Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Polisen har haft problem med både WhatsApp och Snapchat. Framförallt Snapchat. Signal är också populärt.

hur hittar de barn att grooma via Signal? Låter inte speciellt sannolikt med tanke på hur Signal fungerar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kryptering och brottsbekämpning: När det gäller möjligheten för rättsväsendet att lyssna in på privata konversationer mellan brottslingar har det visat sig ha stor effekt. Det finns flera stora brottsmål där polisen har lyckats knäcka meddelandetjänster och på så vis kommit över vital information. Genom att effektivisera utredningar mot brottslingar som inte skyddar sina kommunikationer väl kan polisen frigöra resurser och fokusera mer på att tackla mer avancerade och allvarliga brott.

Därför att de kriminella trott att de kunnat kommunicera fritt utan övervakning via dessa tjänster (Encrochat). Om du nu tar bort möjligheten till att ha E2EE så kommer ju de kriminella att sluta kommunicera via dessa kanaler och den fördel som du tidigare hade kommer nu att gå förlorad. Dvs tillslag ala Encrochat fungerar enbart i en värld där E2EE är både tillåten och betrodd.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

hur hittar de barn att grooma via Signal? Låter inte speciellt sannolikt med tanke på hur Signal fungerar.

Nä, de hittar nog inte så många barn att grooma där. Däremot kan pedosarna kommunicera med varandra genom Signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Den informationen du beskriver finns redan insamlad och säljs redan vidare till tredje part.

I övrigt, att brottbekämpande myndighet är emot potentiella brottsverktyg är en sådan icke-nyhet att den luktar kvällsblaska och clickbait lång väg.

Ja tyvärr har du inte helt fel där.

Permalänk
Medlem

Europols Lathet är skrämmande.

Finns inget värre än att se Rättsväsendet jobba på lagliga lösningar för att beivra brott istället säga Work is hard so lets make everything illegal therefore we dont need to work hard to do an ethical sound investigation.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Företaget Sectra har en lösning med krypterade telefoner som bland annat används av politiker och andra makthavare. Med detta förslag skulle deras lösning bli förbjuden.

Självklart så kommer ju politiker och de rika bli undantagna detta.

Permalänk
Medlem

Att förbjuda teknik har aldrig fungerat. Det ger bara ett övertag till dem som använder den i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Att förbjuda teknik har aldrig fungerat. Det ger bara ett övertag till dem som använder den i alla fall.

Det är ju så man brukar säga, så då är frågan, om vi tillämpar samma idé på vapen, exempelvis skjutvapen? Kriminella ignorerar redan vapenlagarna, spelar det då någon roll om vi tillåter allmänheten att också bära vapen? Många hävdar att om fler laglydiga medborgare är beväpnade, kan det avskräcka brottslighet eller ge folk en chans att försvara sig. Samtidigt visar forskning att våldsbrott tenderar att öka när fler vapen finns i omlopp.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är ju så man brukar säga, så då är frågan, om vi tillämpar samma idé på vapen, exempelvis skjutvapen? Kriminella ignorerar redan vapenlagarna, spelar det då någon roll om vi tillåter allmänheten att också bära vapen? Många hävdar att om fler laglydiga medborgare är beväpnade, kan det avskräcka brottslighet eller ge folk en chans att försvara sig. Samtidigt visar forskning att våldsbrott tenderar att öka när fler vapen finns i omlopp.

mmm Riktigt bra exempel fast det är baklänges... lite som gamla zebra lagen då den var aktuell: "Det skall vara olagligt att gå mot röd gubbe" i praktiken inte fel.. men, hur ska man tvinga in den, för vilket egentligt syfte?? och till vilken nytta?? samma med detta, syften i sig är ju så klart ädelt.. men resultatet kommer inte blir bra, Alla som hävdar om mjöl i påsar osv är på riktikt helt frånvrida all verklighet.: de som inte är det och och tänker, ja? why not: posta då: din inkomst, saldo på banken, dina politiska åsikter, penisstorlek/cupstorlek, anmärkningar hos kronofogden, belåningsgrad på kåken, ålder å kön på dina barn, senaste chat med din e-phykolog.
Såklart går de mesta av åvan redan att ta reda på iom social media ,men då handlar det om val, inte tvång.

