Permalänk
Medlem

trasig dator?

Jag skulle dra min dator från en polare hem till mig, la den i vagnen och gick.. det små snöade lite ute o så men inge mycket alls så har svårt att tro att det kom in nånting i burken, men när jag kom hem och skulle starta den så går den bara igång och inget händer. Ingen bild på skärmen, musen lyser inte och den bara går.. sen så slog jag på den 2 gånger då funkade den helt plötsligt men nu funkar dne inte längre. typ som att nått är glappt i datorn:S har ni nån aning om vad det kan varA?

Permalänk
Medlem

Öppna datorn och kolla så att alla sladdar sitter som dom ska, testa det först.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

ja de gör dom, trodde först att det var grafikkortet så vi bytte och då började den funka sen när vi sätter tillbaks det gamla händer det inte ens ett skit när man försöker starta den. den startar alltså inte alls med det gammla grafikkortet

Permalänk

Re: trasig dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deesel
Jag skulle dra min dator från en polare hem till mig, la den i vagnen och gick.. det små snöade lite ute o så men inge mycket alls så har svårt att tro att det kom in nånting i burken, men när jag kom hem och skulle starta den så går den bara igång och inget händer. Ingen bild på skärmen, musen lyser inte och den bara går.. sen så slog jag på den 2 gånger då funkade den helt plötsligt men nu funkar dne inte längre. typ som att nått är glappt i datorn:S har ni nån aning om vad det kan varA?

Tar man ut datorn i snön så får man skylla sig själv...Såg en kille som var på Willys och handlade och hade sin dator på en rullbräda. Det var snöstorm ute just då...Oja den pc funkar säkert inte heller!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

ne men vi drog den i en vagn och hade en filt som täckte istortsett hela vagnen.. värt att nämna är att när den en gång funkar så är den väldigt seg och när den arbetar för hårt blir det bluescreen med olika errors etc..

Permalänk
Medlem

Om det är ett hembygge kan du alltid kolla så inga distanser sitter under moderkortet på fel ställe! Jag hade vart på lan, tog hem datan, och sen startade den utan skärmen. Då hade moderkortet börja ta i distanserna. Så jaf tog bort dom och nu funkar allt prima.

Permalänk
Medlem

Om en dator utsätts för fuktig miljö så finns det risk kondensbildning på varma ytor. Således bör man försäkra sig om att allt inne i datorn verkligen är helt kondensfritt, dvs fritt/torrt från vatten innan man försöker starta upp. Som de flesta säkert vet går el och vatten inte någe vidare ihop... Inte sagt att det är detta som är felet. Kan lika gärna vara nåt glapp i nån sladd lr nåt annat.

Har du provat att montera om sakerna igen?

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk

Kolla så allt sitter fast som det ska, inte bara sladdar utan även processor, instickskort, minne osv. Har du en tung processorkylare är det för övrigt ingen bra idé att flytta datorn någon längre sträcka, i synnerhet inte på något så skumpigt som en handdragen vagn eftersom det kan skada processor och moderkort. Det kan även vara så illa att den skakiga färden har skadat en eller flera lödningar, i synnerhet de som ansluter tunga komponenter såsom processorsockel, PCI- och AGP-anslutningar osv. På dagens extremt tätpackade moderkort är detta inget som går att fixa på något lätt sätt så det blir i så fall ett nytt moderkort.