Permalänk
Medlem

Bygga Wifi 7-nätverk i lägenhet

Hej Swec!

Som rubriken lyder är jag i planeringsfasen för att bygga ett nätverk hemma med Wifi 7. Då det vore kul att kunna utnyttja kraften fullt ut ser jag 5-10 Gbit på det trådbundna nätverket som en möjlig väg att implementera det hela.

Det rör sig om en 3 rumslägenhet, så för att få bra anslutning i alla rum behöver jag sätta upp 1-2 accesspunkter. Jag har sökt lite och hittat ett alternativ jag tror skulle fungera. Här hittade jag en kort prestandaredogörelse.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13090707

När det kommer till switch och router är jag lite mer kluven. Jag kommer dra fram ethernet-uttag till samtliga rum och sätta upp ett litet rack i ett mindre rum/förråd i lägenheten. Där inne kommer det gå bra att placera switch och router. Tanken är också att driva accesspunkterna via PoE.

Min fråga till er är vad ni hade rekommenderat för switch och router till en sådan setup? Switchen/routern bör kunna mata åtminstone två portar med PoE. Sedan vore det trevligt om det är snabbare än 1 Gbit på merparten av portar. Men det kanske inte finns så mycket sådana produkter som är prisvärda och inte heter Cisco och dylikt i dagsläget?

Allt gott,
B

Permalänk
Medlem

APn du kollar på har en 2.5G ethernet port så hur du ska få ut mer än den hastigheten har jag svårt att förstå. Kanske mellan två wifi enheter, men om du behöver så höga hastigheter lokalt i ditt nät borde du köra 10G fiber eller liknande över kabel för att slippa de begränsningar wifi har.

För wifi har begränsningar. För att få ut denna "enorma" prestanda så behöver du använda löjligt breda kanaler (320mhz) osv, och i ett lägenhetshus så kommer detta göra wifi sämre för dig och dina grannar då det kommer finnas färre lediga kanaler till varje lägenhet. Ju fler kanaler du tar i anspråk desto flera andra wifi-nät kommer du behöva konkurrera med och därmed får ni alla sämre prestanda. Det kanske inte är ett problem nu i början eftersom du snabb på bollen med 6ghz, men ge det något år så alla fördelar som bortblåsta.

Så mitt råd är att lugna ner kraven lite, kör en vettig kanalbredd, typ 40mhz, och lämna plats åt andra i samma hus. Med lägre bandbreddskrav så behöver du inte heller lika dyr switch/router och du kanske sparar några kronor. Behöver du multigig så kör kabel, det är det enda som kan garantera att du faktiskt får den hastigheten du behöver.

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Medlem
Skrivet av BneT:

Hej Swec!

Som rubriken lyder är jag i planeringsfasen för att bygga ett nätverk hemma med Wifi 7. Då det vore kul att kunna utnyttja kraften fullt ut ser jag 5-10 Gbit på det trådbundna nätverket som en möjlig väg att implementera det hela.

Det rör sig om en 3 rumslägenhet, så för att få bra anslutning i alla rum behöver jag sätta upp 1-2 accesspunkter. Jag har sökt lite och hittat ett alternativ jag tror skulle fungera. Här hittade jag en kort prestandaredogörelse.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13090707

När det kommer till switch och router är jag lite mer kluven. Jag kommer dra fram ethernet-uttag till samtliga rum och sätta upp ett litet rack i ett mindre rum/förråd i lägenheten. Där inne kommer det gå bra att placera switch och router. Tanken är också att driva accesspunkterna via PoE.

Min fråga till er är vad ni hade rekommenderat för switch och router till en sådan setup? Switchen/routern bör kunna mata åtminstone två portar med PoE. Sedan vore det trevligt om det är snabbare än 1 Gbit på merparten av portar. Men det kanske inte finns så mycket sådana produkter som är prisvärda och inte heter Cisco och dylikt i dagsläget?

Allt gott,
B

Ett problem vi har här, till skillnad från de som bor i Nordamerika är att vi inte har lika många 320 MHz-kanaler i 6 GHz-bandet. Det är därför betydligt lägre chans att man kan köra en så bred kanal om man inte bor i ett eget hus en bit från grannarna. Är man först med på frekvensen så går det naturligtvis, men det lär inte vara fallet mer än något/några år. Att gå så lågt som 40 MHz kanalbredd även i ett lägenhetshus tycker jag är lite väl extremt. Ingen annan lär göra det, så det är tveksamt att man vinner så mycket på det, samtidigt som man halverar hastigheten jämfört med 80 MHz. I så fall är det bättre att se om man i praktiken kan köra på kanaler som kräver DFS (åtminstone på 5 GHz), vilka de flesta grannars utrustning förmodligen kommer hålla sig borta från.

