Intel Conroe prestanda-preview på Anandtech

Permalänk
Medlem

Intel Conroe prestanda-preview på Anandtech

Anandtech på IDF (Intel Developer Forum):
http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2713

AMD FX-60 @ 2.8GHz
DFI RD480
2x512MB DDR400 2-2-2/1T
X1900XT Crossfire

vs.

Intel Conroe 2.66GHz (1067MHz FSB)
Intel 975X moderkort
2x512MB DDR667 4-4-4
X1900XT Crossfire

Läsvärt:
Introduktion av Intels nya processorer:
http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2711

Visa signatur

EVE-Online: MMOG defined.

Permalänk
Medlem

ganska intressant faktiskt! Om jag inte minns fel så var det för några år sedan snack om att Intel var för media/filmrendering medans AMD var för spel. Nu verkar läget ha ändrats.

Tycker dock att det är lite dumt att jämföra en processor från Intel som kommer ut om ett halvår eller så mot en AMD som redan är ute på marknaden, vem vet vad AMD har att erbjuda om ett halvår?
Hursomhelst så är det en intressant processor som verkar kunna prestera bra, saknade dock hur mycket värme dom båda processorerna utveckalde under testen.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Avstängd

Sen så kan crossfire spöka. RD480 är ju kännt för att inte leverera 100% av prestandan direkt. Jag vet inte hur det ser ut på intelssidan.

Och det där med spel och media. netburst var bra på media då det var lätt att optimera. Netburst och intel är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Är den "Extreme Edition" av Conroe?

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Är den "Extreme Edition" av Conroe?

Nope, det är den vanliga versionen. EE skall enligt rykterna vara klockad i 3,33 ghz och ha dubbla L2 mot den som Anandtech testat, *WROOOOOOOOOOOM!*

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Det var inte dåligt!

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

det är en Intel Conroe i medelklassen som jämförs med amd's topsegment! Kan man lita på siffrorna när den inte är ute i butiken ännu, det är ett halvår kvar och amd har mycket på gång...

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

Hmm, conroe eller am2, kommer bli intressant å se vad man uppgraderar till

Permalänk
Medlem

Nästan för bra för att vara sant. Har redan nu lagt undan 14k, så gissa vad som kommer att sitta i min nästa burk till hösten.

Riktigt nice det där när spekulationerna runt en ny Intelprocessor för en gång skull verkar vara sanna.

En Conroe klockad till runt 3,3-3,4 GHz, AWSUM.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Conroe ser ruggit fin ut i spelprestanda, kul att se att Intel kommer med riktigt snabba processesorer i framtiden!

Det ända jag undrar lite över så är det värmeutvecklingen...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem

mmm me like nu jävlar vänder det för intel

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Vad gäller värmeutvecklingen så är väl Conroe baserad på Pentium M vilket borde betyda låg värme. eller?

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

vill ha vill ha

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

Äntligen, en Intel som är riktigt bra i spel Annars brukar väll Intel vara väldig bra i Multimedia/filmredigering m.m

Visa signatur

[Intel P4 3.6@4.0GHz][Intel Originalkylare]/GigaByte(GA-8IPE775G)/1536Mb PC3200 DDR [1x1024Mb Kingston][1x512Mb]/ATi Radeon X800VE 256Mb/200Gb Maxtor Hdd/[Antec~Chieftec][480W 20*24Pin]/19" ViewSonic] - > - > [Idle~40C/Load~55C] < - < -]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Är det ingen som utövar lite källkritik?

1. Maskinerna tillhandahölls av Intel.
2. Benchmarksen som kördes valdes av... Intel.
3. Jämförandet av en överklockad befintlig processor från AMD gentemot en processor från Intel som sägs komma Q3 2006.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Är det ingen som utövar lite källkritik?

1. Maskinerna tillhandahölls av Intel.
2. Benchmarksen som kördes valdes av... Intel.
3. Jämförandet av en överklockad befintlig processor från AMD gentemot en processor från Intel som sägs komma Q3 2006.

å andra sidan är det väl alltid lagom skoj med lite siffror på nya plattformar överhuvudtaget. att man får ta det med en nypa salt hör väl till. men hellre småpartiska siffror än inga alls

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Är det ingen som utövar lite källkritik?

1. Maskinerna tillhandahölls av Intel.
2. Benchmarksen som kördes valdes av... Intel.
3. Jämförandet av en överklockad befintlig processor från AMD gentemot en processor från Intel som sägs komma Q3 2006.

1: inte amd maskinen eller?
2: är det några konstiga bench?
3: kommer komma Q2 om jag "hörde" rätt

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
1: inte amd maskinen eller?
2: är det några konstiga bench?
3: kommer komma Q2 om jag "hörde" rätt

1: Intel setup two identical systems: in one corner, an Athlon 64 FX-60 overclocked to 2.8GHz running on a DFI RD480 motherboard. And in the other corner, a Conroe running at 2.66GHz (1067MHz FSB) on an Intel 975X motherboard.

