Meta inför prenumeration för reklamfritt Facebook och Instagram

Permalänk
Medlem

Har lämnat instagram och använder knappt facebook så då kanske man kan lämna facebook framöver också

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

om man inte betalar eller accepterar att de spårar en så borde de ju vara tvungen att ta bort hela kontot kan man tycka.
Men vad finns det för andra sociala medier som känns lite sjystare än FB eller Musk för den delen?

Du menar social media som tillhandahåller en tjänst helt gratis utan att tjäna nånting på det själva? Jadu.. den blir nog svår ;D Om inte nåt community open sourcar nåt.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Du menar social media som tillhandahåller en tjänst helt gratis utan att tjäna nånting på det själva? Jadu.. den blir nog svår ;D Om inte nåt community open sourcar nåt.

Det finns, Mastodon som mikroblogg, och Pixelfed som påminner om Instagram.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Dyster utveckling att alla tjänster prenumerationifieras. Lyckligtvis är det ingen tjänst man använder dagligen och den lilla data som jag genererar kan Facebook gott få göra vad den vill med.

Permalänk
Medlem

Hade inte betalat om det så kostade en krona, men alltså 120-150 kr?!? Och varför 30 kr dyrare för att ha det i telefonen? Är det vad Meta hovar in genom att spionera på var användarna befinner sig? Vilka butiker de besöker osv. Man visste ju redan att man själv var produkten, men ändå ganska skrämmande när man får sig själv värderad med en prislapp på det här sättet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kilotile:

Dyster utveckling att alla tjänster prenumerationifieras. Lyckligtvis är det ingen tjänst man använder dagligen och den lilla data som jag genererar kan Facebook gott få göra vad den vill med.

Du menar all data som du genererar på internet efter att dem har placerat sina spionkakor på dina enheter?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det finns, Mastodon som mikroblogg, och Pixelfed som påminner om Instagram.

Ja mastodon känner jag till, men ingen av dessa har ju slått tyvärr. Tyvärr för privatpersoner, tur för företag.
Råkar du veta hur dessa drivs btw? Alltså, hur finansieras serverhallar osv?

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Ja mastodon känner jag till, men ingen av dessa har ju slått tyvärr. Tyvärr för privatpersoner, tur för företag.
Råkar du veta hur dessa drivs btw? Alltså, hur finansieras serverhallar osv?

Definera slått, egentligen. Icke-kommersiella projekt behöver ingen kritisk massa för att överleva på samma vis så som Facebook behöver.

Mastodonservar är avcentraliserade, så det beror helt på vilken man syftar på. Dom kan drivas på webbhostar, AWS, hemmaservar eller en Raspberry Pi. Det beror liksom på hur många användare som ska använda just den instansen. Men ta halvstora instanser, dessa finansieras via deras användare donerar pengar. Andra, så som EUs egna instans, har s.k EU finansiering bakom sig.

Man kan se det som epost. Det finns jättar som Gmail och Outlook, uppstickare som ProtonMail, företags- och internetleverantörers eposter (e.x XYZ@telia.se) och sedan så kan vem som helst med kunskap skapa och köra sin egna instans, som i sin tur kan prata med alla andra instanser, oavsett om den råkar ligga hos en annan privatpersons dator i en källare, hos Bahnhof eller hos Google.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tänk att det finns folk som självmant vill ge pengar till Facebook. Helt insane.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Tänk att det finns folk som självmant vill ge pengar till Facebook. Helt insane.

JA vilka dårar, bättre skänka pengar till sjuka barn istället för giriga meta som knappast behöver mer pengar med tanke på hur mycket dom tjänar på all data dom samlat in om alla människor... usch

Permalänk
Medlem

Jag är en av de få som faktiskt föredrar att betala direkt kontant för att nyttja tjänster och produkter, när alternativet är den övervakning och kartläggning av mitt beteende som sker nu.

Jag har efter att denna nyhet släppts försökt söka mig till vad detta faktiskt innebär och hur det skulle fungera.
Om jag väljer att betala månadsavgift till Meta för detta, innebär det då att de helt slutar samla in "användardata"? Kommer jag slippa all annan dynga utöver mina vänners inlägg som står för 70-80% mitt flöde i dagsläget?
Är det någon som kan peka mig åt rätt håll vart jag ska vända mig för att få reda på vad detta faktiskt kommer innebära??

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hahaha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Tänk att det finns folk som självmant vill ge pengar till Facebook. Helt insane.

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att betala för att slippa bli spårat. Dock inte 150kr per månad och inte till Meta då jag inte litar på att de inte spårar mig ändå.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan betala med Libra eller vad det nu hete som dom skulle införa.

Permalänk
Medlem

Noterade förresten att deras egna information kring detta på
https://about.fb.com/news/2023/10/facebook-and-instagram-to-o...
säger:

Citat:

While people are subscribed, their information will not be used for ads

Vilket känns otroligt vagt. De kan då fortsätta samla in och sälja min information men den kommer inte att användas för att visa annoner på Meta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Noterade förresten att deras egna information kring detta på
https://about.fb.com/news/2023/10/facebook-and-instagram-to-o...
säger:
Vilket känns otroligt vagt. De kan då fortsätta samla in och sälja min information men den kommer inte att användas för att visa annoner på Meta?

Lite så jag tänkte också.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

150kr/månad(!) för ett reklamfritt, ickespårande Facebook??

🙄

Nej….absolut inte värt det!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag noterade precis det Facebook säger om betald prenumeration: "Your information won't be used for ads."
Dom nämner alltså uttryckligen bara att informationen inte används för annonser, inte att dom slutar samla in, eller samlar in mindre, information. Mao får man nog utgå från att informationsinsamlingen fortgår i minst samma omfattning som innan.

Edit: såg precis att andra uppmärksammat samma sak.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"