Vilka spel kan jag spela med vilket grafikkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Eh hur menar du nu? Nu måste du ha skrivit fel va? Om du försökte säga att minnesmängden inte har så stor betydelse utan vilken gpu är viktigare så har vi redan sagt det!

Haha ursäkta om jag inte tillför någon hjälp i den här tråden men jag måste bara fråga dej en sak, är det säkert att du inte heter ulf.. och är bildlärare i Östergötland??
Eller iaf har en enäggstvilling, blev så grymt förvånad när jag såg dej på ditt kort, likare människa finns inte haha;)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk

x1600 e väl ändå snäppet vassare än 7600go

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

öööh?

Vad jag fattat det som så vill du spela ganska krävande spel på en bärbar dator och ber om hjälp om vad för hårdvara/grafikkort du bör ha.... Sen så såg jag att några tipsat om grafikkort som inte ens är till bärbart? Antingen ligger denna tråd i fel forum eller så är många av er här ganska dumma.........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Haha ursäkta om jag inte tillför någon hjälp i den här tråden men jag måste bara fråga dej en sak, är det säkert att du inte heter ulf.. och är bildlärare i Östergötland??
Eller iaf har en enäggstvilling, blev så grymt förvånad när jag såg dej på ditt kort, likare människa finns inte haha;)

Heh, nä jag är inte Ulf och är inte heller en enäggstvilling. Men kul vore det att se ett kort på honom

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

jag lirar med Battlefield serien så jag vågar inte uttala mig om andra spel, men BF serien lirar jag 1440*900 med allt på medium/high och AA*2, det mesta dock på high utom dynamisk ljus (ser ändå ingen skillnad) jag har alltå ett go7600 256Mb i min bärbara, kan inte vara nöjdare för 12000:-, HP pavillion DV9005EA.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scorponok
Asus har ju ett par 15.4-datorer med 7600-kort i som inte är så överdrivet dyra. Hur högt kan du tänka dig att gå i pris? Jag kan rekommendera att surfa runt i kategorin "speldatorer" på www.prisjakt.nu och leta efter, framförallt, datorer med nvidia 7600-kort...

Wow nu har jag lärt mig att citera också! Jag är lite skeptiskt till tillverkare som tillverkar golfset "Acer" (jag ser att det står Asus) och golfbollar "Pinnacle". Detsamma gäller en dator som någon satt ett ferrari märke på. Jag har tittat på prisjakt, problemet är att det finns så mycket att jag bara bli ännu mer konfunderad.

Jag tycker att prisklassen under 15000:- är fullt tillräcklig, nästan så att denna HP jag nog tänker ta nu på 13 räcker i pris. Och jag orkar inte kånka på en stationär så jag får väl nöja mig med att jag inte kan se alla spegeleffekter och BLODSTÄNK, bara spelet rullar på något sånär.

--

Inte för att jag kommer förstå specifikationerna men finns det något sätt att blåsa upp bilderna KSMB skickat. Dom är lite otydliga. Men som sagt förstår nog inte så mycket.

---

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
jag lirar med Battlefield serien så jag vågar inte uttala mig om andra spel, men BF serien lirar jag 1440*900 med allt på medium/high och AA*2, det mesta dock på high utom dynamisk ljus (ser ändå ingen skillnad) jag har alltå ett go7600 256Mb i min bärbara, kan inte vara nöjdare för 12000:-, HP pavillion DV9005EA.

OK det verkar ju alldeles prima men vad står AA för?

Återigen tack så mycket för alla goda synpunkter!

Permalänk
Avstängd

AA = Antaliasing = Kantutjämning = mjukare linjer (ej så fyrkantiga texturer)
AF = Anisotropisk

till dig "Willel":
http://www.notebookcheck.com/Mobile-Grafikkarten-Benchmarklis...

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Heh, nä jag är inte Ulf och är inte heller en enäggstvilling. Men kul vore det att se ett kort på honom

Nja tyvärr, det går nog inte han jobbar nämnligen inte kvar på den skolan jag går på, jag hade honom i 7:an och 8:an och nu har vi fått en ny, hehe men jag lovar och svär att jag först trodde det var du lille Ulf.. Hahah;)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Vad beträffar det dedikerade minnet på grafikkort så brukar det var DDR2-minne, och stationära grafikkort kör med GDDR3 minne, från och med mellanklassen. Så även på denna punkten blir det dedikerade minnet "slöare" än det som finns i den stationära. Detta ska ju givetvis sättas i samband med processorns kapacitet.

