Hjälp mig felsöka, blir snart tokig!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig felsöka, blir snart tokig!

Hej kära clockers!

Jag har lite av ett problem som följt mig ett tag med min dator, något som jag nu tillslut valt att gå till botten med!
Jag har problem med instabilt system, vad jag en gör... Det är värre i omgångar och helt ok ibland. Allt har verkat bottna i kassa ram-minnen, men jag vet inte längre om det stämmer.

Jag uppgraderade min dator förra året med en ny AMD 5600X, Kingston Fury 3600MT/s Cl16 2x16Gb kit, WD Green 2TB NVME SSD och en ny CPU-kylare. Detta är parat med ett Asus X470F - Gaming som jag hade sen tidigare. Detta system har aldrig varit 100% stabilt sen jag uppgraderade, framförallt när XMP varit aktiverat, så jag har dragit slutsatsen att ram-minnena var kassa. Nu har det dock blivit värre och nu startar inte datorn alls, DRAM-lampan på moderkortet lyser och inget mer händer. Testat att nolla BIOS men till ingen nytta. Flyttat runt på stickorna men det hjälper inte heller, inte heller med mina gamla ram-minnen. Datorn bootar dock när jag kör med endast en sticka i A2, ibland med två stickor i men inte alls med bara en sticka i B2. Jag har testat att re-seat'a CPU:n men det verkade göra nada.

Är jag fucked och har dåligt CPU eller moderkort? Eller har jag bara missat något hel uppenbart enkelt?

MVH Den långe mannen

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Hej kära clockers!

Jag har lite av ett problem som följt mig ett tag med min dator, något som jag nu tillslut valt att gå till botten med!
Jag har problem med instabilt system, vad jag en gör... Det är värre i omgångar och helt ok ibland. Allt har verkat bottna i kassa ram-minnen, men jag vet inte längre om det stämmer.

Jag uppgraderade min dator förra året med en ny AMD 5600X, Kingston Fury 3600MT/s Cl16 2x16Gb kit, WD Green 2TB NVME SSD och en ny CPU-kylare. Detta är parat med ett Asus X470F - Gaming som jag hade sen tidigare. Detta system har aldrig varit 100% stabilt sen jag uppgraderade, framförallt när XMP varit aktiverat, så jag har dragit slutsatsen att ram-minnena var kassa. Nu har det dock blivit värre och nu startar inte datorn alls, DRAM-lampan på moderkortet lyser och inget mer händer. Testat att nolla BIOS men till ingen nytta. Flyttat runt på stickorna men det hjälper inte heller, inte heller med mina gamla ram-minnen. Datorn bootar dock när jag kör med endast en sticka i A2, ibland med två stickor i men inte alls med bara en sticka i B2. Jag har testat att re-seat'a CPU:n men det verkade göra nada.

Är jag fucked och har dåligt CPU eller moderkort? Eller har jag bara missat något hel uppenbart enkelt?

MVH Den långe mannen

Hallå

Se om vi inte iaf kan få igång tråden iaf Sitter du på senaste bios, senaste chipset drivare osv? Antar att du iaf sitter på ett rätt sent bios eftersom du kör en Ryzen 5000 serie cpu på en X470 bräda. Har du uteslutande problem med att få datorn att boota eller får du även krascher? Om du även får krascher vad står det så fall i loggarna? När det är minnesproblem kan det ju vara minneskontrollern på cpun som strular, har du möjlighet att testa andra minnen? Sällan man får problem där det hjälper att reseata PGA cpuer, åtminstone enligt mina erfarenheter, skulle vara om det hamnat skräp i sockeln men knappt äns då. Se om du kan låna minnen eller cpu eller kanske provköra minnen/cpu i ett annat system, kunde vara en bra start.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hallå

Se om vi inte iaf kan få igång tråden iaf Sitter du på senaste bios, senaste chipset drivare osv? Antar att du iaf sitter på ett rätt sent bios eftersom du kör en Ryzen 5000 serie cpu på en X470 bräda. Har du uteslutande problem med att få datorn att boota eller får du även krascher? Om du även får krascher vad står det så fall i loggarna? När det är minnesproblem kan det ju vara minneskontrollern på cpun som strular, har du möjlighet att testa andra minnen? Sällan man får problem där det hjälper att reseata PGA cpuer, åtminstone enligt mina erfarenheter, skulle vara om det hamnat skräp i sockeln men knappt äns då. Se om du kan låna minnen eller cpu eller kanske provköra minnen/cpu i ett annat system, kunde vara en bra start.

Glhf!

Yes tack haha!

Jo, kortet har senaste bios och alla de senaste drivrutinerna är installerade. Datorn bootar med en sticka i A2 slot, testat med båda stickorna och kört stress test med dom i. Då är det inga problem. Kör jag dock en sticka i B2 slot så bootar inte datorn, DRAM lampan lyser orange och inget annat händer. Funkar med ingen av mina sticks, varken de nya eller de gamla som jag bytte ifrån. Så problemet verkar vara B1-2 slotsen på moderkortet, dessa bootar ej, medans A1-2 bootar med minnen i.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Yes tack haha!

