Var fjärde svensk arbetsgivare har svårt att rekrytera IT-personal

Permalänk
Medlem

För 5år sedan såg jag en annons där ett företag sökte efter en AI-utvecklare där man hade som skall krav att kandidaten ska ha mer än 10år erfarenhet från AI-utveckling 🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det, men inte om Almega får som de vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja vill jättegärna ha personal men du ska vara på ett aktivitetsbaserat kontor 100% av tiden där vi garanterar:
Taskiga stolar
Billiga skärmar utan några vettiga inställningar
Garanti på att du får byta skrivbord vrje dag så du får sitta och göra om de där skärminställningarna igen
Någon i landskapet som trummar takten till sin favvo musik oavbrutet
två andra som pratar sportresultat högljut i två timmar
en kollega som duschar årligen - om det behövs eller inte

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hjälper ju inte heller att rekryterare nuförtiden kör med alla dessa idiotiska och meningslösa intelligens/personlighetstest.

Så GALET kontraproduktivt. Jag blev för ett tag sedan kontaktad av en headhunter där någon (vet ej vem) från branschen jag är i hade rekommenderat mig för ett jobb. Samma bransch som jag är i nu, något mindre budget, något mindre team att leda, samma lön och ansvar typ. Tänkte att jag kan väl ta intervjun iaf och omväxling förnöjer.

Jättebra intervju, helt uppenbart att jag har koll på läget, kan acceptera en något mindre roll med samma lön etc etc. Och sen ändå: Ja, nu ska du bara lägga två timmar på alla dessa tester innan du ens får möjlighet att träffa den rekryterande chefen. Jag tackade artigt nej med hänvisning till testerna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Idiotiska chefer som belönar inkompetens är ju inte heller positivt för IT. Har själv högskoleutbildning och några års erfarenhet och blev omsprungen med nästan 10k i lön av en nyanställd, trots att vederbörande saknade all form av kompetens.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

så 3 av 4 har inga problem? kanske det borde vara rubriken istället.

Bara om du antar att alla bolag rekryterar IT personal.

Flesta bolag har ingen alls eller bara 1-3 personer inom IT.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Finns många intressanta aspekter i det där.
I Q1 så ska det komma nya EU regler kring lönetransparans.

Där t.ex:
"
Med de nya reglerna blir det obligatoriskt för arbetsgivare att informera arbetssökande om ingångslönen eller löneskalan för utannonserade tjänster, antingen i meddelandet om den lediga tjänsten eller före intervjun.
"

https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/pay-transparency/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volle:

För 5år sedan såg jag en annons där ett företag sökte efter en AI-utvecklare där man hade som skall krav att kandidaten ska ha mer än 10år erfarenhet från AI-utveckling 🤣🤣🤣

Vad är det som är konstigt med det? AI är mycket mer än ChatGPT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska vanligt inom alla branscher att trogna medarbetare som stannar på ett ställe under längre tid har sämre löneutveckling än någon som byter platser mer frekvent. Nog ännu mer vanligt inom barnomsorg än IT, där kan du som nyexaminerad ha rätt högre lön än de som jobbat över 10 år på samma ställe..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Svenska löner är ett skämt. Man kan tycka att 50k/månaden är en "bra" lön, men jämför man liknande jobb utomlands så är det skrattretande.

Sverige är ett fattigt land.

Ja. Flera indiska kollegor överväger att flytta hem pga detta.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Arbetar för ett stort IT-konsultföretag och det har inte sällan varit anställningsstopp och krävt väldigt mycket motiveringar för att ev komma runt det, samtidigt som befintlig personal fått jobba enormt hårt och mycket.
För vår del har det varit ett hinder, i kombination med att landsänden inte direkt lockar om man inte har anknytning.
Inom vår lokalorganisation finns det nog inte en enda som inte kommer från närområdet.
Sen även svårt att rekrytera juniorer utan erfarenhet el formell kompetens, då de kan få högre lön direkt som något annat.

