Permalänk

Uppgradera AMD A8-5500 APU?

Jag har en gammal dator men har kunnat spela sims utan problem. Testade Can I Run It idag och allt var ok förutom CPU. Jag har AMD A8-5500 APU with Radeon(tm) HD Graphics. Har 2 frågor- 1 Finns det något likvärdigt, fast bättre då? 2 kan jag ta vilket som helst eller behöver jag kolla så det passar med mitt moderkort? Jag är inte så insatt i datorbygge så vet ej vad som är bra. Hoppas någon kan hjälpa mig

Rubrik förtydligad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Moderator
Moderator

A8-5500 är socket FM2 (och det måste vara rätt socket), vilket är väldigt gammalt och förlegat. Visst finns det andra något starkare gamla APU:er att byta till om du hittar någon väldigt billig, eller helst gratis :D, begagnad (annars är det inte värt det).

Men huvudsakliga frågan är väl vad du ska använda datorn till? Om den klarar Sims t.ex., vad är det du vill att den ska klara mer?
Som sagt byte på nuvarande socket kommer inte att göra några stora skillnader.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tyvärr säljs det inte längre processorer som skulle passa ditt moderkort, och även om du hittar en begagnad så skulle det nog inte hjälpa så mycket. Så skulle rekommendera att uppgradera moderkort, CPU och RAM på samma gång.

Permalänk

Tack för era svar! Jag spelar bara The sims just nu. Jag vill spela GTA men då är det flera saker som behöver bytas ut. Då jag är dålig på delarna, vilka som passar & hur allt ska sitta osv så är det nog enklast att köpa en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josefiine:

Tack för era svar! Jag spelar bara The sims just nu. Jag vill spela GTA men då är det flera saker som behöver bytas ut. Då jag är dålig på delarna, vilka som passar & hur allt ska sitta osv så är det nog enklast att köpa en ny dator.

Vad är det för dator du har idag?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Amd ska komma med sina nya apuer (8000serien) i slutet av januari och jag ser själv fram mot dem och kommer nog att skaffa en. De är för AM5-plattformen så du behöver alltså även nytt moderkort och ram och eftersom du har en så gammal dator har du antagligen inte heller en ssd i den så det kan vara vettigt att även skaffa en m.2 nvme ssd som systemenhet om man ändå ska bygga och installera om datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.