Permalänk
Medlem

atrix chassi kylning

jag har ett sånt här chassi..

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ATRC9002C43

Hur bör man planera kylningen för att den ska bli som bäst?

För er som inte har sett/vet hur detta chassit är uppbyggt så är det galler på vänster sidan och i taket. Dammfilter i dom..

På vänster sidan sitter det en fläkt som blåser inåt och på baksidan sitter det en fläkt som blåser utåt... Var bör jag mer ha fläktar? sitter en på processorn också förresten.. vet inte om den blåser på lr ifrån processorn!

Har även en stor jävla grej från thermaltake på grafikkortet men den är inte igång då den låter för jävla mycket..

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Jag skulle...

Jag skulle nog tänka såhär vid bra ventilerad låda...

Stora fläktar - fram och bak (120mm då alltså)
Fläkt i taket är lite smart då värmen stiger(jag har de i min fast använder den dock inte)

Fläkt i sidan är väl mest för att få kalluft till cpu fläkten och då såg jag ett rätt smart chassi, Coolermaster Centurion 532 hade hål i sidan med en tratt som går in mot cpu fläkten och detta va VÄLDIGT effektivt eftersom cpu får enbart friskluft på sig(min bror va helnöjd).

Så ett luftigt chassi(CM Stacker är ett vettigt chassi) med 120mm fläkt i fronten och baken(du kan dessutom sätta hela fronten full med 120mm fläktar)

Då har du möjlighet att få det tyst samtidigt som det är väl kylt)

Dammfilter som det var i ditt chassi är ingen dum ide, det kan väl hämma luftflödet något men inte så det ska störa...

Samt försöka ställa själva chassit så det inte står brevid nån värmekälla...

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Re: Jag skulle...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas740
Jag skulle nog tänka såhär vid bra ventilerad låda...

Stora fläktar - fram och bak (120mm då alltså)
Fläkt i taket är lite smart då värmen stiger(jag har de i min fast använder den dock inte)

Fläkt i sidan är väl mest för att få kalluft till cpu fläkten och då såg jag ett rätt smart chassi, Coolermaster Centurion 532 hade hål i sidan med en tratt som går in mot cpu fläkten och detta va VÄLDIGT effektivt eftersom cpu får enbart friskluft på sig(min bror va helnöjd).

Så ett luftigt chassi(CM Stacker är ett vettigt chassi) med 120mm fläkt i fronten och baken(du kan dessutom sätta hela fronten full med 120mm fläktar)

Då har du möjlighet att få det tyst samtidigt som det är väl kylt)

Dammfilter som det var i ditt chassi är ingen dum ide, det kan väl hämma luftflödet något men inte så det ska störa...

Samt försöka ställa själva chassit så det inte står brevid nån värmekälla...

/Jonas

Eftersom jag hade tänkt behålla mitt chassi känns det lite onödigt att ha en i fronten då jag kommer behöva borra och det vill jag helst undvika.. har ju däremot redan en fläkt där bak.. en i sidan.. kan tänka mej att sätta en i taket.. bör jag sätta fler fläktar på sidan?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Re: Jag skulle...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas740
Jag skulle nog tänka såhär vid bra ventilerad låda...

Stora fläktar - fram och bak (120mm då alltså)
Fläkt i taket är lite smart då värmen stiger(jag har de i min fast använder den dock inte)

Fläkt i sidan är väl mest för att få kalluft till cpu fläkten och då såg jag ett rätt smart chassi, Coolermaster Centurion 532 hade hål i sidan med en tratt som går in mot cpu fläkten och detta va VÄLDIGT effektivt eftersom cpu får enbart friskluft på sig(min bror va helnöjd).

Så ett luftigt chassi(CM Stacker är ett vettigt chassi) med 120mm fläkt i fronten och baken(du kan dessutom sätta hela fronten full med 120mm fläktar)

Då har du möjlighet att få det tyst samtidigt som det är väl kylt)

Dammfilter som det var i ditt chassi är ingen dum ide, det kan väl hämma luftflödet något men inte så det ska störa...

Samt försöka ställa själva chassit så det inte står brevid nån värmekälla...

/Jonas

Tror inte du läste ordentligt, killen har redan ett chassi och undrar hur han lägger upp kylningen i det på bästa sätt.

squasho. Du kan ju endå tänka på vad han säger angående kylning. Om det är galler på sidan så borde ju hela datorn ha bra ventilation från början tycker man. Inte så insatt då jag kör med extern vattenkylning.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Jag skulle...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Tror inte du läste ordentligt, killen har redan ett chassi och undrar hur han lägger upp kylningen i det på bästa sätt.

squasho. Du kan ju endå tänka på vad han säger angående kylning. Om det är galler på sidan så borde ju hela datorn ha bra ventilation från början tycker man. Inte så insatt då jag kör med extern vattenkylning.

Asså mycke möjligt att den redan är bra.. men kan alltid bli bättre

Men jag ska sätta en fläkt i taket.. sen ska ja sätta nån fläkt till i sidan på gallret..

Sen ska jag undersöka om det lönar sej att borra hål för en ny fläkt i fronten... hittar inget bra ställe att sätta den!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900