Radeon X1800 XL får 7016, GeForce 7800GT får 7307

Permalänk
Medlem

Förstår inte hysterin kring ATIs nya kort. De är nya, nVidias har funnits länge, är det inte naturligt att nyare kort ska prestera bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Jag vänta so till nästa År.Min Power Color AGP X850XT-PE räcka en so länge fullt ut.Jag har haft 6418 Punkte i 3DMark 05 .Och den X1800XL har haft just 600 Punkte mera-jag fråga bara,löna sig detta-nej,nej,nej mycket svagt,tänker inte byta.So med 3000 Punkte mera byta jag eventuell........Klaus

Så här är det..... Du kan pressa upp ett X850-XT kort över 7000 Poäng i 3Dmark05 och detta utan en FX prolle....
Tänk dig då vad du kan få ut av ett X1800XL om du tweakar lite.....
jag kan ju säga dig så mycket iaf.... Det rör sig om betydligt mycket mer än 600 Poäng.....

//AaNgelL

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar lite konstigt att de skulle byta ordning på XT, XL och Pro i X1800-serien om man jämför med X800-serien till exempel, där är det ju XT, XL och Pro i den ordningen.

Men det är väl inte så långt kvar tills dom släpps på riktigt, vi får väl slut på förvirringen då.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
Förstår inte hysterin kring ATIs nya kort. De är nya, nVidias har funnits länge, är det inte naturligt att nyare kort ska prestera bättre?

Nu är det ju så att dessa kort skulle släppas ungefär samtidigt som nVidias 7800. De har haft problem med tillverkningen, inte fördröjt kortet för att göra det bättre. nVidia hamnade i ungefär samma läge med FX (5800) och det var inte snabbare än ATIs 9700P som hade varit ute i flera månader, så nej det är inte självklart att det kommer vara bättre.

Däremot håller jag med om att det är lite väl mycket hysteri kring kortet. Det har ju knappt gått en dag utan att ett par nya rykten har dykt upp det lär säkert vara många som blir besvikna även om det visar sig att det står sig bra mot 7800.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Vad är pixalshadering3?? Menar du shader model 3? Så gott som alla Ati's nya kort kommer ha stöd för shader model 3... även de i de lägre prestanda segmenten som x1300 och x1600.

Exakt vad jag menar Du kan inte begära att jag kommer ihåg precis allt?

Hm. Källa till det? Har för mig Nvidia har tjatat hur länge som helst om att inte ATI har det
Och även om dom har det så är det ett mycket bra resultat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Exakt vad jag menar Du kan inte begära att jag kommer ihåg precis allt?

Hm. Källa till det? Har för mig Nvidia har tjatat hur länge som helst om att inte ATI har det
Och även om dom har det så är det ett mycket bra resultat!

Eftersom de nya korten inte finns på marknaden än så stämmer det. Inga av ATIs nuvarande kort stödjer SM3.0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Exakt vad jag menar Du kan inte begära att jag kommer ihåg precis allt?

Hm. Källa till det? Har för mig Nvidia har tjatat hur länge som helst om att inte ATI har det
Och även om dom har det så är det ett mycket bra resultat!

Jag begär ingenting alls =)...

Vi kanske har missförstått varandra!? de nuvarande korten(x800 serien) har inte stöd för shader model 3... men de nya x1800(som denna tråd handlade om),x1600 och x1300 som släpps om 7dagar har det.

Finns många referenser till det... men här är ett par som jag hittade snabbt.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2532&p=1
"Common features to all R520 based boards include the new 90nm lead free manufacturing process, a Xilleon based TV encoder, SM3.0, H.264 decode acceleration and CrossFire support. Also expect to see HDTV options for all 90nm ATI cards in the near future, although they may be limited to the All In Wonder series for R520."

http://www.theinquirer.org/?article=26108
"Not only it will launch at least four versions of famous and troublesome R520 high end marchitecture, it is planning to release its Shader model 3.0 versions of a mainstream solution.
The card that we used to call RV530 got its commercial name and will be called the Radeon X1600"

http://www.theinquirer.org/?article=26471
"HOW ABOUT $100 for a low end board with 512MB? At the same time the board is AGP or PCIe and will have support for HDR and Shader model 3.0? There will be solution for you. It's called RV515 and will be known as Radeon X1300, AGP of course."