Sen är också kraven, som många säger, väl så högt specificerade.
Skulle de sätta ut våra tjänster (flertalet olika nivåer) med de kraven som brukar vara, är det långt ifrån säkert att ens vi som jobbat med dessa saker i många år skulle kvalificera.

Vi har haft ett flertal juniorer och även mindre juniora förmågor, det är rätt tydligt mellan de som bara ser det som ett jobb och de som har ett intresse. Behövs båda typerna, ena som bara gör på löpande band medan andra kan gå in djupare och utreda.

Men visst, för att IT ska bli mer attraktivt krävs ju även bra arbetsvillkor och lön m m.

Permalänk
Medlem

Kanske en impopulär åsikt men jag skulle säga att marknaden är mättad (snarare än svår). Folk har haft en vedertagen bild av att IT är en karriär för alla - oavsett intresse eller kompetens. Samtidigt har företagen hoardat anställda och antagit att 0-ränteklimatet kommer vara för evigt. Det är nog bra att bolagen får en reality-check och att vi återgår till nån slags normal.

Samtidigt håller jag med tråden om att svenska bolag erbjuder orimligt låga löner för BRA kompetens. Ibland är det skämmigt vilka siffror jag får av rekryterare... skärpning.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem

Är det verkligen brist på personal som är problemet, eller är det lönedumpning?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Kanske en impopulär åsikt men jag skulle säga att marknaden är mättad (snarare än svår). Folk har haft en vedertagen bild av att IT är en karriär för alla - oavsett intresse eller kompetens. Samtidigt har företagen hoardat anställda och antagit att 0-ränteklimatet kommer vara för evigt. Det är nog bra att bolagen får en reality-check och att vi återgår till nån slags normal.

Ja, håller verkligen med om detta. Framförallt intresse. Kunskap är färskvara och dom utan intresse blir snabbt irrelevanta eftersom dom inte på egen hand håller sig uppdaterade. Så står man där med en person som inte klarar jobbet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Ja vill jättegärna ha personal men du ska vara på ett aktivitetsbaserat kontor 100% av tiden där vi garanterar:
Taskiga stolar
Billiga skärmar utan några vettiga inställningar
Garanti på att du får byta skrivbord vrje dag så du får sitta och göra om de där skärminställningarna igen
Någon i landskapet som trummar takten till sin favvo musik oavbrutet
två andra som pratar sportresultat högljut i två timmar
en kollega som duschar årligen - om det behövs eller inte

Aktivitetsbaserat arbete måste dö. Horribel skit är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Personligen gillar jag när företag letar efter en person som ska fylla fem roller och göra 10x arbetet av vad som vore lämpligt. Har mängder med människor i min omgivning som är ruggigt talangfulla men som valt att lämna branschen helt och hållet. En av dem flyglärare, en annan valde att bli svetsare (bra betalt, man tar inte med sig arbetet hem). Själv pysslar jag med spelutveckling på egen hand och lever sparsamt.

Jag tycket att framförallt om en jobbar som supportperson inom IT så är det lätt att det blir lite väl brett. Några exempel:

•Systemadministratör av typ 28 olika (inte sällan ganska komplexa) system/tjänster.
•Nätverkstekniker.
•Ganska djup koll på datorer och operativsystem och övrig hårdvara.
•Användarsupport
• Inköpare av IT-utrusning.
•Ansvar för och administration av passersystem
•AV-tekniker med koll på ljud och bild

Känner mig ibland som en glorifierad vaktmästare.
Men jag gillar ändå mitt jobb överlag. Framförallt min nuvarande arbetsplats. Men undrar också lite över löneutvecklingen. Känns som nästa steg är att bli chef för att det ska hända så mycket gällande det.

Skrivet av clappen:

Svenska löner är ett skämt. Man kan tycka att 50k/månaden är en "bra" lön, men jämför man liknande jobb utomlands så är det skrattretande.