Riktigt bra exempel på folk som inte förstår hur teknik fungerar men bestämmer HUR teknik SKA och FÅR fungera men inte har koll på tekniken,,,,, lagstiftingen ligger så jäkla långt bakåt här.
Ser nästan veckovis beslut tagna av kommuner/regioner m.m på fel basis i IT område där beslutsfattare inte förstår vad de egentligen tar beslut om... man vill gräva ned sig

Permalänk
Medlem

Intressant de inte drog "tänk på barnen" kortet.

Om något är det helt fel tid med förbjuda kryptering, när man har ett aggressivt land inte många mil bort som desperat vill ha tag i känslig information från alla länder runtom Europa.

Sen annan fördel med just krypterat är man kan skicka bilder på t.ex sina barn till mormor/morfar/farfar/farmor utan större risk någon mellanhand snor bilderna för sälja på darknet. Eller mer privat information till sin flickvän/fru.

Så ser inte bra företag eller myndigheter har nytta av detta och sen ju fler som använder det blir det lättare hitta säkerhetsbrister och svagheter. Samt mer motivation att utveckla kryptering.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är ju så man brukar säga, så då är frågan, om vi tillämpar samma idé på vapen, exempelvis skjutvapen? Kriminella ignorerar redan vapenlagarna, spelar det då någon roll om vi tillåter allmänheten att också bära vapen? Många hävdar att om fler laglydiga medborgare är beväpnade, kan det avskräcka brottslighet eller ge folk en chans att försvara sig. Samtidigt visar forskning att våldsbrott tenderar att öka när fler vapen finns i omlopp.

Jag förstår din poäng och det är ett bra exempel. Sedan finns det ju personer som definitivt argumenterar i denna riktning men det kanske är bättre då att jag ser det från ett perspektiv om nytta mot skada?

För skjutvapen är inte förbjudna, men vi är väldigt restriktiva utifrån de risker som finns och de begränsade situationer som det finns nytta i att bära dem.

Just kryptering används överallt, hela tiden, av alla och ironiskt nog oftast för att förhindra brott. Denna webbplats använder https och ett krypterat certifikat. Mobiltrafik är i viss mån krypterad. Wifi bör vara starkt krypterat. Din kommunikation med internetbanken eller bankID är krypterad. Mobiltelefonen kan jag kryptera innehållet på så att obehöriga inte ser mina skygga bilder. Backuper rekommenderas vara krypterade. All typ av personuppgifter eller känslig information bör vara krypterad både på dator och mobiltelefon så att inget virus snor dem.

Vad jag tycker polisen inte tänker på är varför det uppkommit ett behov för gemene man att använda end-to-end kryptering i privat kommunikation. Den stora anledningen är att förvissa sig om att stora internetföretag inte spionerar på vår data, lagligt eller olagligt. Det finns massor av exempel där utländska företag använt vår data på ett otillbörligt sett. Att inte ens Meta själva kan se datan är en garanti (sen kan vi diskutera om det verkligen är så men det är marknadsföringen).

Jag tror inte polisen riktigt ser det som sitt jobb att beivra denna typ av brottslighet. Att jaga Meta för dataintrång eller skydda mot virusattacker har de lämnat till den privata sektorn att skydda oss bäst det går. De ser knarklangare och beställningsmord. En vis prioritering men också okunskap om varför tekniken de kritiserar används i bred utsträckning.

De kanske ska ta tag i inbrottstjuvarna innan de klagar på att vi låser dörrarna?

Permalänk
Medlem

Det här känns lite som samma nivå som att be brottslingar att inte bära rånarluva så att de inte är så svåra att känna igen på övervakningskamerorna.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Det här känns lite som samma nivå som att be brottslingar att inte bära rånarluva så att de inte är så svåra att känna igen på övervakningskamerorna.

mm, vi kanske alla skulle bära rånarluva så systemet inte kan spåra oss.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

Just kryptering används överallt, hela tiden, av alla och ironiskt nog oftast för att förhindra brott. Denna webbplats använder https och ett krypterat certifikat. Mobiltrafik är i viss mån krypterad. Wifi bör vara starkt krypterat. Din kommunikation med internetbanken eller bankID är krypterad. Mobiltelefonen kan jag kryptera innehållet på så att obehöriga inte ser mina skygga bilder. Backuper rekommenderas vara krypterade. All typ av personuppgifter eller känslig information bör vara krypterad både på dator och mobiltelefon så att inget virus snor dem.

