Nokia 3210 återuppstår

Permalänk
Melding Plague

Nokia 3210 återuppstår

HMD har lanserat en ny enkel mobiltelefon. Eller ny och ny. Den heter Nokia 3210 och är en remake av den klassiska ”nallen” från tiden innan Iphone.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Hade en röd när det begav sig.

Permalänk
Medlem

Lär ju inte ha samma byggkvalitet, utan snarare samma fladdriga plastskräp som HMDs övriga utbud.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Hade en grå

Permalänk
Medlem

Ser lik ut 3310 som de gjorde en remake av för några år sedan. Den hade batteri man kunde byta ut precis som på gamla goda tiden. Men någon större nytta av sådana här telefoner har man väl tyvärr inte idag. Barnen vet inte vad knapptelefoner är och även gamlingarna har bytt till smartphones för länge sedan nu. Så är väl lite av en hipster grej, eller om man vill tvinga sig själv att använda mobilen mindre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen ens ?

Permalänk
Sötast

Jag skrollade igenom, om jag inte räknade fel, 43 artiklar, men denna nyheten fanns inte ens på framsidan. Trots att den är helt ny. Den var #2 på artikelarkiv... plz...

Riktigt synd att teknologin inte är lite mer balanserad dock! Hade gärna sett mkt högre batteritid.
+ De missade möjligheten med skalbyte... det var fan det roligaste med de gamla telefonerna.

Permalänk
Medlem

Siktade inte heller artikeln på startsidan, utan var även jag tvungen att gå till artikelarkivet för att se den.
Märkligt.

Permalänk
Medlem

Tycker de har missat poängen helt. Anledning till att skaffa en sån här är ju att den ska vara billigt, liten, lätt, gå att typ ringa och SMS:a på, och att man ska behöva ladda den en gång i månaden. Den är visserligen hyffsat liten, men fortfarande tjockare än en typisk smartphone, och batteritiden är ju inte speciellt imponerande. Sedan att det ser ut som att den kommer kosta runt 1000-lappen är ju spiken i kistan. Dubbla batteriet, halva priset, och då kanske den börjar närma sig något användbart.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att dagens moderna telefoner kostar 20k+ så kanske det finns en marknad för de som vill ha en enklare telefon. Håller den batteritid i en vecka som de gamla och är lika tålig kan de vara en bra nöd telefon eller räddningen om man går vilse i skogen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Perfekt uppgradering för den som kört med 2019 versionen som kanske börjar bli sliten nu.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns väldigt många som hade mått bra av att ha en sådan telefon och inte en smartphone med sig.

Haft vissa dagar där smartphonen är hemma.
Kan till och med gynna de flesta också

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Så länge dom släpper 3310 efteråt, den var en gamechanger för alla snickare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Så länge dom släpper 3310 efteråt, den var en gamechanger för alla snickare <Uppladdad bildlänk>

Den släpptes först, 2017.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4191610

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Stöder den 4G? Om inte så är den snart obrukbar då 3G snart släcks.

Jag hade för övrigt bekanta som köpte nytt originalbatteri till denna modell (runt år 2007) där de gav typ lika mycket som en ny telefon. Men de gillade den så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Så länge dom släpper 3310 efteråt, den var en gamechanger för alla snickare <Uppladdad bildlänk>

Ja det var väl den riktiga storsäljaren. Själv hade jag 3330. Var skillnaden att den hade WAP? Väldigt udda sätt att ”surfa” på nätet när det begav sig.

Permalänk
Medlem

Ah minns jag ofta bad om o få låna morsans 3210:a för att spela Snake (1)

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Stöder den 4G? Om inte så är den snart obrukbar då 3G snart släcks.

Står i artikeln..

Skrivet av Nyhet:

"HMD har valt 4G (LTE), den vanligaste mobilnätstekniken idag – och billigare än 5G"

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Står i artikeln..

Att ha bättre läskunnighet är inte fel. Något jag bör tänka på.