Jo, kortet har senaste bios och alla de senaste drivrutinerna är installerade. Datorn bootar med en sticka i A2 slot, testat med båda stickorna och kört stress test med dom i. Då är det inga problem. Kör jag dock en sticka i B2 slot så bootar inte datorn, DRAM lampan lyser orange och inget annat händer. Funkar med ingen av mina sticks, varken de nya eller de gamla som jag bytte ifrån. Så problemet verkar vara B1-2 slotsen på moderkortet, dessa bootar ej, medans A1-2 bootar med minnen i.

Låter som cpu eller moderkortet isåfall

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Hej kära clockers!

Jag har lite av ett problem som följt mig ett tag med min dator, något som jag nu tillslut valt att gå till botten med!
Jag har problem med instabilt system, vad jag en gör... Det är värre i omgångar och helt ok ibland. Allt har verkat bottna i kassa ram-minnen, men jag vet inte längre om det stämmer.

Jag uppgraderade min dator förra året med en ny AMD 5600X, Kingston Fury 3600MT/s Cl16 2x16Gb kit, WD Green 2TB NVME SSD och en ny CPU-kylare. Detta är parat med ett Asus X470F - Gaming som jag hade sen tidigare. Detta system har aldrig varit 100% stabilt sen jag uppgraderade, framförallt när XMP varit aktiverat, så jag har dragit slutsatsen att ram-minnena var kassa. Nu har det dock blivit värre och nu startar inte datorn alls, DRAM-lampan på moderkortet lyser och inget mer händer. Testat att nolla BIOS men till ingen nytta. Flyttat runt på stickorna men det hjälper inte heller, inte heller med mina gamla ram-minnen. Datorn bootar dock när jag kör med endast en sticka i A2, ibland med två stickor i men inte alls med bara en sticka i B2. Jag har testat att re-seat'a CPU:n men det verkade göra nada.

Är jag fucked och har dåligt CPU eller moderkort? Eller har jag bara missat något hel uppenbart enkelt?

MVH Den långe mannen

Har du varit i kontakt med butiken där du köpte moderkortet och reklamerat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Yes tack haha!

Jo, kortet har senaste bios och alla de senaste drivrutinerna är installerade. Datorn bootar med en sticka i A2 slot, testat med båda stickorna och kört stress test med dom i. Då är det inga problem. Kör jag dock en sticka i B2 slot så bootar inte datorn, DRAM lampan lyser orange och inget annat händer. Funkar med ingen av mina sticks, varken de nya eller de gamla som jag bytte ifrån. Så problemet verkar vara B1-2 slotsen på moderkortet, dessa bootar ej, medans A1-2 bootar med minnen i.

Skrivet av Swedishchef_90:

Låter som cpu eller moderkortet isåfall

Är inne på chefens linje, antingen är det MC (Memory Controller, sitter som sagt på cpun) eller ram slot/ledningar till ramslot. Om samma problem kvarstår vid ett moderkortsbyte är det MC och om inte är problemet löst, frågan är vad man ska byta först Kanske kan hitta någon Hallandsbo här på forumet med ett AM4 system där du skulle kunna provköra cpu/ram?

Glhf!

Permalänk
Medlem

Fick en defekt 5800x3d som betedde sig så. Visade sig att minnes kontrollen inne i cpun va defekt. Fick en ny. Inge problem sen dess.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Låter absolut som att B-linan mellan CPU och RAM inte är stabil, jag hade nog kikat efter smuts eller repor mellan B-slottarna och CPU'n, men mest troligt är annars minneskontrollern i CPU. Sedan skulle jag vilja påpeka att XMP sällan är bäst för AMD utan handpåläggning i ryzen master kan vara nödvändigt för optimal prestanda och stabilitet.
Har A1 först, sedan A1+B1 provats? A1+A2 går nog att köra, men inte kul med single-channel.

Kanonguide för att trimma RAM på AM4:
https://www.overclock.net/threads/a-guide-to-ram-overclocking...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

men inte kul med single-channel.

du får dual channel i A1+B1 också gör absolut 0 skillnad angående single eller dual channel...

att de rekomenderar att montera i A2 och B2 med 2 stickor är framförallt för att det minskar risken för att minnena ska vara ivägen för eventuella tornkylare som går ut över minnena då dessa portar sitter längre från cpusockeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du får dual channel i A1+B1 också gör absolut 0 skillnad angående single eller dual channel...

att de rekomenderar att montera i A2 och B2 med 2 stickor är framförallt för att det minskar risken för att minnena ska vara ivägen för eventuella tornkylare som går ut över minnena då dessa portar sitter längre från cpusockeln.

