en ram som inte är med på listan så kan det krångla... Enklast är att manuellt ändra inställningarna och köra långsammare

Testa först UTAN xmp och se om det lirar

Så då har jag installera om systemet, men får fortfarande bluescreens, med diverse info som pekar på ram minnet.
Har även provat ställa xmp på default och testa olika hastigheter på minnena utan framgång, så det blir nog till att köpa nya minnen som är listade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Prova med bara en sticka i ena minneskanalen, fungerar det bra, byt stickan mot den andra, fungerar båda bra, montera båda i samma minneskanal.
Om det fungerar bra, prova båda stickorna i andra minneskanalen.

Får du problem redan med första stickan, flytta den till en annan port och prova igen.

Fungerar minnet bra i båda kanalerna separat men inte i båda kanalerna samtidigt är det stor risk att det är något problem med minneskontrollern i CPU:n snarare än att CPU:n är kinkig med just de minnesmodulerna, men det kan inte uteslutas att det är just CPU:n som är kinkig.

Är det någon minnesport på moderkortet som verkar extra kinkig så ligger problemet mer troligt i CPU:n eller moderkortet, då är det dags att inspektera undersidan av CPU:n samt CPU-sockeln efter böjda/skadade stift/pinnar.

Vet inte om de gjort några förändingar på sockel LGA-1700 sedan den släpptes, i början var det många som hade problem med att moderkortet böjdes ganska mycket när de spände fast CPU:n i sockeln.
Om det fortfarande är fallet så kan det vara en del av ditt problem.

För övrigt så bör inte chipset på moderkortet ha något med minnesmodulerna i sig att göra då minnesmodulerna "ansluts" till CPU:n och inte chipset.

Permalänk
Medlem

Dessutom för att göra det riktigt kul så brukar minnen kunna ha olika tillverkare och jävlas trots att man läst och faktiskt snokat upp ett par minnen som är med i kompabilitetslistan :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Prova med bara en sticka i ena minneskanalen, fungerar det bra, byt stickan mot den andra, fungerar båda bra, montera båda i samma minneskanal.
Om det fungerar bra, prova båda stickorna i andra minneskanalen.

Får du problem redan med första stickan, flytta den till en annan port och prova igen.

Fungerar minnet bra i båda kanalerna separat men inte i båda kanalerna samtidigt är det stor risk att det är något problem med minneskontrollern i CPU:n snarare än att CPU:n är kinkig med just de minnesmodulerna, men det kan inte uteslutas att det är just CPU:n som är kinkig.

Är det någon minnesport på moderkortet som verkar extra kinkig så ligger problemet mer troligt i CPU:n eller moderkortet, då är det dags att inspektera undersidan av CPU:n samt CPU-sockeln efter böjda/skadade stift/pinnar.

Vet inte om de gjort några förändingar på sockel LGA-1700 sedan den släpptes, i början var det många som hade problem med att moderkortet böjdes ganska mycket när de spände fast CPU:n i sockeln.
Om det fortfarande är fallet så kan det vara en del av ditt problem.

För övrigt så bör inte chipset på moderkortet ha något med minnesmodulerna i sig att göra då minnesmodulerna "ansluts" till CPU:n och inte chipset.

Håller på att testa minnena var för sig och försöker skapa samma/liknande scenarion som när felen brukar uppstå, men än så länge har de trummat på.
Ska även prova de in andra minnenskanalen för se om det är där felet sitter.

EDIT/UPDATE
Har testa minnena i olika slot var för sig, ena minnet gick bra men inte andra bytte tillbaka startade upp och nollställde BIOS.
Därefter gick det att starta datorn separat med varje minne körde ett par testar och inga fel.

Tryckte i båda minnena och nu verkar problemet vara som bortblåst provade först med låga timings och ökande sakta till max och inga tecken eller tendenser alls på att det skulle vara nåt fel, nu tuffar datorn på som den ska.
Men ska ändå köra igång memtest under natt för att se så allt verkar okej.

EDIT 2:
Nu på kvällskvisten har blåskärmarna och fryslag börja komma tillbaka.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Update

Jag köpte ett par minnen som fanns med i den certifierade listan av minnen som ska passa, och nu har datorn tuffa på hur fint som helt sen i fredags inga blåskärmar eller frysningar alls.

Tack för alla tips och råd!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc