Permalänk
Medlem

boot failure

När jag satte i en extra hårddisk i min dator så kom det här medelandet upp...

--
Boot Failure
Reboot and select proper Boot device
or insert Boot Media in selected Boot device

Press any key when ready
--

Jumpern är inställd på cable select...

Och när ja gick in i bios för att kolla om hårddiskarna va där så var inga av dom 2 där!

vad har jag gjort fel?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att du har kopplat in den nya hårddisken på samma kanal som din CD/DVD enhet eller din första hårddisk. Samt att du har lagt den nya disken längst ut på kabeln?

Har du cable select och kör längst ut på kabeln så försöker disken köra som master. Och master är troligen jusst det som den andra disken är inställd på vilket gör att båda försöker köra som master vilket ställer till det.

Om jag har rätt, så kan du antingen fixa det genom att växla kontakterna mellan hårddiskarna, eller bara ändra den nya disken till slave.

Jag reserverar mig för att ha helt fel då jag inte vet hur du har kopplat.

Permalänk
Medlem

Har händelsevis diskarna "krockat" `?´
Kolla det .. `!´
Du kanske kör båda diskarna på Master .. `?´
Hur har du dragit kablarna .. `?´

Permalänk
Medlem

Ange rätt bootdisk i BIOS - ev behöver du editera boot.ini.

Funkar inte det så lägger du ut: ntldr, ntdetect och boot.ini på diskett och bootar därifrån efter ev. editering av boot.ini.

Permalänk
Medlem

japp! så är det.. du har hårddiskarna jumprade fel!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag skulle gissa på att du har kopplat in den nya hårddisken på samma kanal som din CD/DVD enhet eller din första hårddisk. Samt att du har lagt den nya disken längst ut på kabeln?

Har du cable select och kör längst ut på kabeln så försöker disken köra som master. Och master är troligen jusst det som den andra disken är inställd på vilket gör att båda försöker köra som master vilket ställer till det.

Om jag har rätt, så kan du antingen fixa det genom att växla kontakterna mellan hårddiskarna, eller bara ändra den nya disken till slave.

Jag reserverar mig för att ha helt fel då jag inte vet hur du har kopplat.

Jag hade den nya hårddisken på cableselect och den satt längst ut.. antagligen va hårddisken längst in jumprad till master och de krockade då precis som du sa!

Det funkar iaf nu!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D Tack så mycket!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Jag hade den nya hårddisken på cableselect och den satt längst ut.. antagligen va hårddisken längst in jumprad till master och de krockade då precis som du sa!

Det funkar iaf nu!!!! :D:D:D:D:D:D:D:D Tack så mycket!!

Bra jobbat

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho
Bra jobbat

Nu har jag dock ett problem till.. När jag startade datorn funkade hårddisken bra.. jag kunde spela upp musik och liknande som fanns på hårddisken.. Men när jag högerklickade och tryckte formatera kom det upp ett felmedelande som sa att formateringen inte kunde slutföras. Om jag nu försöker gå in på hårddisken säger den att hårddisken inte är formaterad!

vad är det nu som är problemet?

Permalänk

har du partitionerat och formaterat disken ordentligt?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att du kör XP.

Om du går på Start->kör och skriver in diskmgmt.msc

Där har du lite mer att leka med, i den undre delen av fönstret kan du ta bort allt som ligger på den nya disken (eftersom du inte har sparat nåt där) sen högerklicka på den tomma ytan och välja ny partition och formatera med NTFS.

Eventuellt så står det kanske att den är disabled eller inactive eller nåt och då är det troligen bara att högerklicka på disken och välja enable/activate och så fungerar det som du försökt tidgare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag förutsätter att du kör XP.

Om du går på Start->kör och skriver in diskmgmt.msc

Där har du lite mer att leka med, i den undre delen av fönstret kan du ta bort allt som ligger på den nya disken (eftersom du inte har sparat nåt där) sen högerklicka på den tomma ytan och välja ny partition och formatera med NTFS.

Eventuellt så står det kanske att den är disabled eller inactive eller nåt och då är det troligen bara att högerklicka på disken och välja enable/activate och så fungerar det som du försökt tidgare.

det hjälper inte!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
det hjälper inte!!

Okej.. men pröva igen