Permalänk
Medlem

Uppdatera bios för senaste cpu?

Har inte byggt ny dator sedan min första generationens i7 och börjar väl bli lite intresserad av något nytt.

På väldigt många moderkort för både AMD och Intel verkar det gälla att man måste uppdatera bios för att kunna köra de senaste processorerna som passar i dem. Måste man ha en slask-cpu tillhands för att vara safe att kunna göra det eller kan alla moderkort numera flashas direkt från ett usb utan cpu installerad? Svartkonst som inte fanns på min tid.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Det beror på moderkortet. Vissa moderkort har en BIOS-uppdateringsknapp där du inte behöver någon processor alls för att uppdatera:

Har ett moderkort inte det så behövs oftast en äldre processor för att uppdatera för att sedan kunna bytas emot en nyare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det beror på moderkortet. Vissa moderkort har en BIOS-uppdateringsknapp där du inte behöver någon processor alls för att uppdatera:
https://northernmicro.com/spirit-manuals/spirit-x399-as-user-manual/Graphics/X399-A_USB_Flashback.JPG
Har ett moderkort inte det så behövs oftast en äldre processor för att uppdatera för att sedan kunna bytas emot en nyare.

Tackar för snabbt svar.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

På väldigt många moderkort för både AMD och Intel verkar det gälla att man måste uppdatera bios för att kunna köra de senaste processorerna som passar i dem.

Inte riktigt, det är främst om du vill para ett lite äldre moderkort med en nyare processor som du oftast behöver uppdatera BIOS. Köper du ett moderkort från samma generation som processorn så behövs det sällan. Så ska man bygga en ny dator så väljer man oftast ett moderkort som är kompatibelt från fabrik.

BIOS Flashback är dock en funktion som är bra att ha oavsett, det är en extra säkerhetslina om något går snett. Men tyvärr så finns det ingen riktig logik i vilka moderkort som har den funktionen, det verkar ibland som att tillverkarna kastar tärning för att avgöra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Har inte byggt ny dator sedan min första generationens i7 och börjar väl bli lite intresserad av något nytt.

På väldigt många moderkort för både AMD och Intel verkar det gälla att man måste uppdatera bios för att kunna köra de senaste processorerna som passar i dem. Måste man ha en slask-cpu tillhands för att vara safe att kunna göra det eller kan alla moderkort numera flashas direkt från ett usb utan cpu installerad? Svartkonst som inte fanns på min tid.

köper du nytt brukar det funka fint. speciellt i svenska fysiska butiker som inet etc kan de också uppdatera på plats.
problem kan du väl få om du köper ett gammalt b350 och försöker köra ryzen 5000 generationen.

Men de nyaste generationerna bör funka