Video spelar inte upp som den ska i Windows 10/Davinci Resolve 18.5

Permalänk

Video spelar inte upp som den ska i Windows 10/Davinci Resolve 18.5

Hej, förstår mig inte på detta.

Situationen är att jag håller på att lära mig videoredigering i Davinci Resolve och har vissa filer som inte fungerar som de ska. Originalfilen spelade upp som den skulle på en väns dator. Men på min är det problem.
- Davinci Resolve hittar bara ljudet i filen
- WMP kraschar direkt.
- Quicktime säger "fel -2041 filen innehåller felaktiv samplingsbeskrivning" (även efter konvertering).
- VLC spelar upp filen med bra ljud men videon laggar brutalt.

Jag har uppdaterat windows och grafikkortets drivrutiner med mera. Inget har hjälpt i min felsökning.

Datorn är gammal så skulle det kunna bero på begränsningar med hårdvaran?
- Sitter på Win10, i5 3570K, Nvidia 970

Det som har funkat är att konvertera filen i VLC. Men när jag lägger in den konverterade filen i Davinci Resolve så hittar den bara videomaterialet istället. Testade spela upp den konverterade videon i WMP och då kommer också endast video. Jag blir tokig, var går det snett?!

Nedanför visas filinformationen för originalfilen respektive den konverterade.
Original
Konverterad

EDIT: Hittade också en lista på vilka format och codecs som Davinci Resolve stödjer ifall det finns något där jag missar.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Hej, förstår mig inte på detta.

Situationen är att jag håller på att lära mig videoredigering i Davinci Resolve och har vissa filer som inte fungerar som de ska. Originalfilen spelade upp som den skulle på en väns dator. Men på min är det problem.
- Davinci Resolve hittar bara ljudet i filen
- WMP kraschar direkt.
- Quicktime säger "fel -2041 filen innehåller felaktiv samplingsbeskrivning" (även efter konvertering).
- VLC spelar upp filen med bra ljud men videon laggar brutalt.

Jag har uppdaterat windows och grafikkortets drivrutiner med mera. Inget har hjälpt i min felsökning.

Datorn är gammal så skulle det kunna bero på begränsningar med hårdvaran?
- Sitter på Win10, i5 3570K, Nvidia 970

Det som har funkat är att konvertera filen i VLC. Men när jag lägger in den konverterade filen i Davinci Resolve så hittar den bara videomaterialet istället. Testade spela upp den konverterade videon i WMP och då kommer också endast video. Jag blir tokig, var går det snett?!

Nedanför visas filinformationen för originalfilen respektive den konverterade.
Original
Konverterad

EDIT: Hittade också en lista på vilka format och codecs som Davinci Resolve stödjer ifall det finns något där jag missar.

Tack på förhand!

Hm... Vad jag skulle göra är att ladda ner Handbrake(www.handbrake.fr) och konvertera om den till MP4/h264.
Här är tricket som brukar fixa video som beter sig konstigt: kolla "properties" i VLC eller MPC, kom ihåg vilken framerate den rapporterar, sen ställer du in det manuellt i Handbrake(default är "same as file", ändra det till 50fps i ditt fall). Det finns att hitta på 'video' tabben. Ibland är tidsstämplarna mellan ljud och bild fuckade vilket gör en del program tokiga trots att det funkar i normala videospelare, Handbrake fixar det så länge som man ställer in frameraten manuellt! Om den tar informationen från den märkliga videofilen så kan den få reda på att det är 28.7fps eller något nonsens som inte stämmer.

Om du vill slösa mindre tid på detta så ladda ner Avidemux(https://avidemux.sourceforge.net/) och ta ett klipp ur din fil, typ 2-5 minuter eller så(använd A och B ikonerna där nere för att sätta in och out). Sätt audio/video på copy, spara den, kasta den sen in i Handbrake, konvertera, kasta in i Resolve.

Här är även ett tips: DaVinci Resolve tycker inte om variable framerate, det vill gärna ha constant framerate. Variable fungerar givetvis.

jo, ännu ett tips, öppna task manager (ctrl-shift-escape) och klicka på performance/prestanda tabben, gå ner till GPU och kolla hur mycket VRAM som används. Resolve blir lite tossigt om videominnet börjar ta slut. Vad du kan göra då är att starta om programmet samt släcka ner Chrome och annat som kan suga i sig en god del VRAM.

Permalänk

Den där filen är 50 fps, 10 bit HDR, High422-profil med en bitrate på 70 Mb/s. Ditt grafikkort har inte stöd för hårdvaruaccelererad uppspelning av det. Filen måste då spelas helt i mjukvara. Med fyra hårdvarutrådar ligger din processor på eller under gränsen för att klara det.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".