Rekordtunn Ipad Pro får M4-krets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Du får jättegärna förklara hur du kommit fram till detta, för jag ser det ärligt talat inte riktigt mer än att de i stora delar har samma kärna…
Det är definitivt distinkta operativsystem, skulle jag säga.

Det är darwin kärnan i bägge, det är fortfarande bsd unix, så killgissning är att de delar mycket under ytan, men två helt olika UI ovanpå. Som androids relation till linux.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det är darwin kärnan i bägge, det är fortfarande bsd unix, så killgissning är att de delar mycket under ytan, men två helt olika UI ovanpå. Som androids relation till linux.

Jag skulle säga att det är en rätt bra beskrivning: helt olika operativsystem med olika designbeslut och olika funktionella val, men de delar som sagt en hel del av sin kärna. Så om du byter ut ”UI” mot ”Userspace” är du nog närmare verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag skulle säga att det är en rätt bra beskrivning: helt olika operativsystem med olika designbeslut och olika funktionella val, men de delar som sagt en hel del av sin kärna. Så om du byter ut ”UI” mot ”Userspace” är du nog närmare verkligheten.

En diskussion om vad är ett os då… Oavsett så lär apples arbetsinsats vara att jämföra med att underhålla två linux distar snarare än två helt unika operativsystem såsom macos och windows.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av DST:

kan fortfarande inte köra catia, solidworks, nx osv... meh...

masking för avg joes som surfar

Kan du köra något av de programmen ens på Mac OS ?
Du är nog låst till Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Kan du köra något av de programmen ens på Mac OS ?
Du är nog låst till Windows

de stödde apple när det var intel under huven

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag skulle säga att det är en rätt bra beskrivning: helt olika operativsystem med olika designbeslut och olika funktionella val, men de delar som sagt en hel del av sin kärna. Så om du byter ut ”UI” mot ”Userspace” är du nog närmare verkligheten.

De olika Apple-system är ändå hyfsat nära varandra undantaget UI-biblioteken.

Givet att "AI" var en huvudnyhet för Ipad Pro med M4 kan man t.ex. notera CoreML (som verkar vara enda officiella sättet att använda ANE, Apples NPU) är samma för alla Apples system (tanken med CoreML är att den utför uppgiften, om det körs på CPU, GPU eller ANE bestäms från enhet till enhet och fall till fall).

MetalFX är ett annat exempel som idag är samma för MacOS, IpadOS, iOS och visionOS. Ett spel som går att köra på IpadOS kräver i praktiken bara att man kryssar i en ruta för att det även ska gå att köra under MacOS. Finns mappning av touch till mus/tangentbord, men för optimal upplevelse lär de flesta behöva lite handpåläggning.

Bara för att ta ett sådan exempel där man bara slängt ut Ipad-versionen rakt av: https://apps.apple.com/us/app/warcraft-rumble/id1600575058
Just det spelet fungerar ändå väldigt bra på dator trots att det är Ipad-versionen rakt av.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

De olika Apple-system är ändå hyfsat nära varandra undantaget UI-biblioteken.

Givet att "AI" var en huvudnyhet för Ipad Pro med M4 kan man t.ex. notera CoreML (som verkar vara enda officiella sättet att använda ANE, Apples NPU) är samma för alla Apples system (tanken med CoreML är att den utför uppgiften, om det körs på CPU, GPU eller ANE bestäms från enhet till enhet och fall till fall).

MetalFX är ett annat exempel som idag är samma för MacOS, IpadOS, iOS och visionOS. Ett spel som går att köra på IpadOS kräver i praktiken bara att man kryssar i en ruta för att det även ska gå att köra under MacOS. Finns mappning av touch till mus/tangentbord, men för optimal upplevelse lär de flesta behöva lite handpåläggning.

Bara för att ta ett sådan exempel där man bara slängt ut Ipad-versionen rakt av: https://apps.apple.com/us/app/warcraft-rumble/id1600575058
Just det spelet fungerar ändå väldigt bra på dator trots att det är Ipad-versionen rakt av.

Jo, de är nära varandra, och helt uppenbart ville Apple ett tag att iOS/iPadOS skulle vara nästa generations operativsystem som skulle ta över från macOS. Men olikheterna är ju definitivt aktiva val man gjort, främst med tanke på säkerhet, och utan att veta säkert i varje enskilt fall utgår jag ifrån att de går på djupet i operativsystemsdesignen snarare än att vara påklistrade i efterhand. Så min poäng var egentligen bara att iOS/iPadOS definitivt inte bara är en re-skinning av macOS.

Jag är heller inte förvånad över att de strävar efter att den utvecklartillvända sidan av deras bibliotek ska konvergera mellan plattformarna: Det är ju definitivt inte ekonomiskt varken att utveckla dem separat eller att kräva av applikationsutvecklarna att de ska lära sig radikalt olika sätt att arbeta på om de skriver för den ena eller den andra plattformen.

Permalänk
Medlem

Nu har geekbench kommit, brutalt att en ipad motsvarar m2 max i multitrådat. Lovar gott inför m4 max.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Nu har geekbench kommit, brutalt att en ipad motsvarar m2 max i multitrådat. Lovar gott inför m4 max.
https://forums.macrumors.com/attachments/img_0223-jpeg.2376196/

Om det där stämmer, vem bryr sig om multicore (det är i sammanhanget trivialt att smacka in massor med kärnor)?
Kolla single-thread!!!