Rörande switchar så finns det några få modeller från kända varumärken och massvis från OEM/ODM-tillverkare i Kina som säljer switchar på Amazon och AliExpress under olika varumärken (oftast baserade på switch-plattfornar från Realtek eller mer nyligen även från MaxLinear). För att få reda på mer om de sistnämnda är det värt att bege sig till ServeTheHome och deras forum. Finns diskussioner om modellerna från mer kända varumärken där också. De flesta av dess switchar är antingen [5 * 2.5 Gbit/s + 2 * 10 Gbit/s] (Realtek RTL9301?), [4 * 2.5 Gbit/s + 2 * 10 Gbit/s] (Realtek RTL8372) eller [8 * 2.5 Gbit/s + 2 * 10 Gbit/s] (MaxLinear MxL86282). De med 5+2 eller 4+2 finns också i varianter där en 10 Gbit/s bytts mot ytterligare 4 * 2.5 Gbit/s, baserade på antingen Realtek RTL8373 + RTL8224 eller RTL8372. Vissa av dessa har PoE och management, andra inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gollee:

APn du kollar på har en 2.5G ethernet port så hur du ska få ut mer än den hastigheten har jag svårt att förstå. Kanske mellan två wifi enheter, men om du behöver så höga hastigheter lokalt i ditt nät borde du köra 10G fiber eller liknande över kabel för att slippa de begränsningar wifi har.

För wifi har begränsningar. För att få ut denna "enorma" prestanda så behöver du använda löjligt breda kanaler (320mhz) osv, och i ett lägenhetshus så kommer detta göra wifi sämre för dig och dina grannar då det kommer finnas färre lediga kanaler till varje lägenhet. Ju fler kanaler du tar i anspråk desto flera andra wifi-nät kommer du behöva konkurrera med och därmed får ni alla sämre prestanda. Det kanske inte är ett problem nu i början eftersom du snabb på bollen med 6ghz, men ge det något år så alla fördelar som bortblåsta.

Så mitt råd är att lugna ner kraven lite, kör en vettig kanalbredd, typ 40mhz, och lämna plats åt andra i samma hus. Med lägre bandbreddskrav så behöver du inte heller lika dyr switch/router och du kanske sparar några kronor. Behöver du multigig så kör kabel, det är det enda som kan garantera att du faktiskt får den hastigheten du behöver.

Tack för ditt svar. Det är sant, jag kollade inte så noga och det stämmer att den porten på accesspunkten ligger på 2.5G vilket blir en flaskhals. Det finns så klart många problem med att få ut så mycket kräm som möjligt ur Wifi 7 idag, men jag ville med min post se vad det finns för alternativ och hur man skulle kunna bära sig åt och vad det finns för produkter.

Jag har inga enheter idag med Wifi 7 men det kommer snart. Kanske räcker det med 2.5G för Wifi 7 till en början vilket jag ställt in mig på nu. Märker att det ännu inte finns så mycket konsumentsenheter alls med 10G-portar, det mesta verkar vara riktat mot företag när det kommer till sånt. Och 2.5G på det trådlösa kommer räcka utmärkt för min del.

Skrivet av blunden:

Ett problem vi har här, till skillnad från de som bor i Nordamerika är att vi inte har lika många 320 MHz-kanaler i 6 GHz-bandet. Det är därför betydligt lägre chans att man kan köra en så bred kanal om man inte bor i ett eget hus en bit från grannarna. Är man först med på frekvensen så går det naturligtvis, men det lär inte vara fallet mer än något/några år. Att gå så lågt som 40 MHz kanalbredd även i ett lägenhetshus tycker jag är lite väl extremt. Ingen annan lär göra det, så det är tveksamt att man vinner så mycket på det, samtidigt som man halverar hastigheten jämfört med 80 MHz. I så fall är det bättre att se om man i praktiken kan köra på kanaler som kräver DFS (åtminstone på 5 GHz), vilka de flesta grannars utrustning förmodligen kommer hålla sig borta från.

Rörande switchar så finns det några få modeller från kända varumärken och massvis från OEM/ODM-tillverkare i Kina som säljer switchar på Amazon och AliExpress under olika varumärken (oftast baserade på switch-plattfornar från Realtek eller mer nyligen även från MaxLinear). För att få reda på mer om de sistnämnda är det värt att bege sig till ServeTheHome och deras forum. Finns diskussioner om modellerna från mer kända varumärken där också. De flesta av dess switchar är antingen [5 * 2.5 Gbit/s + 2 * 10 Gbit/s] (Realtek RTL9301?), [4 * 2.5 Gbit/s + 2 * 10 Gbit/s] (Realtek RTL8372) eller [8 * 2.5 Gbit/s + 2 * 10 Gbit/s] (MaxLinear MxL86282). De med 5+2 eller 4+2 finns också i varianter där en 10 Gbit/s bytts mot ytterligare 4 * 2.5 Gbit/s, baserade på antingen Realtek RTL8373 + RTL8224 eller RTL8372. Vissa av dessa har PoE och management, andra inte.

Tack för tipsen! Har läst många timmar på det forumet nu och fått en ganska klar bild av läget. Och jag måste hålla med om vad många skriver i där i sin klagosång om att endast gigabit är defacto idag.

Marknaden är inte så rolig just nu för varken 2.5G eller 10G när det kommer till switchar precis som du skriver. Speciellt POE är inte lätt att hitta. Men eftersom jag tror att 2.5G får räcka till en början så har jag landat i att det blir något åt det hållet. 10G får vänta tills marknaden har blivit mer mogen för det. Jag får en känsla av att den nya trådlösa standarden kommer att ändra på detta och kanske bidra med mer nätverkprodukter med snabbare ethernet.