För er som är intresserade så har det kommit ut lite 3dmark05 siffror för det sämsta kortet av alla som kommer... x1300LE

"HKEPC has done some testing on the upcoming 90nm RV515 to be officially known as X1300LE. This card comes with 4 pipelines and was compared against the NVIDIA GeForce 6600 card with 8 pipelines. It comes with 128-bit, 64-bit and 32-bit memory interface and has 32MB to 512MB frame buffer configurations. It is certainly delightful to see a low-end X1300LE can win a mid-range 6600 card in 3DMark05 where the score is 2882 and 2506 respectively. Now NVIDIA needs to respond with their 90nm G72 and G73 fast."

Permalänk
Medlem

Hur resonerar vissa av er?
7800GT som idag kostar 3500kr och finns i stora kvantiteter är snabbare än ett olanserat kort vars riktpris är $499 vilket brukar betyda nästan 5000kr i Sverige, och ändå börja ni utse ATI till vinnare??
Ja, ATI kortet snurrar säkert med test-drivrutiner men vi vet att Nvidia har Forceware 81.xx på G som ska ge en signifikant boost.

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
Hur resonerar vissa av er?
7800GT som idag kostar 3500kr och finns i stora kvantiteter är snabbare än ett olanserat kort vars riktpris är $499 vilket brukar betyda nästan 5000kr i Sverige, och ändå börja ni utse ATI till vinnare??

Precis, man måste jämföra grafikkorten som ligger i samma prisklass (om man inte vill ha det värsta som finns, kosta vad det kosta vill gäller mer där).

[EDIT]
Var hittade du förresten de priserna?
Här hittade jag själv förresten
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=POVPCX78GT

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
Hur resonerar vissa av er?
7800GT som idag kostar 3500kr och finns i stora kvantiteter är snabbare än ett olanserat kort vars riktpris är $499 vilket brukar betyda nästan 5000kr i Sverige, och ändå börja ni utse ATI till vinnare??
Ja, ATI kortet snurrar säkert med test-drivrutiner men vi vet att Nvidia har Forceware 81.xx på G som ska ge en signifikant boost.

Vad kostade 7800GT när kom till Svenska butiker då? 4500kr kanske? 7800GTX kosta 5500-6000kr när det kom, du kan få det från 4700kr nu (hos Komplett iaf).
X1800XL kommer att sjunka i pris, det e jag rätt säker på.

81.XX, varför ska de ge en signifikant boost? Jag har nog missat det totalt om du inte syftar på att det ska vara SMPtrådat.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Nvidia <3

Permalänk
Medlem

Suck ... Så va kriget igång igen

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
Hur resonerar vissa av er?
7800GT som idag kostar 3500kr och finns i stora kvantiteter är snabbare än ett olanserat kort vars riktpris är $499 vilket brukar betyda nästan 5000kr i Sverige, och ändå börja ni utse ATI till vinnare??
Ja, ATI kortet snurrar säkert med test-drivrutiner men vi vet att Nvidia har Forceware 81.xx på G som ska ge en signifikant boost.

Jag håller med i att det är definitivt lönlöst att försöka utse någon vinnare, och det är även lönlöst att försöka spekulera i priserna och kommande drivrutiner.

7 dagar kan vi vänta....

Permalänk
Medlem

MEN HALLÅ, det är inte bekräftat att benchen är på XL kortet... hkepc är också under NDA blabla, för trött efter jobbet

Permalänk
Medlem

När ati släpper sina nya kort kommer nvidia plötsligt ha nya WHQL drivrutiner ute som ger 20% mer prestanda och gör bilden ja........