Finns nu flera resultat i GB6 databasen, det är total kross i absolut prestanda av de snabbaste Intel/AMD har. Kommer krävas att de mest vilda spekulationerna kring Arrow Lake / Zen 5 stämmer för att de ens ska kunna matcha detta. Och då pratar vi ändå att jämföra en fläktkös Ipad med det snabbaste stationära CPU-modeller vi kan förvänta oss från Hedenhös-gänget.

Om det stämmer (känns nästan för bra för att vara sant) så fick precis Qualcomm ett rätt stort problem, deras lansering blir i så fall rätt "meh" då det inte alls kommer matcha detta.

Detta är mot 7950X

och kan bara le (om det nu stämmer) när man ser det deltest jag personligen bryr mig mest om (kompilering)

Inte ens Intels 6,0 GHz spis (14900K) matchar detta

framförallt inte för kompilering

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Damn, jag håller tummarna på att det stämmer men jag håller med om att det låter nästan för bra för att stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det där stämmer, vem bryr sig om multicore (det är i sammanhanget trivialt att smacka in massor med kärnor)?
Kolla single-thread!!!

Från tomshardware: ”The big single-core gains on Geekbench could be fueled by newly added support for Scalable Matrix Extensions (SME) — some of the subtests, like object detection and image blurring, see massive gains (~200% for object detection). Support would imply that Apple is using an ARMv9 architecture, but this isn't yet confirmed. In either case, SME would give a strong boost to some of the tests that form Geekbench’s CPU suite, bumping up the overall single-core score.”

Jag är fortsatt imponerad, vi talar om en passivt kyld cpu i en surfplatta…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Från tomshardware: ”The big single-core gains on Geekbench could be fueled by newly added support for Scalable Matrix Extensions (SME) — some of the subtests, like object detection and image blurring, see massive gains (~200% for object detection). Support would imply that Apple is using an ARMv9 architecture, but this isn't yet confirmed. In either case, SME would give a strong boost to some of the tests that form Geekbench’s CPU suite, bumping up the overall single-core score.”

Jag är fortsatt imponerad, vi talar om en passivt kyld cpu i en surfplatta…

Det verkar ju dock som sagt fungera bra i clang, så det är nog inte hela förklaringen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Från tomshardware: ”The big single-core gains on Geekbench could be fueled by newly added support for Scalable Matrix Extensions (SME) — some of the subtests, like object detection and image blurring, see massive gains (~200% for object detection). Support would imply that Apple is using an ARMv9 architecture, but this isn't yet confirmed. In either case, SME would give a strong boost to some of the tests that form Geekbench’s CPU suite, bumping up the overall single-core score.”

Jag är fortsatt imponerad, vi talar om en passivt kyld cpu i en surfplatta…

Att SME kan ge brutal effekt för just object detection är inget konstigt, det är ett test som använder convolusional neural network. D.v.s. perfect-match för något som SME. Även background blur testet använder sig av ML, det ser också ett hyfsat lyft.

Det som gör prestandan i clang-testet (kompilering) än mer imponerande är att ingen har så här långt lyckats göra något "trick" eller lagt till några speciella instruktioner som ger en relevant påverkan på kompilering. För att få riktigt bra prestanda här måste man få till en väldigt bra mikroarkitektur.

Och rent krasst, redan M3 kör totalt över Intel/AMD i kompilering, så lyftet i det deltestet är egentligen inte speciellt stort.

Det är ändå en förbättring, så om nu dessa resultat är korrekt så använder M4 en ny mikroarkitektur som har mer nyheter än SME.

Slutligen: GB6 "poäng" är baserat på geometriskt medelvärde av deltesterna (inte "vanligt" aritmetiskt medelvärde), det gör att enskilda väldigt höga resultat får inte jättestor påverkan på slutresultat. Ovanpå har man tillslut börjat vikta heltalstesterna högre än flyttalstesterna (heltal är långt viktigare för "normalanvändaren"), så just object detection får därmed ännu lite mindre effekt på totalen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är ändå en förbättring, så om nu dessa resultat är korrekt så använder M4 en ny mikroarkitektur som har mer nyheter än SME.

Ska blir riktigt intressant att följa årets wwdc, hoppas de släpper mini och eller studio också med m4:an i sommar! Max/Ultra kanske inte är redo, men en mini med M4 pro kan de nog få ut i butik snart.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av DST:

de stödde apple när det var intel under huven

Solidworks cad stöder inte Mac OS, NX slutade göra det 2017, Catia will not work on a virtual machine and on Mac OS.
Så nej ingen kompatibilitet för Mac OS

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag vill ha 120hz, stor skärm och jättebra batteritid.
Jag misstänker att min iPad Pro '11 (2018) har sämre batteritid än de nya

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha en platta till när man har smart-tv's för mediakonsumtion. Mobiltelefon för surf på stående fot. PC för allt annat?

Jag köpte nyligen in en ny platta men jag har svårt att plocka upp den. Den hamnar oftast på hyllan för länge så den hinner dra ut på batteriet när man väl ska använda den.

Därfor är surfplattan död

Permalänk
Medlem

För min del är plattorna verkligen inte dött, jag använder min iPad till säkert 80% av min skärmtid. Hatar att surfa på mobilen men en platta av modell större fungerar perfekt.