Sverige är ett fattigt land.

Skrivet av Dreijer:

Ja. Flera indiska kollegor överväger att flytta hem pga detta.

Men det går väl ändå inte att jämföra lönen rakt av? Är väl en del som ingår med skattesedeln här? Men kanske ändå blir en liten peng i Sverige sett till det? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Finns många intressanta aspekter i det där.
I Q1 så ska det komma nya EU regler kring lönetransparans.

Där t.ex:
"
Med de nya reglerna blir det obligatoriskt för arbetsgivare att informera arbetssökande om ingångslönen eller löneskalan för utannonserade tjänster, antingen i meddelandet om den lediga tjänsten eller före intervjun.
"

https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/pay-transparency/

...
Med de nya reglerna blir det obligatoriskt för arbetsgivare att informera arbetssökande om ingångslönen eller löneskalan för utannonserade tjänster, antingen i meddelandet om den lediga tjänsten eller före intervjun.
...

Jag tycker att det ska stå i jobbannonser vad man får i lönen.

Tycker man att arbetsgivare erbjuder för lite, ska man inte ens skicka jobbansökan till dem. Låt dem sitta utan arbetskraften om de inte vill betala rimliga löner för kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Samtidigt håller jag med tråden om att svenska bolag erbjuder orimligt låga löner för BRA kompetens. Ibland är det skämmigt vilka siffror jag får av rekryterare... skärpning.

Samtidigt. Rena Stockholmsbolag verkar dock ligga 10-15 tkr över våra andra löner jag ser i Jönköping, Örebro och Östergötland. Lönerna i Sverige borde dock tyda på att vi får behålla jobben i landet, men vi riskerar bli klassad öststat tack vare Ingves w. friends. Kombinerad dålig immigration och penningpolitik kan resultera i stora bekymer för oss framöver.

Vill dock påminna alla att man ska ha ett bra liv också!

Permalänk

Jag skulle ändå påstå så att - Var fjärde svensk arbetsgivare har svårt att konkurrera lönemässigt för att rekrytera IT-personal. Att fråga om arbetskraftbrist är som att be de anställda poängsätta 1 till 5 hur nöjda de är med sin lön och förmåner.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelli:

Kanske en impopulär åsikt men jag skulle säga att marknaden är mättad (snarare än svår). Folk har haft en vedertagen bild av att IT är en karriär för alla - oavsett intresse eller kompetens. Samtidigt har företagen hoardat anställda och antagit att 0-ränteklimatet kommer vara för evigt. Det är nog bra att bolagen får en reality-check och att vi återgår till nån slags normal.

Samtidigt håller jag med tråden om att svenska bolag erbjuder orimligt låga löner för BRA kompetens. Ibland är det skämmigt vilka siffror jag får av rekryterare... skärpning.

Båda delarna är problem i fler branscher, även om det råder brist på kompetent personal så betyder det inte att det råder brist på personal. När vi letar folk även till andra områden än IT så finns det alltid sökande men det är riktigt svårt att hitta någon som verkar vara intresserad på riktigt och inte bara pluggat och hoppas få bra betalt. Ska man bli duktig måste intresse finnas.

Löner är dock ett gissel då lönerna i Sverige överlag är rätt kassa och det kommer alltid bli svårt att konkurrera med andra länder om den bästa kompetensen.

Permalänk
Medlem

Ser ett viss mönster i tråden: Många lyfter fram att svenska lönerna är låga inom IT. Finns helt klart en poäng i det. Men har man har valt att jobba inom IT för att man har sitt kall där och det måste vara bättre att än att vantrivas.

Sen håller jag helt med om att många företag skriker efter personal, men anställer ytterst få, som når upp till deras högst ställda krav. Så är det också inom många branscher och nog tyvärr ett strukturellt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Hur många av dessa arbetar på distans? T.ex. arbetsgivare i USA eller Europa men arbetar hemifrån i Sverige?

Mvh,
WKL.

