50-60c på NC 3500+ oclockat med en Zalman7000B, dags att ta bort IHS?

Permalänk
Medlem

50-60c på NC 3500+ oclockat med en Zalman7000B, dags att ta bort IHS?

tjena

jag har en AMD64 NewCastle 3500+ som jag satt en Zalman 7000B på. men temperaturena ligger endå på 50idle och 60+i load, kan det vara IHSen som sitter fel?
processorn går oclockad med org. volt på core.
jag har en Zalman 9500 liggandes som jag ska slänga på, hade den tidigare men fick inte så mycket bättre temps endå
jag har inte vågar ta bort IHSen än i och med att zalmankylaren väger en del. jag åker på en hel del lan så datorn flyttas ganska ofta.
är det farligt med en så pass tung (530g) på en prolle utan IHS?

ska inhandla ny kylpasta snart (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TMTXTFLGA-1) och funderar på att skära loss IHSen på samma gång...

har iof hör att NewCasteln ska vara en av dom varmare men 60c oclockat med en "bra" kylare?
//Stefan

Permalänk

Re: 50-60c på NC 3500+ oclockat med en Zalman7000B, dags att ta bort IHS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
tjena

jag har en AMD64 NewCastle 3500+ som jag satt en Zalman 7000B på. men temperaturena ligger endå på 50idle och 60+i load, kan det vara IHSen som sitter fel?
processorn går oclockad med org. volt på core.
jag har en Zalman 9500 liggandes som jag ska slänga på, hade den tidigare men fick inte så mycket bättre temps endå
jag har inte vågar ta bort IHSen än i och med att zalmankylaren väger en del. jag åker på en hel del lan så datorn flyttas ganska ofta.
är det farligt med en så pass tung (530g) på en prolle utan IHS?

ska inhandla ny kylpasta snart (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TMTXTFLGA-1) och funderar på att skära loss IHSen på samma gång...

har iof hör att NewCasteln ska vara en av dom varmare men 60c oclockat med en "bra" kylare?
//Stefan

Tjena! Jag tycker inte du ska ta bort IHS från prollen pga din kylare.
Du måste ha monterat kylaren fel om du har så varmt på en NewCastle. Det jag skulle göra är att kolla att kylaren är helt plan under, det kan vara avgörande att du har så varm processor.
Efter du ha kollat det så använd AS5 som pasta, det gör bara nån grad iof från andra paster.
Det är ändå värt att prova...I helgen ska det visst bli runt 20 grader varmt ....Åtminstonde i Umeå ...Bra att ha scysst kylning så det går att spela i den värmen oxå!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

hehe ja...så att man kan sitta inne och skydda sig mot hudcanser ;)... men jag har monterat om kylaren att antal gånger och jag får likvärdiga temperaturer med båda kylarna...(har inte monterat fel) dock har jag använt mig av kylpastan som följer med, med zalmankylarna... men det ska ju endå inte göra SÅ mycket eller hur?
men jag får ta ett riktigt fint sandpapper då och gå lös på kylaren... (dock ser undersidan på min zalman 9500 riktigt fin och blank ut... men men...skenet kan bedra )

tack i alla fall
// Stefan

edit: tempsen är tagna med Speedfan under en Primerunda... men den är varm! om man känner på kylaren så är den varm. det är till och med märkbart varmare i rummet med datorn än i dom andra rummen i huset :P...(trots att alla elementen är avslagna i rummet...)

Permalänk
Medlem

Jag har en NC 3500+ med orginalvolt och klock, använder CNPS7700-Cu som kylare och ligger på 38 grader idle, brukar ligga runt 45 grader när man belastar den/har spelat länge... Så du måste ha glömt kylpasta eller misslyckats med monteringen av kylaren! Eller så har du sämst luftflöde genom chassit, du kanske inte har några fläktar som driver ut luften ur datorn/tar in ny luft utifrån?

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

det är det som är det konstiga att jag har lagom med kylpasta och dugligt luftflöde... och jag har monterat den rätt... har testat montera om och allt...(öppen chassisida ger ca 1-3 grader så det är inte flödet heller

Permalänk
Medlem

Har du rengjort cpun innan du lagt på ny kylpasta? Testa annars att göra rent den helt och sen kleta på lite ny, sen testa att montera om kylaren en gång till för säkerhetsskull och se till så att den sitter stadigt mot cpu så det inte är minsta luft emellan. Kolla också så du inte kör fläkten på überlågvarv, typ att du har inställt i BIOS att den ska köra på 1500rpm så länge tempen är under 65 grader eller något liknande!