Värt att tillägga här är att exemplen är att det inte är e2e-kryptering. skickar jag ett privat meddelande till dig via sweclockers är det krypterat. Men inte e2e. Innehållet går att se på sweclockers servrar. Routern är inte blind för trafiken i wifinätet mellan enheter utan mittnoden har insyn även där. Det är inte heller e2e. Mobilnäten - samma sak där. Trafiken är krypterad. Men inte e2e.

Märk väl!
Det är alltså inte kryptering som Europol vänder sig emot. Vad de efterfrågar är en lösning på problemet att rättsväsendet inte kan få insyn vid just e2e-kryptering för brottsutredningar.
Det är alltså viktigt att förstå att Europol inte vill förbjuda all krypering. Det blir lätt missförstånd kring det här - även på teknikforum.

Skrivet av thomas_skane:

Vad jag tycker polisen inte tänker på är varför det uppkommit ett behov för gemene man att använda end-to-end kryptering i privat kommunikation. Den stora anledningen är att förvissa sig om att stora internetföretag inte spionerar på vår data, lagligt eller olagligt. Det finns massor av exempel där utländska företag använt vår data på ett otillbörligt sett. Att inte ens Meta själva kan se datan är en garanti (sen kan vi diskutera om det verkligen är så men det är marknadsföringen).

Jag tror inte polisen riktigt ser det som sitt jobb att beivra denna typ av brottslighet. Att jaga Meta för dataintrång eller skydda mot virusattacker har de lämnat till den privata sektorn att skydda oss bäst det går. De ser knarklangare och beställningsmord. En vis prioritering men också okunskap om varför tekniken de kritiserar används i bred utsträckning.

De kanske ska ta tag i inbrottstjuvarna innan de klagar på att vi låser dörrarna?

Jag skulle nog inte säga att de ser området som så smalt ändå.
Möjlighet till insyn vid brottsutredningar gäller långt mer än gängkriminalitet och beställningsmord.
Exempelvis insiderhandel:
https://www.etc.se/inrikes/16-personer-doems-foer-ica-insider...
Här har SMS och mail varit av intresse för utredningen. SMS är krypterat - men inte e2e. Så möjlighet till insyn i mellanled har varit av relevans.
Men ja - det här är relevant i många andra brottsammanhang också såklart.

Jag upplever snarare att det är en missuppfattning hos kritiker som tror att den här insynen är av relevans för ett väldigt smalt område - där rättsväsendet har en bättre förståelse för att det här är av relevans för brottsbekämpning på en mycket bredare nivå.

Med det sagt så är det rimligen som du säger att det är två olika intresseområden som kolliderar här. Där användare vill skydda sig från insyn av operatörer vill polisen ha motsatsen. Möjlighet till insyn just precis här för att underlätta allehanda brottsutredningar.
Jag tror däremot inte att polisen skiter i att utreda företag om brottslighet förekommer - utan snarare att bedömningen görs att magnitud och omfattning av problemet är långt större i ena vågskålen än i andra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är ju så man brukar säga, så då är frågan, om vi tillämpar samma idé på vapen, exempelvis skjutvapen? Kriminella ignorerar redan vapenlagarna, spelar det då någon roll om vi tillåter allmänheten att också bära vapen? Många hävdar att om fler laglydiga medborgare är beväpnade, kan det avskräcka brottslighet eller ge folk en chans att försvara sig. Samtidigt visar forskning att våldsbrott tenderar att öka när fler vapen finns i omlopp.

När du nämner detta görs det skillnad på vapen och vapen då i forskningen? Och våld och våld? Man undrar ju på vilket sätt de avgränsat sin data och hur de ser på lagliga vs olagliga vapen och våld mellan civila och civila vs våld mellan civila och kriminella. Finns avgränsningar eller drar man allt över en kam?