Javisst, det var därför jag undrade om A1+B1 (plan B) hade provats, då det är bättre än att köra A1+A2 (plan C).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Nu ska jag berätta om när jag installerade min m2 hdd fel.

Skippade distansen på moderkortet utan körde vara med skruven.
2years later.
Random avstängning av datorn då och då.
Börjar felsöka.
Hittar att min m2 hdd ser ut som en banan, ojfan.
Läser instruktionerna, (bättre sent än aldrig som jag brukar säga.) och monterar en distans på rätt hål. Men först måste jag böjja tillbaka hdd. Lite knaster och så men rak blev den.
Skruva ihop skiten och nu funkar det igen.

Så, kolla om din m2 hdd ser okej ut 😂 de är flexibla så du vet så böj dem så de passar om de är tokigt. 🤌🏻

Permalänk
Medlem

Du nämner inget om PSU, är den ok?

Jag hade tidigare massor av problem dvs random nedstängningar och blåskärm med en ny dator. Hade in den hos INET som mätte upp PSU och den visade inga problem.

MEN!

Vi bytte PSU ändå från ett 750w till ett 850w och vips så har datorn gått felfritt i snart över ett år.

Se det endast som en del i felsökningen dvs så du kan utesluta PSU problem trots att PSU visade OK i test.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Jag har ett msi x470 moderkort och upplevde att datorn betedde sig märkligt efter att jag uppgraderade från 3800x till 5800x3D. Med uppdaterat bios loopade datorn någon gång vid uppstart om jag hade 4 RAM-stickor och XMP påslaget. Men när jag nedgraderade bios fungerade det normalt igen.

Jag kontaktade MSI men efter någon vecka gav jag upp. Jag plockade ur 2 stickor och så funkade det normalt sen.

Så det verkar ju vara något strul som kanske börjar med biosuppdateringen. Om du har gamla cpun kvar så kan du ju testa att flasha tillbaka bios och se om du kan boota normalt med gamla CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Hej kära clockers!

Jag har lite av ett problem som följt mig ett tag med min dator, något som jag nu tillslut valt att gå till botten med!
Jag har problem med instabilt system, vad jag en gör... Det är värre i omgångar och helt ok ibland. Allt har verkat bottna i kassa ram-minnen, men jag vet inte längre om det stämmer.

Jag uppgraderade min dator förra året med en ny AMD 5600X, Kingston Fury 3600MT/s Cl16 2x16Gb kit, WD Green 2TB NVME SSD och en ny CPU-kylare. Detta är parat med ett Asus X470F - Gaming som jag hade sen tidigare. Detta system har aldrig varit 100% stabilt sen jag uppgraderade, framförallt när XMP varit aktiverat, så jag har dragit slutsatsen att ram-minnena var kassa. Nu har det dock blivit värre och nu startar inte datorn alls, DRAM-lampan på moderkortet lyser och inget mer händer. Testat att nolla BIOS men till ingen nytta. Flyttat runt på stickorna men det hjälper inte heller, inte heller med mina gamla ram-minnen. Datorn bootar dock när jag kör med endast en sticka i A2, ibland med två stickor i men inte alls med bara en sticka i B2. Jag har testat att re-seat'a CPU:n men det verkade göra nada.

Är jag fucked och har dåligt CPU eller moderkort? Eller har jag bara missat något hel uppenbart enkelt?

MVH Den långe mannen

Låter onekligen som att IMCn i CPUn inte mår något vidare. Jag hade samma symptom när IMCn på min gamla 3600 gav upp. Känns du någon med en Ryzen CPU som du kan låna och prova?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Pillat bort batteriet på mobot(eller nollat det). Glöm inte att vänta och töm nätagget när du dragit ut ström kabeln genom att trycka på start knappen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Låter onekligen som att IMCn i CPUn inte mår något vidare. Jag hade samma symptom när IMCn på min gamla 3600 gav upp. Känns du någon med en Ryzen CPU som du kan låna och prova?

Jag har beställt nytt moderkort och ska se om det löser problemet. Ifall det inte löser sig med nytt moderkort så blir det att reklamera min 5600X, köptes i April förra året. Har en gammal 1300X som ligger och dammar, blir att rocka den under möjlig reklamationstid i så fall, haha.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Jag har beställt nytt moderkort och ska se om det löser problemet. Ifall det inte löser sig med nytt moderkort så blir det att reklamera min 5600X, köptes i April förra året. Har en gammal 1300X som ligger och dammar, blir att rocka den under möjlig reklamationstid i så fall, haha.

Tänk på att B550/X570 inte stödjer 1-2Gen ryzen utan det är 3000-serien och uppåt som gäller på dom. Kan nog vara så att på B450/X470 att dom inte heller stödjer 1000/2000-serien med senaste bios för 5000-serien, så att du inte går nit på den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.