Någon ställde frågan om vilket av kort som som var bäst X1600 och Go7600, och vad jag har hört på andra ställen här på forumet så finns det tillverkare av just de bärbara datorerna som klockar de lite olika (precis som vissa bara tillhandahåller 128 MB dedikerat minne). Plus att processorn påverkar till viss del vad man kan kräma ut ur grafikkortet. Tyvärr blir då det enklaste sättet att veta vad ett visst grafikkort ger på en viss dator är att titta på Benchmark via t ex 3Dmark03/05/06 för att hur datorn står i paritet med andra. Dock är vägledningen som någon skrev här ovanför mycket bra.

Benchmark för nästan alla mobila grafikkort på marknaden
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

En annan uppställning av samma lista:
http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Grafic-Cards.130.0...

Själv blir jag lite orolig att jag inte kan köra någonting. Jag har beställt just den första datorn med Geforce Go 7400, fast jag får väl rationalisera med att jag inte behöver oroa mig så mycket över värmeutveckligen från grafikkortet. Det jag tänker mest på är Second Life, men den

Dessutom drog jag iväg en beställning på den med studentpris för 10780 kr i förrgår, medan den idag ordinarie pris ligger på 9995 kr på Dustin Home, så jag tror ändå inte att det känns som ett dåligt val. Hade den legat på 11995kr, hade jag lätt tagit A6T eller F3T från ASUS, men den har inte fjärrkontroll

Förrästen vad står AF för och vad förbättrar den? Är det naturliga vågor som syns bättre t ex (ripple-effect)?

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
x1600 e väl ändå snäppet vassare än 7600go

absolut inte, Nvidias mobila kort är bättre på alla sätt en Ati`s.

dom kort som gäller är (klass 1):

eller dom lite svagare korten (klass 2):

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över vilka krav man har på grafikkorten här. Mitt kort, ATI x1300 finns inte ens med på din lista över "lite svagare kort".. Men inget spel är slött eller fungerar dåligt på något sätt..
Så när jag fick datorn trodde jag den skulle kunna spela cs med nöd o näppe.. gissa min förvåning när jag märkte att jag kan spela allt på burken...

Permalänk
Medlem

Tjosana: Låter snarare som du har ganska låga krav, no offense

x1300 får väl runt 1000 poäng i 3dmark 05, det får väl ändå anses som väldigt väldigt dåligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Tjosana: Låter snarare som du har ganska låga krav, no offense

x1300 får väl runt 1000 poäng i 3dmark 05, det får väl ändå anses som väldigt väldigt dåligt.

&%¤#/&(% vad säger du! din... din........ arghhhhh... hhmmmpfff
Jo, jag hade låga krav på datorn och blev därför glatt överaskad... Men jag menar, om det flyter så pass bra med detta.. då borde det vara riktiga monsterkort ni pratar om... typ 900 fps i cs..

Permalänk
Medlem

Jag har lagt in en länk lite längre upp, men jag rubriksatte den inte, så jag lägger in den på nytt:

Benchmark för nästan alla mobila grafikkort på marknaden
http://www.notebookcheck.net/Mobile...List.844.0.html

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem
Citat:

typ 900 fps i cs..

Ja, men CS är inte ett nytt spel direkt Nu är det WoW's 40-manna raider och NFS:Carbon och Oblivion som folk spelar. Med högsta inställningarna och på 1920x1200 ska det flyta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då är man sjukt helt på allvar, om man ska lägga ner det på en bärbar dator. (Att få det att flyta) Eller bara beroende.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur mycket pengar man har

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Ja, men CS är inte ett nytt spel direkt Nu är det WoW's 40-manna raider och NFS:Carbon och Oblivion som folk spelar. Med högsta inställningarna och på 1920x1200 ska det flyta

Ahh... just... Wow 40 pers kan jag tänka mig att det behövs lite kräm... Aldrig sett spelet faktiskt, bara demos men när du säger det.. där behövs säkert massa kraft.. Då förstår jag bättre...
Och skulle jag vara inbiten i det hade jag skaffat hårdvara som funkar med det med.. helt klart..