Angående enkel mobil. Så vill många inte ha med sin dyra mobil precis överallt. Detta skulle kunna vara bra att ha som en mobil som man ej är så rädd om. Jag själv har just detta, dock en billig smartphone.

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande min Nokia 1800, som arbetstelefon.
Batteritid över två veckor, slagtålig, ej stöldbegärlig och har de funktioner jag behöver. SMS och alarm klocka.

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag min smartphone på samma sätt som en traditionell mobil. Jag ringer och sms'ar. Jag skulle kunna ha en enklare mobil, däremot gillar jag att "smartphones" dubbelagerar som bra kameror och musikspelare. Ibland känner jag mig däremot ensam om att vara så urbota trött på bigtech, sociala medier och "crapification" av tjänster.

Jag har helt slutat att spendera tid på mobilen. Någon annan som känner likadant?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag har helt slutat att spendera tid på mobilen. Någon annan som känner likadant?

Jag har aldrig haft något intresse av sociala medier så min telefon används bara som just telefon plus musikspelare och kamera när man är ute och går med frugan och hundarna. Ibland kollar man upp något via nätet på jobbet och det är behändigt men annars är det inte mycket "normal" användning om man jämför med gemene människa i allmänhet. Har ofta 85-90% batteri kvar när jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

En enkel telefon som räcker att ladda en gång i månaden hade varit nice. Det fanns förr.

Permalänk
Medlem

Bekymret som jag ser med dessa telefoner är att idag är alltför mycket kopplat till att vi har en telefon med antingen Android eller iOS, exempelvis vid betalning eller för att identifiera oss mot olika tjänster på nätet. En knapptelefon med väldigt rudimentärt stöd för appar kunde vara ett alternativ för de som vill köra lite "digital detox" utan att behöva lämna dagens samhälle bakom sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan fatta att man vill ha en enkel telefon med ergonomiska knappar och bra batteritid, men varför man skulle vilja stå ut med det där förkrympta fanskapet till styrkors, T9 för att skriva text på minimala knappar osv för det tveksamma nöjet att spela snake - det är obegripligt.

Det finns andra modeller som fyller rollen som dumbphone mycket bättre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Den var rejält populär, även om 3310 väl är den som flest minns (och även jag hade en sådan).

Skrivet av dagas:

Barnen vet inte vad knapptelefoner är och även gamlingarna har bytt till smartphones för länge sedan nu.

Det finns fortfarande marknad för enkla knapptelefoner, särskilt riktat till seniorer, exempelvis Doros lurar. "Gamlingar" är en väldigt luddig kategori.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Hoppas det går mer åt det här hållet. Fysiska knappar är bättre än att behöva skriva fel på touch halva tiden pga att man har för tjocka fingrar.

Permalänk

Känner likadant!

Skrivet av Fläskan:

Jag har aldrig haft något intresse av sociala medier så min telefon används bara som just telefon plus musikspelare och kamera när man är ute och går med frugan och hundarna. Ibland kollar man upp något via nätet på jobbet och det är behändigt men annars är det inte mycket "normal" användning om man jämför med gemene människa i allmänhet. Har ofta 85-90% batteri kvar när jag kommer hem från jobbet.

Jag är i samma sits som dig.
Jag har gått över till att använda datorn till sociala medier och använder då tillägg som tar bort reklam och "rekomenderade inlägg" som ofta men inte alltid är ren nonsens.

Permalänk
Skrivet av Freezard:

Mycket bra. Hoppas det går mer åt det här hållet. Fysiska knappar är bättre än att behöva skriva fel på touch halva tiden pga att man har för tjocka fingrar.

Jag har tjocka fingrar men med dagens stora telefoner och suveräna autostavning så är det ett litet problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vad är vitsen ens ?

Vissa vill inte ha stressen att alltid vara uppkopplad och nåbar på alla tjänster. Prova att vara utan mobilen i några dagar så skall du se att du stressar av.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör