Veckans fråga: Hur mycket lagringsutrymme har din dator?

Permalänk

3 TB = 1 TB + 2 TB NVME i laptopen.
Installerar spelen, virtuella maskiner, datafiler på 2 TB, systemet samt andra program får leva på 1 TB.

14 TB i Nas (2,4,8 TB HD)

Permalänk
Medlem

main har 2+2+2TB NVMe och 2x5TB HDD, samt 8st 128gb m2Sata diskar för VM/docker prylar på varsin disk

en 1TB NVMe + 2-5TB mekanisk i varje workstation/speldator hemma, de är väl ungefär 10st
sedan tillkommer:

ca 80 TB i PLEX
ca 80 TB i Filservern
ca 30 TB i backup1
ca 30 TB i backup2
ca 20 TB i FTPn
ca 25 TB i hyper-V host

så oformaterat innan diverse raids cirkus 300 TB

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Har bara mellan 32GB - 512GB i mina datorer, men har kanske 20TB i externa diskar (HDD/SSD).

Om OS:et tar mer än 20GB, så är det bloat!
På mina 32GB enheter, så får Windows snällt hålla sig under 7GB.

Permalänk

5TB nvme (4+1), 4TB HDD

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Nyfiken vad folk lagrar på sina hårddiskar.

För min del är det mycket semesterfilmer. Fint att kunna återuppleva sina semesterminnen flera gånger.
Är även medlem i communitys med andra semesterentusiaster och vi byter semesterfilmer med varandra.
Många har börjat filma sina semestrar i 4K och HDR på sistone så storleken drar iväg.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Speldatorn har 5TB och servern cirka 156TB

Permalänk
Medlem

Awww... bara 8.4TB på desktopen här..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Yay jag med mina 250gb på MacBooken (2012) är bland 1%antarna

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Intressant fråga.
Undrar vad de har sparat för något som har 20TB+ i lagringsutrymme?

Själv har jag 0,5-2TB i mina datorer och 10TB i NASen och det är inte fullt på länge trots att jag haft den i 8 år.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

4tb ssd + 2tb mekanisk extern disk.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Känns som att intervallet i pollen är lite fel i och med att det går att köpa enskilda mekaniska diskar som är 20+ TB.

Permalänk

11tb m.2 NVMe + 4tb 2,5" ssd

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har kanske 1TB men tror knappt jag använder hälften i praktiken. Sparar aldrig på något förutom i princip foton så behövs bara plats för några spel. De jag är klar med avinstallerar jag om det inte är multiplayer så behovet är inte så stort.

Permalänk
Medlem

jag har bara en burk här hemma med allt i och den har totalt 209TB vilket blir ca 191TB användbart utrymme. Enligt följande storlekar 2*20TB 1*18TB 6*14TB 1*12TB 4*8TB 2*4TB 4*3TB 1*2TB 1*1TB utöver detta har jag 24st 2TB samt 12st 1TB liggandes som inte är inkopplat.

Funderat lite på om jag skall bygga en filserver eller liknande problemet är bara att kostnaden drar iväg väldigt fort om man vill ha mer än någon enstaka hårddisk i servern

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

jag har bara en burk här hemma med allt i och den har totalt 209TB vilket blir ca 191TB användbart utrymme. Enligt följande storlekar 2*20TB 1*18TB 6*14TB 1*12TB 4*8TB 2*4TB 4*3TB 1*2TB 1*1TB utöver detta har jag 24st 2TB samt 12st 1TB liggandes som inte är inkopplat.

Funderat lite på om jag skall bygga en filserver eller liknande problemet är bara att kostnaden drar iväg väldigt fort om man vill ha mer än någon enstaka hårddisk i servern

Hej!