Permalänk
Medlem

Ifall man står mellan dessa kort så ska man nog kolla på hur resten av pros and cons ser ut. Tex, har ATI en tystare kylning?

Visa signatur

insert Funny Comment Here

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydeco
Ifall man står mellan dessa kort så ska man nog kolla på hur resten av pros and cons ser ut. Tex, har ATI en tystare kylning?

palla kylningen då man inte ens hör gtx kylningen.*inte på mitt GW gtx kort iaf*. och även om man skulle höra den så skulle chassi fläktarna ta över

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Vad kostade 7800GT när kom till Svenska butiker då? 4500kr kanske? 7800GTX kosta 5500-6000kr när det kom, du kan få det från 4700kr nu (hos Komplett iaf).
X1800XL kommer att sjunka i pris, det e jag rätt säker på.

81.XX, varför ska de ge en signifikant boost? Jag har nog missat det totalt om du inte syftar på att det ska vara SMPtrådat.

Jag köpte mitt GF7800GTX för 4300kr för flera månader sen. Nä, jag är rätt besviken på ATI just nu.

Permalänk

för flera månader sedan?? hur många månader menar ni då?? det måste vara mer en ett par månader och det är 2 månader... kom inte kortet ut i mitten av augusti?... eller säger ni bara så för med psykologisk krigsföring säga att ati är uuuuuuuuur långt som helst efter i tiden med lansering? De är en aning sega men inte så man dör.... och kan nvidia boosta grafikkorten mkt med drivisar så kan nog ATI det också... ATi har just nu förtillfället bättre kort men nya generationer är väl säkert redan på väg.. visst var nvidia snabba.. men för mig handlar det om bra bildkvalité och prestanda så jag skiter totalt i om ena kortet som faktiskt är bättre kommer ett par månader senare eller 3 än det första kortet av den generationen.. måste man ha en bestämd tid för när en ny generations grafikkort kommer? Vem isf bestämmer den tiden?? De som lanserar kortet först? Som sagt jag skiter totalt i när den lanserar.. bara den lanserar och fungerar BRA

Tack för mig:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Jag köpte mitt GF7800GTX för 4300kr för flera månader sen. Nä, jag är rätt besviken på ATI just nu.

4600 är det billigaste ett GTX går att få tag på enligt buggy och pricerunner. Du måste haft tur eller köpt utan moms:D

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

t t t är inte imponerad..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cascades
Hur resonerar vissa av er?
7800GT som idag kostar 3500kr och finns i stora kvantiteter är snabbare än ett olanserat kort vars riktpris är $499 vilket brukar betyda nästan 5000kr i Sverige, och ändå börja ni utse ATI till vinnare??
Ja, ATI kortet snurrar säkert med test-drivrutiner men vi vet att Nvidia har Forceware 81.xx på G som ska ge en signifikant boost.

Hahaha jag garvar ihjäl mig. $499 nästan 5000kr? KNAPPAST!!
Dollarn idag ligger på 7,4kr. Ta 499 * 7,4 så får du ut priset. 3692kr kommer det kosta om man går efter dollarns pris. Sen har ju vi massa skatter och skit här i sverige som antagligen kommer att öka priset ett par hundralappar. Men jag skulle inte räkna med att den kostar mer än 4000kr.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Skatt o moms bara 300:- är jag mycket tveksam till.
Sverige är bra på att ta ut sånt...

Visa signatur

NF7-S 2500+ 200x11 2x256 Leadtek 6800le 16/6 456/964
3Dmark03 12267 3Dmark05 5252
Plus en Toshiba Portègè 4010!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av China
ah, där fick ni era.. era.. NVIDA ÄLSKARE!