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

jag rengjorde cpun med aceton innan jag smetade på kylpastan.
det följer ju med en fanmate med kylaren så varvtalen är det inga probs. med. och den är inte kopplad på moderkortet så det är inte bios som spökar... men jag har beställt ny pasta (den som är till och med snäppet bättre än artic silver) och jag ska slipa botten på kylaren med superfint sandpapper... blir det inte skilnad då så vet jag inte riktigt vad jag ska göra... har testat allt redan tycker jag :(... och IHSen vågar jag nog inte ta bort heller...

edit: för lite (eller för mycket) kylpasta har jag inte heller...
och luft flödet kan man nog inte klaga på... jag har 2 80mm i front, en i sidan, och en 120mm bak + en 92mm som jag moddat in bakom graffekortet som blåser ut där instickskorten ska sitta (bara en bit under 120n).
:'(

Permalänk
Medlem

Du är säker på att cpun blir så varm som tempmätaren säger då? Det kan ju vara så att den visar fel värden, min kylare blir också varm även fast min temp är låg... Om du inte upplever hängningar etc. så kanske det bara är sensorn som visar fel temp!

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
jag rengjorde cpun med aceton innan jag smetade på kylpastan.
det följer ju med en fanmate med kylaren så varvtalen är det inga probs. med. och den är inte kopplad på moderkortet så det är inte bios som spökar... men jag har beställt ny pasta (den som är till och med snäppet bättre än artic silver) och jag ska slipa botten på kylaren med superfint sandpapper... blir det inte skilnad då så vet jag inte riktigt vad jag ska göra... har testat allt redan tycker jag :(... och IHSen vågar jag nog inte ta bort heller...

edit: för lite (eller för mycket) kylpasta har jag inte heller...
och luft flödet kan man nog inte klaga på... jag har 2 80mm i front, en i sidan, och en 120mm bak + en 92mm som jag moddat in bakom graffekortet som blåser ut där instickskorten ska sitta (bara en bit under 120n).
:'(

Du kan uppdatera din bios oxå, kan ju vara så att den tempsensorn som du har på moderkortet visar fel. Det är ju inget att lita på sensorerna som sitter på kortet det är ju bara en fingervisning. Ny biosuppdatering skulle iof inte skada.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

jo jag kanske ska ta och testa byta bios...men datorn BLIR faktiskt varm...jag har typ 40c i burken :(... och om man känner på kylaren så är den varm... jag ska ta en annan termometer och hålla på kylaren när jag kommer hem ikväll...

edit:
nu har jag gjort lite mätningar... jag gjorde så gott jag kunde iaf... ;P
jag tog en utomhustermometer och stoppade in vid flänsarna.

med denna mätmetod fick jag fram:

jag fick 30,8c i idle och 32,7c i full load...
speedfan visade 48c i idle och 57-58c (detta är då med öppen chassisida)
(jag hade en bättre bild men jag kunde orkade inte förminska den för att kunna lägga upp den på imageshack....den var för stor)

temperaturerna stämmer inte så bra då jag testade på graffekortet... termometern visade 29,8c och i winfox visades GPU 49c... (31-32c på minne) (med en
Zalman VF700-CU på)

sen när jag monterar på den andra kylaren och byter pasta så kan jag sätta en termometer direkt på cpun så kan man felkolla lite bättre...

cassi tempen kan man iaf lita på och den ligger på 30.8c...:(

det är inte så dammit som det ser ut ;P

ska på krang om 20 dagar och innan dess ska jag byta till min zalman 9500 och smeta på ny pasta och förhoppningsvis få ner tempen en bit...
:'(
(och löda tillbaka några kondensatorer på graffekortet men det är en annan historia )

Permalänk

bildlänken funkar inte.. :/ har för övrigt ingen ide..

Mvh / Daniel

Permalänk
Medlem

nu ska det funka:)

Permalänk
Medlem

Asså om du säger att den känns Varm när du känner på flänsen då är den varm.
Har läst förut att IHS'e kan sättas lite konstigt när den görs. Känn på IHS'en ifall den känns utåt bucklad för jag är nästan Helt säker att kärnan inte har bra kontakt med din IHS's och då får man den temp som du har 50-60c

Läs detta:

Opteron värmeproblem + Andra med IHS! Slit av IHS'en
___________________________________________

Många har ju väldigt varma Opterons har jag märkt.
Så även jag.
Spelade ingen roll vad jag gjorde, vare sig det var
olika fläktar, vatten, olika tjocklekar med pasta,
låg vcore, hög vcore så var tempen väldigt hög,
framförallt i load men även i idle.