Vad har du på all din lagringsplats? (Om man får fråga)
Själv har jag inte alls så mycket lagringsbehov.
Det som drar mest är foto och film arkivet. Men det är under 1TB.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Hm, inte helt lätt att svara på.
Har dels flertalet datorer, dels är det ett pågående långsiktigt arbete att bygga upp lagringslösningen.
Planerar för flera steg med synkning, servrar, backup m m. Har hårdvaran men inte riktigt tid och ork att sätta upp allt, då det är många delar och det mesta kräver intensivt sökande efter info.
Men för att svara kortare hur det ser ut just nu, även om de flesta här kommer att ändras:
-Primära datorn: 480 GB
-Mediadatorn: 256 + 240
-Äldre stationära: 180 + 180 + 1.5TB (RAID1)
-Surface Go: 128
-Bärbar: 256

Total lagringsmängd som behövs är väl i storleksordningen 2-2.5 TB, inkl VM:ar och annan mer tillfällig data m m.

256 GB och mindre är väl så trångt för vanliga klienter. Märker det både privat och i den organisation jag arbetar.
Windows+Office+Teams+andra grundläggande, när dessa också fått några uppdateringar, då är man lätt uppe i runt el strax över 100 GB.
Så en bra nivå för vanliga klienter, för att de ska kunna användas aktivt och inte direkt begränsas, är diskar på runt 500 GB.

Permalänk
Medlem

3.5 TB totalt:
- 2TB M.2 (primär och snabbast)
- 1TB M.2
- 500GB SSD Sata

Hade ni frågat för ett år sedan så hade fortfarande haft en gammal HDD snurrandes. Väldigt skönt att jag blivit av med allt sådant för ljudnivån och tyngden 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Intressant fråga.
Undrar vad de har sparat för något som har 20TB+ i lagringsutrymme?

Själv har jag 0,5-2TB i mina datorer och 10TB i NASen och det är inte fullt på länge trots att jag haft den i 8 år.

Bra att kunna vara sparsam. Själv har man 3 - 4 TB bara för spel. Jobbigt att avinstallera och installera hela tiden om man vill köra lite olika. Dock skulle jag nog behöva lite mer.

Sen filmer och bilder man tagit inom 20+ år.

Gillar också 3d och redigering. Så runt 4 - 5 TB används för att lagra använbara saker för det.

Spel inspelningar från flera år tillbaka är också på 2 - 3 TB.

Filmer också (som jag såklart äger) jag gillar, har många fanedits, som exempelvis star wars fan edit av hal 9000 som fixar i ordning filmerna och gör de mer sevärda. De sparas på hårddiskar.

Sen även filmer och serier jag köpt digitalt måste också lagras någonstanns då jag inte litar på att servrar för nedladdningar och streaming alltid kommer finnas. Så har en del serier från amazon och google play som är nerladdade för lokal lagring.

Endel som t.ex. Linus Tech Tips på youtube importerar ju också all sin köpta media på hårddiskar också och vill man ha full blu-ray kvalite är det ju runt 30 GB per film så då fylls lagring snabbt.

Där har du några exemple på saker som kan lagras, som inte är barnförbjudet...

Permalänk

1+1+2+4 = 8TB NVME diskar i olika hastigheter.

Permalänk

39 TB i stationära. 512 GB i laptoppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Bra att kunna vara sparsam. Själv har man 3 - 4 TB bara för spel. Jobbigt att avinstallera och installera hela tiden om man vill köra lite olika. Dock skulle jag nog behöva lite mer.

Sen filmer och bilder man tagit inom 20+ år.

Gillar också 3d och redigering. Så runt 4 - 5 TB används för att lagra använbara saker för det.

Spel inspelningar från flera år tillbaka är också på 2 - 3 TB.

Filmer också (som jag såklart äger) jag gillar, har många fanedits, som exempelvis star wars fan edit av hal 9000 som fixar i ordning filmerna och gör de mer sevärda. De sparas på hårddiskar.

Sen även filmer och serier jag köpt digitalt måste också lagras någonstanns då jag inte litar på att servrar för nedladdningar och streaming alltid kommer finnas. Så har en del serier från amazon och google play som är nerladdade för lokal lagring.

Endel som t.ex. Linus Tech Tips på youtube importerar ju också all sin köpta media på hårddiskar också och vill man ha full blu-ray kvalite är det ju runt 30 GB per film så då fylls lagring snabbt.