2: Det vore lustigt om Intel valde något annat än just de spel/program som visade maximal prestandavinst, och eftersom de var förinstallerat så kan de mycket väl ha genomfört optimeringar. Kort och gott bör man ta resultatet med en skottkärra salt.

3: Det ser vi fram emot!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

och anandatech skulle då vara helt köppta och inte gjort en koll på burkarna?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
och anandatech skulle då vara helt köppta och inte gjort en koll på burkarna?

Det har jag inte påstått. Däremot skriver de klart och tydligt att det är Intel som stått för "färdigkonfigurerade" maskiner. På det viset avskriver de sig ansvar för giltigheten i resultatet. Det är således upp till läsaren att bestämma hur trovärdigt testet egentligen är.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

antar att de kollat igenom maskinerna. annars vore det tvär dåligt om ett annat test från en annan sajt pubbades som var helt olikt

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
antar att de kollat igenom maskinerna. annars vore det tvär dåligt om ett annat test från en annan sajt pubbades som var helt olikt

Som jag förstod det utfördes testet på plats vid IDF. Troligtvis hade de ingen möjlighet till att kontrollera hårdvaran eller mjukvaran som var färdigkonfigurerad:

Citat:

[...]as far as we could tell, the drivers and the rest of the system setup was identical. They had a handful of benchmarks preloaded that we ran ourselves, the results of those benchmarks are on the following pages.

Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis, och detta är inte ett sådant.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
1: inte amd maskinen eller?
2: är det några konstiga bench?
3: kommer komma Q2 om jag "hörde" rätt

1. Båda maskinerna byggda och configurerade av Intel.
2. Intel har gjort egna demon som ska köras i spelen.
3. Q3 är det som gäller.

Dessutom så litar jag inte på RD480 Chipsetets CF-prestanda. Kan spöka mycket där. Vi ser ju hur stor skillnad det är på CF och SLI. Har ATI ett kort som vinner över ett nVidia kort så är det mycket möjligt att nVidia kortet vinner när man kör SLI mot CF.

Så det chipsetet är inte att lita på alla gånger.

Permalänk
Medlem

http://www.hexus.net/content/item.php?item=4843

Kan mycket väl tänka mig att Intel valde just de testerna där man var mest överlägsen, dock ska man ha klart för sig att core processorn som testades inte ens är en Extrem ed. och utpresterar amd processorn som är en av de grymmaste på marknaden. Man ska också ha klart för sig att än så länge så har man inte sett några prestanda ökningar med AM2, så troligtvis kommer de nya Intel processorerna att utprestera även dessa.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Q3 är det som gäller.

jag har oxå hört kvartal 2. att den skulle komma kvartal 3, MEN att intel troligen skulle pressa ut den tidigare. och kan de visa datorer med den nu,som dessutom verkar lovande, så lär de ju vara ganska färdiga med den.

i sommar ska ju apple dessutom ha bytt helt till intel. och jag tror inte vi får se nått annat än conroe i deras erättare till powermac.

den som lever får se. ska dessutom bli intressant o se hur mycket den drar i watt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Är det ingen som utövar lite källkritik?

1. Maskinerna tillhandahölls av Intel.
2. Benchmarksen som kördes valdes av... Intel.
3. Jämförandet av en överklockad befintlig processor från AMD gentemot en processor från Intel som sägs komma Q3 2006.

Tycker han summerar mina egna misstankar ganska väl. http://voodoopc.blogspot.com/

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Tycker han summerar mina egna misstankar ganska väl. http://voodoopc.blogspot.com/

Intressant och visst är det ett lite ovanligt grepp av Intel med tanke på att det är ett halvår innan Conroe släpps. Intel ska ju trots allt försöka sälja befintliga produkter fram tills dess. Vem vill köpa dem nu? Det är bra PR för Conroe men inte för det som de säljer idag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Intressant och visst är det ett lite ovanligt grepp av Intel med tanke på att det är ett halvår innan Conroe släpps. Intel ska ju trots allt försöka sälja befintliga produkter fram tills dess. Vem vill köpa dem nu? Det är bra PR för Conroe men inte för det som de säljer idag.

Det är för att detta funkar. De allra flesta kommer aldrig inse att testen var riggade. Så många förväntar sig att Core är bättre sen. Även om det blir lika eller Core bara är lite bättre så kommer folk att tycka att core vinner stort. Dessutom så cripplar dom AMDs försäljning lite med sånt här fusk.
Se hur det är med grafikkorten. Finns många som skulle välja ett sämre presterande 7800 kort än ett x1800 kort bara på grund av att x1800 var försenat och nVidia hade en reklamprodukt som hette 7800 512GTX.

Permalänk
Hedersmedlem

vi får se om nån vecka om testen var riggade

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Nu måste man liksom börja bearbeta sin avsmak för intel som man skaffade sig under P4 vs K7-eran

Det ska faktiskt bli kul att se vad det ska bli av det här. Kanske blir heltombytta roller de kommande åren då AMD's kämpar med att komma ut med något som tar Intel igen.

Visste borde Crush19 finnas för denna CPU också? Så tolkade jag nyheten i aafl.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.