Permalänk
Medlem

4G/5G utomhus router

Hej!

Jag har idag mobilt bredband via Tre.
Detta är uppkopplat mot nätet via en Huawei B525 router som har stöd för 4G.

Överlag fungerar det helt okej, routern står inomhus i ett fönster.
Men har funderat på att byta ut den ett tag och då köra på en utomhus router istället, upplever ganska stora tapp ibland och att signalen är svajig, oftast hjälper det med omstart av routern för att få någorlunda fart på det igen.
Har fått fram att Tre erbjuder en utomhus router av modellen Zyxel NR7103 som enligt ett par tester skall prestera bra. Vi har ingen utbyggd 5G där jag bor i dagsläget, men förhoppningen är att få något stabilare nät på 4G och säkra upp för framtiden när 5G är aktuellt.

Någon som har erfarenhet av routrar av denna typ eller av denna modellen. Kan det hjälpa med hastighet/ stabilitet?
Delar lite diagnostik ifall det skulle hjälpa något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mstandar:

Hej!

Jag har idag mobilt bredband via Tre.
Detta är uppkopplat mot nätet via en Huawei B525 router som har stöd för 4G.

Överlag fungerar det helt okej, routern står inomhus i ett fönster.
Men har funderat på att byta ut den ett tag och då köra på en utomhus router istället, upplever ganska stora tapp ibland och att signalen är svajig, oftast hjälper det med omstart av routern för att få någorlunda fart på det igen.
Har fått fram att Tre erbjuder en utomhus router av modellen Zyxel NR7103 som enligt ett par tester skall prestera bra. Vi har ingen utbyggd 5G där jag bor i dagsläget, men förhoppningen är att få något stabilare nät på 4G och säkra upp för framtiden när 5G är aktuellt.

Någon som har erfarenhet av routrar av denna typ eller av denna modellen. Kan det hjälpa med hastighet/ stabilitet?
Delar lite diagnostik ifall det skulle hjälpa något
<Uppladdad bildlänk>

Du har PM

Permalänk

Är det inte bara att köpa en MIMO-antenn och ansluta antennkablarna på baksidan av din router?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Här finns en bra förklaring till dina värden: https://www.induo.com/s/g/4g-5g-routrar/signalstyrka-for-4g-r...
Som @gothenburg skriver så kan en extern antenn fixa en bättre stabilitet och fart.
Lite saker att tänka på när det gäller extern antenn:
- Antennkabeln skall vara så kort som möjligt och av bra kvalitet, en lång dålig kabel kan äta upp hela vinsten.
- Antenner är oftast inte lika bra på alla frekvenser

Tittar man på Zyxel NR7103 så har den:

  • 4 embedded directional antennas

  • Ultra high band: Up to 10 dBi peak gain

  • High band and middle band: Up to 7 dBi peak gain

  • Low band: Up to 2 dBi peak gain

Så den är bra på de höga bandet, hygglig på mellan banden och dålig på de låga banden.
En bra antenn som Poynting Xpol-2-5g är betydlig bättre över hela spektret:

  • 11 dBi (för 3400 - 3800 MHz)

  • 10 dBi (för 1710 - 2700 MHz)

  • 9 dBi (för 698 - 960 MHz)

Finns det inte datablad som anger siffror för olika frekvenser så kan man utgå från att antennen är kass.

Kjell har en hög med antenner som är mer eller mindre dåliga.
Den enda som kan fungera är nog denna: Riktad 5G-antenn med Mimo 15 dBi
Att den skulle ha 15dBi är rent ljug men 10, 11 kanske den har.
En YAGI antenn är lite lättare att konstruera så det är lite större sannolikhet att billiga antenner fungerar.
Avståndet mellan YAGI antennerna skall vara minst 66 cm.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hoppar in i den här tråden, då jag har precis samma frågeställning.

Vårt sommarhus ligger lite i en svacka med ganska dålig mottagning, men det finns en f.d. telefonstolpe strax över huset som jag tror skulle ha ganska mycket bättre mottagning. Jag funderade därför också på att ha själva mottagningen i en utomhusrouter, då det skulle vara lättare att installera än en extern antenn på huset, som dessutom då ligger bättre till. Har tittat på "TP-Link Deco X50-Outdoor", då vi har Decosystemet i vår huvudsakliga bostad, och det är smidigt och stabilt.

Vad tror ni, är det en bra lösning, eventuellt med en extra Decopuck för att förbättra wifit inomhus?