Så jag bestämde mej för att ta bort IHS'en eftersom
en del har fått bra resultat med detta. Var dock lite
nervös över risken att sabba min Opty, dessa är ju
näst intill omöjliga att få tag på, speciellt den nästan
magiska CABYE 0540 FPMW

Hade dock en 3200 Venice att "öva" på så jag skar bort
IHS's från denna, det gick ganska bra förutom att
jag böjde en massa pins men dom gick att räta upp.
Provade Venice i burken utan IHS men med vattenblock
och den funkade alldeles utmärkt.
Klarade 2.7 Ghz stabilt med 34 grader
Innan klarade den c:a 2.5 Ghz.

Eftersom försöket med Venicen funkade så pass bra
så plockade jag bort IHS'en från Optyn men med mera
försiktighet denna gång. Lyckades utan att böja en enda
pin.

I med Optyn och ett halvt riskorn AS5, på med vattenblocket
och igång med burken. Bootade utan problem.
Kollade idle tempen, den låg på 28 grader.
Startade prime och efter en kvart låg loadtempen på 35 grader.
Häjde vcore till 1.55 och körde 3.2 Ghz i en timme med prime,
tempen gick inte över 38 grader!
Har med andra ord fått en sänkning med c:a 17 grader efter att
IHS'en åkt av så om ni som har problem med varma Optys
och har kylning som tillåter så prova att plocka av IHS'en.
Var försiktig med pinsen bara, det är väldigt lätt att stuka
dessa.

OBSERVERA !! det är inte jag som skrivit det utan jag har läst detta förut på forumet och detta är inte den enda som jag har sett.

Lycka till med vad du nu än ska göra :):):)

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Asså om du säger att den känns Varm när du känner på flänsen då är den varm.
Har läst förut att IHS'e kan sättas lite konstigt när den görs. Känn på IHS'en ifall den känns utåt bucklad för jag är nästan Helt säker att kärnan inte har bra kontakt med din IHS's och då får man den temp som du har 50-60c

Läs detta:

Opteron värmeproblem + Andra med IHS! Slit av IHS'en
___________________________________________

Många har ju väldigt varma Opterons har jag märkt.
Så även jag.
Spelade ingen roll vad jag gjorde, vare sig det var
olika fläktar, vatten, olika tjocklekar med pasta,
låg vcore, hög vcore så var tempen väldigt hög,
framförallt i load men även i idle.

Så jag bestämde mej för att ta bort IHS'en eftersom
en del har fått bra resultat med detta. Var dock lite
nervös över risken att sabba min Opty, dessa är ju
näst intill omöjliga att få tag på, speciellt den nästan
magiska CABYE 0540 FPMW

Hade dock en 3200 Venice att "öva" på så jag skar bort
IHS's från denna, det gick ganska bra förutom att
jag böjde en massa pins men dom gick att räta upp.
Provade Venice i burken utan IHS men med vattenblock
och den funkade alldeles utmärkt.
Klarade 2.7 Ghz stabilt med 34 grader
Innan klarade den c:a 2.5 Ghz.

Eftersom försöket med Venicen funkade så pass bra
så plockade jag bort IHS'en från Optyn men med mera
försiktighet denna gång. Lyckades utan att böja en enda
pin.

I med Optyn och ett halvt riskorn AS5, på med vattenblocket
och igång med burken. Bootade utan problem.
Kollade idle tempen, den låg på 28 grader.
Startade prime och efter en kvart låg loadtempen på 35 grader.
Häjde vcore till 1.55 och körde 3.2 Ghz i en timme med prime,
tempen gick inte över 38 grader!
Har med andra ord fått en sänkning med c:a 17 grader efter att
IHS'en åkt av så om ni som har problem med varma Optys
och har kylning som tillåter så prova att plocka av IHS'en.
Var försiktig med pinsen bara, det är väldigt lätt att stuka
dessa.

OBSERVERA !! det är inte jag som skrivit det utan jag har läst detta förut på forumet och detta är inte den enda som jag har sett.

Lycka till med vad du nu än ska göra :):):)

a jag har funderat över om det kan vara IHSen...tror nästan det... men jag har inte vattenkylning jag och har därför en hel del mer vikt på prollen och ska därför inte ta bort den... :(... även om jag har lust så vågar jag inte...:P
(inte än iaf... ska på krang först )

jag borde få kylpasta på måndag och då ska jag se hur det ser ut men jag har inget minne av att det skulle vara något... det borde man ju ha märkt...