För ex vi har runt 1 miljon lagligt ägda vapen i Sverige, en hel del tror jag de flesta skulle säga, men noll av dem används i snitt i våldsbrott varje år. Dvs det är olagliga vapen som smugglats in från världens alla hörn som används vid våldsbrott. Vi har alltså en jävla massa lagliga vapen i Sverige och de leder inte till någon ökad mängd våld. Det är de olagliga vapnen som uteslutande används.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Värt att tillägga här är att exemplen är att det inte är e2e-kryptering. skickar jag ett privat meddelande till dig via sweclockers är det krypterat. Men inte e2e. Innehållet går att se på sweclockers servrar. Routern är inte blind för trafiken i wifinätet mellan enheter utan mittnoden har insyn även där. Det är inte heller e2e. Mobilnäten - samma sak där. Trafiken är krypterad. Men inte e2e.

Märk väl!
Det är alltså inte kryptering som Europol vänder sig emot. Vad de efterfrågar är en lösning på problemet att rättsväsendet inte kan få insyn vid just e2e-kryptering för brottsutredningar.
Det är alltså viktigt att förstå att Europol inte vill förbjuda all krypering. Det blir lätt missförstånd kring det här - även på teknikforum.

Bra beskrivning, det känns som många här tror att någon kan kryptera upp det om bara myndigheterna frågar snällt och brottet är tillräckligt allvarligt.
Men inte ens den som förser applikationen kan kryptera ut innehållet.

Varför ska isåfall inte bankväsendet kunna hävda samma principer som teknikbolag? När myndigheter/finansinspektionen etc kommer in och vill se transaktioner/tillgångar för misstänkt penningtvättsbrott så säger VD "banksekretess, krypterat med E2EE".

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, de hittar nog inte så många barn att grooma där. Däremot kan pedosarna kommunicera med varandra genom Signal.

Hur hittar de varandra genom signal då?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur hittar de varandra genom signal då?

Det vet jag inte. Enda jag vet är att Signal är populärt för just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det vet jag inte. Enda jag vet är att Signal är populärt för just detta.

Vilket innebär att de får kontakt nån annanstans ex vis via forum. Så att hitta de där bör gå att göra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nä, de hittar nog inte så många barn att grooma där. Däremot kan pedosarna kommunicera med varandra genom Signal.

vilket innebär att de måste hitta varandra någonstans och då kan även Europol hitta dem där. Stäng ner signal och de börjar kommunicera via brev igen och då kommer inte Europol åt den kommunikationen heller.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Bra beskrivning, det känns som många här tror att någon kan kryptera upp det om bara myndigheterna frågar snällt och brottet är tillräckligt allvarligt.
Men inte ens den som förser applikationen kan kryptera ut innehållet.

Varför ska isåfall inte bankväsendet kunna hävda samma principer som teknikbolag? När myndigheter/finansinspektionen etc kommer in och vill se transaktioner/tillgångar för misstänkt penningtvättsbrott så säger VD "banksekretess, krypterat med E2EE".

Bankväsendet hanterar dock inte kunddata på det viset så de kan hävda det lika lite som Sweclockers kan. Signal däremot kan hävda det för de har inte tillgång till användarnas kommunikation mer än i krypterad form.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vilket innebär att de får kontakt nån annanstans ex vis via forum. Så att hitta de där bör gå att göra.

Skrivet av F.Ultra:

vilket innebär att de måste hitta varandra någonstans och då kan även Europol hitta dem där. Stäng ner signal och de börjar kommunicera via brev igen och då kommer inte Europol åt den kommunikationen heller.

Nu funkar det dock inte riktigt så enkelt. Självklart kan det finnas andra vägar men det är inte säkert att det räcker. För att de ska åka dit måste man liksom kunna bevisa att de begått ett brott. Sen kan brottslingarna givetvis hitta andra sätt, men det gör det svårare för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Bankväsendet hanterar dock inte kunddata på det viset så de kan hävda det lika lite som Sweclockers kan. Signal däremot kan hävda det för de har inte tillgång till användarnas kommunikation mer än i krypterad form.