Funderar på något sånt här för att täcka Wifi med POE. Priset verkar vara förhållandevis ok för POE 2.5G. Den borde i teorin orka mata två Wifi 7-accesspunkter med sina 70W.

https://www.dustinhome.se/product/5011368083/xmg-105hp-25-gig...

Permalänk
Medlem

Har börjar bygga nätverket nu och tänkte dela med mig lite med dess status.

Har senaste tiden dragit 60 meter CAT6 AWG24-kabel i lägenheten, och för den som inte vet är AWG24 en standard som anger koppartrådens diameter och därav vilken POE-standard den klarar av på pappret. Då det är ett hus från 30-talet har det varit vilda västern på sina håll att dra kablarna. Men till slut hamnade alla uttag rätt och testningen gick igenom av alla kablarna.

Det blev totalt 6 nya kontakter. Jag har samlat allt i ett 19" 4U-rack i en garderob (med tillstånd från sambon). Även inkommande kabeln från WAN går in i rackskåpet.

Planerar att lägga en patchbox för alla uttagen på en hylla i racket. Vid sidan om den hamnar en mindre switch med POE, kanske den från Dustin jag länkade ovan. På så vis använder jag bara 1U. Sedan kommer det nog installeras en blad-NAS på en enhet.

Fortsättning följer.

Permalänk
Medlem

@BneT jag skulle skippa WiFi7 och köra med WiFi6 än så länge. Bättre att uppgradera senare när tekniken blivit billigare. Om du drar kabel så kan du planera för vart du ska ha uttag osv då är supersnabbt WiFi inte lika intressant eftersom kabel alltid är bättre och ger dig garanterat hög hastighet utan störningar etc.

Permalänk
Medlem

6-portars switch med 4 x 10G PoE++. Kostar runt 7-8k.
https://www.tp-link.com/se/business-networking/omada-switch-l...

AP Wi-Fi 7 med 2 x 10G portar. Kostar runt 8k.
https://www.tp-link.com/se/business-networking/omada-wifi-wif...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@BneT jag skulle skippa WiFi7 och köra med WiFi6 än så länge. Bättre att uppgradera senare när tekniken blivit billigare. Om du drar kabel så kan du planera för vart du ska ha uttag osv då är supersnabbt WiFi inte lika intressant eftersom kabel alltid är bättre och ger dig garanterat hög hastighet utan störningar etc.

Ja, det är ju en till variant också. Att köra 2.5G/10G med kabel, men köra WiFi-6 i luften tills vidare. Får fundera på det alternativet också.

Skrivet av Fetskaft:

6-portars switch med 4 x 10G PoE++. Kostar runt 7-8k.
https://www.tp-link.com/se/business-networking/omada-switch-l...

AP Wi-Fi 7 med 2 x 10G portar. Kostar runt 8k.
https://www.tp-link.com/se/business-networking/omada-wifi-wif...

Tack för länkarna. Ser trevligt ut, hade gärna installerat dessa. Men 15k för switch och accesspunkt i dagsläget överskriver nog min budget är jag rädd. Och ska man ha två accesspunkter springer det iväg ytterligare.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att du behöver 2 APs för 3 rum förutsatt att du sätter placerar en någorlunda centralt. Skaffa en Unifi AP för en så liten miljö blir också mer jobbigt än smidigt eftersom de inte kan administreras utan Unifi's mjukvara som du behöver köra någonstans.
Du kommer väldigt sällan om ens inom en rimlig framtid någonsin ha trådlösa enheter som kommer klarar av 1Gbit eller ens i närheten av det. Har du sådana krav har du dragit ethernet i vardera rum.

Hade jag varit dig så hade jag hoppat över PoE helt och kört på 1Gbit tills vidare men vill du iaf ha 2.5G så kolla på en XMG1915-10E eller XMG1915-10EP
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20392168...
https://www.amazon.se/-/en/XMG1915-10E-EU0101F/dp/B0CN5LTQ27
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20392167...

Det finns både en "moln"tjänst (gratis) eller standalone, i ditt fall skulle jag köra standalone och inte grubbla så mycket mer över det. När det gäller router/AP så skulle jag säga att det beror helt på hur insatt du är. Vet du inte att du behöver pf/opnsense eller motsvarande så har du med stor sannolikhet ingen nytt av det utan det blir mer ett problem än fördel. Då kan du med fördel köra något som stöds av OpenWrt vilket också ger dig möjlighet att expandera funktionalitet senare samtidigt som att du får en produkt som får ny mjukvara.

Ta något från Mediatek's Filogic-serie som gärna har externa antenner och helst 4 kärnor så har du något som klarar 1Gbit WAN utan bekymmer också. Skulle du mot förmodan vilja skaffa *sense eller motsvarande senare kan du enkelt konvertera om den till en "dum" AP. https://downloads.openwrt.org/snapshots/targets/mediatek/filo...

Klart