Permalänk
Medlem

Är Intel Celeron D sval?

Hej!

Ska bygga en liten server och vill ha så få rörliga delar som möjligt och därför gärna kyla processorn passivt. Är det någon som har erfarenhet av denna processorn? "Intel Celeron D 326 2.53GHz 256KB 533MHz Socket 775"
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=924513&node=523

Är den sval? Eller måste jag dra mig mot M eller Turion?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hittade direkt inget test på den... Men den har ju inte mycke Cache så ja tror Celeron D är ganska sval. har en kompis som har en Celeron som aldrig går över 40C

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Celeron D = Prescott. Sval, tja, allt är ju relativt. Jag hade satsat på en ca 3Ghz P4 med HT, och klockat ned den, samt gett den lägre spänning, om jag nu alls skulle satsa på en P4 arkitektur.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ok! Vad skulle du rekommendera för arkitektur istället? Som är sval alltså.

Permalänk
Medlem

C2D?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
C2D?
B!

Hmm, nja, det var lite väl dyrt. Jag vill gärna komma så billigt som möjligt undan. Jag har kanske inte varit helt tydlig, prestanda kommer fyra, femma på listan, kyla kommer etta.

Permalänk
Medlem

Sempron!
Hade en s754 3000+, höll sig runt 35 grader..
Billig också..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakke
Sempron!
Hade en s754 3000+, höll sig runt 35 grader..
Billig också..

Körde du passiv kylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foging
Hmm, nja, det var lite väl dyrt. Jag vill gärna komma så billigt som möjligt undan. Jag har kanske inte varit helt tydlig, prestanda kommer fyra, femma på listan, kyla kommer etta.

Moderkort, från en 500'ing, mycket billigare blir det inte med någon annan modell iheller.
Cpu, från 1700:-, vilket iofs är dyrare än en del andra alternativ.
Minne, DDR, eller DDR2, samma kostnad oavsett platform.

Det beror iofs lite på vad "servern" ska göra med. Generelt är det bättre att satsa lite extra från början, och slippa uppgradera för att resurserna börjar ta slut, innan enhetens användbarhet är helt slut.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Servern ska hantera en lågt belastad websida, ett antal olika maillistor, vara router för ett intern nätverk och dela ut lite sambadiskar samt agera filserver via ssh. Och ha ett antal olika användakonton. SuSE 10.1 som OS.

Permalänk
Medlem

Router för nätverket, kan kosta lite i cpu tid, beroende på vad du tänker köra för säkerhets, och andra nätverksfunktioner. Snort, QoS, Guardian, osv. Rent krast borde du separera nätverksdiskar och brandvägg/router från varandra, vilket då även inkluderar ssh filservern. Mycket av belastningen beror helt på vad du räknar med för överföringshastigheter, och linan ut mot omvärldens kapacitet.

Jag hade rekomenderat att du försöker tigga till dig en gammal 200-266MMX, eller 300+ PII med 128mb ram, och 4Gb disk (mer av allt är inte fel, men "behövs" inte) och kör smoothwall, eller m0n0wall på, för att dela upp nätverksdiskarna och dess olika access metoder från brandvägg/routern. Mer burk behöver du inte, om du inte har 100/100mbit lina. På insidan ställer du sen allt vad burkar du vill ha, webservrar och diverse.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr inte plats rent fysiskt för mer än en burk
Rent allmänt är nätverksbelastningen relativt låg. Det är mest aktivitet på maillistorna. Idag kör jag en Celeron 466 MHz och den duger alldeles utmärkt, har skött sina uppgifter i 7 år nu, men den har börjat visa tendenser på att något nog pajar snart. Vill därför byta ut den mot något nytt som kan stå ytterligare 7-10 år och det ska vara så underhållsfritt som det bara går, därför vill jag helst kyla allt passiv och bara ha en chassifläkt som leder bort värmen från chassit. Nätagget undantaget, den får ha fläkt, har inte råd med annat.