Ja så varför ska banker regleras men inte teknikbolag?

Faktum var att Credit Suisse, körde denna metoden ett tag. Dem pekade på banksekretess när det var korruption och blodspengar. "Vi ställer inga frågor". Efter reglering och politiska påtryckningar luckrades sekretessen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Värt att tillägga här är att exemplen är att det inte är e2e-kryptering. skickar jag ett privat meddelande till dig via sweclockers är det krypterat. Men inte e2e. Innehållet går att se på sweclockers servrar. Routern är inte blind för trafiken i wifinätet mellan enheter utan mittnoden har insyn även där. Det är inte heller e2e. Mobilnäten - samma sak där. Trafiken är krypterad. Men inte e2e.

Märk väl!
Det är alltså inte kryptering som Europol vänder sig emot. Vad de efterfrågar är en lösning på problemet att rättsväsendet inte kan få insyn vid just e2e-kryptering för brottsutredningar.
Det är alltså viktigt att förstå att Europol inte vill förbjuda all krypering. Det blir lätt missförstånd kring det här - även på teknikforum.

Jag skulle nog inte säga att de ser området som så smalt ändå.
Möjlighet till insyn vid brottsutredningar gäller långt mer än gängkriminalitet och beställningsmord.
Exempelvis insiderhandel:
https://www.etc.se/inrikes/16-personer-doems-foer-ica-insider...
Här har SMS och mail varit av intresse för utredningen. SMS är krypterat - men inte e2e. Så möjlighet till insyn i mellanled har varit av relevans.
Men ja - det här är relevant i många andra brottsammanhang också såklart.

Jag upplever snarare att det är en missuppfattning hos kritiker som tror att den här insynen är av relevans för ett väldigt smalt område - där rättsväsendet har en bättre förståelse för att det här är av relevans för brottsbekämpning på en mycket bredare nivå.

Ja, det stämmer att detta just inte är end-to-end. Poängen var mer att belysa att kryptering är en naturlig del av våra liv - något skjutvapen normalt inte är.

Sen är skillnaden mellan kryptering och end-to-end kryptering inte solklar heller och risken för ända målsglidning är påtaglig. Exempelvis är kryptering av datan på min dator och mobiltelefon inte end-to-end men trafik via TLS (HTTPS) end-to-end krypterad då endast du och servern kan se innehållet. Vad du tänker på verkar närmast vara ett krav på en mellanhand, inte begränsning av end-to-end kryptering?

Dessutom har flera utländska polismyndigheter har tagit upp det som ett problem att Apple gör kryptering av mobilen för enkelt. Så det är inte heller en missuppfattning att polisen på vissa håll även tycker att kryptering av lagrad data kan vara problematisk.

Skrivet av Söderbäck:

Med det sagt så är det rimligen som du säger att det är två olika intresseområden som kolliderar här. Där användare vill skydda sig från insyn av operatörer vill polisen ha motsatsen. Möjlighet till insyn just precis här för att underlätta allehanda brottsutredningar.
Jag tror däremot inte att polisen skiter i att utreda företag om brottslighet förekommer - utan snarare att bedömningen görs att magnitud och omfattning av problemet är långt större i ena vågskålen än i andra.

Problemet är just att det finns väldigt legitima anledningar till att använda end-to-end kryptering och kryptering I allmänhet. Och nu för tiden är det väldigt lätt att kryptera. Vill polisen avkryptera eller hacka tjänster på laglig väg så får dem väl göra det. Men att avskaffa brett använd och legitim säkerhet bara för att göra det smidigare är ingen rimlig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja så varför ska banker regleras men inte teknikbolag?

Faktum var att Credit Suisse, körde denna metoden ett tag. Dem pekade på banksekretess när det var korruption och blodspengar. "Vi ställer inga frågor". Efter reglering och politiska påtryckningar luckrades sekretessen.

För att det är två helt orelaterade frågor? Banken kan inte hantera kundernas transaktioner enligt E2EE principen, Credit Suisse kunde pga Banksekretessen i Schweiz mycket riktigt hävda att Europol kunde sticka dit pepparn växer vid en förfrågan men det handlade om regelverket i Schweiz och inte om hur transaktionen hanteras.