De alla jobbar på distans , de med chefspositioner reser dock en del. Folk jobbar i Norge, Danmark, Tyskland etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Där du kanske besitter 4 av 5 områden fullt ut. Men dom rekryterande företagen är inte villiga i att investera i att utbilda dig för den sista kompetensen.

Ofta kan dessa utbildningar kosta många tusen. Och som privatperson tar du själv inte den smällen utan garanti om anställning.

I min erfarenhet är de programmerare som har bred erfarenhet i allmänhet lättlärda och anpassningsbara. I många fall kan nog en sådan nyanställd läras upp tillräckligt i den sista femtedelen på jobbet inom några veckor genom att arbeta med det på halvfart, utan att behöva dyra kurser.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Var fjärde svensk arbetsgivare har skitdåliga rekryterare.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Dem flesta som "har svårt" har väl det för att dem betalar pissdåligt eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Finns många intressanta aspekter i det där.
I Q1 så ska det komma nya EU regler kring lönetransparans.

Där t.ex:
"
Med de nya reglerna blir det obligatoriskt för arbetsgivare att informera arbetssökande om ingångslönen eller löneskalan för utannonserade tjänster, antingen i meddelandet om den lediga tjänsten eller före intervjun.
"

https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/pay-transparency/

Det är fan på tiden. Att dölja sånt och tvinga folk att slösa tid på annonser är förjävligt. Man borde börja fakturera för tiden det tar att göra alla personlighetstester och allt vad det är.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Ja men de ersätts snart av AI så problemet är snart avhjälpt. ❤️

Om du använt AI som utvecklare så vet du att det är en bra bit kvar. När jag började jobba med AI så gissade jag på MAX 5 år men nu när man lärt sig gränserna så skulle jag säga minst 15-20 år. AI kan generera enkla klasser och metoder men så snart det blir lite mer avancerat med flera steg så tappar den snabbt tråden. Det jag främst använder AI till är att massgenerera enkla unittester vilket den fungerar hyfsat bra på.

Man kan tänka sig att AI kommer påverka anställningen av juniorer en del nu i början men efterhand som utbildningarna anpassar sig så kan det vara så att junior klassen tar ett rejält steg upp och då är frågan var seniorerna tar vägen, kanske hinner de pensionera sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa? Man vill ha folk med flera års erfarenhet och inte dom som nyss slutfört nån utbildning bara.. ja då förstår jag dom har svårt...... suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, håller verkligen med om detta. Framförallt intresse. Kunskap är färskvara och dom utan intresse blir snabbt irrelevanta eftersom dom inte på egen hand håller sig uppdaterade. Så står man där med en person som inte klarar jobbet.

Så har det varit historiskt ja men med AI kommer kravet på förkunskap bli allt mindre. Det som tagit seniorerna 20-30 år att lära sig kommer Juniorerna få serverat genom AI. Men det kommer inte bara handla om att hålla sig uppdaterad på marknaden utan även att kunna business delen. Alla företag kommer ha sin egen AI direkt kopplad till sin interna informationsmassa vilket innebär att en junior blir senior mycket, mycket snabbare. Det kommer kännas orättvist men för mänskligheten kommer det vara ett stort kliv framåt.

Det är en spännande tid vi lever i men man får erkänna att man är lite rädd för att hamna på backen innan pensionen. Som vanligt handlar det om att anpassa sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hjälper ju inte heller att rekryterare nuförtiden kör med alla dessa idiotiska och meningslösa intelligens/personlighetstest.

Det är ju för att många företag numera använder sin huvudsyssla för att dölja vad dom egentligen pysslar med: datainsamling.
I bästa fall används dina data bara som en extra siffra i statistiken typ: "över 500 sökande!"
I västa fall säljs den vidare till de som betalar.

Släng åt dom en https://gdpr.eu/right-to-be-forgotten/ efter intervjun och se dom sitta och blinka som småbarn påkomna med fingrarna i godisskålen.