Där har du några exemple på saker som kan lagras, som inte är barnförbjudet...

Okej där ser man! Tack för info

Jag sparar alla semester filmer och bilder och har också gjort det i 20år+ men det blir inte så mycket ändå.
Har väl 3-4 spel installerade, tar inte så mycket plats.
Har inte längre några gamla "divx" liggandes, kör det mesta på 4K streaming nu för tiden.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Okej där ser man! Tack för info

Jag sparar alla semester filmer och bilder och har också gjort det i 20år+ men det blir inte så mycket ändå.
Har väl 3-4 spel installerade, tar inte så mycket plats.
Har inte längre några gamla "divx" liggandes, kör det mesta på 4K streaming nu för tiden.

Ja då duger nog ditt minne gott och väll Bara om man börjar horda för mycket skräp/har hobbies som kräver lite mer resurcer som man behöver mer minne.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har 2 TB i stationära (utspritt på tre SSD:er). Den har inte fått så mycket kärlek de senaste åren, så börjar bli dags att riva ut de äldsta och skaffa något mer modernt med högre kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Hej!

Vad har du på all din lagringsplats? (Om man får fråga)
Själv har jag inte alls så mycket lagringsbehov.
Det som drar mest är foto och film arkivet. Men det är under 1TB.

Jag lagrar allt möjligt och tror inte att jag har tagit bort en ända fil sedan 2006 eller något. Givetvis är mycket totalt onödigt att ha sparat ett bra exempel på detta är att jag har över 30tb saker sparat från min utbildning trots att jag inte har studerat på över 5 år...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har 2 TB i stationära (utspritt på tre SSD:er). Den har inte fått så mycket kärlek de senaste åren, så börjar bli dags att riva ut de äldsta och skaffa något mer modernt med högre kapacitet.

Inte oväntat letar Jonas efter nästa SSD-köp

Permalänk
Medlem

2TB + 640GB SSD
67TB HDD uppdelat på 8 diskar med variernade storlek frå 3TB till 18TB. En del är externa men som jag använder dom så har jag inte ens koll på vilka som är externa och vilka som är interna så jag räknar allt som internt. Diskarna har lagts till och byts ut efter hand genom åren, den äldsta har över 100.000 timmars drifttid. Borde skaffa en NAS men ekonomin har inte tillåtit det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

2tb ssd för boot/spel och 2 st 12tb hdds (ett som backup) för alla mina pronbehov.

Permalänk
Medlem

1 ensam 1TB systemdisk och sen 110TB externa raids (1 NAS, 3 DAS) Måste dock köpa en snabb scratch disk till datorn. 512GB skulle räcka fint bara den är löjligt snabb (temp data)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Ser ut som den här undersökningen gick sönder snabbt om man tittar på fördelningen. Största delen av alla (22%) som svarat har 11TB eller mer(!) i burken (har alla dessa en lokal kopia av Internet?). Många som skriver i kommentarerna listar även sin NAS vilket förmodligen har tagits med i undersökningen (trots att det står att externa enheter inte ska tas med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Ser ut som den här undersökningen gick sönder snabbt om man tittar på fördelningen. Största delen av alla (22%) som svarat har 11TB eller mer(!) i burken (har alla dessa en lokal kopia av Internet?). Många som skriver i kommentarerna listar även sin NAS vilket förmodligen har tagits med i undersökningen (trots att det står att externa enheter inte ska tas med).

På den gamla goda tiden (när man var till sjöss) så köpte man på sig diskar. Har 12TB i min gamla stationära och minst lika mycket till i externa USB-diskar som backup

Det är allt möjlig med saker som man vill kunna ha tillgängligt. Lite samma anledning att man kan ha en extra frys eller diesel-aggregat ifall det är hårda tider. Lite som prepping och så ifall sidor på nätet försvinner eller man vill kunna leva offline en stund

Det är ju ett otal med serier och filmer som byter streaming-tjänster, eller artister som inte längre finns på streaming-plattformar, det slipper man om man har en stor del av det man behöver offline