? kan du inte läsa va ? nvidia van den duellen såg du väl... dumhuvud.:rolleyes:

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Hahaha jag garvar ihjäl mig. $499 nästan 5000kr? KNAPPAST!!
Dollarn idag ligger på 7,4kr. Ta 499 * 7,4 så får du ut priset. 3692kr kommer det kosta om man går efter dollarns pris. Sen har ju vi massa skatter och skit här i sverige som antagligen kommer att öka priset ett par hundralappar. Men jag skulle inte räkna med att den kostar mer än 4000kr.

Lägg på 25%moms på 3700:- så hamnar du på 4625:-. Sen kan man helt kallt räkna med att prylarna är dyrare här i Europa än i USA som alltid (innan momsen), så då är vi snart uppe i 5000:-.

Du kanske skulle lära dig räkna fullt ut och inte snabbfuska ihop allt.

Vem är det (förutom fetGöran P och vänsterpacket) som garvar ihjäl sig nu undrar jag?:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
för flera månader sedan?? hur många månader menar ni då?? det måste vara mer en ett par månader och det är 2 månader... kom inte kortet ut i mitten av augusti?... eller säger ni bara så för med psykologisk krigsföring säga att ati är uuuuuuuuur långt som helst efter i tiden med lansering? De är en aning sega men inte så man dör.... och kan nvidia boosta grafikkorten mkt med drivisar så kan nog ATI det också... ATi har just nu förtillfället bättre kort men nya generationer är väl säkert redan på väg.. visst var nvidia snabba.. men för mig handlar det om bra bildkvalité och prestanda så jag skiter totalt i om ena kortet som faktiskt är bättre kommer ett par månader senare eller 3 än det första kortet av den generationen.. måste man ha en bestämd tid för när en ny generations grafikkort kommer? Vem isf bestämmer den tiden?? De som lanserar kortet först? Som sagt jag skiter totalt i när den lanserar.. bara den lanserar och fungerar BRA

Tack för mig:)

Det är 2 månader sen jag köpte kortet. Säger du att det kom ut i mitten av augusti för att försöka få det att se ut som om ATI inte är långt efter eller? 22 juni lanserades GF7800GTX.

Gambit_2K: Det var veckans erbjudande hos butik.it. Glömde jag säga att det var inkl frakt?

Permalänk
Medlem

iaf så har XT och XL samma antal pipelines medan GTX har fler än GT. Det blir säkert så att XT kommer bli ca 300 poäng snabbare än GTX i 3dmark och då fixar Nvidia sina nya drivers så ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan jämföra ati x1800 serien med floppen nvidia FX. Så dåliga är inte ATI. De problemen som nvidia hade med FX var ju dx9 stödet. Sånna problem har ju inte ATI.

När ATI får duglig yield på 24pipes och 32 pipes korten så blir det säkert en rejäl boost. Hade inte ati runt 10st kort som hade 32 fungerade pipes?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Hahaha jag garvar ihjäl mig. $499 nästan 5000kr? KNAPPAST!!
Dollarn idag ligger på 7,4kr. Ta 499 * 7,4 så får du ut priset. 3692kr kommer det kosta om man går efter dollarns pris. Sen har ju vi massa skatter och skit här i sverige som antagligen kommer att öka priset ett par hundralappar. Men jag skulle inte räkna med att den kostar mer än 4000kr.

3692*1.25=4615 ink moms ... o sen som andra sa det är alltid dyrare här än i usa.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
3692*1.25=4615 ink moms ... o sen som andra sa det är alltid dyrare här än i usa.

*hahaha* Nu sitter ni å räknar på kursen ... lägger på något ni tror är moms och dessutom lägger på en ungefär faktor som "det är alltid dyrare här än i usa".... hoppas ni inte får jobb på en bank!

Självklart är det skitsvårt att räkna på priset... priserna som angivits på ATi's grejer var säkerligen preliminära om inte rena spekulationer. Och vad jag har hört så hade nvidia samma riktpriser på sin 7800 serie, men nästan alla återförsäljare låg ju en bra bit under riktpris på 7800 serien. Det jag säger är att det kan slå en tusing hit eller dit... från väldigt billig till väldigt dyr... omöjligt att säga ju!