Du kan reglera Signal hur du vill, det ändrar inte på det faktum att ingenting i klartext finns tillgängligt för Signal att överlämna. Utan vad du då måste göra är att helt förbjuda förekomsten av E2EE och då kommer du inte heller att få tillgång till Signal-meddelanden för Signal kommer att upphöra då och alla som du vill spionera på slutar kommunicera via dessa tjänster.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu funkar det dock inte riktigt så enkelt. Självklart kan det finnas andra vägar men det är inte säkert att det räcker. För att de ska åka dit måste man liksom kunna bevisa att de begått ett brott. Sen kan brottslingarna givetvis hitta andra sätt, men det gör det svårare för dem.

Finns inget som säger att du kan det om du skulle avläsa vad de skriver på Signal heller, om de t.ex skickar bilder mellan sig via Signal så lär de kryptera dem innan de ens skickar dem för att undvika problem ala Encrochat, borde ju vara den mest paranoida samhällsgruppen som någonsin existerat. Dessutom skickar de ju inte bilder gratis, det är ju en verksamhet så pengar överförs också och det görs inte via Signal.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

mm, vi kanske alla skulle bära rånarluva så systemet inte kan spåra oss.

Eller förbjuda övervakningskameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Finns inget som säger att du kan det om du skulle avläsa vad de skriver på Signal heller, om de t.ex skickar bilder mellan sig via Signal så lär de kryptera dem innan de ens skickar dem för att undvika problem ala Encrochat, borde ju vara den mest paranoida samhällsgruppen som någonsin existerat. Dessutom skickar de ju inte bilder gratis, det är ju en verksamhet så pengar överförs också och det görs inte via Signal.

Då har du en eller flera till polisen kan göra husrannsakan hos, och gå igenom deras enheter. Har de krypterade filerna öppnats är det god chans att det finns en okrypterad cache. Sen är det långt ifrån alla som säljer materialet, och det finns flera fall där det strömmas.

Alltså, om du pratar med de som utreder dessa brott är det väldigt tydligt att ett förbud om E2E kryptering skulle underlätta arbetet oerhört mycket.

Permalänk
Medlem

Polisen nuförtiden leker lite bortskämd barnunge och pekar höger och vänster på nya leksaker. Bara för att de gnäller, stampar i golvet och rullar runt på det betyder det inte att de ska få den senaste leksaken. Faktum är att uppklarnings graden av traditonella brott bara sjunker år efter år. Ju mer leksaker de får ju sämre poliser verkar de bli. Någonstans måste man sätta ned foten och säga att dom får klara sig med vad dom har.

Sen är det ju så att E2E kryptering inte är oknäckbar. Den är bara resurskrävande att knäcka vilket gör att man måste prioritera vad man lägger tid och pengar på. På sätt och vis blir det en slags garanti på att man endast använder resurserna på allvarliga saker vilket minimerar risken för makt missbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

För att det är två helt orelaterade frågor? Banken kan inte hantera kundernas transaktioner enligt E2EE principen, Credit Suisse kunde pga Banksekretessen i Schweiz mycket riktigt hävda att Europol kunde sticka dit pepparn växer vid en förfrågan men det handlade om regelverket i Schweiz och inte om hur transaktionen hanteras.

Du kan reglera Signal hur du vill, det ändrar inte på det faktum att ingenting i klartext finns tillgängligt för Signal att överlämna. Utan vad du då måste göra är att helt förbjuda förekomsten av E2EE och då kommer du inte heller att få tillgång till Signal-meddelanden för Signal kommer att upphöra då och alla som du vill spionera på slutar kommunicera via dessa tjänster.

Fast varför ska publika teknikbolag få använda E2EE utan konsekvenser? När andra aktörer inte kan/får.

Angående bank så är det väl möjligt med ett krypterat transaktionssystem.
Monero är väl ett bra exempel. Och redan bannat av många länder och avlistat från många kryptohandelsplatser av reguljära skäl.

Argumentationen är lite som att Bofors lika gärna kan sälja sina grejer på ICA, för om inte de gör det, så lär ju någon annan göra det likväl.

Visa signatur

=)